Autor: informer.rs/index

07.06.2023

(FOTO) NAUČNICI ZANEMELI - OTKUD OVO OVDE?! Stotine misterioznih džinovskih struktura pronađeno u središtu glaksije!

Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University

Možda smo bliži rešavanju još jedne misterije u univerzumu – šta predstavljaju stotine džinovskih filamenata koji se protežu kroz centar Mlečnog puta?

Naime, nakon istraživanja misterioznih filamenata koji se nalaze u centru naše galaksije, naučnici su otkrili još jednu tako neobičnu grupu, ovoga puta raspoređenu duž galaktičke ravni i usmerenu ka galaktičkom centru.

Magnetizovani filamenti su verovatno ostaci izbacivanja iz supermasivne crne rupe "Strelac A" koja je stupila u interakciju sa okolnim gasom pre nekoliko miliona godina, rekao je astrofizičar Farhad Jusef-Zadeh sa Severozapadnog univerziteta u SAD.

Iako je "Strelac A" sada prilično tih, ovi filamenti ukazuju na to da je centar naše galaksije bio prilično aktivan nedavno (nedavno na kosmičkim vremenskim skalama). Ovo novo otkriće takođe pokazuje da centar naše galaksije još uvek čuva fascinantne tajne, piše Science Alert .

"Bio sam zadivljen kada sam ih video"

- Bili smo iznenađeni kada smo pronašli novu populaciju struktura koje su izgledale usmerene u pravcu crne rupe. U stvari, bio sam zapanjen kada sam ih video. Morali smo da uradimo mnogo posla da utvrdimo da ovo nije greška - rekao je Jusef-Zadeh.

Foto: Farhad Yusef-Zadeh/Northwestern University

- Otkrili smo da ovi filamenti nisu nasumično raspoređeni i izgleda da su povezani sa izbacivanjem naše crne rupe. Nakon što smo ih detaljnije proučili, mogli bismo saznati više o tome kako se crna rupa okreće i kakva je orijentacija njenog akrecionog diska." Bili smo veoma zadovoljni kada smo pronašli red usred haotičnog centra naše galaksije - dodao je on.

Ovo nije prvi put da smo uočili ove neobične kosmičke niti. Još osamdesetih godina prošlog veka otkrili su ih Jusuf-Zadeh i dvojica njegovih kolega. Do sada je u Mlečnom putu otkriveno najmanje 1.000 ovih kosmičkih filamenata, dužine do 150 svetlosnih godina.

Poređane su iznenađujuće uredno, kao žice harfe. Naučnici su ustanovili da niti sadrže elektrone kosmičkih zraka koji rotiraju u magnetnim poljima brzinom bliskom brzini svetlosti i da se magnetna polja pojačavaju celom dužinom.

Drugačije raspoređeni

Jusuf-Zadeh i njegove kolege otkrili su novu grupu filamenata u podacima koje je prikupio radio teleskop MeerKAT u Južnoj Africi. Kada su očistili podatke, uklanjajući pozadinu kako bi vertikalne niti bile vidljivije, otkrili su novu populaciju galaktičkih „žica za harfu“.

- Uvek smo imali vertikalne niti u našim glavama. Navikao sam da budu okomiti. Nikad nisam mislio da mogu da budu duž aviona - rekao je Jusef-Zadeh.

Ove nove strukture više liče na crtice nego na linije. To su stotine kratkih filamenata dugih oko 5 do 10 svetlosnih godina koji leže horizontalno duž galaktičke ravni, a ne vertikalno kao ostali.

Oni su takođe radijalno raspoređeni samo na jednoj strani galaktičkog centra, usmereni ka Sgr A*, za razliku od paralelnog rasporeda vertikalnih filamenata koji su raspoređeni svuda oko galaktičkog centra.

Istraživanje pod nazivom Populacija filamenata galaktičkog centra: distribucija ugla položaja otkriva kolimirani odliv stepena iz Strelca A duž galaktičke ravni, objavljeno je u Astrophisical Journal Letters.

Šta se krije iza jezivog projekta "Lavanda"? Veštačka inteligencija napravljena zato da ubija! (VIDEO)

Gost "Info dana" bio je analitičar Saša Borojević. On je govorio o tome na koji način su povezani svi ratovi koji se trenutno rasplamsavaju po celom svetu. Evo kakve veze ima Balkan i Srbija sa projektima velikih sila. Uživo u program, putem vajber linka, uključio se i Dževad Galijašević, stručnjak za terorizam koji je komentarisao kompleksne odnose između Amerike i Izraela.

19.04.2024