• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
author image
Informer.rs

Novinar

07.12.2024

18:30

Konačno ih je iskukao! Moćni lovci stigli u Ukrajinu, Zelenski se diže iz živog blata, evo ko mu je pomogao! (FOTO)

Ap/Fotoilustracija

Vesti

Konačno ih je iskukao! Moćni lovci stigli u Ukrajinu, Zelenski se diže iz živog blata, evo ko mu je pomogao! (FOTO)

Podeli vest

Predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski objavio je putem svog Telegram kanala da se druga isporuka lovaca F-16 iz Danske već nalazi na teritoriji Ukrajine. Broj isporučenih aviona nije preciziran.

- Prva serija aviona koje su nam isporučili Danci već obara ruske rakete i spašava naše ljude i infrastrukturu. Sada je naš vazdušni štit dodatno ojačan. Da su svi partneri bili ovako odlučni, ruski teror bio bi nemoguć. Matt, hvala tebi, tvojoj ekipi i svim Dancima - izjavio je Zelenski. 

U novembru ove godine, danska premijerka Mette Frederiksen saopštila je da je Ukrajina primila šest lovaca F-16 iz Danske i da će dobiti još 13 aviona. Prema njenim rečima, proces prenosa ovih letelica zavisi od brzine obuke ukrajinskih pilota.

Foto: pixabay.com

 

Isporuka aviona F-16 deo je šire inicijative poznate kao „Koalicija za avijaciju“, koja ima za cilj jačanje sposobnosti Ukrajine u vazdušnim borbama. U avgustu 2024. godine, Ukrajina je dobila prvu seriju ovih zastarelih aviona od Danske i Holandije.

Danska se obavezala da Ukrajini isporuči ukupno 19 lovaca F-16. Od tih aviona, šest je isporučeno, dok je preostalih 13 podeljeno u dve dodatne tranše, uključujući i ovu isporuku.

Danski lovci F-16 isporučeni Ukrajini pripadaju serijama F-16AM i F-16BM, što su unapređene verzije osnovnog modela F-16A/B Block 15. Ovi avioni su prošli kroz program MLU (Mid-Life Upgrade), koji im poboljšava borbene kapacitete, a pojedini na zapadu smatraju da ih ova modifikacija dovodi čak na nivo borbenih standarda četvrte generacije.

Jedna od ključnih karakteristika ovih aviona je unapređeni radar AN/APG-66[V]2, koji omogućava poboljšano otkrivanje vazdušnih i zemaljskih ciljeva, uključujući sposobnost praćenja više ciljeva istovremeno.

Varijante F-16AM/BM opremljene su nešto modernijom avionikom, uključujući multifunkcionalne displeje u pilotskoj kabini, koji povećavaju svest o situaciji i olakšavaju upravljanje složenijim borbenim scenarijima.

Sistem za kontrolu leta [DFLCS – Digital Flight Control System] takođe je unapređen, pružajući precizniju kontrolu i veću stabilnost u kritičnim situacijama. Sistem za samoodbranu poboljšan je upotrebom elektronsko-optičkog indikatora pretnji AN/ALR-69 i sistema za protivmere sa raketama ALE-47.

Prvi gubici i kontinuirana obuka

U avgustu 2024. godine zvanično je potvrđeno da su prvi lovci F-16 stigli u Ukrajinu. Tačan broj aviona koje je Ukrajina primila nije poznat. Holandija i Danska bile su prve zemlje koje su Ukrajini isporučile F-16 avione.

Međutim, samo nekoliko dana nakon toga, Ukrajina je izgubila jedan od ovih aviona tokom masovnog ruskog napada 26. avgusta. U tom incidentu je poginuo “iskusni” pilot Oleksij „Moonfish“ Mes. Kijev i SAD nikada nisu priznale kako se to dogodilo.

Nakon toga postoji velika verovatnoća da je uništeno još nekoliko F-16, a koliko tačno, vrlo verovatno nećemo saznati.

Poslednja u nizu vesti o uništenim F-16 stigla je 15. novembra 2024. godine. Ruske trupe su tada izvršile raketni udar operativno taktičkim kompleksom „Iskander-M“ na međunarodni aerodrom u Dnjepropetrovsku.

Na osnovu vizuelne analize, zaključeno je da je projektil Iskander-M uništio lovac F-16 a ne MiG-29, kako se u početku mislilo.

Obuka ukrajinskih pilota na F-16 se nastavlja i trenutno se sprovodi u nekoliko zemalja, uključujući Sjedinjene Američke Države. Ova obuka ključna je za osposobljavanje Ukrajinskog vazduhoplovstva da efikasno koristi nove borbene avione.

Foto: EPA

 

Lovac F-16 Fighting Falcon

F-16 Fighting Falcon je multifunkcionalni laki lovac četvrte generacije, monoplan sa jednom kobilicom, izrađen po klasičnoj šemi. Avion ima jedan motor u repu. Trup je polu-monokok.

Krilo sa povećanim zamahom glatko se uliva u trup. Ovaj dizajn omogućava stvaranje pomoćne sile podizanja pod povećanim napadnim uglom.

Ugao prednje ivice krila je 40 stepeni. Ispod trupa se nalazi neregulisani kolektor vazduha. Šasija ima hidraulički pogon. A-stub se nalazi odmah iza usisnika vazduha. Lovac ima integralni aerodinamički raspored, bočno težište je pomereno napred, a postoji i visoko osetljiv radar.

F-16 je prvi avion brzine 2 maha u službi američke vojske. Borbena letelica sa resursom od 8.000 sati dizajnirana je za letove i manevre sa preopterećenjem od 9 g.

F-16 ima mnogo modifikacija. Počevši od modela „Blok 25“, smanjena je radarska vidljivost aviona. Tanak sloj zlata nanosi se na površinu vrata nadstrešnice kokpita. Zahvaljujući ovoj inovaciji, incidentno zračenje je ravnomerno raspršeno i ne pada duboko u kabinu. Počevši od verzije Block 32, u proizvodnji usisnika vazduha korišćeni su materijali koji apsorbuju radar.

Avioni Blok 40/42 Night Falcon se proizvode od 1988. Lovci su opremljeni sistemom LANTIRN, radarom APG-68(V), digitalnim sistemom kontrole leta, sistemom za automatsko praćenje terena. Letelica može da nosi vođene rakete AGM-88B.

 

 

 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set