• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: Z.I.

08.08.2025

16:15

Neće Raća nigde bez tristaća! "Jugoslovenski Mercedes" sa zadovoljstvom vozi skoro pet decenija, ovo je njegova tajna (FOTO)

Z.I.

Srbija

Neće Raća nigde bez tristaća! "Jugoslovenski Mercedes" sa zadovoljstvom vozi skoro pet decenija, ovo je njegova tajna (FOTO)

Podeli vest

Zrenjaninac Radovan Moldovan, glanca i održava svoj automobil marke “Fijat 1.300” iz 1976-te godine koji je jedan od najstarijih u Banatu, a još uvek je svakodnevno na ulicama grada na Begeju, uredno registrovan sa obavljenim tehničkim pregledom

Kupio ga je, kao prvi vlasnik, daleke 1976. godine i naredne će obeležiti pola veka, udobne vožnje i vernosti svog četvorotočkaša.

Zrenjaninac Radovan Raća Moldovan, decenijama unazad, predsednik Kulturno umetničkog društva “Gik Banat Pionir” uporedo sa ogromnom pasijom prema folkloru i starim narodnim igrama Banata, brižljivo čuva i održava svog “prijatelja i saputnika na četiri točka” automobil marke Finat 1.300.

- Tako se poklopilo, 1976-te godine sam kupio “tristaća” ispod čekića kako se kaže i osnovano je Kulturno umetničko društvo, pa ćemo iduće godine slaviti dva jubileja - sa osmehom započinje priču alfa i omega najstarije folklorne družine u gradu Zrenjaninu, uz opasku da je od društvo od 23.marta 1973. godine funkcionisalo kao sekcija, a tri godine kasnije dobilo punopravni legitimitet.

Tema ove priče, naravno je automobil, ali ko poznaje Raću, zna da se dve njegove ljubavi teško mogu razdvojiti.

- To je prvi model sa menjačem dole, do tada automobili marke Fijat 1.300 menjač su imali pored volana, u međuvremenu, ugradio sam plin pa mi je vožnja mnogo ekonomičnija - nastavlja Radovan, ističući da su ovaj automobil mnogi nazivali “jugoslovenski Mercedes”. Neki ga poredili sa BMW-om, a kako je on uspeo da istraži, školjka njegovog modela, rađena je po nekom američkom modelu.

Inače kada je početkom sedamdesetih godina prošlog veka postao popularan na našim drumovima, mada je serijska proizvodnja ovog automobila počela još 1961. godine, bio je prava atrakcija i mnogi su maštali da ga imaju.

U Kolumbiji se prodavao kao alva

Fijat 1.300 se zvanično proizvodio do 1979. godine u Italiji, kod nas u Rakovici, a prema nekim statističkim podacima proizvedeno je ukupno 200 hiljada automobila, od kojih je najviše, oko sedam hiljada, prodato u Kolumbiji.

- Do Kolumbije sa mojim “tristaćem” nisam stigao, ali do Sibira jesam, celu Evropu, uzduž i popreko prokrstario i nikada me na putu nije ostavio - ponosan je gospodin Moldovan. 

On ističe da je za 49 godina imao samo dva ozbiljnija kvara, koje je uz pomoć prijatelja, majstora rešio bez većih izdataka.

- Mnogi su me pitali zašto ne idem u korak sa vremenom i vremešnog tajmera zamenim, ali to jednostavno ne bih bio ja - kategoričan je Zrenjaninac, ne krijući da je večno zaljubljen u svoj prvenac, sa kojim je bezbroj puta, sa porodicom i drugarima, letovao na moru, od Bara do Vrsara.
   

I ljubav i redovno održavenje 

Osim emotivne vezanosti, Raća kaže da je tajna dugovečnosti njegovog četvorotočkaša u redovnom održavanju i brizi, menjanju ulja i zameni sitnih stvari koje spadaju u proces održavanja automobila.

 

Juri rekord u pređenim kilometrima

Sa svojim “tristaćem” prešao je 403 hiljade kilometara, uglavnom sam sedeći za volanom i samo u nekoliko situacija njime su upravljali prijatelji, koji bi ga nakratko pozajmili.  Uz Banaćansko kolce, koje će da razvezu članovi KUD-a “Gik Banat Pionir”, Raća planira da slaveći pola veka privrženosti u svom četvorotočkašu krene put Beograda ili Novog Sada u počasnu vožnju. Ovog puta neće ići sam .

     
 

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set