• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: A. CRNOMARKOVIĆ

23.09.2020

16:57

KAKO JE VESNA  OSTALA BEZ GARANCIJE OD 5 GODINA NA VEŠ-MAŠINU?! Evo kako da ne nasednete na obmanu prodavaca! Produžena garancija je velika zamka za kupce

Vesti

KAKO JE VESNA OSTALA BEZ GARANCIJE OD 5 GODINA NA VEŠ-MAŠINU?! Evo kako da ne nasednete na obmanu prodavaca! Produžena garancija je velika zamka za kupce

Podeli vest

Da biste ostvarili pravo na dodatni garantni rok, morate da se registrujete na sajtu proizvođača, ali prodavci to prećutkuju, a proizvođači ne naznačavaju

Kompanija "Emeceta" i proizvođač bele tehnike "Boš" varaju potrošače u Srbiji tako što im uz zakonsku garanciju od dve godine obećavaju dodatne tri godine, koje većina ljudi ne može da realizuje. Naime, obmana se zasniva na tome što, da bi se ostvarile dodatne tri godine garancije, kupac mora da se registruje na sajtu "Boša" u roku od mesec dana, a to nijednog potrošača ne obaveste u prodavnici "Emeceta", niti mu daju pisanu napomenu, pa uglavnom svi izgube pravo na ovaj obećani produženi garantni rok. Predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača rekli su za naš list da "Emeceta" na ovaj način obmanjuje potrošače i nepotpuno ih ugovorno informiše, čime ih navodi na odluku koju inače ne bi doneli, za šta je predviđena kazna do 2.000.000 dinara.

Među brojnim pritužbama potrošača koji su se "opekli", izdvojili smo slučaj Beograđanke Vesne. P. Ona je, kako kaže, odlučivala između nekoliko mašina za pranje veša i odlučila se za "Boš" upravo zbog garancije "dve plus tri godine", ali se ubrzo pokajala kada je shvatila da je nasamarena.

DOŠLI SU NOĆU, OBEĆALI MI POMOĆ! Kako su baka Mirku sa penzijom od 11.000 prevarili za 120.000 dinara

- Otišla sam u "Emecetu" da izaberem neku dobru i pouzdanu veš-mašinu. Bilo je nekoliko dobrih ponuda i nije mi bilo lako da odlučim. Ipak sam prelomila da kupim "Boš" mašinu za oko 44.000 dinara, pre svega jer sam videla da je garancija ukupno pet godina. To je zapravo ono što je prevagnulo da se odlučim baš za taj uređaj - priča Vesna.

Kupci nemoćni

U pitanju je obmana jer kupac i ne zna da mora da se registruje u roku od mesec dana da bi dobio garanciju i kada prođe dve godine, koliko je zakonska saobraznost, on je praktično nemoćan
Denis Perinčić, Unija potrošača

- Moj suprug je sve uredno platio, nisu nam ništa posebno rekli na kasi. Međutim, nakon nekog vremena sam saznala da se ta dodatna garancija od tri godine odnosi samo ako se prijavim na "Bošovom" sajtu. Pošto nisam vična tim kompjuterskim tehnologijama, zamolila sam ćerku da me prijavi, ali mi je ona rekla da je to moglo samo u prvih mesec dana. Tako sam izgubila produženu garanciju jer mi niko u "Emeceti" nije ni rekao da moram da se prijavim negde, niti da imam rok od mesec dana. Osećam se zaista prevareno. Upravo ove dodatne tri godine na zakonske dve prelomile su da je kupim. Tako očajna i besna, pokušala sam da pronađem pisanu garanciju, ali sam shvatila da mi ni to nisu dali. Kada je moj suprug pozvao da pita o čemu se radi i zbog čega nismo dobili pisanu garanciju, u kol-centru su se iščuđavali i rekli da je to sigurno neki slučajni propust. U svakom slučaju, obmanuta sam i izigrana jer nisam dobila ono što sam kupila i što je stajalo nalepljeno na veš-mašini. Neću odustati i boriću se za svoja prava svim zakonskim sredstvima. Dali smo veliki novac, kupili mašinu u najvišem cenovnom rangu i nismo zaslužili da nas ovako obmanu i prevare - ispričala nam je razočarana Vesna.

DUŽA GARANCIJA NA BELU TEHNIKU! Da li će i u Srbiji garantni rok za veš-mašinu biti duži od tri godine?

Denis Perinčić iz Republičke unije potrošača tvrdi za naš list da su ovde i proizvođač i trgovac u dosluhu i da krše Zakon, za šta moraju da budu najstrože kažnjeni.

Obmanjujuća praksa

Ovo je knjiški primer nepotpunog predugovornog informisanja i obmanjujuće poslovne prakse, a za oba ova prekršaja Zakon o zaštiti potrošača predviđa rigorozne kazne
Dejan Gavrilović, "Efektiva"

- Ovde imamo i nepotpuno predugovorno informisanje i obmanjujuću poslovnu praksu, za šta su kazne od 300.000 do 2.000.000 dinara. Reč je o klasičnoj prevari jer ne možete istaći garanciju i samim tim je obećati potrošaču, a potom da se ispostavi da postoje dodatni uslovi za njeno ostvarivanje o kojima ne obavestite kupca. Smatram da ovde proizvođač i trgovac rade u dosluhu na štetu potrošača, što mora biti kažnjeno. U pitanju je obmana jer kupac i ne zna da mora da se registruje u roku od mesec dana da bi dobio garanciju i kada prođe dve godine, koliko je zakonska saobraznost, on je praktično nemoćan. Uz to, trgovac, u ovom slučaju "Emeceta", čini još jedan prekršaj jer za sve u vezi sa garancijom i servisom kupce upućuje na proizvođača. Taj zakon već dugo ne važi u našoj zemlji i vama za garanciju mora da odgovara prodavac. U njegovoj prodavnici ste videli t

u ponudu "dve plus tri godine", njemu ste platili i nemate više ništa sa proizvođačem. Oni nemaju pravo da ističu u svojoj prodavnici tu garanciju i tako obmanjuju potrošače ako ona nije bezuslovna ili moraju da napomenu šta su uslovi da je ostvarite pre nego što odlučite da nešto kupite - objasnio je Perinčić.

Foto: Shutterstock

- Uz sve ovo, u ovim slučajevima imamo i zloupotrebu monopolskog položaja. Vi ne smete da uslovljavate ljude da moraju da se uloguju na neki vaš sajt jer mnogi nemaju kompjuter, ne znaju da ga koriste ili nemaju internet. Vi tako praktično onemogućavate velikom broju ljudi da ostvari garanciju na koju imaju pravo i koju ste im obećali - decidan je naš sagovornik.

DERIKOŽE IZ VITOROGA! ZA SVAKI SPRAT NAPLATE PO 200 DINARA? Kupci u šoku zbog dodatnog troška

Sa njim se slaže i Dejan Gavrilović iz "Efektive", koji poziva potrošače da se bore za svoja prava, odnosno zamenu, povraćaj novca ili pravično umanjenje cene, s obzirom na to da im je uskraćena obećana garancija.- Ovo je knjiški primer nepotpunog predugovornog informisanja i obmanjujuće poslovne prakse, a za oba ova prekršaja Zakon o zaštiti potrošača predviđa rigorozne kazne. Oni su praktično kupce naveli na ekonomsku odluku koju možda ne bi doneli. U ovakvim slučajevima zakonski je definisano da potrošač ima pravo na zamenu, povraćaj novca ili umanjenje cene jer je uskraćen za te tri godine garancije. Savetujem sve potrošače da ne odustaju, nego da prvo predaju reklamaciju, a ukoliko "Emeceta" to ne uvaži, onda da pokrenu potrošački spor. Ti sporovi su sada značajno ubrzani i onda će ta kompanija uz obeštećenje morati da plati i sudske troškove, i advokate, i sve što ide uz to - rekao je Gavrilović, a potom pozvao državne organe da što pre reaguju:

- Ovde je nadležna tržišna inspekcija. Još jednom apelujem na njih da pooštre kontrole i da ovakve postupke najrigoroznije sankcionišu kako bi zaštitili potrošače.
Do zaključenja ovog izdanja iz kompanije "Emeceta" nismo dobili odgovore na postavljena pitanja.

"Emeceta" nije jedina, ovakve prevare su česte

Vesnin slučaj sa "Emecetom" nije usamljen i slobodno možemo reći da je ista praksa u većini prodajnih objekata. Ekipa Zaštitnika potrošača obišla je nekoliko njih u kojima se nude proizvodi sa produženom garancijom. Kada smo se raspitivali na licu mesta, nigde nas niko, baš kao ni Vesnu, nije obavestio da moramo da registrujemo kupljeni proizvod u roku od mesec dana. Na proizvodima je samo bio zalepljen amblem na kome piše da je garancija produžena i da traje pet godina.

Naš sagovornik Denis Perinčić nam je otkrio da ovakvih prevara ima mnogo i da se njegovoj organizaciji često javljaju potrošači sa sličnim problemima.

- Ono što je uradila "Emeceta" za svaku je osudu, ali to je samo jedna u moru ovakvih prevara. Brojni prodavci i proizvođači pribegavaju tome da na ovakav način obmanu kupce. U ovom slučaju je reč o veš-mašini, ali nam se javljaju i ljudi koji su kupili televizore i brojne druge kućne uređaje u različitim radnjama i bili su ovako obmanuti. Ovome se definitivno mora stati na put jer je postalo česta pojava, koja uvek ide na štetu potrošača - objasnio nam je Perinčić.

 

 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Politika

TV

(VIDEO) Da li je Donald Tramp prećutno podržao Bajdenovu odluku?!
Live TV

(VIDEO) Da li je Donald Tramp prećutno podržao Bajdenovu odluku?!

Situaciju na frontu između Rusije i Ukrajine ali i tišinu Donalda Trampa nakon Bajdenove odluke da Ukrajina gađa unutrašnjost Rusije američkim oružjem , analizirali su gosti "Rata uživo", novinar i ekonomista Nebojša Berak i Sava Stambolić ispred Centra za društvenu stabilnost.

21.11.2024

22:19 >> 23:21

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set