• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Politika

07.01.2019

18:16 >> 18:30

KINESKO ČUDO U SRBIJI, INVESTICIJE OD 10 MILIJARDI DOLARA: SAD i EU besne, ali ne mogu srušiti OSOVINU BEOGRAD-PEKING!

Vesti

KINESKO ČUDO U SRBIJI, INVESTICIJE OD 10 MILIJARDI DOLARA: SAD i EU besne, ali ne mogu srušiti OSOVINU BEOGRAD-PEKING!

Podeli vest

Kineske investicije u Srbiji sa aktuelnim i najavljenim projektima trebalo bi da dostignu 10 milijardi dolara, a veliki deo biće realizovan u okviru globalne kineske inicijative "Pojas i put"

Na prodor Kine u ovaj deo sveta, na putu ka EU, uključujući i Srbiju, Brisel i Vašington gledaju sa velikom rezervom, a strah od ozbiljnog takmaca koji im se značajno približava pretočen je poslednjih par godina u upozorenja o navodno prljavim tehnologijama, iskorišćavanju jeftine radne snage, te nedovoljno transparentnim tenderima.

"Pojas i put" je, međutim, stigao do Evrope, u toj inicijativi trenutno učestvuje ili je zainteresovano za učešće 67 zemalja koje stvaraju trećinu svetskog BDP-a, a pitanje na koje nema odgovora je kako je Srbija, odnosno njen predsednik Aleksandar Vučić uspeo da obezbedi da Kina upravo sa našom zemljom u okviru inicijative „Pojas i put" dogovori najviše projekata od ukupno planiranih investicija u okviru inicijative u vrednosti od skoro bilion, odnosno hiljadu milijardi dolara.

Samo tokom prošle godine sa Kinom su potpisani projekti vredni oko tri milijarde dolara.

Kinezi u Srbiji grade autoputeve, pruge, mostove, energetske i druge infrastrukturne objekte, kao i fabrike, a dogovorena je i izgradnja velikih industrijsko-tehnoloških parkova.

Takođe su i strateški partneri i imaju velike investicije u srpsku privredu, uključujući najveće i najproblematičnije godinama - RTB Bor i Železaru Smederevo.

Predsednik Kine Si Đinping je na otvaranju Samita "Pojas i put" u Pekingu u maju 2017. najavio 113 milijardi evra za različite projekte na Novom putu svile, a samo Razvojna banka Kine je već predvidela da odobri 800 milijardi evra investicija za 900 projekata, podsećaju za Tanjug u Privrednoj komori Srbije.

Put svile predstavlja globalni projekat koji je ujedno i velika razvojna šansa za sve zemlje na njegovoj trasi, rekla je savetnica u Sektoru za međunarodne ekonomske odnose PKS Ivana Bajić.

Kako je istakla, Srbija po nekoliko osnova pripada Ekonomskom pojasu i pomorskom putu svile 21. veka: preko drumskih i železničkih deonica panevropskog Koridora 10, od Pomorskog puta svile koji od luke Pirej vodi za zemljama Jugoistočne, Srednje i Zapadne Evrope.

Zatim, preko železničkih deonica Koridora 10 na teritoriji Srbije, a koje predstavljaju značajan deo južne azijsko - evropske železničke unije, koja železnice Azije treba da poveže sa Evropskom jedinstvenom železničkom mrežom.

LAZANSKI: Orden Aleksandra Nevskog Vučiću je fantastična stvar - PUTIN NIJE SLUČAJNO DONEO ODLUKU BAŠ NA BOŽIĆ!

Takođe, Srbija pripada Ekonomskom pojasu i pomorskom putu svile 21. veka i značajnim delom plovnog puta reke Dunav i zato se Srbija kandidovala da bude mesto multimodalnog linka evropske železničke i mreže plovnih puteva Evrope, istakla je Bajić.

Prema njenim rečima, projekti saobraćajne infrastrukture koji su u različitim fazama implementacije u Srbiji apsolutno su usaglašeni sa programom "Puta svile", to jest Evropskim jedinstvenim programima razvoja osnovne i regionalne saobraćajne mreže, kao i smernicama i programima saradnje Kina - CIEZ (1+16).

U PKS ističu da "Pojas i put" predstavlja veliku šansu da Srbija uz pomoć Kine poboljša najpre svoju železničku infrastrukturu, što je već započeto dogovorom oko unapređenja pruge Beograd - Budimpešta.

Srbija bi mogla značajno da uveća prihode od transporta robe preko svoje železničke mreže.

Izgradnja mosta Zemun-Borča, kao i autoputa i izgradnja železničke pruge Beograd-Budimpešta jasno pokazuju namere da se izgradi jedinstveni transportni sistem kako bi roba iz Kine mogla biti transportovana od luke Pirej do Centralne Evrope i obrnuto.

(FOTO) PUTIN POTPISAO UKAZ: Vučić dobija orden Aleksandra Nevskog!

Samo tokom posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Kini u septembru potpisano je 11 ugovora sa Kinom vrednih tri milijarde dolara.

Bivši kineski ambasador Li Mančang je 2017. rekao da je Srbija iskoristila priliku za unapređenje saradnje sa Kinom i najavio da će ukupan obim kineskih investicija biti 10 milijardi dolara.

Kina puno investira i u razvoj srpske privrede i ove godine je kineski Ziđin preuzeo RTB Bor sa najavljenim ulaganjem od 1,26 milijardi dolara i 200 miliona za izmirivanje dugova RTB-a, što je bila najveća investicija u 2018.

Foto: Tanjug

Kinezi će 1,26 milijardi dolara uložiti u RTB u narednih šest godina, od čega će 75 odsto investirati u prve tri godine. Predviđeno je i da 320 miliona dolara bude uloženo u rudnik Cerovo i njegovo otvaranje, a biće povećan i kapacitet Topionice na 80.000 tona.

Takođe, kompanija Shandong Linglong Tyre najavila je ove godine da će u Zrenjaninu izgraditi fabriku guma vrednu 994,4 miliona dolara.

Među najvažnijim investicijama Kine u privredu je preuzimanje Železare Smederevo 2016. godine od strane kompanije Hestil. Investicija je vredna najmanje 300 miliona evra, od cega je polovina novca već realizovana.

Kinezi grade u termoelektrani Kostolac novi blok B3 snage 350 megavata, što je najveća investicija u domaćem energetskom sektoru i prvo veliko energetsko postrojenje koje se gradi u Srbiji posle skoro tri decenije.

Ukupna vrednost druge faze projekta modernizacije TE „Kostolac B" je 715,6 miliona dolara, od čega su ulaganja u izgradnju novog bloka B3 snage 350 MW - 613 miliona dolara.

Kinezi su 2017. otvorili Kinesku banku u Beogradu koja je u vlasništvu države Kine.

Inače, to je četvrta banka na svetu po visini kapitala.

U Ministarstvu građevinarstva je rečeno Tanjugu da je u oblasti saobraćaja, među aktuelnim projektima sa Kinom čija je realizacija u toku, veoma značajna rekonstrukcija i modernizacija pruge Beograd - Budimpešta kroz Srbiju.

Radovi se izvode na deonici Beograd Centar-Stara Pazova dugoj 34,5 km. Vrednost radova je 350 miliona dolara, a druga deonica koja će graditi je Novi Sad-Subotica-državna granica u dužini od 108,1 km. Ugovorena vrednost radova prema komercijalnom ugovoru 1,16 milijardi dolara.

Kinezi su angažovani i na izgradnji autoputa na Koridoru 11 i u toku su radovi na deonici Surčin-Obrenovac dugoj 17,6 km, a vrednost radova je 233,2 miliona dolara.

Takođe, deonice Obrenovac-Ub i Lajkovac-Ljig, ukupno duge 50,2 km. Vrednost obe deonice je 333,74 miliona dolara.

Kinezi grede i obilaznicu oko Beograda, od mosta preko reke Save kod Ostružnice do Bubanj Potoka u dužini od 19,5 km. Vrednost radova je 207 miliona evra.

Među planiranim i potencijalnim projektima su: deonica Koridora 11 Preljina-Požega u dužini od 30,9 km. Vrednost radova 450 miliona evra.

Zatim deonica Požega-Boljare duga 107 km, za koju je potpisan Memorandum o razumevanju o saradnji sa kineskom kompanijom C C C C, koji se odnosi pre svega na izradu projektne dokumentacije.

Kineske kompanije pokazale su zainteresovanost i za realizaciju projekata izgradnje obilaznice oko Beograda na deonici Bubanj Potok - Pančevo, za izgradnju Fruškogorskog koridora (brza saobraćajnica Novi Sad-Ruma), kao i za rekonstrukciju pruge Beograd-Niš na železničkom Koridoru 10.

Među završenim projektima su most Zemun-Borča sa pristupnim saobraćajnicama, čija je ugovorena vrednost radova 255 miliona dolara.

Sa kineskim partnerima realizovan je i projekat finansiran iz kredita EBRD - rekonstrukcija i modernizacija pruge Rasputnica G -Rakovica-Resnik (7,5 km). Vrednost radova je bila 23,8 miliona evra.

Inače, poseta kineskog predsednika Si Đinpinga Centralnoj i Jugoistočnoj Aziji 2013. označila je početak nove faze razvoja Kine i njenog odnosa prema svetu.

Tom prilikom prvi put je predstavljena ideja o „Novom putu svile" koji će povezivati Pacifik i Baltičko more i obuhvatiti tržište od skoro četiri milijarde ljudi.

"Novi put svile" ili "Pojas i put" trebalo bi ponovo da poveže kontinente, spoji Istok i Zapad i u tu svrhu planirana je izgradnja brze železnice, novih luka, tehnoloških parkova i mreže autoputeva u dužini od 13.000 km.

Strategija "Jedan pojas jedan put" započeta je neformalno još 2011, kada je prva železnička linija duga 11.179 km povezala kineski Čungćing sa Duisburgom u Nemačkoj.

Foto: Informer

Tokom narednih godina razne linije povezivale su gradove u Kini i EU.

"Pojas i put" predviđa povezivanje kineskih luka i velikih gradova na obali sa evropskim, prevashodno kroz luke u Veneciji i Atini.

Ta linija je od ranije u upotrebi, ali dobija na značaju otkada je kineska kompanija COSCO 2009. investirala u Atinsku luku Pirej.

Kada je COSCO grupa zakupila Terminale 1 i 2 Pirejske luke, ona je postala jedna od najbrže rastućih u svetu po pretovaru robe.

Brodske pošiljke iz Kine za Pirejsku luku preko Indijskog okeana i Sueckog kanala, skraćuju vreme transporta za oko 10 dana za Centralno ili Istočnoevropske zemlje, u odnosu na alternativne luke poput Roterdama, Antverpena ili Hamburga.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Svi komentari
didi

pre 5 godina

ovi iz EU i amerike so kao psi niti jedu niti drugom daju,ko im je kriv što nisu hteli da ulažu kod nas ili im je krivo što kinezi neće kod njih.

Severni

pre 5 godina

A šta kažu Rusi? Jel i oni šize kao Ameri i EU?? Trebalo bi i oni, kinezi im uzeše naše bogato i veliko tržište!!

BS delovi

pre 5 godina

A ko će da vraća ove pare koje je Vučić zadužio. Znači, samo kod Kineza nas je zadužio 10 milijardi dolara???

bole

pre 5 godina

Naši vajni stručnjaci stalno su govorili da Bor i železara treba da se zatvore, i oni sad šetaju ulicama traže ostavke ove vlasti.

ALO

pre 5 godina

Minimalna plata u RH je skoro koliko i prosečna u Srbiji gde se stvaraju robovi dok hrvati neće i ne žele investicije čak i njihovi mediji pišu da su gledano u budućnost nepotrebne i opasne za finansije a zašto to ne piše i INFORMER.

sasa

pre 5 godina

Za koliko ce se povecati moja plata zahvaljujuci ovoj investiciji?

slađa

pre 5 godina

Ovo su impresivni poduhvati i investicije za čiju realizaciju garantuju i Srbija i Kina kao države. Benefite od ulaganja u infrastrukturu imaće svi, jer povezivanje ne znači širenje na račun drugog, već otvaranje za sve. Putevi, železnički koridori, luke, omogućiće tranzit robe i putnika u oba smera. Železara Smederevo i RTB Bor, izgradnja i rekonstrukcija pruga i puteva, tehnološki parkovi, termoelektrane, najava izgradnje fabrike u Zrenjaninu su deo kapitalnih investicija, koje obezbeđuju ono što je Srbiji najznačajnije. Radna mesta za što više ljudi. Na lokalnom nivou to znači promenu na bolje u životu građana, viši standard, ulaganje u kulturu, obrazovanje. Srbija će uvek biti čelični partner Kine, jer kao čvorište puteva i veza Istoka i Zapada, ima obavezu prema sebi i regionu da na najbolji mogući način promoviše sve infrastrukturne projekte koji će ponoviti finansijski uspeh iz prethodnih godina. Predsednici Aleksandar Vučić i Si Đinping su ovakvu saradnju stavili u fokus, a Kina uvek podržava Srbiju i po drugim bitnim pitanjima u međunarodnim institucijama, važnim za odbranu nacionalnih interesa. Danas se u Srbiji slavi najradosniji praznik i neka on donese svima razumevanje i dobre političke i ekonomske odnose.

Tresimesi1

pre 5 godina

Kako god se mi busali da su nas Kinezi zaposeli,činjenica je da sa njima u saradnji možemo da budemo i jači i bolji.

Smrad

pre 5 godina

Ulazu zato jer im je jeftinija radna snaga u Srbiji nego u Kini

TV

Hronika

Od njega su ostala pluća, srce i neki deo rebara! "Kum" izneo detalje surove likvidacije Mihajlovića, prvo ga otrovali, pa spalili na lomači
Hronika

Od njega su ostala pluća, srce i neki deo rebara! "Kum" izneo detalje surove likvidacije Mihajlovića, prvo ga otrovali, pa spalili na lomači

Nikola Spasojević, kum Marka Miljkovića i nekadasnji pripadnik kriminalne grupe Veljka Belivuka, koji je posle hapšenja odlučio da progovori o zločinima klana i postane svedok saradnik, danas je počeo svedočenje pred Specijalnim sudom u Beogradu. On je do detalja opisao na koji način su likvidirali Gorana Mihajlovića. Njegovo telo zapalili su na improvizovanoj lomači, a od njega su ostala pluća, srce i neki deo rebara.

13.11.2024

12:54

JOŠ Hronika VESTI

Društvo

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set