HAOS U UKRAJINI: Zelenski je doneo odluku koja je šokirala mnoge
127. 12. 2025. u 12:29
227. 12. 2025. u 12:29
Ljubav
Među zaljubljenicima u putovanja verovatno ne postoje oni koji barem jednom u životu nisu poželeli da budu stjuardesa i stjuard, jer se njihov posao uglavnom zamišlja kao plaćeni put oko sveta, sa obezbeđenim hotelskim smeštajem i hranom. Međutim, ta neprekidna avantura osim različitih meridijana podrazumeva i brojne situacije u kojima bi malo ko želeo da se nađe.
Oni su videli ili će tek videti većinu gradova na svetu, u pauzama na svojim putešestvijima spavaju u luksuznim hotelima, hrane se svaki put drugim nacionalnim jelima i kad im to vreme dozvoljava plivaju na plažama koje je većina nas videla samo na slikama, ali, šta se nalazi na drugoj strani medalje života i posla stjuarda?
Turbulencije, nemogućnost sletanja usled loših vremenskih prilika, najrazličitije neprijatnosti koje putnici slučajno ili namerno izazivaju, neredovan san i izloženost stresu su loše strane njihovog zanimanja koje smo mogli da vidimo i na filmu, ali pravu sliku o ovoj profesiji možete steći samo u toku razgovora sa onima koji na posao zaista odlaze među oblake.
Iako su obučeni za različite što planirane što neplanirane "emergency" situacije, jedno je simulirati, a sasvim drugo projektovati u stvarnosti. Kada se na to doda činjenica da svaki čovek drugačije raguje na faktore stresa iz okruženja u zavisnosti od doba dana ili noći, ličnih percepcija, praga tolerancije, ali i prethodnog iskustva, jasno je da se ni u avijaciji, kao ni u životu realnost nikada ne može u potpunosti preduprediti i da je, na koncu, presudan ljudski faktor.
Prema rečima stjuardese Marijane Radović toga su svesni i putnici, pa kada vide da posada vlada sobom i situacijom, i da svi njeni članovi nastupaju kao jedan i znaju šta treba da rade, to im uliva poverenje pa ostaju pribrani i sposobni da prate instrukcije.
Civilna avijacija je najsličnija vojsci. Stjuardi i stjuardese imaju detaljne procedure za svaku vrstu abnormalne situacije na letu, drilove za svaku vrstu incidenta, lanac komandovanja i ličnu odgovornost za sprovođenje svakog koraka. Bezbednost leta je najvažniji deo njihove obuke i osnovni razlog zbog čega su tu, zato je periodično i ponavljaju i prolaze redovna testiranja.
- Tako se osigurava da, ako nešto krene naopako, svako u posadi tačno zna šta treba da radi. To prvenstveno nama pomaže da ostanemo pribrani, a potom deluje umirujuće i na putnike. Koliko je njima to važno možete videti, recimo, u izjavama za medije nakon nekog avionskog incidenta: ako putnici hvale posadu, hvale je zbog pribranosti, brze reakcije i uspostavljanja kontrole, a ne zbog osmeha u situaciji koja i nije za smejanje - objašnjava Marijana za Daljine.rs.
Sa njom se slaže i njena koleginica Jelena Popović koja pribranost izdvaja kao ključnu tokom svih faza leta, kao i u svakom kontaktu sa putnicima i kolegama u ili van aviona bez obzira na situaciju.
- Primera radi, kada se putnik plaši letenja ili turbulencije i širi paniku među ostalim putnicima naš posao je da na najbrži i najmirniji način smirimo putnika, a da nas to ne poremeti u svakodnevnim dužnostima. Kada se dogodi jaka turbulencija to i nas veoma prodrma, jer tada moramo da pazimo i na sebe, ali osećaj brige za druge i dužnost posla nadjača ta osećanja, pa tu nema mnogo mesta ni za kakvu "nepribranost" - napominje Jelena za Daljine.rs.
Koliko god trening koji stjuardi prolaze bio temeljan i efektivan, a timski rad i fleksibilnost presudni za pravovremenu reakciju u kojoj treba zadržati smirenost i samopouzdanje, postoje brojne situacije u kojima avionskoj posadi zastaje knedla u grlu, a prema Marijani Radović to su najčešće medicinski hitni slučajevi.
Foto: Public
- Najopasniji incidenti kao što su požar u kabini, dekompresija, nepredvidiva jaka turbulencija stvari su koje se zaista retko dešavaju, nekad ni po 10 godina, ali medicinski problemi su nešto sa čim se susrećete gotovo svakog dana. Recimo, putna mučnina i blaga nesvestica su vrlo uobičajene, posebno na dugim letovima. Dugo sedenje, umor, dehidratacija, nemirno nebo... su sasvim dovoljni da nekome pripadne muka. Naravno, većina tih slučajeva su bezazleni, ali postoje i oni ozbiljni, pa čak i životno ugrožavajući, zbog kojih se svaki tretira kao potencijalno opasan i to je ono što indukuje svakodnevni stres - izjavila je za daljine.rs Radović.
Specijalna obuka pružanja prve pomoći u avionu koju prolaze takođe je uređena strogim procedurama i protokolima, ali budući da se radi o ljudskim životima uvek razmišljaju, kako Mirjana Radović kaže, "da li su nešto mogli ranije da primete, nešto više da učine". Emocionalna reakcija se ne može urediti procedurom i sa njom se svako nosi na svoj način, a to ponekad nije lako, pogotovo kad se radi o kategorijama na koje smo svi osetljivi, poput dece, trudnica ili starih ljudi.
Osim toga što često previđaju koliko ljudi o njima maksimalno brine, putnici znaju da budu i prilično naporni.
- Svako može da bude težak čovek ili da jednostavno ima težak dan, pa bih jedino izdvojila one koji dolaze na let pod dejstvom alkohola. Sa njima se nikad ne zna, mogu ceo let prespavati, mogu biti oni veseljaci koji će, eto, pričom ugnjaviti nekog od nas ili putnika do sebe, ali mogu postati agresivni ili nasilni. Ekstremi su tu vrlo mogući - otkriva Marijana, dok Jelena najviše strepi od onih koji ugrožavaju sigurnost leta time što puše u toaletu ili su u alkoholisanom stanju.
Foto: Public
Kada je u pitanju ono što samim putnicima teško pada, a to su dugi letovi - posebno onima koji imaju strah i od kraćih - naši sagovornici otkrivaju da napor koji oni tada osećaju ne zavisi od dužine leta, već od frekvencije putovanja. Putnik koji češće leti bolje poznaje procedure i više ih poštuje, pa im se konstantno i prilagođava. Međutim, pred kraj dugih letova, prema Marijaninim rečima svi polako gube strpljenje, i odrasli i deca.
- Zato treba imati na umu da avionom stignete ne samo tamo gde nikad ne biste mogli kolima, nego i tamo gde nikada niste ni sanjali da biste mogli stići. A zalasci sunca kojima smo svedoci na letovima se ne mogu meriti ni sa čim - poručuje Marijana.
Pozitivna strana postoji i kod kategorije putnika koja bi se mogla nazvati "teškom", a to je što sa njima ume da bude i zabavno, što najbolje ilustruju njihovi čudni zahtevi poput jedne anegdote koju nam je ispričala Marijana.
- Nedavno sam čula da je jedna gospođa usred leta zamolila kolegu da joj donese njen kofer jer joj je zatrebalo nešto iz njega, pri čemu se radilo o koferu koji je čekirala i koji je bio u kargu. Uzalud ju je pola posade uveravalo da mi nemamo pristup iz kabine u teretni deo i da, sve i da imamo, let ne traje dovoljno dugo da iko nađe jedan od preko 600 drugih kofera i ostalog tereta - ona u to nije mogla da poveruje.
O čemu ona priča odlično zna i Jelena kojoj se događalo mnogo sličnih situacija.
- Često traže da im pronađemo izgubljene ili zaboravljene stvari na aerodromu, da im nabavimo hranu koju nemamo u ponudi ili da javimo određenom letu da ih sačeka ukoliko zakasne na konekciju.
Ipak, ono što stjuardi izdvajaju kao najteže u svom poslu nisu ni incidenti ni naporni putnici, već njihova rutina, odnosno odsustvo rutine.
- Ovaj posao je fizički jako zahtevan. Nemamo rutinu spavanja, jela, radnih sati - naša rutina je odsustvo rutine. Danas radiš od 3 ujutru, sledeći put od 7 ujutru, pa od 10 uveče. Danas večeraš u podne, pa doručkuješ u 8 uveče, pa ručaš u 4 ujutru. Smena ti jednom traje 8 sati, a naredni put 16. Poletiš iz pustinje sa 45 stepeni, sletiš negde gde je 6 stepeni. Isto tako menjaš i vremenske zone. Sve to je veliki udarac za organizam, mada su reakcije individualne - rekla je Marijana.
Foto: Shutterstock
Ona je dodala da se nekome organizam prosto prilagodi, nekome ne. Neko nauči da spava u svako doba, neko nauči da živi sa poremećajem sna. U oba slučaja važi da, ako probudiš zaspalu stjuardesu, sve si bodove za pakao nakupio, pa taman da ti je to jedini greh u životu. Niko ne spava kao oni, a njen kolega Stevan dodaje: Ako dođeš na vreme, znači da si zakasnio!
- Vreme je ključan faktor u avijaciji. Narodski rečeno, ako dođeš na vreme, znači da si zakasnio! Valja pomenuti i borbu između ličnih interesa i želja s jedne strane, kao i umora i stresa sa druge - izjavio je Stevan za Daljine.rs.
Pitanje koje se samo po sebi nameće jeste da li su se oni koji obavljaju ovako stresan i odgovoran posao ikada zarekli da će dati otkaz čim točkovi aviona dodirnu pistu, a stjuard Stevan Golubović je na njega imao šaljiv odgovor.
- Mislite, koliko puta pomislim na to tokom leta?! Šalu na stranu, ovaj posao nije lak zbog noćnih letova i neprospavanih noći, praznika i porodičnih okupljanja kojima ne možete prisustvovati... ali, s druge strane, letenje "uđe u krv", jer sa sobom uvek nosi nešto novo, bilo da su u pitanju iskustva, kontakti, destinacije, prijateljstva... Mnogo nezaboravnih momenata ostaje zapamćeno na fotografijama i društvenim mrežama, ali prvenstveno u srcu - rekao je Stevan za Daljine.rs.
Stjuardesa, Jelena Popović na spisak najdražih uspomena sa letova, pored pomoći starijima koji idu u posetu najdražima na drugom kraju sveta, a koja očigledno posebno razneži članove posade, dodaje i česte znake pažnje od putnika, prosidbe u avionu kojima je prisustvovala, ali i druženje sa kolegama.
Ono što i sami stjuardi, baš kao i mi koji radimo na zemlji, ubrajaju u najveće prednosti svog posla je obilaženje destinacija na koje inače možda nikada ne bi stigli ili su im se toliko dopale da su postale prva asocijacija na njihovo radno mesto. Za Jelenu je to Njujork, Stevana Rim, a Marijanu Edinburg i to, kako kaže potpuno neočekivano i nepredviđeno.
- Želela sam da ga posetim, ali nikad mi nije bio previsoko na listi želja. Nikad nisam volela hladnoću i kišu i Škotska mi je uvek bila previše na severu. A onda se dogodio taj prvi let za Edinburg i... Znate one ljubavne priče koje počinju sa "kao da me je grom pogodio"? E, to je priča o meni i Edinburgu. Sve egzotične zemlje, peščane plaže i tirkizna mora bih menjala za Škotsku, bez da trepnem. Dobro, možda ne sve, ostavila bih nešto da imam gde da se ogrejem, pošto im je klima stvarno užasna - opisuje Marijana omiljeni grad vraćajući se na ono zbog čega uprkos manama ovog posla, ogroman broj ljudi sanja da se bavi njime.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Informer je došao do prepiski blokadera iz viber grupe "Zbor Južni Telep" po kojima se vidi da su se zgubidani iz Novog Sada potpuno raspali, a u kojoj meri su zaratili i koliko se međusobno ne podnose svedoče optužbe za prevare, zloupotrebe, laži...
27.12.2025
12:19
Prema našim saznanjima, iza sramnog profila "Sendvičari Valjevo" na društvenoj mreži Instagram, stoji blokader Ilija Filipović iz Valjeva.
27.12.2025
12:37
Obraćajući se javnosti sa Banjice, nakon polaganja kamena temeljca za novi Generalštab, predsednik Srbije Aleksandar Vučić pozitivno se izrazio o kampanji "od vrata do vrata" koju su najavili blokaderi.
27.12.2025
14:01
Ministar informisanja i telekomunikacija prof. dr Boris Bratina pozvao je sve Srbe na Kosovu i Metohiji da izađu sutra na izbore 28. decembra i da daju svoj glas Srpskoj listi koja je jedini garant mira i opstanka našeg naroda na Kosmetu.
27.12.2025
12:47
Naše kratko pamćenje učinilo je da zaboravimo ko su ljudi koji su početkom dvehiljaditih preko institucija proganjali sve ono što je nosilo prefiks srpsko i što je imao nacionalni interese.
27.12.2025
12:46
Srbija dobija svoju prvu fabriku dronova, najavio je predsednik Aleksandar Vučić.
27.12.2025
11:36
Generalni direktor "Srbijagasa" Dušan Bajatović izjavio je da Srbija, za razliku od Evrope, neće ostati bez gasa jer je vlada obezbedila dovoljne zalihe i sklopila dogovor sa "Gaspromom".
27.12.2025
11:00
Sneg u raskvašenom stanju pravi probleme na određenim deonicama, usled čega se vozačima savetuje dodatan oprez.
27.12.2025
13:30
Ministar finansija Siniša Mali poručio je da država misli na svoje građane i da slede uplate povećanih plata, penzija, ali i minimalca.
27.12.2025
10:42
Radnik koji je teško povređen na gradilištu u Leštanima je, kako se nezvanično saznaje, po dolasku hitne pomoći bio svestan i komunikativan, i on se trenutno nalazi van životne opasnosti!
27.12.2025
13:25
Kruševačko naselje Pejton jutros je potresla tragedija u kojoj su stradale tri osobe iz iste porodice.
27.12.2025
12:53
Teška tragedija dogodila se u četvrtak u 16 časova u Petrovcu na Mlavi kada je pod ruševinama sopstvenog plafona, palog zbog požara koji je izbio, stradao muškarac (38).
27.12.2025
12:08
U beogradskom naselju Leštane rano jutros dogodila se teška nesreća na radu u kojoj je jedan radnik izgubio život, dok je drugi zadobio teške povrede.
27.12.2025
11:25
Veće Višeg suda u Podgorici donelo je rešenje o ukidanju pritvora Milutinu Simoviću.
27.12.2025
07:54
Predsednik Ukrajine Volodimir Zelenski izjavio je da će, na putu ka Floridi gde će se sastati sa predsednikom Sjedinjenih Američkih Država Donaldom Trampom, posetiti i Kanadu, gde će razgovarati sa premijerom te zemlje, Markom Karnijem, i evropskim liderima.
27.12.2025
14:00
Snage bezbednosti izvršile su raciju u Admiralitetskom okrugu Sankt Peterburga na skup pripadnika radikalne sekte "Škola jedinstvenog principa", čiji su se članovi, prema navodima ruskih medija, na sastancima molili za Oružane snage Ukrajine i predsednika Volodimira Zelenskog.
27.12.2025
13:30
Rejting francuskog predsednika Emanuela Makrona pao je na 25 odsto u decembru, što je najniži nivo od njegovog stupanja na funkciju 2017. godine, pokazali su rezultati najnovijeg istraživanja javnog mnjenja koje je sprovela agencija Toluna/Haris Interaktive za francuski informativni tv kanal.
27.12.2025
13:00
Istraga ukrajinskih organa otkrila je organizovanu kriminalnu grupu u kojoj su učestvovali aktuelni narodni poslanici, osumnjičeni da su sistematski primali mito u zamenu za glasanje u parlamentu.
27.12.2025
12:57
Rusija neće diskutovati o teritorijalnom pitanju sa Vladimirom Zelenskim, izjavio je penzionisani američki vojni oficir Danijel Dejvis na svom Jutjub kanalu.
27.12.2025
12:30
Dok su se prolaznici u Njujorku nadali fotografiji i kratkom susretu, glumac Harison Ford imao je sasvim drugačiji plan, da mirno pređe ulicu i nastavi svojim putem.
27.12.2025
14:06
Ponekad je dovoljan dobar film da te resetuje, pogura i natera da ponovo poveruješ u sebe. Ako ti treba inspiracija, energija ili samo mali podsetnik da je upornost jača od okolnosti, ovo su filmovi koje vredi pogledati.
27.12.2025
13:19
Krajem devedesetih svi u Beogradu ludeli su za mobilnim telefonom koji je globalnu slavu stekao je zahvaljujući filmu "Matriks".
27.12.2025
12:02
Glumac Slaviša Čurović, koji u seriji Tvrđava tumači lik Cvareta, objavom na Instagramu sa svojom ćerkom Tijanom i "filmskom ćerkom", glumicom Darijom Vučko, simbolično je spojio privatni i ekranizovani svet.
27.12.2025
11:03
Učesnica "Elite 9" Anastasija Brčić počela je da jauče na sav glas zbog straha da će je se porodica odreći.
27.12.2025
13:29
Slađana Lazić, poznatija kao Slađa Poršelina, pohvalila se novim estetskim zahvatom - korigovala je jagodice i bradu hijaluronskim filerima.
27.12.2025
11:27
Lena Marinković, ćerka pevačice Goce Tržan, podelila je fotografije pred izlazak, a stajlingom izazvala je brojne reakcije.
27.12.2025
10:19
Pevačica Aleksandra Bursać podelila je prizor iz porodičnog doma, snimajući majku i svekrvu kako bdiju nad bebom.
27.12.2025
09:42
Đina Džinović, ćerka pevača Harisa Džinovića i modne kreatorke Meline Galić, ponovo je deaktivirala Instagram nalog.
27.12.2025
09:31
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar