AUTOMOBILSKI GIGANT RAZBESNEO KUPCE! KIA ludim popustima pravi potrošače ludima

Shutterstock/facebook

14:34 Zaštitnik 0

A. CRNOMARKOVIĆ | 13. 04. 2021.

AUTOMOBILSKI GIGANT RAZBESNEO KUPCE! KIA "ludim popustima" pravi potrošače ludima

Komentarišući oglašavanje popusta više modela iz asortimana auto-giganta KIA, potrošači tvrde da su u pitanju iste cene kao ranijih godina i da nema govora ni o kakvoj akciji * Stručnjaci tvrde da se kompanija mora pod hitno kazniti, a lažni popusti zabraniti

Kompanija KIA svojom najnovijom akcijom "Ludi popusti" obmanjuje potrošače i obećava im pojeftinjenje do 27 odsto koje zapravo ne postoji! Tako ovaj ovaj korejski gigant reklamira model "rio" uz "popust" od 21 odsto za osnovnu cenu od 11.499 evra, "stonik" uz "popust" od 18 odsto za 13.948 evra, "ceed" uz "popust" od 21 odsto za 14.799 evra, "proceed" uz "popust" 15 odsto za 22.599 evra i "sportage" za "popust" od čak 27 odsto za 18.499 evra. To bi sve bilo odlično da svim ovim automobilima regularne cene već godinama nisu iste ili slične kao ove, a u vreme sajma automobila budu čak i značajno niže, što jasno pokazuje da realno nema nikakvog pojeftinjenja.

Shutterstock/facebook

Ovo je užasno razljutilo potrošače, koji su ostavili niz negativnih komentara na zvaničnim nalozima kompanije KIA na društvenim mrežama, u kojima tvrde ne postoji nikakav popust i da su cene iste kao do sada. Tako na primer, jedan od njih tvrdi da "rio" nikada nije u najosnovnijoj verziji koštao 15.000, a "sportage" 27.000 evra, što ova kompanija sada navodi kao redovnu cenu na koju obračunava pojeftinjenje.

Navodni popusti

Ako pogledamo cene sa navodnim popustom, jasno vidimo da su one slične, ako ne i iste kao regularne cene poslednjih godina
"Efektiva"

Predstavnici potrošača i stručnjaci tvrde da sve ovo jasno govori da je u pitanju prevara i da je KIA neposredno pred akciju podigla cene za do 27 odsto, a potom ih vratila na redovne, predstavljajući to kao ogroman popust, zbog čega krše zakon i moraju da budu rigorozno kažnjeni. Sa druge strane, u kompaniji KIA nisu želeli da nam dostave cenovnike iz prethodnih godina, jer tvrde da to ne može da se poredi. Kako kažu, sada su EU norme i standardi stroži, što iziskuje dodavanje nekih delova, a samim tim, i skuplju proizvodnju i veću cenu nego do sada. Ova kompanija je time u potpunosti priznala da su cene u ovoj akciji iste ili slične kao redovne cene prethodnih godina, što smo primetili i mi i stručnjaci i potrošači, ali to pravdaju navodnim pooštravanjem propisa i značajnim skokom cene proizvodnje automobila.

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević istakao je da je ovde kompanija KIA prekršila zakon i u pogledu obmanjujućeg oglašavanja i nepoštene poslovne prakse i da je nedopustivo da se dozvole ovakve oglasne poruke.

Shutterstock/facebook

- Apsolutno je nezakonito da naglo podignete cenu, potom je spustite na redovnu i to reklamirate kao popust. To je prevara potrošača, kojoj nadležni organi pod hitno moraju stati na put. Ako se već pozivaju na inovacije i povećanje troškova onda moraju tačno da pokažu šta su to uradili ili dogradili na automobilima da bi tako drastično podigli regularnu cenu u odnosu na prethodnu godinu - kaže Bogosavljević.

- Očekujem od nadležnog Ministarstva da sve ovo proveri, kao i njihove cene iz prethodnih godina jer ovo nije reklama, nego obmanjivanje i manipulacija potrošača, koji misle da dobijaju neki popust, a ne dobijaju ništa. Za to KIA mora da snosi odgovornost, a takva oglasna poruka da se zabrani. Ako su neki potrošači već kupili automobile na ovoj navodnoj akciji, savetujem da podnesu kolektivnu tužbu. Pored toga što krši prava potrošača, KIA ovde predstavlja i nefer konkurenciju svim ostalim automobilskim kućama koje se pošteno oglašavaju. Za to po Zakonu o konkurenciji može da im se oduzme do 10 odsto ukupnih godišnjih prihoda. Država ne sme da gleda kroz prste ovim velikim stranim firmama i da ih pušta da uporno krše zakon, već mora na prvom mestu da štiti svoje građane, odnosno potrošače - jasan je Bogosavljević.

Kršenje zakona

Kompanija KIA prekršila je zakon i u pogledu obmanjujućeg oglašavanja i nepoštene poslovne prakse i nedopustivo je da se dozvole ovakve oglasne poruke
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

U Organizaciji za zaštitu potrošača "Efektiva" rekli su nam da je ovo klasičan primer podizanja cena, pa potom spuštanja na njihov regularni nivo, pod izgovorom "popust" i da bi Tržišna inspekcija morala hitno da reaguje i to sankcioniše.

- Ako pogledamo cene sa navodnim popustom, jasno vidimo da su one slične, ako ne i iste kao regularne cene poslednjih godina. Obrazloženje koje za to daje KIA jeste da je zbog pooštravanja standarda došlo do većih troškova u proizvodnji i da je zbog toga ove godine skočila i cena, što ne pije vodu. To bi onda značilo da oni ovim navodnim popustom preuzimaju na sebe taj trošak i da nemaju nikakvu zaradu na prodaji vozila. U tu njihovu "kako smo mi divni" tvrdnju, praktično niko ne može da poveruje, jer nijedna firma ne posluje bez zarade i čim poraste cena proizvodnje iz bilo kog razloga, to uvek ide na teret potrošača. Tako da je jasno da ovde imamo davno oprobanu formulu nepoštene poslovne prakse i obmanjućeg oglašavanja, gde prvo preko noći podignete cene za određeni procenat, a potom ih vratite na regularne i napišete da ste dali popust. To je kršenje zakona i Tržišna inspekcija bi morala što pre da reaguje i kazni ovu firmu od 300.000 do 2.000.000 dinara - rekli su nam u "Efektivi".

Shutterstock/facebook

U ovoj organizaciji osvrnuli su se i na oglasnu poruku ovog brenda "ludi popusti":
- Naravno da reč "lud" nikako ne odgovara uz reč "popust". Međutim, vidimo da su vas iskritikovali što ste u pitanju to konstatovali i da tvrde da to nije fer prema osobama koje imaju neki problem, pa ih ljudi nekada tako pogrdno zovu. Time što tvrde da je reč "lud" uvreda za osobu koja ima neki problem, sa čim se slažemo, i oni sami priznaju da u njihovim "ludim popustima" postoji neki problem - vispreno su konstatovali u "Efektivi".
 

Ne znamo šta im treba da svako malo krše zakon

U Organizaciji "Efektiva" su se zapitali i zbog čega jedna tako velika kompanija kao što je KIA konstantno sebi dozvoljava greške i zakonske prekršaje.
- Ne shvatamo zbog čega svako malo imamo neki prekršaj kompanije KIA. Te cene opreme ističu u evrima, te oni takođe nepostojeći popusti kada je isti automobil u Sloveniji koštao 1.000 evra manje, a tu su i neutemeljene tvrdnje da su broj jedan po istraživanjima nekih agencija... Ne znam zašto to sebi rade. Ako su stvarno najbolji i imaju dobru prodaju, onda im ovakve prevare ne trebaju. Ne znam da li oni nas sve smatraju debilima. Ali očigledno ili smo svi mi debili ili su ljudi koji njih vode kod nas debili, treća opcija ne postoji - jasni su u "Efektivi".

KIA: Poskupela je proizvodnja automobila

Kako bismo čuli i drugu stranu priče, kontaktirali smo i sa kompanijom KIA i pitali ih zbog čega reklamiraju popust od 27 odsto, a ističu slične ili identične cene kao prethodnih godina, na šta su nam oni odgovorili da je zbog pooštravanja određenih normi i standarda u EU poskupela i proizvodnja vozila, pa se ne može porediti koliko je nešto koštalo prethodnih nekoliko godina sa tim kolika je cena danas.
- U poređenju sa prošlom, a naročito pretprošlom godinom, došlo je do značajnih promena homologacijskih uslova za nova vozila koja se prodaju u Evropi, pa tako i u Srbiji, pa same tehničke specifikacije vozila od pre dve godine, godinu dana ili danas jednostavno nisu iste. Shodno tome, svako poređenje cena tih modela u navedenim periodima je bespredmetno jer je reč o proizvodima koji nisu identični, pa samim tim ni uporedivi - kažu u ovoj kompaniji i dodaju:
- Usled pooštravanja ekoloških normi i emisionih standarda u svetu i u EU sva vozila imaju nove sisteme i uređaje u motorima, koji su dodatno unapređeni kako bi zadovoljili te strože standarde. Mnoga od njih imaju i druge ugrađene komponente van motora, ali sa istom svrhom. Sve ovo uticalo je na povećanje proizvođačke cene vozila i povećanje preporučene maloprodajne cene vozila. Posebno bih naglasio da su naši najtraženiji modeli "rio" i "stonic" krajem prošle godine restilizovani, dok su modeli "ceed", "xceed" i "sportage" dobili nove specifikacije za modelnu 2021. godinu. Popusti prikazani na oglasnim porukama se ne računaju od akcijske cene u prethodnim akcijskim kampanjama, već u odnosu na redovne cene za datu modelnu godinu.

tekst u tekstu:



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.