• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: A. C.

14.06.2022

13:45 >> 13:51

DA LI AGENCIJE SMEJU DA VAM TRAŽE DODATNI NOVAC ZA PUTOVANJE? Ovo je situacija kada možete da zahtevate da vam vrate pare nazad!

Zaštitnik potrošača

DA LI AGENCIJE SMEJU DA VAM TRAŽE DODATNI NOVAC ZA PUTOVANJE? Ovo je situacija kada možete da zahtevate da vam vrate pare nazad!

Podeli vest

Ukoliko je ostalo manje od 20 dana do putovanja, agencija nema pravo da vam traži doplatu. U suprotnom mora da vam vrati novac i isplati nematerijalne troškove

Mnogi putnici koji su uplatili letovanje preko turističke agencije, a koji su za prevozno sredstvo odabrali avion, doživeli su neprijatno iznenađenje kada im je stiglo obaveštenje da moraju da doplate i do 70 evra po avionskoj karti.

Doplate za čarter letove nisu novost, ali je taj iznos uglavnom bio simboličan sve do ove godine, kada su agencije, vadeći se na krizu, porodici podigle cenu aranžmana gotovo 300 evra.

Foto: Shutterstock

Uz nezadovoljne putnike, jedini koji je postavio konkretna pitanja povodom ovog povećanja je Dejan Gavrilović iz Udruženja potrošača "Efektiva". On je, pozivajući se na zakon, javno izneo da agencije ne smeju povećavato cenu u periodu manjem od 20 dana pred put, i da u tom slučaju moraju ili da ga ostvare po ranije ugovorenoj ceni ili da putniku vrate novac uz sve materijalne, ali i nematerijalne troškove jer je ostao bez odmora.

Borba do kraja

- Pozvao nas je čovek kome agencija traži doplatu 17 dana pred put što je potpuno nezakonito. Obratili smo im se, pisali im, ali oni nemaju nameru da odstupe, već ga ucenjuju. Obavestili smo Ministarstvo trgovine i borićemo se do kraja da ovaj klijent ostvari svoja prava. A to je ili da ode na odmor po ugovorenoj ceni ili dobije povrat novca i nematerijalne troškove.

Gavrilović je postavio pitanje i šta će biti ako cena kerozina u međuvremenu padne i da li će tada agencije i avio-prevoznici vratiti putnicima i dodatan novac koji su uzeli, ali i onaj koji je pretekao zbog pojeftinjenja. On je takođe poručio putnicima da ne prihvataju ucene agencija i postavio jasno pitanje svim turističkim operaterima zbog čega njihovi avio-partneri ne kupe gorivo kada potrošači uplate novac, kada je već ovakva globalna situacija, već čekaju period pred sam put kada njegova cena poraste.

Foto: Shutterstock

- Agencije imaju pravo da vam jave za promenu cene ili transporta, ali minimum 20 dana pred početak aranžmana i to je zakon. To nikako ne može biti kraće od ovog roka ili to ide na njihovu štetu. U slučaju da vam jave za neku doplatu, a ima manje od 20 dana do početka aranžmana, tu ima nekoliko scenarija - kaže Gavrilović.

Zakon je jasan

- Prvo, oni su kao ugovorna strana dužni da vam obezbede taj put po ugovorenoj ceni. Ukoliko kažu da to ne može bez doplate, svaki potrošač ima pravo na naknadu kako materijalne štete u vidu aranžmana koji je uplatio tako i nematerijalne jer je ostao bez odmora. Te stvari mogu sporazumno da se reše sa agencijom, tako što ona po zakonu ima rok od 15 dana da vam vrati novac i isplati realnu nematerijalnu štetu o kojoj se dogovorite, ili ako oni to ne žele, sve će se rešiti na sudu, ali će u tom slučaju snositi i sve druge troškove postupka, vaših advokata, kao i zatezne kamate. Druga stvar je što svako kome agencija ne ispuni ugovorene uslove i traži bilo kakvu doplatu na prevoz ili šta drugo, ima po zakonu pravo na raskid ugovora bez bilo kakvih troškova. Zakoni su veoma jasni, kod svakog ugovora ona ugovorna strana koja ga prekrši mora nadoknaditi štetu drugoj strani jer su obe jednake i obe su se nešto obavezale - jasan je naš sagovornik.

Gavrilović se javno zapitao zbog čega avio-kompanija čim potrošač uplati pare agenciji, ne kupi odmah kerozin, kao i da li bi agencija vratila novac kad bi cena goriva za dve nedelje značajno pala na berzi, što bi bilo po zakonu.

Pravo na raskid ugovora

Da agencije moraju da obaveste putnika o promeni cene minimum 20 dana pre putovanja potvrdio je i direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija "Juta" Aleksandar Seničić. Kako je rekao, doplata ne sme da bude veća od osam odsto u odnosu na uplaćeni aranžman.
- Ako agencije nisu postupile na ovaj način, putnici imaju pravo da raskinu ugovor i da im se vrati novac. Ako su na vreme obavestile putnike i oni ne žele da izvrše doplatu, sigurno da će izgubiti neki deo novca koji su već uplatili - rekao je Seničić.

Saveti za potrošače

* Svaku konverzaciju sa agencijama vodite u pisanoj formi kako bi ostao pisani trag
* Ne pristajte na ucene od agencija kada vam prete da ćete ostati bez letovanja ako ne doplatite nešto što ne morate
* Obratite se Turističkoj inspekciji kako bi naterala agenciju da poštuje zakon
* Krajnja mera je tužba protiv agencije

 

 

 

 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set