• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer/Novosti online

01.08.2022

08:50

KAKO JE UKRAJINA IZGUBILA RAT NA NEBU?! Uprakos pumpanju moćnim letelicama, Rusi obaraju avione i helikoptere kojim Kijev raspolaže

Vesti

KAKO JE UKRAJINA IZGUBILA RAT NA NEBU?! Uprakos pumpanju moćnim letelicama, Rusi obaraju avione i helikoptere kojim Kijev raspolaže

Podeli vest

Kad god se pojavi informacija Ministarstva odbrane Rusije da je oboren neki ukrajinski avion ili helikopter nameće se jedno te isto pitanje - odakle Kijevu toliko vojnih letelica?

Po najnovijoj statistici Ministarstva odbrane, od februara do sada oboreno je 260 ukrajinskih aviona i 145 helikoptera. Srušeno je ili prizemljeno još 1.631 bespilotna letelica. Pred početak rata Ukrajina je imala, po ruskim procenama, stotinak aviona i 88 helikoptera raznih modela.

Po procenama međunarodnih eksperata za oružje, Ukrajinci su pred rat imali 98 aviona razne modifikacije. Časopis The Military Balance za 2022.godinu, koji izdaje Međunarodni institut strateških istraživanja, objavio je "sveže podatke" da je u januaru ove godine Ukrajina imala ukupno 124 bojeva i školska aviona.

Odakle taj višak ukrajinskih aviona koji su oboreni u minulih pet meseci?

Nije sporno da je posle raspada SSSR Ukrajini ostalo mnogo aviona raznih modela. Ali tačno je i to da je rukovodstvo u Kijevu prodalo mnogo toga, ne samo letelica, već i druge vojne tehnike i naoružanja.

Kad je počeo rat u Donbasu, Rusi su im oborili i uništili na stojankama na aerodromima podosta aviona i helikoptera, pa jedno vreme Ukrajinci nisu ni koristili avijaciju iz straha da će biti pogođeni.

Ugledni moskovski vojni ekspert i analitičar, penzionisani pukovnik Viktor Baranec, koji je do penzije radio kao portparol Ministarstva odbrane Rusije, objašnjava da je velika razlika između podataka o broju aviona i helikoptera koje je pre rata imala Ukrajina i brojke o oborenim letelicama koju iznosi Ministarstvo odbrane Rusije zato što je podosta aviona kao feniks sklopljeno od već otpisanih. Avioni i helikopteri imaju rok trajanja i jedan broj je bio za otpis. Ali kad su se sa svih strana skupili rezervni delovi sastavljene su letelice, pa je tako ukrajinska avijacija povećala broj aviona.

Nije tajna da je jedan broj aviona u Ukrajinu stigao iz Poljske u delovima u železničkim vagonima, a zatim je sklopljen u fabrici aviona u Ukrajini.

Osim toga, Rusi sumnjaju da je jedan broj aviona stigao preko Rumunije. U Moskvi se može čuti priča kako su Amerikanci organizovali veliku akciju po svetu i nagovarali zemlje da prodaju letelice i drugu vojnu tehniku sovjetske proizvodnje koju ukrajinski oficiri znaju da koriste.

Nije isključeno da neke zemlje nisu želele da se obznani da su one svoje stare avione ustupile Ukrajini.

Jedno je nesporno

U Kijevu su postali svesni da starudija koju dobijaju ne može da se ravnopravno bori sa novim ruskim avionima. Zbog toga predsednik Zelenski i traži savremene avione. Za moderne američke avione, međutim, obuka pilota traje od tri do devet meseci. Do tada će se, po prognozama obe strane, znati ishod rata.

Što se tiče helikoptera, u Ukrajini je do rata na remontu bilo dvadesetak MI-17 koje su Amerikanci dovezli iz Avganistana. Te helikoptere su Rusi prodali Amerikancima za avganistansku armiju. Ali kad su vlasti u Avganistanu pobegle, Amerikanci su prebacili te helikoptere u Ukrajinu. Drugi helikopteri stigli su iz Poljske, Rumunije, Češke i Slovačke. Rezervne delove u tim zemljama skidaju sa starih letelica što, naravno, nije dobro za sigurnost letenja.

Rukovodstvo u Kijevu "smislilo" je novi način da dođe do aviona - pokušava velikim novčanim nagradama da pridobije na svoju stranu ruske pilote koji bi sa sobom prebacili i letelice. Za sada nisu uspeli da nagovore ni jednog.

U ponedeljak 25. jula ruska Federalna služba bezbednosti je pokazala snimak iz kojeg se vidi kako je Ukrajinska vojna obaveštajna služba uz pomoć britanske MI-6 pokušala da vrbuje ruske pilote. NJima je ponuđena suma od dva miliona dolara kao i prebacivanje njihovih porodica u jednu od evropskih zemalja. Već su njihovim porodicama pripremili pasoše Rumunije i Češke, naravno sa lažnim imenima i prezimenima. Ukrajinci su tražili da se prebace bombarderi SU-24, kao i lovci SU-34.

Foto: AP/Photo

Interesantno je da je jedan od važnih aktera u toj špijunskoj akciji vrbovanja ruskih pilota bio Bugarin Hristo Grozev (53). On je angažovao pristalice ruskog disidenta Alekseja Navaljnog, koji se sada nalazi u zatvoru, da kao kuriri donesu pošiljku ukrajinskih obaveštajaca. Sve je to pomno pratila ruska kontraobaveštajna služba i pohapsila kurire koji su kasnije "propevali".

Britanska služba i Bugarin Grozev 

Hristo Grozev je upetljan u sve poslednje afere koje su se dogodile sa ruskim građanima.

Predstavlja se kao rukovodilac "Belingketa", koji se tobože bavi novinarskim istraživanjima, a zapravo po instrukcijama zapadnih obaveštajnih službi vrbuje ljude i prikuplja podatke kojima pokušava da kompromituje ruske vlasti. Jako se angažovao i da dokaže kako su ruske vlasti otrovale Navaljnog...

Studirao je na američkom univerzitetu u Bugarskoj, radio za "Slobodnu Evropu", a u Rusiji bio predstavnik jedne američke medijske kompanije dok nije proteran.

U Moskvi tvrde da je Grozev bio glavni čovek za vezu između britanske službe MI-6 i ruskih opozicionara.

 


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

Aleksandar Vulin o izborima 2. juna: Vučić mora da se bavi izborima, ovo nisu lokalni izbori, hoće da slome kičmu Vučiću i našoj slobodarskoj politici
Izbori 2024

Aleksandar Vulin o izborima 2. juna: Vučić mora da se bavi izborima, ovo nisu lokalni izbori, hoće da slome kičmu Vučiću i našoj slobodarskoj politici

Gostujući u jutarnjem programu televizije Prva, Aleksandar Vulin je kazao da se 2. juna odlučuje o budućnosti Srbije, te da nije reč o lokalnim izborima koji se samo tako zovu. Vulin je kazao da na ovim izborima hoće da slome kičmu Vučiću da bismo se odrekli Republike Srpske, Kosova i Metohije, da bismo priznali da smo genocidan narod i uveli sankcije Rusiji.

27.04.2024

12:39

Vesti

Sve stoji! Na granicama puno kao u košnici, kolone kilometarske
Društvo

Sve stoji! Na granicama puno kao u košnici, kolone kilometarske

Saobraćaj je jutros bio umerenog intenziteta, ali u toku dana se očekuje pojačan saobraćaj, pre svega na auto-putevima, a zatim ka graničnim prelazima i na izlazima iz većih gradskih sredina, saopštio je Auto-moto savez Srbije (AMSS). Trenutno su najveće gužve na graničnim prelazima Batrovci i Preševo.

27.04.2024

16:25

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija