Autor: RTV

07.03.2023

GENETIKA PASA IZ ČERNOBILJA NE LIČI NA ONU KOD DRUGIH PASA! Delovi tela su im drugačiji, očnjaci... RADIJACIJA UČINILA SVOJE?!

Fotoilustracija

Prva analiza genetike pasa iz Černobilja, pokazala je da je njihova genetika drugačija od genetike pasa koji žive malo dalje, kao i da su neki delovi tela drugačiji, poput očnjaka.

Istraživački tim mogao je da razlikuje populaciju pasa, ali nisu naveli da je radijacija uzrok njihove različitosti, prenosi američki naučni časopis Sajens.

Dodaje da bi u budućim istraživanjima moglo da se otkrije kako radioaktivno okruženje ostavlja trag na životinjskim genomima.

Evolucioni ekolog sa Univerziteta Južne Karoline u Kolumbiji Timoti Muso, smatra da bi ovo otkriće moglo da ima implikacije na druge nuklearne katastrofe, pa čak i na putovanja ljudi u svemir.

- Imamo velike nade da ce ono što naučimo od ovih pasa, da će biti od koristi za razumevanje izloženosti ljudi u budućnosti - kaže Muso koji je od 1999. godine bio više od 50 puta u Černobilju.

On se prvi put susreo sa černobilskim poludivljim psima 2017. godine, na putovanju organizacijom koja pruža veterinarsku negu. Kako je rekao, ne zna se mnogo o tome kako su lokalni psi preživeli nakon nuklearne nesreće. Psi su živeli u tom području od katastrofe, hranili su ih radnici za čišcenje Černobilja i turisti.

Oko 250 lutalica živelo je u elektrani i oko nje, među postrojenjima za preradu istrošenog nuklearnog goriva i u senci srušenog reaktora, a na stotine njih luta i dalje u zoni isključenja, oblasti veličine nacionalnog parka Josemiti.

Tokom Musovih poseta, njegov tim je prikupio uzorke krvi pasa za analizu DNK, što je omogućilo istraživačima da mapiraju složene porodične strukture pasa. "Znamo ko je s kim u srodstvu", kaže Elejn Ostrander, genetičar sa Nacionalnog instituta za istraživanje ljudskog genoma u Bethesdi.

Prema njenim rečima, čopori pasa nisu samo mešavina divljih pasa, jer u elektrani postoje porodice pasa koje se uzgajaju, žive i postoje.

Psi u zoni isključenja dele poreklo sa nemačkim ovčarima i drugim rasama ovčara, kao i mnogi drugi psi koji se slobodno razmnožavaju iz istočne Evrope, navodi se u studiji, ali i dodaje da se ne zna da li je radijacija izazvala ove razlike ili ne, kaže Ostrander.

Ističe da psi mogu biti genetski različiti jednostavno zato što žive u relativno izolovanom području. Naučnici su decenijama pokušavali da utvrde kako je izloženost radijaciji u Černobilju uticala na divlje životinje.

- Razmatrali smo posledice po ptice i glodare, bakterije i biljke - kaže Muso i navodi da je njegov tim pronašao životinje sa povecanom stopom mutacija, skracenim životnim vekom i ranom pojavom katarakte.

Izbori 2023

Radovan Kovačević, šef delegacije BiH Parlamentarne skupštine OEBS: Izbori u Srbiji su bili fer i demokratski, opozicija mora da prihvati poraz!
Izbori 2023

Na Zimskom zasedanju PS OEBS u Beču, u Parlamentarnoj skupstini OEBS, govorio je Radovan Kovačević, šef delegacije Bosne i Hercegovine Parlamentarne skupstine OEBS gde je izjavio da su izbori u Srbiji bili fer i demokratski, ali i naglasio da su glasači iz Republike Srpske, koje je opozicija napadala svim silama, imali pravo da glasaju

23.02.2024

Nebojša Bakarec: Skaredno je da nasilnik Đilas pridikuje o nasilju!
Kolumne

Nebojša Bakarec: Skaredno je da nasilnik Đilas pridikuje o nasilju!

Parafraziraću čuvenu izreku – „Ko o čemu k...a Đilas o poštenju“. Nasilnik Dragan Đilas je 23.2.2024. dao skarednu izjavu: „Danas je otkriven nož kod učenika osmog razreda u osnovnoj školi Vladislav Ribnikar. U istoj školi gde se prošlog maja desilo ubistvo velikog broja dece, što pokazuje da se ništa u Srbiji posle tragedije nije promenilo.

23.02.2024

Mi smo isti narod! Milićević i Klokić: Drina je kičma koja nas spaja!
Politika

Mi smo isti narod! Milićević i Klokić: Drina je kičma koja nas spaja!

Ministar bez portfelja zadužen za odnose sa dijasporom Đorđe Milićević danas je sa ministrom za evropske integracije i međunarodnu saradnju u Vladi RS Zlatanom Klokićem obišao štandove sa turističkom ponudom Republike Srpske na Međunarodnom sajmu turizma u Beogradu. Dvojicu ministara ugostio je direktor Predstavništva RS u Srbiji Mlađan Cicović.