• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: ZP/Telegraf

20.07.2020

17:51

KUPOVINA DIZELAŠA, DA ILI NE? Na njihovoj strani je ekonomičnost, a evo šta je protiv njih!

Vesti

KUPOVINA DIZELAŠA, DA ILI NE? Na njihovoj strani je ekonomičnost, a evo šta je protiv njih!

Podeli vest

Anti-kampanju dizelašima prave brojne nove dažbine i sve veća promocija hibrida i električnih automobila, ali je velika ekonomičnost vožnje i dalje na njihovoj strani...

Mišljenje o automobilima sa dizel motorima poslednjih godina sve više se menja. Dizelaši su, za nekoliko poslednjih decenija, prešli put od najvoljenijih i najštedljivijih, do prokazanih zagađivača i najviše oporezovanih automobila, piše Telegraf.

Tako je, na primer, uz plan o potpunoj elektrifikaciji kompletnog voznog parka do 2040. godine, Velika Britanija još u aprilu 2018. godine podigla visinu dažbina za dizelaše. Nemačka, Francuska i još neke zemlje uvele su restrikcije kretanja.

 

 

Ovakve mere imaju za cilj da nateraju vlasnike starijih dizelaša, koji su mnogo veći zagađivači od aktuelnih modela, da odustanu od njihove dalje upotrebe. To se naročito odnosi na sredine u kojima je zagađenost vazduha velika.

Iako to sa dizel motorima kod nas još nije slučaj, država je počela da subvencioniše kupovinu električnih i automobila na hibridni pogon.

U situaciji u kojoj se, čini se, sve okreće protiv dizelaša, s pravom se postavlja pitanje da li bi, u takvim okolnostima, uopšte i trebalo razmatrati kupovinu automobila sa dizel motorima.

U pomenutoj Velikoj Britaniji su sve do skoro, polovina registrovanih automobila na godišnjem nivou bili dizelaši. O zemljama kao što je Srbija i ostale države regiona, u koje se "sliva" ogoman broj polovnih automobila sa zapada ne treba trošiti reči. Među njima je veliki procenat dizlaša prethodnih generacija, koji su mnogo veći zagađivači od savremenih.

Proterani iz centara

Azotni oksidi koje proizvode dizel motori glavni su izazivači zagađenja. Što su motori stariji to ih više proizvode. Zato se oni najstariji odavno proteruju iz centara velikih gradova, dok se onim savremenijim, na osnovi merenja izduvnih gasova, propisuje iznos dažbina koje vlasnici moraju da plate prilikom registracije vozila.

 

 

Zanimljivo je, međutim, da iako dizel motori proizvode veću količinu štetnih izduvnih gasova, njihova emisija ugljen-dioksida (CO2) je generalno manje u odnosu na vozila sa benzinskim motorima. Ovo ne važi za mnogo starije dizele, proizvedene pre uvođenja Euro standarda 1992. godine.

Dizel motori su postali dosta čistiji posle 2011. godine, kada su usvojeni Euro 5 standardi, sa kojima je počela i ugradnja DPFs filtera koji eliminišu 90 odsto štetnih čestica.

Euro 6 dizel motori, koji su u automobile ugrađuju od 2015. godine, najčistiji su dizelaši ikada. Pored DPFs filtera, opremljeni su sistemima koje većinu azornih oksida iz motora pretvaraju u "bezazleni" azot i vodu.

Kada se sve to uzme u obzir, plus sve veće subvencije koje vlade zemalja dodeljuju za kupovinu ekoloških vozila, sa pravom se postavlja pitanje da li se danas isplati kupiti dizleaša?

Anti-kampanja i efekti

Mišljenja su različita, a brojni propisi i sve veća promocija hibrida i električnih automobila, podstiču negativno raspoloženje prema dizelašima.

Međutim, na njihovoj strani i dalje je velika ekonomičnsot vožnje, pa kada se odnos novca datog za gorivo i broja pređenih kilometara uzme u obzir, kupovina automobila sa dizel motorima deluje razumnije od kupovine benzinca ili hibrida.

 

 

A anti-kampanja koja se latentno vodi protiv dizelaša, dovodi do toga da su, na nekim tržištima, popusti na nove automobile sve veći, kako bi se apsorbovali efekti većih dažbina koji im se nameću.

Postoji još jedna stvar. Naime, koliko god da su današnji dizel motori čisti, savremenim DPF filterima mnogo manje odgovara gradska vožnja, nego vožnja po otvorenom putu. Oni se, naime, pri sporijoj vožnji i manjim brzin brže i češće zapušavaju.

Čišćenje DPF filtera nije uvek moguće izvesti, a zamena nije baš jefitna. A najgore u svemu, po vazduh koji udišemo, je kada se sa "dobrog polovnjaka" dizelaša, umesto nešto skuplje opravke, filter i katalizator potpuno uklone…

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs



Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Vesti

TV

Jezivi zločini Nasera Orića 32 godine ostali nekažnjeni! Republika Srpska nije poklonjena, ona je zarađena hiljadama srpskih žrtava!
Live TV

Jezivi zločini Nasera Orića 32 godine ostali nekažnjeni! Republika Srpska nije poklonjena, ona je zarađena hiljadama srpskih žrtava!

Danas se navršava 32 godine od stradanja Srba u srednjem podrinju. Najmlađa žrtva bio je dečak od samo četiri godine. Za ove zločine niko nikada nije odgovarao. Naši zvaničnici iz Srbije i Republike Srpske otišli su danas da odaju počast srpskim žrtvama. Na ovu temu u "Info večeri" govorili su novinar "Politike" Marko Lakić, član predstavništva SNS-a Vladimir Marinković i Stefan Krkobabić, potpredsednik PUPS-a. Uživo u program uključio se i Brano Vučetić iz Bratunca koji je ispričao svoja svedočenja o zverstvima Nasera Orića, kao i Radojka Filipović iz Bratunca koja je ispričala svoja svedočenja.

06.07.2024

22:30

Šokantna izjava Fica nakon oporavka od ranjavanja! ŠOS sve moćniji! Multipolarnost sveta na vidiku! (VIDEO)
Live TV

Šokantna izjava Fica nakon oporavka od ranjavanja! ŠOS sve moćniji! Multipolarnost sveta na vidiku! (VIDEO)

Ruska vojska je u prethodna 24 sata oborila više raketa i dronova! Premijer Slovačke Robert Fico prvi put se pojavio nakon ranjavanja. Njegova poruka bila je da bi otišao sa Orbanom u Moskvu, samo da je mogao. Na ove, ali i druge važne teme u emisiji "Rat uživo" govorili su istoričar Mile Pršić i general Vinko Pandurević. Uživo u program javio se i Dževad Galijašević koji je komentarisao rezultate predsedničkih izbora u Iranu, kao i Nenad Bumbić, dopisnik iz Čikaga koji je komentarisao izbore u Americi.

06.07.2024

19:55

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

U Salonu Muzeja grada Beograda otvorena velika samostalna izložba "Anatomija zvuka" umetnika Marka Kusmuka (FOTO)
Kultura

U Salonu Muzeja grada Beograda otvorena velika samostalna izložba "Anatomija zvuka" umetnika Marka Kusmuka (FOTO)

Nakon izuzetno uspešnih samostalnih i grupnih izložbi širom Evrope i regiona mladi, ali već afirmisani, slikar Marko Kusmuk svoj novi opus predstavlja beogradskoj publici na velikoj samostalnoj izložbi "Anatomija zvuka" u Salonu Muzeja grada Beograda. Na izložbi, koja će biti otvorena do 28. jula, predstavljeno je 65 slika, a umetnik je izložio i svoju prvu skulpturu.

06.07.2024

17:48

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija