• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Izvor: Informer.rs

10.11.2023

12:13

U susret Novosadskom džez festivalu: Retro-futuristička džez avantura

Jarosalv Pap/Tanjug

Kultura

U susret Novosadskom džez festivalu: Retro-futuristička džez avantura

Podeli vest

Jubilarno 25. izdanje Novosadskog džez festivala održaće se od 15. do 18. novembra 2023. godine u organizaciji Kulturnog centra Novog Sada.

Ovogodišnje festivalsko izdanje ponudiće poklonicima džeza osam vrhunskih koncerata na Velikoj sceni Pozorišta mladih, među kojima i drumbooty – jednom od najpotentnijih domaćih autorskih džez projekata, koji će imati priliku da se publici predstavi 16. novembra od 22h.

Silina sa kojom je bubnjar Peđa Milutinović stupio na scenu početkom prošle decenije, malo kojeg je domaćeg ljubitelja džeza ostavila ravnodušnim. Tada mladić u ranim dvadesetim, sa osećajem za hard-bap nalik prekaljenom američkom sešn veteranu, ubrzo je zagospodario beogradskim klupskim scenama i potom postao rado viđen član brojnih domaćih džez postava. U to vreme osvajao je publiku sa Qzama Quartetom (Luka Ignjatović, Filip Bulatović, Pera Krstajić), Vasil Hadžimanov Bendom, pa konačno fluidnom postavom Schime, ponovo sa Lukom Ignjatovićem, koji će ostati njegov najverniji muzički saputnik do danas.

Pa ipak, za ono što će nekoliko godina kasnije postati prepoznatljiv autorski izraz Peđe Milutinovića, presudna je bila saradnja sa veoma uticajnim američkim saksofonistom Dejvidom Binijem, jednim od onih muzičara koji uživa izuzetnu reputaciju među kolegama, za šta postoji i zgodna inostrana fraza musician’s musician. Bini je sredinom prošle decenije bio neobično aktivan u ovim krajevima – nastupao je i svirao sa Vasilom Hadžimanovim, a potom je okupio i autorski trio Avenija sa Peđom Milutinovićem i basistom Perom Krstajićem, s kojim je radio narednih par godina. 

Nekadašnji hard-baper i vanserijski stilista u maniru šezdesetih i zlatnog doba izdavačke Blue Note, Milutinović se sve više kretao na raskršću tradicionalnog fjužna sedamdesetih i osamdesetih (koje je na domaćoj sceni najuspešnije autorski reinterpretirao Hadžimanov) i onoga što su novovekovne interpretacije ovog džez pravca, zasnovane na kombinovanju elektronike i modernog njujorškog neo-bap zvuka. Već je dugo pekao zanat, a upravo razgovori i rad sa Binijem podstakli su da za ključni iskorak u karijeri, kao autorskom i bendliderskom radu. 

Tako je nastao Milutinovićev projekat drumbooty, koji na prvom albumu „Veritas Vincit“ (Orenda Records, 2020) okuplja impozantnu i veoma šaroliku listu gostujućih muzičara, bez fiksne postave. Već ovde se nazire bubnjarev autorski postupak zasnovan na poigravanju i eksperimentisanju u kompjuterskom programu Logic Pro, kombinovanjem ritmova sa različitim klavirskim melodijama i zvucima sintova, čime će izokrenuti uobičajene džezerske logike i postupke. Barem one koje smo viđali i slušali na ovim prostorima.

U tom smislu drumbooty nije tikva bez korena, a još manje je čudno da bismo paralele mogli povući najpre sa autorskim projektima bubnjara sa američke scene kao što su Mark Đulijana, Louis Cole, pa i Makaja MekKrejven, koji je od underground senzacije stigao nadomak mejnstrima objavljujući za revitalizovani i diversifikovani Blue Note. 

Nakon autorski nešto neodlučnijeg prvenca, na kome kao da je ispitivao moguće opcije, postupke i pravce istraživanja, ovogodišnji album „Creality“ predstavlja drumbooty u fokusiranijem izrazu, okrenutom aranžerski kompaktnom retro-futurizmu. Naročito je to oličeno u sazvučju sint basova i klavijatura, koji stoje u finom balansu sa samim Milutinovićem, odnosno Lukom Ignjatovićem kao dominantnim duvačem, ovde ipak nešto povučenijim nego u postavi Schime. U muzici sastava tako se susreću odjeci starinskog fjužna i fanka sa džez tradicijom i sadašnjošću, odnosno elektronska manipulacija zvukom sa konvencionalnim pristupom džez instrumentima. 

Naposletku, ovaj pronađeni fokus će pomoći Milutinoviću da i njegove koncertne postave dostignu pun potencijal.  Radni bend sa dvojicom klavijaturista, talentovanim Stevanom Milijanovićem i Bojanom Cvetkovićem, već pomenutim Ignjatovićem na saksofonu i basistom Akošem Forgačem, predstaviće se i na Novosadskom džez festivalu 16. novembra. Nastup na Novosadskom džez festivalu realizuje se u saradnji sa nacionalnom platformom Srbija stvara muziku i u okviru konkursa Serbia Creates: The Spotlight.

Ulaznice za nastup se mogu pronaći na gigstix.com

 


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Vesti

TV

Velika ceremonija na Zejtinliku: Spomenik za dedu Đorđa, srpskog junaka! (FOTO/VIDEO)
Live TV

Velika ceremonija na Zejtinliku: Spomenik za dedu Đorđa, srpskog junaka! (FOTO/VIDEO)

Ekipa Informera nalazi se na Zejtinliku gde je otkrivena bista deda Đorđu, čuvaru srpskog groblja. Inicijativu je pokrenuo Informer i livnica "Jeremic".Otkrivanje biste je izazvalo veliko interesovanje u Solunu, gradski predstavnici tog grada su položili vence na njegov grob, a spomenik su svečano otkrili ministar odbrane Bratislav Gašić i ministar za rad, boračka i socijalna pitanja Nemanja Starović.

28.09.2024

11:09

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Sport

Planeta

Magazin

JOŠ Magazin VESTI

Džet set

Srbija