• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: A.Crnomarković

16.03.2020

15:50

SAJAM OTKAZAN, ALI PREVARE OSTALE: Ovako automobilske kompanije akcijama obmanjuju potrošače!

Vesti

SAJAM OTKAZAN, ALI PREVARE OSTALE: Ovako automobilske kompanije akcijama obmanjuju potrošače!

Podeli vest

Privlačne reklame za popuste, mesečne rate, produžene garancije kriju niz uslovljavanja i skrivenih troškova. Ovome treba stati što pre na put, apeluju sagovornici Zaštitnika

Automobilske kompanije u Srbiji pripremile su niz sajamskih akcija za beogradski Sajam automobila, koji je trebalo da bude održan sledeće nedelje. Međutim, zbog koronavirusa ova manifestacija je odložena, ali akcije su ostale. Kada smo ih detaljno proučili, ispostavilo se da kriju niz zamki i obmana potencijalnih kupaca.

Primer za "tojotu korolu", za koju je rata 159 evra, a onda vi u prvoj i poslednjoj rati date više od 10.000 evra, navodi me da se zapitam da li je to "korola" ili "korona"
Goran Papović, NOPS

Brojne ponude prepune su zvezdica i sitnih slova, pa gotovo nikada ne dobijete ono što je krupno istaknuto u reklami, a što bi trebalo da privuče kupce.

U moru prevara najčešće su one gde se za nov automobil obećavaju izuzetno niske mesečne rate, a onda se ispostavi da se na početku i kraju isplate mora uplatiti po nekoliko hiljada evra, pa bude "skuplja dara nego mera", kao i ponude u kojima vam obećavaju sniženja od hiljadu ili dve hiljade evra, a onda izmisle da sličan iznos morate da doplatite, na primer, za boju.

 

 

Ništa manje nema ni marifetluka sa osiguranjem i garancijom, pa tako automobilske kuće obećaju 3+1 godinu ili 5 godina ili 5+2 godine garantnog roka, a zapravo je sve limitirano brojem pređenih kilometara, dok za dodatne godine osiguranje pokriva samo polovinu štete ili zavisi od toga da li kola kupujete na lizing sa ogromnim kamatama.

Prevara ima i kod kredita, kada se u reklami prikazuju povoljne kamatne stope, a onda se ispostavi da je u praksi krajnja kamata znatno veća. Isto je i sa navodnim poklon-servisima i kasko osiguranjem.

Predstavnici Udruženja potrošača i stručnjaci u razgovoru za naš list kažu da su sve ove prevare automobilskih kuća knjiški primer kršenja nekoliko zakona i da bi te reklame morale da budu zabranjene, a firme rigorozno kažnjene.

Daleko od stvarnosti

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović poziva nadležne organe da pod hitno reaguju i pošalju inspekcije na teren kako bi se sprečilo obmanjivanje potrošača koji su možda godinama mukotrpno štedeli da bi priuštili sebi nov automobil.

- Ovo nije prvi put da automobilske kuće zloupotrebljavaju Sajam automobila za svoje marifetluke, pomoću kojih pokušavaju da zarade što više za kratko vreme. S obzirom na to da ono što piše u velikom broju oglasa i reklama koje ste pronašli nimalo ne odgovara stvarnom stanju stvari, možemo sa sigurnošću da kažemo da se radi o prevarnom oglašavanju i dovođenju potrošača u zabludu, što su sve grubi prekršaji Zakona o zaštiti potrošača.

 

 

Ni sam ne znam koliko smo tužbi podneli protiv automobilskih kuća u ime potrošača i nijedna nije ni došla do suda, što jasno govori da ih neko štiti
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Pa samo ovaj primer za "tojotu korolu", za koju je navodno rata 159 evra, a onda vi u prvoj i poslednjoj rati date više od 10.000 evra, navodi me da se zapitam da li je to "korola" ili "korona". U svakom slučaju, neophodno je da državni organi pod hitno reaguju i da spreče sve ove prevare kojima se služi automobilska industrija.

Odgovorne su i firme koje se oglašavaju i televizije i mediji koji takve reklame puštaju u etar.

Zato je neophodno da reaguju nadležni organi, pre svega tržišna inspekcija i da izreknu kazne shodno Zakonu, a to su povlačenje reklame i za svaki pojedinačni prekršaj od 300.000 do 2.000.000 dinara.

 

 

Uz to apelujemo i na potrošače da ne reaguju na "prvu loptu", da se dobro informišu i da ne veruju samo onome što vide na reklami već da provere sve, pa i ta najsitnija slova kako ne bi bili prevareni - jasan je Papović.

Ne poštuju zakon

Sa njim se slaže i predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević, koji tvrdi da bi sve ovo moglo lako da se reši kada bi se doslovce poštovale zakonske odredbe, ali da su mnoge automobilske kuće zaštićene od raznih centara moći i za njih Zakon praktično ne važi. On napominje da za sve ovo ima i dokaze.

- U Srbiji je ova oblast izuzetno dobro zakonski regulisana, ali se zakoni ne poštuju. Jasno je da u svim ovim primerima automobilske kuće krše nekoliko zakona, ali im sve to već godinama prolazi nekažnjeno. To ne smemo da dozvolimo jer ni ta "Tojota", "Mazda", "Nisan", "Hjundai" ili "Dačija" nisu i ne smeju biti iznad zakona u Srbiji.

Neophodno je da se sve te reklame zabrane, da se odgovorne firme kazne i da potrošači podnesu kolektivne tužbe i budu obeštećeni jer su očigledno prevareni. Tu je i Zakon o konkurenciji, kojim bi svako ko je svojim prevarnim oglašavanjem naterao kupca da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo bio rigorozno sankcionisan sa 10 odsto celokupnih prihoda, što su stotine miliona evra.

 

 

Međutim problem je u tome što iza tih kompanija stoje neki uticajni ljudi i one su uvek zaštićene i mogu da rade šta god hoće. Ne mogu ni sam da se setim koliko smo tužbi podneli u ime potrošača i nijedna nije ni došla do suda, što jasno govori o svemu. Kada to promenimo, više ni ovih bahatih i više nego očiglednih prevara neće biti - oštar je Bogosavljević.

Foto: printscreen

 
Rata za "tojotu" 159 evra?!

Japanska kompanija "Tojota" ponudila je kupcima sajamsku akciju, koju su nazvali "pobednička ponuda", gde veliki broj modela nude po naizgled jako povoljnim cenama i uslovima. Pored svakog modela piše i iznos mesečne rate za koji možete da dobijete taj automobil.

Međutim, kada se detaljno prouči ponuda, ispostavi se da je to najobičniji lizing na 60 meseci sa velikom kamatom i troškovima, kao i da nisu sve rate onolike koliko je označeno u reklami. Prva i poslednja rata daleko su veće. Tako, primera radi, na sajtu ove kompanije piše da "tojotu korolu" možete da dobijete za ratu već od 159 evra mesečno, što je izuzetno povoljno.

Međutim, kada se pogleda reprezentativna ponuda, shvati se da je reč o lizingu sa ogromnim kamatama. U ovom slučaju morate da uplatite prvi deo od 6.000 evra plus određeni dinarski udeo, pa onda veliki broj troškova i na kraju vam je poslednja rata čak 4.128 evra. To znači da ne dobijate nešto za 159 evra mesečno, jer su prva uplata i poslednja rata zajedno više od 10.000 evra, odnosno 60 odsto vrednosti celog vozila.

U "Tojoti" kažu da strogo vode računa o propisima i ne rade ništa što nije u skladu s regulativom.
- Sarađujemo sa svim bankama i lizing kućama u Srbiji, čiji rad kontroliše NBS, i nemamo nijedan razlog da sumnjamo u njihov način poslovanja.

"Rata od" precizno je objašnjena kroz reprezentativni primer, što znači da svako kome se ponuda učini privlačnom može da se detaljno informiše o uslovima nabavke vozila i da nakon razmatranja odluči da li mu to odgovara - kažu u "Tojoti".

Foto: printscreen

 
"Mazda" da, pa onda uzme popust

U akcijskoj ponudi kompanije "Mazda" kupcima modela CX-5 i "mazda 6" obećava se popust od 2.000 evra, što je veoma primamljivo. Međutim kada pozovete prodajni centar ove kompanije i popričate sa prodavcem, shvatite da to nije popust na cene označene u zvaničnom cenovniku, što bi bilo normalno, već da mora da se basnoslovno doplati ako želite posebnu boju, pa se ovaj popust u potpunosti anulira.

U "Mazdi" za Zaštitnik kažu:
- Na našem veb-sajtu objavljene su važeće cene modela "mazda 6" i CX-5, sa naznačenim različitim doplatama, između ostalog i tri opcije metalik boje. Ovim su kupci obavešteni da se na naznačene cene, ukoliko to žele, dodaje i cena metalik boje. Takođe, oba modela se proizvode i mogu se kupiti i bez metalik boje, i to u boji arktik bela.

Foto: printscreen

 
"Dačijin" servis i garancija

U sajamskoj ponudi kompanije "Dačija" nalazi se model "sandero", koji košta 8.690 evra, uz šta se dobija 3+1 godina garancije, jedan besplatan servis i godinu dana kasko osiguranja. Međutim, svaki od ova tri poklona su i te kako uslovljeni.

Tako dodatnih godinu dana garancije važi samo ukoliko niste prešli više od 100.000 kilometara. Uz to, pod besplatnim servisom podrazumevaju samo zamenu ulja i filtera, što reklamu čini obmanjujućom. Razlog za to jeste što ove dve stvari ne podrazumevaju servis, takozvani mali servis, osim zamene motornog ulja i filtera ulja, podrazumeva zamenu filtera vazduha i zamenu filtera klime, a uglavnom i zamenu svećica.

Na kraju i ponuda za kasko nije stoprocentni kasko nego klijent učestvuje 10 odsto u šteti, a ni tih 10 odsto nije uvek toliko jer je obavezujuće da vlasnik vozila učestvuje sa minimum 100 evra, tako da je prostom matematikom na kvarovima do 100 evra kasko 0 odsto, na kvarovima od 200 evra kasko 50 odsto, a onih 10 odsto učešća u šteti, koji pišu na reklami, imate samo ukoliko je šteta 1.000 i više evra. Od ove kompanije nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

Foto: printscreen

 
"Hjundaijeva" garancija samo na motor i menjač

Jedna od glavnih aktuelnih sajamskih ponuda kompanije "Hjundai" jeste osiguranje na 5+2 godine, bez obzira na pređene kilometre, što na prvi pogled zaista dobro zvuči. Međutim, kada se pažljivije razmotri ponuda, vidi se da je garancija na pet godina samo na određene delove automobila, dok je garancija za većinu ostalih delova znatno kraća. Uz sve to, dodatna garancija dve godine pokriva samo 50 odsto štete, i to kod motora, menjača i senzora, dok nijedan drugi deo automobila nije obuhvaćen.
Od "Hjundaija" nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

Foto: printscreen

 


 

"Nisan" za garanciju ucenjuje lizingom

U najnovijoj akciji kompanije "Nisan", koja je na velikom broju bilborda i televizijskih reklama, nudi se nekoliko modela poput modela "kaškai" i "juke" sa nula odsto kamate i pet godina garancije. Međutim, kada se pročitaju sve fusnote, shvatite da garancija nije na pet godina nego samo na tri, a preostale dve možete da dobijete samo ukoliko koristite "Nisan" finansiranje sa visokim kamatama i ako niste prešli 160.000 kilometara tokom prve tri godine.

Pored toga, za model "x-trail" u ponudi je pozajmica sa 2,49 odsto kamate, a čitanjem onih najsitnijih slova došli smo do saznanja da, osim te kamate, ima još jedna, od 3,14 odsto. Uz to, na automobilima kao oprema se vodi multimedija i glasovno navođenje, ali se i za to u fusnoti ispostavilo da ga nema na srpskom jeziku, iako ima na 18 drugih evropskih jezika, među kojima su finski, poljski, slovački, češki... Iz ove kompanije nismo dobili odgovore na postavljena pitanja. 

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs


Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set