• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

18.11.2025

17:45

Rezervna guma odlazi u zaborav? Umesto točka, ovu stvar morate imati u gepeku

Shutterstock

Automobili

Rezervna guma odlazi u zaborav? Umesto točka, ovu stvar morate imati u gepeku

Podeli vest

Rezervna guma bila je standardni deo opreme koji se dobijao uvek uz kupljeni automobil, međutim, danas su se stvari značajno promenile.

Naime, moderni automobili nam danas nude tri rešenja kada su u pitanju rezervne gume (felne): rezervni točak sa gumom normalne veličine, rezervni točak sa gumom smanjene veličine i komplet za popravku guma sa kompresorom.

U prošlosti, ako vam je pukla guma ili ste oštetili jednu od guma na svom vozilu, jednostavno biste otvorili prtljažnik, izvadili dizalicu, ključ za vijke, rezervnu gumu odgovarajuće veličine i zamenili ceo točak.

Stavili biste taj oštećeni točak u prtljažnik i što pre otišli ​​u servis za popravku guma da ga provere, zakrpe ili zamene novim ako je potrebno. Na taj način biste ponovo imali rezervnu gumu u svom vozilu, za svaki slučaj. Znamo, stariji ljudi bi rekli da su automobili ranije imali rezervnu gumu normalne veličine ispod prednje haube, obično iznad motora, ali takvi slučajevi više ne postoje.

Kakva je situacija sa rezervnom gumom danas?

Moderni automobili nam danas nude tri rešenja kada su u pitanju rezervne gume (felne): rezervni točak sa gumom normalne veličine (identičnih dimenzija kao četiri gume koje imamo na našem automobilu i na kojima vozimo), rezervni točak sa gumom smanjene veličine i komplet za popravku guma sa kompresorom.

Foto: Shutterstock

 

Kod sedamdeset automobila različitih marki, modela i kategorija vozila koji su testirani, primećeno je da kod 46 modela (65,7 procenata) umesto rezervne gume, u opremi bio uključen komplet za popravku gume sa kompresorom za vazduh. Štaviše, kod 18 modela (25,7 procenata) bila je prisutna rezervna guma smanjene veličine, a samo kod 6 testiranih modela (8,6 procenata) rezervna guma je bila pune veličine, tj. normalnih dimenzija.

Zašto je to tako?

Pre svega, proizvođači automobila širom sveta pokušavaju da njihovi moderni automobili troše manje goriva, kao hibridi električne energije, u slučaju potpuno baterijski napajanih električnih vozila. Naravno, postoje i FCEV vozila koja koriste vodonik kao gorivo za stvaranje električne energije koja pokreće elektromotore pogonskih točkova, ali i vozila koja koriste LPG i CNC gas kao gorivo.

Za sve njih, bez obzira na vrstu pogona, važno je da im vozilo bude što lakše, što rezultira dodatnim uštedama kada je u pitanju potrošnja goriva. A vozilo će svakako biti lakše ako vozilo nema stalno prisutan rezervni točak pune veličine, koji može težiti više od dvadeset kg (ne zaboravimo težinu alata za skidanje točka) s obzirom na sve veće dimenzije točkova na današnjim automobilima, koje mogu biti i do 23 inča. Današnji strogi standardi EU za emisiju ugljenika takođe nameću drastične kazne.

Foto: Shutterstock

 

Naime, ako proizvođačev asortiman proizvodnih modela prelazi cilj specifične emisije CO₂ u datoj godini (95 g/km), proizvođač mora da plati kaznu za prekomernu emisiju od 95 evra po g/km za svako novo vozilo registrovano tokom te godine, što može brzo dovesti do veoma značajnih kazni za proizvođače koji se ne pridržavaju propisa. Ovde se prvenstveno radi o putničkim automobilima, iako su i druge kategorije vozila (laka komercijalna vozila i teška komercijalna vozila) takođe pogođene ovim pravilima.

Pored toga, zakonski je dozvoljeno imati rezervnu gumu smanjene veličine ili komplet za popravku gume kao obaveznu opremu u vozilu. Na kraju krajeva, da to nije slučaj, proizvođači automobila ne bi ni nudili isporuku vozila kupcima sa ova dva, donedavno, nestandardna rešenja.

Drugi razlog je strukturne prirode, posebno kod današnjih "skejtbord" platformi BEV vozila, jer u tom slučaju pomenute velike dimenzije rezervnog točka zauzimaju dosta prostora u prtljažniku, ili ispod poda automobila ako to zahteva dizajn ili težina samog točka.

Treći razlog zašto se rezervni točkovi pune veličine sve više postepeno izbacuju iz upotrebe je cena gume, felne, ključa i dizalice. Komplet za popravku guma sa kompresorom danas se prodaje za oko trideset evra, što je najmanje deset puta manje od cene rezervnog točka pune veličine sa dodatnom opremom.

Četvrto, današnji vozači sve ređe uopšte razmišljaju (ili čak znaju) da sami menjaju probušenu ili oštećenu gumu. Lakše je platiti sve češće usluge pomoći na putu koje nude proizvođači ili auto-klubovi.

Foto: Shutterstock

 

Ne zaboravimo da i sam kupac vozila ima mogućnost da doplati za rezervni točak pune veličine (bez obzira da li želi da ima aluminijumsku felnu kao onu na ostala četiri točka ili običnu čeličnu felnu) i da je stavi u prtljažnik, čime izbegava druga dva rešenja, ako smatra da mu ne odgovaraju.

Komplet za krpljenje guma

Ako već imate takav komplet za popravku guma sa kompresorom, onda bi bilo dobro da znate kako da ga koristite. 

U slučaju probijanja ekserom ili sličnim predmetom, nema potrebe za menjanjem gume na putu i ​​putovanje se može nastaviti još 200 km maksimalnom brzinom od 80 km/h. Čak nema potrebe ni za skidanjem i zamenom jezgra ventila, tako da ste spremni da ponovo nastavite vožnju u samo nekoliko koraka

Takođe, recimo da nije preporučljivo sami na licu mesta vaditi ekser ili šraf iz gume, jer bi to barem brzo ili čak trenutno izazvalo curenje komprimovanog vazduha iz oštećene gume. Ostavite ga u gumi, nanesite komplet zaptivača i što pre se odvezite do servisa za popravku guma.

Foto: Shutterstock

 

Sadržaj kompleta za krpljenje guma obično uključuje sledeće: vazdušni kompresor, bocu zaptivača za gume otpornu na pritisak, uputstvo za upotrebu, torbu i rukavice.Takođe treba reći da nakon što potrošite sadržaj bočice zaptivača, možete jednostavno kupiti novu bočicu zaptivača i cevčicu koja se spaja sa ventilom oštećene gume. U ovom slučaju, nema potrebe za kupovinom celog novog seta sa kompresorom. Međutim, to prvenstveno zavisi od proizvođača takvih setova, jer ne nude svi zamenljivost pojedinačnih komponenti, kao i njihovu dostupnost na tržištu.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Radiša

pre 2 nedelje

Koja je budala izbacila rezervni točak? Šta kada neko upadne u neku rupu po ovim našim najmodernijim putevima i raseče,otcvika gumu? To ne popravljaju ni vulkanizer i u radionici,baca se

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set