• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Gracija.me

29.12.2020

14:12

SVET MODE U ŠOKU! Životna priča Pjera Kardena koji je bio opsednut svemirom i budućnošću -  MOJ POSAO JE MOJA DROGA

Showbiz

SVET MODE U ŠOKU! Životna priča Pjera Kardena koji je bio opsednut svemirom i budućnošću - MOJ POSAO JE MOJA DROGA

Podeli vest

“Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim”, govorio je legendarni francuski dizajner, koji je bio neumoran u svemu što radi, a čiji je pogled oduvek bio usmeren u daleku budućnost

Čuveni francuski modni kreator Pjer Karden, koji je oblikovao modu šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka, preminuo je u 98. godini, saopštila je danas Francuska akademija lepih umetnosti, prenosi Rojters.

Francuski i svetski poznat dizajner Pjer Karden na modnoj sceni bio je već 68 godina. Fashion Group International ga je 2011. nagradio zbog izuzetnog doprinosa razvoju modnih trendova, te se i on priključio ranije nagrađenim kolegama, Valentinu, Donateli Versaće i Oskaru de la Renti. Iako modna kuća Pjer Karden postoji tako dugo, vlasnik je odlučio da je proda jer nema naslednika.

“Moj posao je moja strast, moja droga, obožavam ga i nikada neću prestati da radim. U njemu uspevam već decenijama jer sam uspio da Cardin postane brend: stil dođe i nestane za dva-tri meseca, a brend ostaje”, izjavio je Karden, čija kompanija vredi nekoliko milijardi evra, zapošljava 450 osoba u Parizu i 200.000 u svetu, u 800 fabrika i preko 800 poslovnica, smeštenih u 170 zemalja, čije proizvode kupuje 150 miliona ljudi širom sveta. Kompanija Cardin godišnje zaradi oko 12 milijardi dolara, a poseduje više od 500 patenata iz dizajna, arhitekture, oglašavanja…

Foto: reuetrs

Pjer Karden

Nemoguće ga je definisati samo jednom rečju. Pjer Karden je bio stilista, dizajner, preduzetnik, umetnik, promoter novih talenata, diplomata i vlasnik lanca restorana Maxim’s, čiji je pogled oduvek bio usmeren u daleku budućnost.

Višestruko nagrađivani i multitalentovani Karden oduvek je bio neumoran u svemu što radi, a sve što dotakne dobije jedinstven i prepoznatljiv karakter.

“Odeća koju preferiram je ona koju stvaram za jedan život koji još ne postoji, za svet budućnosti. Inspiraciju nalazim u kosmosu, u satelitima, kompjuterima. Moj svet je potpuno mehanički, a pristup njemu i modi apsolutno naučan.”

Kardenov stil bi mogao da se nazove svemirskim, zbog boja i motiva u pitanju je neverovatan i jedinstven space age šik, a njegova kreativnost ustvari je bezvremenska, jer nijedan komad ne odaje godinu iz koje potiče. To mu je osiguralo neuobičajeno dugu i izuzetno uspešnu karijeru, s obzirom na prolaznost mode, te da je većina njegovih kolekcija etiketirana kao nepraktična i eksperimentalna.

Petro Karden rođen je 7. jula 1922. godine u italijanskom mestu San Bjađo di Kalalta, u blizini Treviza. Dve godine kasnije, roditelji, poljoprivrednici koji su celog života naporno radili, zbog siromaštva izazvanog Prvim svetskim ratom sele u Francusku. Kao četrnaestogodišnjak  počinje da radi kod jednog krojača u Sent-Etjenu, zatim prelazi kod Manbija u Viši, a 1945. odlazi u Pariz. Zapošljava se kod nekoliko pariških krojača, te studira arhitekturu. Upoznao je pisca, reditelja i dizajnera Žana Koktoa, i slikara i scenografa Kristijana Berarda, uz čiju je pomoć kreirao maske i kostime za nekoliko filmova, među kojima je i Lepotica i zver (1946). Nakon što su ga odbili kod Balencijage, Karden je 1946. postao prvi zaposleni tek nastale modne kuće Kristijan Dior.

Godine 1950. Karden osnovao je sopstvenu modnu kuću, počinje da otkriva tajne visoke mode i tri godine kasnije predstavlja prvu kolekciju. Godine 1954. kreirao je dotad neviđenu balon-haljinu, babl haljinu, koja je ubrzo postala svetski modni hit. Krajem pedesetih otvorio je prve dve prodavnice, Eve za žene i Adam za muškarce, te prvi put otišao u Japan i postao prvi dizajner visoke mode koji je tu daleku zemlju uključio u tržište visoke mode.

Karijera Pjetra Kardena, koji jepo mnogima bio najhrabrije figure u istoriji mode, odvijala se u dve faze. Prva je ona u kojoj je Karden bio zauzet potragom i načinima uvođenja virtuoznih i nesvakidašnjih elemenata u žensku modu, a druga je ona faza, koja počinje 1966. i koja može da se nazove predvodnicom Space Age stila, čije se karakteristike i svojevrstan zaokret počinju ogledati u dizajniranju nameštaja.

Foto: reuetrs

Pjer Karden

Lajtmotivi većine njegovih kreacija obično su bile geometrijske figure, a materijali eksperimentalni (poput vinila), identifikovao je nove teme, kao što je, na primer, haljina-skulptura. Karden majstorski stvara poseban stil života, na svim poljima inspirisan vizijom budućnosti, nastoji da utiče i na njegovu primenu u dizajniranju nameštaja, u čijem stvaranju je učestvovao zajedno sa Stajnerom. Ali, nakon niza uspeha, od 1966. pa do početka osamdesetih, Kardenove kreacije počinju da se proizvode po licencama širom sveta, a njihova vrednost postaje sve upitnija. Ipak, upravo je on taj koji je postavio osnove nove faze u svetu mode, kojoj kreatori novijih generacija duguju stalnu zahvalnost za neusiljen, prirodan, slobodan i zreo pristup.

Kardenu je bilo potpuno svejedno na čemu radi, da li crta “rukave jedne večernje haljine ili noge radnog stola”, te je kreirao čitav jedan svet naseljen stolicama, ormarima, sofama, lampama, policama, krevetima, stolovima, a na čelu s avionom s njegovim potpisom. Magične ideje, sposobne da svakom predmetu ponaosob daju inovativan izgled i svrstaju ga u posebnu, jedinstvenu kategoriju, koju je nazvao Sculptures Utilitaires. To ime nosi kolekcija dizajnerskog nameštaja nastala u Studiju Pierre Cardin od sedamdesetih do danas.

U pitanju su prave skulpture, savršen spoj dekorativne funkcije i praktičnosti, koje mogu da nađu mesto i bude upotrebljive u svačijem domu.

Godine 1977. Karden je počeo proizvodnju tog nameštaja, kako bi stimulisao kreativnost Francuza i podstaknuo ih na korišćenje neuobičajenih materijala i formi. Rezultat je čitava kolekcija elegantnog nameštaja, koja je vremenom rasla i dobijala umetničku vrednost. Karden se, ustvari, zabavljao posmatrajući komade nameštaja kao komade odeće ili skulpture:

 "Glupo je nameštaj nasloniti na zid, moji komadi su takvi da ih treba videti sa svih strana.” Od ovog koncepta krenula je kreativnost Studija Cardin i sve do danas je neprevaziđena i jedinstvena, nemoguće ju je kopirati. Vremenom se stil kolekcije Sculptures Utilitaires promenio, naravno, ali je sposobnost da oduševi i iznenadi ostala ista. Zahvaljujući eleganciji i ekskluzivnosti, pojedini komadi iz ove kolekcije bukvalno su obišli svet, bili izlagani u mnogobrojnim gradovima, a najveći deo je završio u Muzeju Pierre Cardin u Parizu.

Mnogi su ga optuživali da je previše komercijalizovao modu, ali možda je Karden, jednostavno, davno pre ostalih naslutio globalizaciju i svoj biznis orijentisao na mnoštvo grupa rasutih širom modnog univerzuma. Njemu je savest čista, ne žali ni za čim što je u svom dugom i plodonosnom životu učinio, i dalje je aktivan, vitalan, precizan u poslu, a svi koji ga poznaju tvrde da poseduje čudesnu memoriju, da je zabavan, duhovit i da obožava prepričavati anegdote. On sam voli da kaže da nema vremena za starenje, jer ima mnogo posla. Leti, na primer, u mestu Lakost u Provansi, na jugoistoku Francuske, organizuje teatarski i muzički festival, i to u svom dvorcu čiji je vlasnik nekada bio Markiz de Sad.

Kupio je i obnovio najpre zapušten dvorac 2001. godine, zatim nekoliko okolnih imanja i kuća. Mišljenja stanovnika o njegovom pokušaju da od živopisnog sela napravi mondensko mesto su podeljena. 

 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Društvo

Sport

Jedini krivac za sve je Željko Obradović! "Grobari" besni: Smena trenera je najlogičnije rešenje! (FOTO)
Košarka

Jedini krivac za sve je Željko Obradović! "Grobari" besni: Smena trenera je najlogičnije rešenje! (FOTO)

Košarkaši Partizana doživeli su i šesti uzastopni poraz u Evroligi, nakon sinoćnjeg neuspeha na domaćem terenu protiv Armanija (81:88), što se simpatizerima ovog kluba nikako nije dopalo. Prema komentarima na društvenim mrežama, "grobari" su veoma nezadovoljni krizom u kojoj se Partizan trenutno nalazi, a kao najvećeg krivca za to nominovali su upravo trenera Željka Obradovića (64)!

16.11.2024

10:45

Planeta

Magazin

Džet set