• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: A. Crnomarković

06.11.2019

15:14

OMV REKLAMOM ZA GORIVO OBMANJUJE POTROŠAČE: Sitnim slovima skrivaju istinu, uprkos protestima NE ŽELE DA JE MENJAJU?!

Zaštitnik potrošača

OMV REKLAMOM ZA GORIVO OBMANJUJE POTROŠAČE: Sitnim slovima skrivaju istinu, uprkos protestima NE ŽELE DA JE MENJAJU?!

Podeli vest

Predstavnici Udruženja potrošača i marketinški stručnjaci tvrde da je reklama austrijske kompanije knjiški primer obmanjujućeg oglašavanja koje bi nadležni organi morali najstrože da sankcionišu

Naftnoj kompaniji OMV, uprkos žalbama potrošača i pisanju medija, ne pada na pamet ni da promeni ni da povuče svoju obmanjujuću reklamu za "MaxxMotion" gorivo!

Da sve bude gore, umesto da se izvini svim kupcima što su bitni podaci stavljeni u fusnotu slovima koja su toliko mala da nisu vidljiva golim okom, u austrijskoj kompaniji nadmeno odgovaraju da je "veličina fonta usklađena sa dizajnerskim rešenjem i osnovnom porukom oglasa".

 

 

Ukoliko je sa reklamom sve u redu, i ako nemaju šta da kriju, zbog čega onda nisu sve napisali istim fontom? Pokrenućemo sudski postupak protiv OMV-a zbog povreda Zakona o oglašavanju
Dejan Gavrilović, Efektiva

Uz sve to, u OMV-u podrugljivo naglašavaju da ne krše zakon jer njime nije propisana minimalna veličina slova, ali pritom ne pominju da je zakonom najstrože zabranjeno prevarno oglašavanje za koje prete milionske kazne, povlačenje reklame, objavljivanje demantija, pa i nadoknada potrošačima.

Da podsetimo, Zaštitnik potrošača se u prošlom broju bavio problematičnom reklamom u kojoj ova kompanija velikim slovima tvrdi da će vam, ukoliko koristite ovo njihovo najskuplje gorivo, motor raditi bolje i imati duži životni vek!

Međutim, u fusnoti sitnim nečitkim slovima piše da se to odnosi samo na vozila najnovije generacije i da zavisi i od tehničkog stanja motora i od načina vožnje. U prevodu ovo gorivo "poboljšava rad i omogućava životni vek" samo na najnovijim automobilima sa najboljim motorima koje vozi možda jedan odsto ljudi u Srbiji, a prosečna starost vozila na srpskim putevima je 17,1 godinu.

Foto: Shuterstock

 

Ovim povodom ponovo smo kontaktirali s OMV-om, pitajući ih da li će, s obzirom na to da su velika međunarodna kompanija, prihvatiti grešku i nešto popraviti. Međutim, dobili smo negativan odgovor uz obrazloženje koje nas je u najmanju ruku zaprepastilo.

- OMV Srbija posluje u potpunosti u skladu sa zakonodavstvom Srbije i sve informacije u vezi sa našim proizvodima lako su dostupne našim kupcima. Kao što je napomenuto u fusnoti, prednosti korišćenja OMV "MaxxMotion" goriva variraju od vozila, načina vožnje i stanja motora, i odnose se na upoređivanje sa gorivima koja ispunjavaju minimalne lokalne standarde. Što se izgleda same reklame tiče, veličina fonta je usklađena sa dizajnerskim rešenjem i osnovnom porukom oglasa.

 

 

Takođe, još jednom želimo da naglasimo da je naša komunikacija sa kupcima u potpunosti u skladu sa zakonodavstvom Srbije u vezi sa oglašavanjem - odgovorili su nam u OMV-u.

Predstavnici Udruženja potrošača i marketinški stručnjaci tvrde da je reklama austrijske kompanije knjiški primer obmanjujućeg oglašavanja, koje bi nadležni organi morali najstrože da sankcionišu.

Čisto spinovanje

Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja "Efektiva", za naš list kaže da je to što je OMV jedan deo teksta u reklami objavio velikim slovima, a drugi nečitljivo malim, očigledan pokazatelj da nešto hoće da sakriju.

- Ova reklama je klasično prevarno oglašavanje. Ukoliko je sa njihovom reklamnom porukom sve u redu, i ako nemaju šta da kriju, zbog čega onda nisu sve napisali istim ili sličnim fontom.

Ne smemo da dozvolimo stranim firmama da pomisle da u Srbiji mogu da se ponašaju kako god hoće i da ne moraju da poštuju zakon
Saša Borojević, marketinški stručnjak

Nedopustlivo je da u glavni deo reklame stavite: ako kupite naše gorivo, motor će duže da traje i lepše da radi i vi ćete duže da živite dok ga vozite, a da se posle u fusnoti ispostavi da ništa od toga nije tačno.

Zakonom je zabranjeno i da imate znatno manja slova na reklami koja ljudi neće primetiti ili neće stići da pročitaju na televiziji, a kamoli da, kao u ovom slučaju sa OMV reklamom, stavite font koji je u potpunosti nevidljiv. Takav slučaj do sada nisam video, a nagledao sam se svačega - iskren je Gavrilović.

On smatra da je OMV-ov odgovor da ne krše zakon čisto spinovanje i loše tumačenje zakona i najavljuje da će "Efektiva" pokrenuti sudski postupak protiv ove austrijske naftne kompanije.

- Na ovakve stvari moraju da reaguju udruženja potrošača. Zbog toga smo mi u "Efektivi", nakon brojnih pritužbi nezadovoljnih potrošača i pisanja medija, odlučili da pokrenemo sudski postupak protiv OMV-a zbog povreda Zakona o oglašavanju.

Foto: Shuterstock

 

Za to kazna može da bude i novčana, i povlačenje sporne reklame, i objavljivanje demantija u medijima, ali i nadoknada štete svim prevarenim potrošačima koji su kupovali to gorivo u nadi da će im zaista produžiti životni vek motora. Što se tiče njihovog odgovora da veličina slova nije zakonom određena, to je čisto spinovanje.

 

 

Ovde se ne radi samo o veličini slova nego i o prevarnom oglašavanju, kojim se potrošači dovode u zabludu, a to jeste zabranjeno zakonom - objasnio je Gavrilović.

Prevarni marketing

Sa njim se slaže i marketinški stručnjak Saša Borojević, koji tvrdi da se ovakva oglašavanja moraju sankcionisati i da se stranim firmama ne može dozvoliti da u našoj zemlji rade šta god hoće.

- Svakome ko se razume u marketing i u reklame jasno je da ovo jeste prevarni marketing. Kada potrošač pogleda reklamu, pomisli da se to odnosi na svaki automobil, jer zbog premalih slova ne može ni da pročita u napomeni da je samo za određene modele. I onda ste ga vi prevarili jer on kupi proizvod u nadi da će to produžiti životni vek motora njegovog "punta", a to se na taj automobil uopšte ne odnosi.

 

 

Takve stvari bi morale da se kažnjavaju, što propisuje i sam zakon. Ne smemo da dozvolimo stranim firmama da pomisle da u Srbiji mogu da se ponašaju kako god hoće i da ne moraju da poštuju zakon. Sankcionisanjem ovakvog načina oglašavanja štitimo i potrošače i sve one firme koje se pošteno reklamiraju - jasan je Borojević.

Potrošač saznaje: OMV-ova reklama pod lupom ministarstva

Kako nezvanično saznajemo u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, nakon pisanja našeg lista inspektori su intenzivno obratili pažnju na reklamnu kampanju OMV-a.

Prema rečima našeg dobro obaveštenog izvora, jasno je da je reč o prevarnom oglašavanju i nadležne inspekcije će to u najkraćem roku sankcionisati.

Novinari našeg lista pokušali su da od ministarstva dobiju i zvaničnu potvrdu ovih saznanja, ali do zaključenja ovog broja nismo dobili odgovor na postavljena pitanja. 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

 

Čitajte Zaštitnik potrošača:Zastitnikpotrosaca.rs



Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!
Izbori 2024

FLAŠA KOALICIJA! I ovo smo vam rešili, bar recite hvala: Evo imena za izbornu listu "hik" opozicije!

Otpadnici od tajkuna Dragana Đilasa, lažni ekolozi Aleksandar Jovanović Ćuta, Dobrica Veselinović i Radomir Zanzibarićanin Lazović, nedavno su obelodanili da izlaze na izbore u prestonici i otkrili da će nastupati pod sloganom "Biram borbu", ali je - s obzirom na njihove koloritne biografije i nastupe u javnosti - slogan "Biram flašu" svakako mnogo prikladniji.

24.04.2024

12:13

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija