RAZUMAN UNOS KAFE povećava kognitivne sposobnosti, ali šta to u praksi znači? Zaštitiće vam mozak, ali samo ako pijete OVOLIKO!
Ovo sigurno niste znali...
22.09.2020
18:56
Recepti
Kafa, čiji smo Međunarodni dan proslavili 1. oktobra, najpopularnije je piće na svetu i dnevno se u proseku u svetu popije 1,6 milijardi šoljica tog napitka. Ta jutarnja doza kofeina koja nam pomaže da se probudimo može nam značajno narušiti metabolizam i nivo šećera u krvi, pokazuje novo istraživanje.
Ukoliko ne bismo popili kafu pre doručka, istraživači iz Velike Britanije su ustanovili da bi se sposobnost našeg organizma da zdravo razgrađuje hranljive materije drastično popravila.
Ispitujući efekte koje loš san i jutarnje ispijanje kafe ima na niz različitih metaboličkih markera, naučnici sa britanskog Univerziteta u Batu su otkrili da, iako loš san negativno utiče na naš metabolizam, pijenje kafe pre doručka, negativno utiče na nivo šećera u krvi.
S obzirom na važnost održavanja nivoa šećera u krvi na sigurnom nivou kako bi se smanjio rizik od stanja kao što su dijabetes i bolesti srca, istraživači veruju da bi ovi rezultati mogli imati „dalekosežne“ zdravstvene posledice.
U njihovoj studiji, čiji rezultati su objavljeni u British Journal of Nutrition, 29 zdravih muškaraca i žena prošlo je kroz tri različita eksperimenta nasumičnim redosledom.
Foto: pexels.com
U prva dva scenarija učesnici su dobijali posle buđenja glukozni sirup, koji je odražavao kalorije tipičnog doručka – najpre iz normalnog noćnog sna, a zatim opet posle loše prospavane noći (istraživači su ih budili na svakih sat vremena na pet minuta).
U trećem eksperimentu, pola sata pre konzumiranja slatkog napitka pili su jaku crnu kafu.
Učesnicima su uzimani uzorci krvi na analizu posle glukoznog sirupa u sva tri eksperimentalna scenarija.
Rezultati su pokazali da jedna noć poremećenog sna nije pogoršala odgovor organizma na glukozni sirup u poređenju sa normalnom noćnom snom. Međutim, jaka crna kafa konzumirana pre doručka – obrazac koji primenjuje veliki broj ljubitelja ovog napitka – povećala je nivo glukoze u krvi posle slatkog napitka za oko 50 procenata.
„Znamo da će se gotovo polovina od nas probuditi ujutro i, pre nego što počne bilo šta drugo, popiti kafu – nesvesno što smo umorniji, pijemo više kafe“, napominje profesor Džejms Bets, jedan od direktora Instituta Univerziteta u Batu.
„Ova studija je važna i ima dalekosežne zdravstvene posledice, jer smo do sada imali ograničeno znanje o tome šta ovakve navike čine našem organizmu, posebno u pogledu metabolizma i nivoa šećera u krvi. Jednostavno rečeno, naša kontrola šećera u krvi je oslabljena kada je prva stvar sa kojom naše telo dođe u kontakt kafa, naročito posle loše prospavane noći“, dodaje profesor.
Foto: Shutterstock
Naravno, preporuka lekara je da prvo doručkujemo, pa onda popijemo kafu, ako nam se i dalje pije.
Na mnoge će umirujuće delovati nalaz da jedna loše prospavana noć neće mnogo pogoršati metabolički odgovor našeg organizma, kaže rukovodilac istraživanja, Hari Smit, doktorand na Institutu Univerziteta u Batu.
„Moramo još mnogo da naučimo o efektima koje san ima na naš metabolizam, kao i koje su dugoročne posledice ovoga, kao i koliko fizička aktivnost, na primer, može da pomogne u suzbijanju ovih posledica“, zaključuje Smit.
Ovo sigurno niste znali...
22.09.2020
18:56
Sirovi kakao i prstohvat kajenske paprike dovoljni su za napitak koji se brzo priprema i može biti zanimljiva alternativa jutarnjoj kafi.
29.07.2026
14:30
111. 08. 2026. u 08:46 >> 08:46
211. 08. 2026. u 08:46 >> 08:46
111. 08. 2026. u 07:56
211. 08. 2026. u 07:56
Blokaderska voditeljka Jelena Obućina ponovo je probila sve granice bezobrazluka i licemerja. Iako je pre samo izvesnog vremena javno priznala kako su njene kolege plasirale izmišljotine o navodnom prebijanju dečaka u Valjevu, Obućina sada bez trunke srama nastavlja da pumpa lažnu priču o "nasilju policije".
11.08.2026
09:50
Nakon što je uživao u zvucima dragačevske trube i pravoj domaćinskoj atmosferi na Saboru u Guči, mađarski državnik i veliki prijatelj Srbije Viktor Orban obišao je i jedan od najlepših prirodnih dragulja naše zemlje – spektakularni stakleni vidikovac na planini Kablar.
11.08.2026
09:19
Lider Srpske napredne stranke (SNS) Miloš Vučević obilazi danas voćnjak i destileriju Emperus u Đurđevu u Opštini Rača.
11.08.2026
09:55
Lider DSS-a Miloš Jovanović surovo je raskrinkao Dragana Đilasa, njegovu Stranku slobode i pravde (SSP) i blokadere. Gostujući u jednoj emisiji, Jovanović je bez dlake na jeziku ogolio višegodišnje obmane i laži žute elite, poručivši im da konačno preuzmu odgovornost za sopstvene propasti i slabosti.
11.08.2026
09:04
Tokom jučerašnje posete Prijepolju, predsednik Srbije Aleksandar Vučić doživeo je emotivan trenutak koji je raznežio čitavu Srbiju!
11.08.2026
07:25
Republički hidrometeorološki zavod Srbije (RHMZ) izdao je crveni meteoalarm zbog visokog UV indeksa za danas.
11.08.2026
08:30
U Srbiji je u 7 sati najtoplije u Beogradu, gde je izmereno već 25 stepeni!
11.08.2026
07:28
Kristalno čista voda u bazenu sa pogledom koji neumoljivo podseća na švajcarske Alpe i to za samo 250 dinara dnevno, verovali ili ne, nalazi se u podnožju Suve planine.
11.08.2026
08:00
Zvanični srednji kurs dinara za evro danas iznosi 117,3480 dinara.
11.08.2026
07:00
Vreme danas biće pretežno sunčano i veoma toplo sa temperaturama do 39 stepeni, saopštio je Republički hidrometeorološki zavod.
11.08.2026
06:44
Državljanin Sjedinjenih Američkih Država A. H. (31) procesuiran je nakon šenlučenja u Plavu, posle kog je policija pretresla kuću i vozila koje osumnjičeni koristi, te pronašla i oduzela gasni pištolj i municiju.
11.08.2026
09:10
Na seoskom groblju u Uzićima u opštini Požega, gde joj počivaju roditelji, pre dva dana je, kako se saznaje, sahranjena Vera Pitulić (41), koju je u noći između 18. i 19. jula u gradu Kerolton u severnom predgrađu Dalasa u američkoj državi Teksas, prema tvrdnjama tamošnjih istražnih organa, ubio njen emotivni partner Doni Benedikt (38).
11.08.2026
08:00
Goran Komazec (56) iz Beograda izgubio je život na plaži u Sartiju na Halkidikiju, pokušavajući da pomogne čoveku koga nije poznavao.
10.08.2026
23:25
Policija u Leskovcu uhapsila je V. V. (55) iz Novog Sada, zbog postoјanja osnova sumnje da јe izvršio krivično delo krađa u produženom traјanju.
11.08.2026
06:00
Smrtna kazna u Srbiji ukinuta je 2002. godine kada je veliki broj najsurovih i najmonstruoznijih ubica promenom zakona umesto pred streljačkim strojem završio u zatvoru na 40 godina.
10.08.2026
21:00
11.08.2026
06:36 >> 09:35
Zvaničnik Pentagona Elbridž Kolbi pozvao je saveznike Sjedinjenih Američkih Država u Aziji da više ulažu u sopstvenu odbranu kako bi pomogli u odvraćanju napada u regionu, poručivši da SAD ostaju posvećene regionu sa "partnerima, a ne protektoratima".
11.08.2026
10:00
Pokušaji Volodimira Zelenskog da pojača međunarodni pritisak na Rusiju i nanese štetu njenoj ekonomiji nisu rezultirali uspehom, konstatovao je list "Militari Čajna".
11.08.2026
09:02
U razornom zemljotresu koji je u ponedeljak pogodio Kolumbiju poginulo je više 100 ljudi, pokazuju podaci koje su počele da objavljuju lokalne vlasti u pogođenim područjima, udaljenim oko 240 kilometara od glavnog grada Bogote.
11.08.2026
08:26
Oružane snage Rusije su tokom protekla 24 časa nanele udare po objektima energetske i transportne infrastrukture, kao i logističkim centrima koje koriste Oružane snage Ukrajine, saopštilo je Ministarstvo odbrane Rusije.
11.08.2026
08:02
Voditeljka Jovana Jeremić oglasila se nakon što je njena najava medijske pauze izazvala brojne reakcije.
11.08.2026
09:20
Voditelj Božo Dobriša osvrnuo se na sezonu na crnogorskom primorju i otkrio da se Ceca Ražnatović naljutila na njega zbog intervjua sa Jelenom Karleušom.
11.08.2026
08:17
Aneli Ahmićn otvorila je dušu i otkrila da je u strahu da joj Asmin Durdžić ne otme ćerku Noru.
10.08.2026
23:36
Popularna voditeljka Jovana Jeremić oglasila se na svom Instagram profilu veoma emotivnom objavom posvećenom svom pokojnom ocu, koja je privukla veliku pažnju javnosti i mnoge ostavila bez teksta.
10.08.2026
22:50
Pevač Milan Dičić Dinča pokazao je na Instagramu šta poseduje od nekretnina, a ima čak i splav na Savi u kojem posebno uživa,
10.08.2026
22:25
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.