• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer/Jutanji list

21.07.2022

17:37

KIJEV SE HVALI, STIŽE NAJSMTONOSNIJA LETELICA PENTAGONA! Pametnom jasno, Ameri su "A-10" hteli da pretvore u prskalice... AVION ZA RASPRŠIVANJE PRETI RUSKIM OKLOPNJACIMA

Vesti

KIJEV SE HVALI, STIŽE NAJSMTONOSNIJA LETELICA PENTAGONA! Pametnom jasno, Ameri su "A-10" hteli da pretvore u prskalice... AVION ZA RASPRŠIVANJE PRETI RUSKIM OKLOPNJACIMA

Podeli vest

Zvaničnici američkog vazduhoplovstva ostavljaju otvorena vrata za prebacivanje legendarnih aviona "A-10" u Ukrajinu

Sekretar američkih vazduhoplovnih snaga Frenk Kendal nije direktno odbacio ideju o premeštanju jurišnih aviona "A-10 Varthog" u Ukrajinu kada su ga u sredu pitali o toj mogućnosti. Njegovi komentari su usledili nakon što je načelnik štaba vazduhoplovstva general Čarls K. Braun rekao da će ukrajinsko vazduhoplovstvo na kraju morati da počne da se udaljava od svojih borbenih aviona iz sovjetske ere i da će, šta god da bude sledeće, "biti nešto što nije rusko". Kendal i Braun dali su svoje komentare na godišnjem bezbednosnom forumu u Aspenu u sredu. Do danas je samo američko vazduhoplovstvo koristilo "A-10 Varthog", legendarni avion poznat prvenstveno po svom masivnom topu GAU-8/A Avenger od 30 mm i teškom oklopu, izveštava "The War Zone".

U svom poslednjem zahtevu, Vazduhoplovstvo je zatražilo ovlašćenje da penzioniše 21 "Warthoga" tokom tog perioda. Ovi avioni su se u svakom slučaju pokazali korisnim u poslednje dve decenije, tako što podržavaju borbene operacije niskog intenziteta, odnosno u manje zahtevnim okruženjima, ali sve je više pitanja o njihovoj efikasnosti u sukobima koji su pred nama, odnosno sukobima višeg nivoa i u delikatnom vazdušnom prostoru.

- Jedno sporedno pitanje, zašto te "A-10"ne damo Ukrajini - upitao je Ignatius nakon što je Kendal?

- General Braun je jutros odgovorio na pitanje, za koje lovce bi Ukrajina mogla biti zainteresovana? To u velikoj meri zavisi od Ukrajine... Starije američke sisteme je moguće poslati - rekao je Kendal i dodao:

- Bićemo otvoreni za razgovore sa Ukrajinom o tome koji su zahtevi Kijeva i kako ih možemo ispuniti. Ne mogu da spekulišem o tome mnogo, niti da znam koje bi oružje mogli da zatraže za svoje ratne svrhe - rekao je general Braun kada je upitan o obuci ukrajinskih pilota u SAD, tokom njegovog odvojenog razgovora u Aspenu.

- To će biti nešto što nije rusko - dodao je on.

Braun je istakao da bi Ukrajini mogla biti izručena jedna od najsmrtonosnijih letelica, koja je sposobna za uništavanje oklopnjaka na zemlji, što je izuzetno veliki problem za ukrajinske snage s obzirom na nadmoć Rusije u tom segmentu naoružanja i opreme.

Za sada bez planova isporuke

Prošle nedelje, članovi Predstavničkog doma američkog Kongresa glasali su za uključivanje ovlašćenja za finansiranje obuke ukrajinskih borbenih pilota u nacrt godišnjeg plana politike odbrane, Zakona o nacionalnoj odbrani (NDAA) za fiskalnu 2023. godinu. Taj zakon još uvek treba da bude finalizovan, a zatim usaglašen sa posebnom verzijom koja je sada u toku u Senatu, pre nego što je Kongres stavi na konačno glasanje, a nakon čega bi mogla da stigne do stola predsednika Džoa Bajdena lično, što bi bilo zaključeno sa potpisanim zakonom.

Primedbe Kendala i Brauna značajno se razlikuju od odgovora koje su dali na pitanja o slanju "A-10" u Ukrajinu u martu, kada su obojica bili mnogo konkretniji oko teme da nema aktivnih planova, pa čak ni razgovora o mogućnosti takvog transfera naoružanja.

- Ne znam ni za kakav trenutni plan, pa čak ni za bilo kakvu diskusiju o bilo kakvom trenutnom planu za isporuku aviona "A-10" Ukrajincima - rekao je Kendal novinarima na simpozijumu Vazdušnog ratovanja Udruženja vazduhoplovnih snaga, a prenosi Breaking Defense.

- Nisam upoznat sa bilo kakvim razgovorima ili planovima u okviru Vazduhoplovnih snaga Sjedinjenih Država da isporuče "A-10" Ukrajini - rekao je Braun na istom događaju.

Pitanje slanja "A-10", kao i drugih zapadnih borbenih aviona u Ukrajinu se više puta postavljalo otkako je Rusija u februaru pokrenula sveobuhvatnu invaziju na tu zemlju. Do sada se Bajdenova administracija opirala ovim pozivima, koji su, između ostalih, dolazili od članova Kongresa, ukrajinskih zvaničnika i pripadnika vojske zemlje, kao i javnosti. Američke vlasti su obično izražavale zabrinutost da bi takve isporuke mogle doprineti eskalaciji sukoba i povećati rizik od njegovog prelivanja van granica Ukrajine.

Ta tema se prepliće poslednjih nedelja, a u nju je uključeno razmatranje isporuke visoko pokretnih artiljerijskih raketnih sistema (HIMARS) zajedno sa precizno navođenim projektilima i planovi za raspoređivanje naprednih raketnih sistema zemlja-vazduh srednjeg dometa (NASAMS). Potencijalna isporuka ovakvih sistema ukrajinskim snagama se pre samo nekoliko meseci smatrala apsolutno neprihvatljivom.

Ukrajinski ministar odbrane Aleksij Reznikov objavio je u ponedeljak na Tviteru da je razgovarao sa američkim ministrom odbrane Lojdom Ostinom i da je njegov američki kolega imao "veoma dobre vesti, ali će detalji biti objavljeni malo kasnije".

Ovo bi, međutim, moglo biti samo referenca na novo obećanje američke vlade da će poslati više HIMARS sistema, koji su već pokazali značajan uticaj na tok sukoba. Ne tako davno, sama ideja o slanju "A-10" u Ukrajinu, ili bilo gde drugde, bila bi uglavnom sporna. Kongres je godinama blokirao Vazduhoplovstvo i navodio ga da odustane od svojih "Varthogova", a američki zvaničnici su u više navrata zahtevali, pre svega, garancije da američke snage neće izgubiti kritične sposobnosti za blisku vazdušnu podršku kao rezultat bilo kakve odluke.

Ova dugogodišnja pozicija sada omekšava. Trenutna verzija NDAA Predstavničkog doma pristaje na predlog Vazduhoplovnih snaga da se 21 A-10 povuče u narednoj godini. Komitet Senata za oružane snage saopštio je u ponedeljak da se takođe slaže sa ovim predlogom.

Čini se da su druge potencijalne političke prepreke nestale. Vazduhoplovstvo se 2003. godine usprotivilo potencijalnom zakupu aviona "A-10" kolumbijskom vazduhoplovstvu, delom zbog zabrinutosti zbog reakcije Stejt departmenta, koji se raspitivao o kupovini flote "Varthogs"-a za pretvaranje u oklopne platforme za raspršivanje herbicida u podrška operacijama protiv narkotika u Latinskoj Americi. Po svemu sudeći, 'vazdušno krilo' Stejt departmenta - velika iako pomalo nejasna organizacija - izgleda da je prerasla svaki interes koji je mogao da ima u slučaju korišćenje "A-10" u ove svrhe. Nabavili su nekoliko rashodovanih američkih vojnih OV-10 Broncos i pretvorili ih u oklopne avione za prskanje, pre nego što su ih pustili kao modifikovane komercijalne prskalice za useve.

Naravno, ostaje da se vidi da li će Ukrajina dobiti "A-10" ili ne. Zabrinutost Vazduhoplovnih snaga zbog ranjivosti "Warthog"-a u visokokvalitetnim okruženjima koja zahtevaju intenzivnu protivvazdušnu odbranu odnosi se na sukob u Ukrajini, gde se avioni sa obe strane sukoba svakodnevno suočavaju sa značajnim pretnjama. S druge strane, "A-10" je dizajniran da izdrži teška oštećenja u borbi i da se brzo popravi i vrati u upotrebu.

Idealne karakteristike za Ukrajinu

Ovi avioni mogu da rade i sa opasnih aerodroma sa relativno ograničenim manevarskim prostorom. Sve ove karakteristike idealno odgovaraju potrebama Ukrajine. Treba uzeti u obzir da ukrajinsko ratno vazduhoplovstvo i dalje leti daleko manje sposobnim avionima "Su-25" Frogfoot.

I američki i ukrajinski zvaničnici bi morali da odluče kako bi drugi faktori, kao što su obuka i logistički zahtevi, mogli da utiču na praktičnost isporuke bilo kog broja "A-10", kao i koje oružje bi im bilo dostupno ako bi ga isporučili Ukrajinci. Na trupu aviona su instalirani osetljivi sistemi koje bi verovatno takođe trebalo ukloniti pre isporuke.

- Zahvaljujući prethodnim programima vojne razmene, Ukrajina već ima mali broj pilota obučenih da lete na "A-10" - rekao je o obuci penzionisani general vazduhoplovstva Filip Bridlav, ali "The Var Zone" nije mogao da potvrdi tu informaciju.

Uzimajući sve u obzir, ako se bilo koji "A-10" eventualno pojavi na nebu Ukrajine, to bi moglo pomoći da se okonča debata o njihovoj (ne)sposobnosti da zauvek deluju u okruženjima visoke opasnosti, bez obzira na to kako se ponašaju. Istovremeno, isporuka "A-10" Ukrajini mogla bi konačno da obezbedi čelnicima Vazduhoplovstva neophodno pokriće da jednom zauvek povuku flotu ovih aviona iz operacija.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Odgovor Miloša Parandilovića
Politika

Odgovor Miloša Parandilovića

Povodom teksta pod naslovom 'Parandilović se kastrirao! Pogledajte kako ovaj čovek masno laže! (VIDEO)' koji je objavljen 3. oktobra 2024. godine, reagovao je Miloš Parandilović.

05.11.2024

13:47

TV

Hronika

JOŠ Hronika VESTI

Društvo

Sport

Zabava

Umro u 36. godini sa 35 kila! Za beogradskog "princa sa asfalta" pričalo se da ima sidu i da ga je droga uništila
Kultura

Umro u 36. godini sa 35 kila! Za beogradskog "princa sa asfalta" pričalo se da ima sidu i da ga je droga uništila

Tri ulice u bivšim jugoslovenskim republikama nose njegovo ime, a od 2011. i plato ispred Doma omladine u Beogradu. Reč je o Milanu Mladenoviću, osnivaču grupe Ekatarina Velika. Napustio nas je 5. novembra 1994. godine, zbog posledica raka pankreasa, bolesti koja mu je dijagnostifikovana nekoliko meseci pre smrti. Do kraja je ostao prijatelj sa dvoje svojih kolega, jedan od njih, održao mu je posmrtni govor.

05.11.2024

12:46

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set