ZAVISNOST OD SLATKIŠA ISTA JE KAO I SVE DRUGE VRSTE ZAVISNOSTI! Potrebno mnogo volje da se prevaziđe!

Pixabay

18:03 Magazin 0

Informer | 05. 12. 2021.

ZAVISNOST OD SLATKIŠA ISTA JE KAO I SVE DRUGE VRSTE ZAVISNOSTI! Potrebno mnogo volje da se prevaziđe!

Ostavite šećer za dve nedelje!


Prosečno čovek unese oko 22 kašičice šećera dnevno - više nego što bi bilo koji lekar preporučio. Iako nikada nije smatran za zdravu hranu, novi dokazi sugerišu da čini veću štetu nego što se ranije mislilo, pripremajući nas za gojaznost, dijabetes i srčana oboljenja. Nutricionista Branka Mirković kaže da ga je teško izbeći s obzirom na to da se krije u toliko mnogo namirnica. Ipak, uz plan ishrane i zdrave poslastice možemo ga se zauvek rešiti za samo 15 dana. 

- Zbog velike količine šećera koji nesvesno unosimo putem hrane javlja se zavisnost od "dnevne doze šećera". Javlja se potreba koja se manifestuje kao pad šećera, drhtavica, preznojavanje, vrtoglavica, sve do dezorijentisanosti, manjka koncentracije, glavobolje. Svi simptomi su veoma slični kao i kod drugih zavisnosti od toksina - različitih otrova, alkohola, duvana, lakih i teških droga - opisuje Branka. 

Naša sagovornica dodaje da je sve više ljudi svesno da je šećer pun "praznih kalorija" koje se u telu pretvaraju u zalihe masti. Konzumni, industrijski i rafinirani beli i žuti šećer, bilo unet samostalno ili kroz razne industrijske proizvode takođe "oduzima" vitamine i minerale iz organizma. Pokušaji da se ostavi često propadaju zahvaljujući talasu dopamina (hormona sreće) nakon što pojedemo nešto slatko. No, ne klonite duhom.

Šta jedemo?


U prehrambenoj industriji (umesto šećera) najviše se koristi sintetička fruktoza koja se dobija iz kukuruznog sirupa. Mnogo je slađa, znatno jeftinija i ima višestruku primenu, od sokova, kola pića, konditorskih proizvoda, ima je u mlečnim prerađevinama, suvomesnatim proizvodima. Prirodno slatki začini su cimet i vanila. Odlični su i đumbir, muskatni oraščić i kardamom. Iscedite malo limuna na hranu, to će joj dodati voćkasti i isvežavajući osećaj slatkoće.

Jogurt i kakao

Ako ste odlučili da isključite šećer iz ishrane morate da napravite strategiju. Brza metoda koja traje četiri-šest dana podrazumeva da sve neprijatne simptome izdržite za to vreme kako biste se brzo očistili od šećera. Postupna, efikasna i veoma uspešna metoda traje 15 dana uz prilagođen način ishrane.  

- Hrana koja se konzumira sastoji se od proteina kao što su meso, riba, fermentisani mlečni proizvodi, posebno punomasni sirevi, jaja, uz hladno ceđena ulja, manje količine zelenog povrća koje raste iznad zemlje i uz ograničene količine paradajza - navodi Branka. Ugljeni hidrati se unose u manjoj količini u vidu povrća. Na petnaest dana se izbacuju korenasto povrće, mahunarke, žitarice i voće. 

- Ostalih nedelja se postepeno uvode ostale namirnice u manjim količinama. Preporučuje se da uzimate veće količine vode, pravilno raspoređene u toku dana. Ovakav režim ishrane garantuje uspeh. U poslepodnevnim časovima kada vas obuzmu "napadi za slatkim" uzmite jogurt ili malo neutralnog sira - savetuje nutricionista.

 
Lakši i fleksibilniji metod nosi naziv i adaptibilni program, koji uključije uzimanje manje količine voća. Voće ima prirodnu ravnotežu prave fruktoze, vitamina i minerala. 

- U adaptibilnom periodu gde se postepeno isključuje konzumni šećer, kod osoba koje imaju veću potrebu za šećerom savetuje se povremeno konzumiranje zdravih poslastica u manjim količinama, posebno u popodnevnim časovima. Najefikasnije je napraviti domaći voćni jogurt kao sladoled ili pojesti malo voća pomešanog s neutralnim sirom - sugeriše Branka i nudi nekoliko recepata. 

Domaći voćni jogurt

U procesoru izmešajte dve trećine jogurta s jednom trećinom svežeg ili zamrznutog voća. Zasladite stevijom ili drugim veštačkim zaslađivačem (ne izazivaju zavisnost, a koristite ih samo privremeno, tokom "skidanja"). Dodajte cimet ili vanilu.

Sladoled sa kakaom

Izmešajte voćni jogurt s kakaom, dodajte veštački zaslađivač.

Čizkejk bez kore

Izmešajte neutralni sir sa svežim ili zamrznutim voćem, zasladite veštačkim zaslađivačem.

Voće u čokoladi

Suvo voće, smokve, urme, suve šljive, suve kajsije, sveže banane, čips od jabuke ili nekog drugog voća koje nije kandirano umočite u na pari otopljenu crnu čokoladu sa što većom količinom kakaoa. Ocedite i stavite na pek-papir da se ohladi. - Nije toliko teško koliko se čini, a rezultati su dobro zdravlje, odlična koncentracija, vitka linija i, najvažnije, oslobađanje od nezdrave zavisnosti. Ako primenite jednu od ove dve zdrave i uspešne metode, sigurno ćete uspeti - poručuje nutricionista. 

Koje namirnice su toksične u prekomernim količinama?



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.