LETO BEZ STOMAČNIH TEGOBA! Doktrorka otkriva kako da se ZAŠTITITE, lečite i šta kada krenete na PUT!

Shutterstock

20:00 Ljubav i zdravlje 0

ljubavizdravlje/N.L. | 04. 07. 2022.

LETO BEZ STOMAČNIH TEGOBA! Doktrorka otkriva kako da se ZAŠTITITE, lečite i šta kada krenete na PUT!

Imunitet crevne flore je leti često narušen, zbog čega odrasli i deca osećaju tegobe poput bolova u stomaku, povraćanja i proliva, kaže dr Jelena Stojanović


Stomačni problemi nastaju uglavnom zbog unosa lako kvarljivih namirnica, ali i zbog nagle promene sredine, klime i vode za piće, a inače su česti leti. Imunitet crevne flore se narušava, zbog čega odrasli i deca osećaju tegobe poput bolova u stomaku, povraćanja i proliva. Unos tečnosti, dijeta i nadoknada izgubljenih elektrolita jeste prva pomoć u ovakvim situacijama, dok teži slučajevi zahtevaju infuziju i detaljniji lekarski pregled, kaže dr Jelena Stojanović, lekar opšte prakse poliklinike "Tektum".

Frižider i pranje ruku

- Ove infekcije su uglavnom bakterijskog ili virusnog porekla, eventualno neki toksin može da izazove problem. Sve su to bolesti prljavih ruku, a najčešće se dobijaju ili prenose tako što se nedovoljno dobro operu ruke ili se konzumira hrana koja je na neki način zagađena, poput neopranog voća i povrća. U letnjim mesecima hrana se brže kvari, pa naročito treba obratiti pažnju da se ne ostavlja van frižidera duže vreme. Uvek proverite da li ima karakterističan izgled, miris i konzistenciju pre nego što je pojedete - savetuje dr Jelena Stojanović.

Shutterstock

Najbrže i najčešće se kvare meso, mleko, mlečni proizvodi, kao i jaja

Kad krenemo na put

Ukoliko postoji sklonost ka infekcijama, neophodno je pre svakog putovanja pripremiti organizam, kaže doktorka.

- Osim dobrog opšteg stanja organizma, uzimanje probiotika nekoliko dana pred put (kao i tokom odmora) može značajno da doprinese očuvanju sluzokože creva i pospeši stvaranje dobrih bakterija, što je najvažnije kako bi se organizam zaštitio. Uostalom, i zdravi ljudi mogu da ih uzimaju. Pored toga, na putovanju uvek treba biti oprezan kada su hrana i voda u pitanju, ne treba piti česmovaču ili kupovati namirnice na ulici, već birati mesta za koja na internetu možemo da proverimo da su bezbedna (revizije, ocene), barem je to sada moguće. Vodite računa i o ledu, jer i u ledu mogu da se nađu bakterije kojima niska temperatura ne može ništa. Ako salmonela može da preživi u sladoledu, preživeće i u ledu, pod uslovom da se tamo nađe - upozorava dr Jelena Stojanović.

Najbrže i najčešće se kvare meso, mleko, mlečni proizvodi, kao i jaja, te izbegavajte da pripremate kremove, sladolede ili majonez od nekuvanih jaja.

- Kad se hrana termički obradi, manja je šansa da nešto zakačimo, te treba konzumirati sveže pripremljene namirnice ili ih čim pre odložiti u frižider i zaštititi koliko-toliko od kvarenja - sugeriše doktorka.

Virusi i bakterije

Virusne infekcije manifestuju se uglavnom u blažoj formi, a najčešći uzročnik je rotavirus. Bakterijske crevne infekcije izazivaju patogene i nepatogene bakterije, odnosno salmonela, šigela i stafilokok.

- Sad je sezona infekcija, ima ih puno, najčešće traju par dana, ne bude to nešto ozbiljno, ali treba biti zabrinut ukoliko simptomi potraju duže od tri-četiri dana, ako se javljaju sa visokom temperaturom, ukoliko su prolivi intenzivniji i učestaliji, što znači 10 do 15 vodenastih stolica u toku dana. Eventualno ako se primeti sveža krv u stolici ili sluz, to su neki alarmantni znaci - naglašava dr Stojanović.

Shutterstock

Temperatura je češći pratilac bakterijskih infekcija

Temperatura je češći pratilac bakterijskih infekcija, a u situacijama kada je visoka, kao i kad proliv duže traje, radi se kolpokultura. Na taj način može da se vidi da li je izazivač bakterija i skladu s tim specifično tretira antibioticima. Infuzije se praktikuju ukoliko pacijent povraća, a ne može da jede i pije, odnosno da unosi tečnost, dodaje doktorka.

- Sve dok osoba može da pije vodu i da pojede nešto, nema potrebe za infuzijom. Prvo i osnovno je unositi što više tečnosti, običnu vodu, čajeve, supe, uključujući i supe iz kesice, jer one imaju više soli i minerala, koje telo gubi tokom povraćanja i dijareje. Izbegavajte, međutim, kafu, alkohol i voćne sokove - sugeriše naša sagovornica.

Dijeta i probiotici

Kada je reč o hrani, preskočite sveže voće i povrće, meso i mesne prerađevine, mleko i mlečne prerađevine (osim probiotskog jogurta), kao i jaja.

- Birajte bareno povrće, krompir, pirinač, dvopek (prepečeni hleb), supe, čajeve, eventualno grisine, neki keks. Mogu se jesti banane i pečene jabuke, a ova dijeta se primenjuje dan-dva. Nakon toga se ne treba naglo vraćati na uobičajeni režim ishrane, već postepeno uvoditi po jednu namirnicu dnevno, tipa krenuti sa barenim pilećim mesom da se ne bi opteretio organizam - kaže doktorka.

Shutterstock

Dok se stomak ne smiri, birajte bareno povrće

I lekovi mogu da pomognu, takozvani crevni antibiotici, koji brzo i efikasno zaustavljaju dijareju, kao i čuveni probiotici.

- Među probioticima ima razlike, ali nisu velike, i koji god da odaberete sigurno je dobar, ali i obavezan da bi se napravila ravnoteža crevne flore i organizam oporavio - poručuje dr Jelena Stojanović.
 


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.