ŠTA SE DEŠAVA U SLUČAJU OTKAZIVANJA LETA? Ovo su prava putnika! Avio-kompanija je dužna da vam VRATI NOVAC ili OBEZBEDI SMEŠTAJ, ako su ispunjeni ovi uslovi!
Podeli vest
Kakva su prava putnika kada je let odložen, ko je dužan da obezbedi smeštaj ukoliko je let otkazan, da li putnici imaju pravo na naknadu štete? Odgovore na ova pitanja dobili smo od Beogradskog aerodroma
Oko 200 naših građana ostalo je zarobljeno na aerodromu Čampino u Rimu, nakon što im je tri puta odlagan let kompanije Vizer za Beograd, a na kraju i otkazan
Srpski lekari dr Dragan Stajić i dr Dejan Dimitrijević, jedni od oko 100 ginekologa i ortopeda iz naše zemlje, koji su zarobljeni na aerodromu u Frankfurtu pošto im je otkazan let za Beograd
26.06.2022
09:16
Šta ukoliko vam se ovakva situacija dogodi u Srbiji? Da li putnici imaju pravo na naknadu štete? Ko je dužan da obezbedi smeštaj ukoliko je let otkazan?
Kontaktirali smo Beogradski aerodrom i dobili odgovore kakva su pravila u slučaju odlaganja ili otkazivanja leta.
Kako su iz Beogradskog aerodroma istakli za Informer.rs, ukoliko dođe do kašnjenja ili otkazivanja, predstavnici aerodroma i avio kompanija postupaju u skladu sa utvrđenom regulativom propisanom za ovakve slučajeve, u zavisnosti od razloga otkazivanja ili kašnjenja leta.
Zakonska regulativa
Kada je reč o ugovornom odnosu između putnika-potrošača koji koristi uslugu avio prevoza, kao jedne ugovorne strane i avio prevoznika koji ovu uslugu pruža, kao druge ugovorne strane, merodavne su odredbe:
- Zakona o obligacionim i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju,
- Montrealske konvencije koja je ratifikovana Zakonom o potvrđivanju Konvencije o objedinjаvаnju izvesnih prаvilа zа međunаrodni prevoz vаzdušnim putem
- Zakona o zaštiti potrošača čije su norme imperativne
Odredbe nacionalnog zakonodavstva se primenjuju na ugovore zaključene između potrošača i domaćeg avio-prevozioca koji ima sedište u Republici Srbiji, kao i na ugovore koje potrošači zaključe u Srbiji sa stranim avio prevoziocem koji u Srbiji ima registrovano predstavništvo ili ogranak.
U slučaju zaključenja ugovora između potrošača i stranog avio prevozioca merodavne su odredbe međunarodnog privatnog prava. Prema Zakonu o rešavanju sukoba zakona sa propisima drugih zemalja, za ugovor je merodavno pravo koje su izabrale ugovorne strane, ako ovim zakonom ili međunarodnim ugovorom nije drukčije određeno.
Prava avionskih putnika u EU
Kada srpski potrošač kupi avionsku kartu odnosno zaključi ugovor o avio-prevozu sa avio- prevoznikom čije je sedište u EU, nastaje ugovorni odnos sa inostranim elementom. Prema članu 20. stav 1. tačka 12) Zakona o rešavanju sukoba zakona da propisima drugih zemalja, ako nije izabrano merodavno pravo i ako posebne okolnosti slučaja ne upućuju na drugo pravo, kao merodavno pravo primenjuje se za ugovor o prevozu - pravo mesta gde se u vreme prijema ponude nalazilo prebivalište, odnosno sedište prevozioca.
Imajući u vidu da su prava avionskih putnika u EU regulisana Uredbom, kao i da se odredbe Uredbe direktno primenjuju u zemljama članicama EU, na ugovor zaključen između domaćeg potrošača i EU avio-prevoznika, primenjuje EU pravo, tj. navedena uredba, bez obzira o kojoj konkretnoj EU avio-kompaniji je reč.
Kada se EU prava avionskih putnika primenjuju?
- kada je let u okviru EU (npr. relacija Nemačka-Francuska), a upravlja EU/ne EU prevoznik;
- ako let stiže u EU iz zemlje izvan EU, a upravlja EU prevoznik (npr. let iz Beograda stiže u Minhen, upravlja Lufthansa);
- ako je reč o letu iz EU u ne EU zemlju, a upravlja EU/ne EU prevoznik (npr. let iz Minhena za Beograd, upravlja Lufthansa/Air Serbia).
Kada se pravo EU avionskih putnika ne primenjuje?
- ako je reč o letu koji stiže u EU iz zemlje izvan EU, upravlja ne EU prevoznik (npr. let iz Beograda za Pariz, a upravlja domaća avio-kompanija Air Serbia);
- ako je putnik već dobio beneficije (kompenzaciju, preusmeravanje, pomoć) za nastale probleme u vezi leta, po relevantnom zakonu zemlje koja nije članica EU.
Naknada štete
U slučaju uskraćivanja ukrcavanja protiv volje putnika, otkazivanja leta ili kašnjenja leta, obaveza je avio-prevoznika da putnicima naknadi štetu i da im pruži pomoć.
Putnici ostvaruju pravo na odštetu u iznosu od:
- 250 EUR za sve letove dužine 1500km ili kraće;
- 400 EUR za sve letove unutar EU, duže od 1500 km i za sve druge letove dužine između 1500km i 3500km;
- 600 EUR za sve letove koji ne spadaju pod prve dve varijante
U određivanju udaljenosti, kao baza se uzima mesto odredišta na koje će, zbog uskraćivanja ukrcavanja ili otkazivanja leta, putnici stići sa određenim vremenskim zakašnjenjem u odnosu na vreme dolaska predviđeno redom letenja.
Odšteta se isplaćuje u gotovini, elektronskim bankovnim transferom, bankovnim nalogom ili bankovnim čekovima ili, uz pisanu saglasnost putnika, u putnim vaučerima i/ili drugim uslugama.
Postoji i mogućnost da avio-kompanija umanji trošak za 50 odsto. Na primer, to može učiniti kada je putnicima ponuđeno preusmeravanje do mesta odredišta zamenskim letom i kad ostvareno vreme dolaska ne premašuje prvobitno vreme sletanja za 2 sata, u vezi s letovima dugim 1500km ili kraće.
Pružanje pomoći putnicima podrazumeva pravo putnika da mu avio-kompanija ponudi izbor između nadoknade celokupnog iznosa vrednosti avionske karte ili preusmeravanje leta do konačnog odredišta prvom mogućom prilikom ili nekog kasnijeg datuma kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od dostupnosti slobodnih mesta.
Prava putnika u slučaju kašnjenja leta
Kašnjenje leta dešava se u praksi. U slučaju da avio prevoznik očekuje kašnjenje leta u polasku izvan vremena predviđenog redom letenja, npr. za dva sata i više za letove od 1500km ili kraće, dužan je putnicima da obezbedi obroke i osvežavajuće napitke, kao i da im omogući dva telefonska poziva ili poruke (sms/e-mail).
Međutim, kada je očekivano vreme polaska najmanje jedan dan nakon prethodno najavljenog vremena polaska, avio-prevoznik je dužan da putnicima pruži hotelski smeštaj i prevoz od aerodroma do mesta smeštaja.
Prava putnika u slučaju da putnik zakasni na let
Pored toga što let može da kasni, u praksi se često dešava da putnik zakasni na avion. Na primer, zbog velike gužve u saobraćaju, putnik se ne pojavi na vreme na aerodromu (u predviđeno vreme za čekiranje) i avion odleti.
U tom slučaju, putnik nema prava da se žali i zahteva naknadu jer je svojom krivicom zakasnio na let. Međutim, ukoliko je putniku uskraćeno pravo da se ukrca na vezani let, a zakasnio je da se ukrca iz razloga što je prvi let kasnio, i ukoliko su vezani letovi deo jedne rezervacije, avio-prevoznik je dužan da putniku ponudi opciju između naknade avionske karte i povratni let do aerodroma polaska što je pre moguće ili preusmeravanje do krajnjeg odredišta prvom mogućom prilikom ili preusmeravanje do krajnjeg odredišta nekog kasnijeg datuma kako je putniku prihvatljivo, u zavisnosti od raspoloživosti sedišta.
Prava putnika u slučaju otkazivanja leta
Popodnevni let na relaciji Brisel-Beograd je otkazan i putnik je na dan planiranog leta dobio o tome obaveštenje od avio-kompanije. Pravo je putnika da bira između povraćaja novca u visini celokupnog iznosa cene avionske karte ili preusmeravanja puta što je pre moguće, prvom mogućom prilikom.
Ukoliko putnik odluči da ne putuje (preusmerenim letom) i zahteva svoj novac nazad, obaveza je avio-kompanije da izvrši povraćaj troškova avionske karte u roku od sedam dana od dana otkazivanja leta.
U slučaju otkazivanja leta, pravo je putnika da zahteva i naknadu štete od avio-kompanije, osim ako je:
- putnik bio obavešten o otkazivanju leta najmanje dve nedelje pre vremena polaska predviđenog redom letenja
- putnik bio obavešten o otkazivanju leta u roku od dve nedelje do sedam dana pre polaska predviđenog po redu letenja i ponuđeno mu je preusmeravanje puta koje omogućava da otputuje najviše dva časa pre polaska predviđenog po redu letenja i da stigne na krajnje odredište u okviru četiri časa od planiranog vremena dolaska
- putnik obavešten o otkazivanju leta u roku od sedam dana pre vremena polaska predviđenog po redu letenja i ponuđeno mu je preusmeravanje puta koje omogućava da otputuje najviše jedan čas pre polaska predviđenog po redu letenja i da stignu na krajnje odredište u okviru dva časa od planiranog vremena dolaska.
Međutim, avio prevoznik nije dužan da plati naknadu štete ako može dokazati da je let otkazan usled vanrednih okolnosti (npr. vremenske nepogode) koje se nisu mogle izbeći iako su sve razumne mere preduzete.
Najsavremeniji Novi Terminal 1 međunarodnog aerodroma Džon F. Kenedi u Njujorku trebalo bi da otvori svoja vrata za putnike 2026. godine, a Er Srbija će biti među prvim svetskim avio-kompanijama koje će ga koristiti. Novi Terminal 1 gradi se u saradnji sa Lučkom upravom Njujorka i Nju Džersija kao deo rekonstrukcije aerodroma D?on F. Kenedi vredne 19 milijardi dolara.
Od 1. jula, putnici na niškom aerodromu moći će da koriste novu zgradu terminala. O izvođenju završnih radova potpisan je ugovor sa kineskom kompanijom "Šandong".
Muškarac, zbog koga je avion sinoć prinudno sleteo na beogradski Aerodrom "Nikola Tesla", preminuo je usled srčanog zastoja.
19.03.2024
13:48
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
komentari
Kosta
pre 1 godinu
Jos samo da napisete gde mogu da se putnici obrate u vezi svojih prava. Ovo je jedna od mnogih firmi sto se time bave. Ja sam dva put koristio njihove uskuge i sve je bilo u redu. U veoma kratkom vremenu dobio sam odstetu. Avio kompanija uradice sve da vam ne ispalti odstetu. Ali to nije vise vasa briga.
https://www.skycop.com/
konačno ima domaća platforma koja se bavi ovim poslom jer su strane u 50% prevare ili ne rade posao ili Vam uzmu skoro celu naknadu na ime nekakvih dodatnih troškova.. www.otkazanlet.com ja sam naplatio kašnjenje leta od Wizz Air i veoma sam zadovoljan
Srpski lekari dr Dragan Stajić i dr Dejan Dimitrijević, jedni od oko 100 ginekologa i ortopeda iz naše zemlje, koji su zarobljeni na aerodromu u Frankfurtu pošto im je otkazan let za Beograd
Kritika ruskih avionskih bombi FAB-3000 u zapadnim medijima je deo informacionog rata i suštinski je nesposobna, rekao je za RIA Novosti u sredu Igor Korotčenko, poznati vojni analitičar i glavni urednik časopisa Nacionalna odbrana.
Ograničenja uvoza hrane iz Ukrajine u zemlje EU doprineće produžavanju sukoba, piše Fajnenšel tajms , pozivajući se na reči ministra agrarne politike i hrane Ukrajine Mikole Solskog.
U nestabilnom vremenu u kome se nalazi čitav svet, veoma je važno da na čelu Beograda bude srpski gradonačelnik koji će zastupati očuvanje srpskih nacionalih interesa, ne dozvolivši da bilo ko promoviše secesionističku i antisrpsku politiku, izjavio je predsednik Privremenog organa grada Beograda Aleksandar Šapić.
Potrčko tajkuna i vođe prozapadne opozicije Dragana Đilasa Borko Stefanović govorio je na N1 o izbornim uslovima za izbore u Beograd gde je za debakl opozicije okrivio prostor u medijima, ali je odmah demantovan.
"Holidej" koalicija okupljena oko tajkuna Dragana Đilasa, koja je mesecima tražila neizostavno i hitno ponavljanje beogradskih izbora, održanih 17. decembra prošle godine, sada traži njihovo odlaganje. I to ni manje ni više nego za septembar ove godine.
Potpredsednik Srpske napredne stranke Vladimir Orlić oglasio se na društvenoj mreži Iks i zanimljivom objavom opisao politiku opozicije okupljene oko Dragana Đilasa.
Vladimir Putin ne želi da započne rat sa NATO - om! Moskva ne traži konfrontaciju sa američkim satelitima u istočnoj Evropi, izjavio je ruski predsednik Vladimir Putin. Više zapadnih zvaničnika pokušalo je da prikupi podršku za dodatnu pomoć Ukrajini tvrdeći da Moskva neće stati ako Kijev bude poražen na bojnom polju. Putin se osvrnuo na ove tvrdnje tokom posete vazduhoplovnoj bazi Toržok u Tverskoj oblasti i rekao da su besmislica! Na ovu temu u "Info jutru" govorili su Vladan Dinić, novinar i Nenad Vuković, predsednik Udurženja lobista Srbije.
Ruski predsednik Vladimir Putin, nakon masakra u Moskvi, namerava da likvidira ukrajinskog lidera Volodimira Zelenskog, kao i šefove Službe bezbednosti Ukrajine (SBU) i vojnoobaveštajne službe (GUR) Vasilija Maljuka i Kirila Budanova, piše ruska "Pravda". Da li predsednik države može da bude legitimna meta? Na ovo pitanje u "Info jutru" odgovorili su Ljubinka Milinčić, glavna urednica Sputnjika i Željko Šain, dopisnik Politike iz Severne Makedonije.
Savet bezbednosti Ujedinjenih nacija (SB UN) večeras još jednom nije prihvatio da raspravlja o NATO agresiji na Jugoslaviju pošto za predloženi dnevni red nije glasao dovoljan broj članica tog tela. Kao i na sednici SB UN 25. marta, i na večerašnjoj, ponovo zakazanoj na zahtev Rusije, Francuska je zatražila takozvano proceduralno glasanje o dnevnom redu. Za dnevni red, odnosno raspravu o NATO agresiji na Jugoslaviju 1999. godine, večeras je glasalo šest od 15 članica Saveta bezbednosti, dok je ostalih devet bilo uzdržano. Za usvajanje dnevnog reda bilo je potrebno devet glasova. Ovu odluku, u emisiji "Info veče" Informer TV, komentarisali su analitičari Veljko Jovanović i Luka Stajić, kao i Nebojša Obrknežev iz Ruske stranke.
Danijel Simić, novinar i ratni reporter i prof. dr Svetislav Lutovac, specijalista za bezbednost i kontraterorizam gostovali su u emisiji "Rat uživo" Informer TV gde su komentarisali trenutno stanje na frontu u Ukrajini, cenzuru u medijima na Zapadu, kao i tekući sukob u Izraelu.
U Višem sudu u Beogradu danas je počeo treći parnični postak protiv dečaka ubice Koste K. (14) i njegovih roditelja i to po tužbi koju su podneli roditelji dečaka J. D. iz Osnovne škole "Vladislav Ribnikar" koji je u masakru bio ranjen.
U Posebnom odeljenju za suzbijanje korupcije Višeg tužilaštva u Beogradu saslušani su Slaven B. (34) i Marko M. (26) zbog sumnje da su u toku 2023. godine, kao odgovorna lica u firmi “Sirb kar” doo iz Aranđelovca po prethodno uspostavljenom poslovnom odnosu sa firmom “Dimnikar” i po ovlašćenju direktora “Dimnikara” iznajmljivali vozila od firme “Primero rent-a-kar” pa ih kasnije neovlašćeno prodavali za gotovinu, bez računa i bilo kakvog evidentiranja u poslovnim knjigama preduzeća.
Milenko Tomić (62) iz Bijeljine, bivši predsednik Bokserskog saveza Republike Srpske i generalni sekretar Bokserskog saveza BiH, optužen da je obljubio trinaestogodišnju devojčicu kojoj je bio trener, osuđen je na 12 godina zatvora, međutim, sumnja da je pobegao iz BiH.
Po nalogu javnog tužioca Trećeg osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu policijski službenici PS Novi Beograd su doneli rešenje o zadržavanju osumnjičenog M.L. (51) zbog krivičnog dela ometanje službenog lica u vršenju službene dužnosti.
Najveći kritičar Novaka Đokovića, američki novinar Ben Rotenberg, oglasio se nakon što je najbolji teniser sveta raskniuo saradnju sa trenerom Goranom Ivaniševićem.
Reprezentativac plivačke reprezentacije Srbije i učesnik Olimpijskih igara u Tokiju Uroš Nikolić (27) pao je na doping testu tokom Svetskog prvenstva u Dohi proteklog meseca!
Košarkaši Partizana sinoć su u krcatoj Beogradskoj areni poraženi od Olimpijakosa sa 74:69 u meču 32. kola Evrolige i više ništa ne zavisi od njih u trci za plasman u plej-in! Do kraja ligaškog dela ostala su još dva kola, a teoretski crno-belima bi plasman u doigravanje elitnog evropskog takmičenja mogao da donese i najveći rival - Crvena zvezda!
Italijanski mediji pišu da Crvena zvezda poslednjih dana intenzivno radi na dolasku bivšeg đaka Luke Ilića (24) i da bi vrlo brzo mogla da završi
taj transfer.
Od sjaja i nade u preokret na frontu do - očaja! Tako bi se moglo nazvati gorko priznanje uglednog Forbsa koji je u roku od manje od godinu dana potpuno promenio svoj sud o britanskom tenku "čelender 2" koji dejstvuje na ukrajinskom frontu.
Nakon krvavog terorističkog napada na Krocus siti hol u Rusiji, ponovo je počela široka javna rasprava o vraćanju institucije smrtne kazne. Veliki broj Rusa na društvenim mrežama traži njegovu primenu na teroristima nakon sudske istrage.
Vlada SAD potrošila je najmanje 113 milijardi dolara na rat u Ukrajini, ali bi se taj iznos mogao smatrati mnogo većim zbog troškova zamene oružja i municije poslatih u Kijev, procenio je Pentagon, saznaje Foks njuz.
Prljavi zidovi u kući su nešto što nam zadaje glavobolje svaki put kada dođe vreme za njihovo krečenje. Mnogo posla i dosta prljavštine možete izbeći uz jednostavno sredstvo koje ćete napraviti kod kuće.
Sestra aktuelne učesnice "Elite" Aneli, Sita Ahmić, rešila je da se povuče u medijsku ilegalu, te se neko vreme nije oglašavala za medije, ne želeći da komentariše aktuelna dešavanja u "Beloj kući", međutim, napravila je presedan, pa se oglasila putem društvenih mreža.
Nikola Rokvić i njegova supruga Bojana već duži niz godina uživaju u braku iz kojeg imaju troje dece. Pevač se poslednjih nekoliko godina posvetio veri, o čemu neretko govori u javnosti, dok njegova lepša polovina otkriva da je čak želeo i da se zamonaši.
Ponos američke avijacije, lovac bombarder F-117A takozvani "nevidljivi" oboren je pre četvrt veka iznad Fruške gore, a ostaci letelice pale su u njive u ataru sremskog sela Buđanovci...Jedna novinarska ekipa bila je na licu mesta, a fotoreporter Darko Dozet seća se svakog detalja...
Povodom 15 godina postojanja, užičko Udruženje "Roditelj" organizovalo je neobično takmičenje u disciplini povijanja beba, što je bio veliki izazov za tate!
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.