• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: J. Matijašević K. Milanović

06.02.2020

13:22

NE VERUJTE SLIKAMA NA PAKOVANJIMA: Voćke dominiraju na ambalaži, unutra ih je samo u tragovima!

Vesti

NE VERUJTE SLIKAMA NA PAKOVANJIMA: Voćke dominiraju na ambalaži, unutra ih je samo u tragovima!

Podeli vest

U "Baninijevom" kasatu ima samo 0,1 odsto soka višnje, a ovsena kaša sa malinom sadrži tek jedan odsto komadića ove voćke. Ovo je samo jedan od mnogobrojnih prljavih trikova kojima se proizvođači služe kako bi prevarili kupce, tvrde stručnjaci

Dominantna slika nekog voća na pakovanju neke namirnice uopšte ne znači da ga zaista i ima u proizvodu, već se može naći samo u tragovima ili u obliku ekstrakata.

Jedan od najnovijih takvih proizvoda koji su se našli na našem tržištu je "kasato" iz "Baninija". Na pakovanju ovog slatkiša sa ukusom višnje prvo ćete uočiti veliku fotografiju ovog voća. Ipak, tek kada okrenete ambalažu i pročitate deklaraciju, videćete da višnje ima tek u tragovima. Ova poslastica sadrži svega 0,1 odsto voćnog soka od višnje!

 

 

To je klasična manipulacija i način da se zaradi dodatni novac na račun potrošača
Milka Raičević, nutricionista

 

Najbolji primer za minimalni udeo nacrtanog voća su sokovi, te se struka najviše bavi upravo njima kada se govori o ovoj problematici. Međutim, ni druge namirnice nisu ništa manje problematične.

Osim pomenutog "kasata", na našem tržištu je još niz primera. Tako ledeni čaj na kojem je nacrtana breskva, verovali ili ne, sadrži tek 0,1 odsto koncentrisanog soka ovog voća.

 

 

Ništa bolje nećete proći ni ako kupite voćni jogurt sa ukusom jagode i vanile jer pored arome vanile ovaj mlečni napitak sadrži svega četiri odsto soka od jagode. Ovsena kaša sa malinom sadrži tek jedan odsto komadića ove voćke.

Obmana potrošača

Domaći stručnjaci ističu da je ovo tipičan primer obmane potrošača, ali i dovođenje u zabludu, jer na osnovu izgleda pakovanja i dominantne fotografije, malo ko će pročitati sastav. Prema njihovim rečima, nadležni organi moraju da reaguju i da ambalaža bude u skladu sa sadržajem i kvalitetom proizvoda!

 

 

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović ističe da se proizvođači često služe ovim prljavim trikom.

- Ja se samo pitam, dokle više sa prevarama? Ovo je samo jedan od mnogobrojnih prljavih trikova kojima se proizvođači služe kako bi prevarili kupce i naveli ih da kupe baš njihov proizvod. Kada potrošač vidi natpis "čaj od brusnice" i veliku sliku ovog voća na prednjoj strani ambalaže, neće ni da pomisli da on sadrži svega 0,3 odsto brusnice.

Voćni čajevi bez voća

I voćni čajevi koji se prodaju u našim prodavnicama velika su prevara! U većini njih uglavnom nema ni trunke voća koje je nacrtano na ambalaži, ili plodovi čini najviše 10 odsto proizvoda.

Uglavnom se sadržaj svodi na samo nekoliko procenata arome. Ali zato proizvođači ne štede na šipurku ili hibiskusu koji čine veći deo sadržaja filter-kesice. Tu je kao neizbežan sastojak divlja jabuka, ali i koren slatkog drveta.

Tako na primer, kod "Macvalovih" čajeva na ambalaži je nacrtana divlja trešnja, ali u filter-vrećici tog voća nema ni za lek. Ima samo njegove arome, i to sedam odsto.

I "Fruktus" čaj od borovnice sadrži svega jedan odsto ploda ovog voća i osam odsto arome.

Zato moramo da širom otvorimo oči kad idemo u kupovinu i proveravamo šta piše na deklaraciji kako nam se ne bi dešavale ovakve situacije. To je jedini način da se zaštitimo - savetuje Papović i dodaje:

- Nikako ne bi smelo da se dešava da na pakovanju stoji ogromna fotografija voća ili neke druge namirnice, ako ovih sastojaka ima samo u tragovima. Ovo je klasičan primer obmane potrošača i nadležne inspekcije moraju pod hitno da reaguju i kazne odgovorne. Ono što je istaknuto na pakovanju potrošači moraju i da dobiju. Za ovaj prekršaj po zakonu snosili bi novčanu kaznu, i to od 300 hiljada do dva miliona dinara.

Štetno za zdravlje

Nutricionista Milka Raičević objašnjava da je svakodnevno uzimanje ovakvih proizvoda štetno za zdravlje, a pogotovu za decu.

- Svaka osoba ima određene ukuse koje voli i to proizvođači i te kako umeju da iskoriste. Malo-malo, pa proizvođači izvornu verziju svog proizvoda obogate ukusom jagode, višnje i ostalih voćki koje ljudi vole.

 

 

To je klasična manipulacija i način da se zaradi dodatni novac na račun potrošača.

Ovo je dobar primer da potrošači konačno shvate da moraju čitati deklaracije, jer uglavnom na pakovanjima stoji slika sastojka koga najmanje ima u proizvodu - napominje Raičevićeva i dodaje:

- Kad potrošač vidi jagodu na pakovanju, on odmah pomisli na voće koje je zdravo, a zapravo u proizvodu ima sok ili još gore aroma ovog voća. Da ne spominjemo koliko ovakvi proizvodi nisu zdravi, pogotovu za decu kod kojih prekomerna konzumacija može izazvati neki zdravstveni problem.

U kompaniji "Jafa", čiji su proizvodi prepoznatljivi po slikama voća na ambalaži, a zapravo ga ima u minimalnim količinama (jafa keksa sa višnjom ima 06, voćnog soka od višnje, a sa pomorandžom 0,8% soka ovog voća), kratko su nam odgovorili:
- "Dark čeri kasato", kao i svi proizvodi "Jafe Crvenka", u potpunosti su u skladu sa Pravilnikom o deklarisanju proizvoda.

 

PROIZVODI SA VOĆEM UZ MINIMUM VOĆA?!

* "Banini" kasato sa ukusom višnje
- voćni sok od višnje 0,1%

* Ledeni čaj sa ukusom breskve
- Sok od breskve (0,1%) od koncentrisanog soka
- Ekstrakt čaja (0,09%)

* "Ovsena kaša sa šumskim voćem
- Pahuljice od celog zrna ovsa (60%)
- Komadići šumskog voća: malina, kupina i borovnica (1%)

* Voćni jogurt "Freska" jagoda, vanilija
- Sok od jagode od koncentrisanoga soka (4%)
- Aroma vanile

* Bombone sa jagodom
- Suva materija voća (0,2%)
- Aroma

 

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs


Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set