ŠTA JESTI KOD DIJABETESA TIPA 2? U tanjiru svega pomalo!

Shutterstock

16:37 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav&Zdravlje/N.L. | 10. 11. 2019.

ŠTA JESTI KOD DIJABETESA TIPA 2? U tanjiru svega pomalo!

Pred Svetski dan borbe protiv dijabetesa, 14. novembra, nutricionista dijetetičar Jovana Srejić Ferluga objašnjava šta treba jesti, a šta izbegavati i daje primer jelovnika za tri dana, koji mogu da slede i zdrave osobe

Broj obolelih od dijabetesa je u stalnom porastu, tako da u svetu približno svaka deseta osoba ima šećernu bolest. Većina pacijenata ima tip dva, koji nastaje kada telo ne koristi pravilno insulin i samim tim ne može da stabilizuje šećer u krvi. Svoje ime "tihi ubica" duguje simptomima koji su često prikriveni i teško se uočavaju, najčešće kada je bolest već uznapredovala, a za uspešnu terapiju presudni su promena načina ishrane i veća fizička aktivnost. Pred Svetski dan borbe protiv dijabetesa, 14. novembra, nutricionista dijetetičar Jovana Srejić Ferluga objašnjava šta treba jesti, a šta izbegavati i daje primer jelovnika za tri dana, koji mogu da slede i zdrave osobe.

Skrob i vlakna

- Dijabetes je dostigao razmere epidemije među odraslima i decom u celom svetu i najveći broj pacijenata koji dolazi na konsultacije kod mene ima problem sa regulisanjem glikemije, bilo da je insulinska rezistencija ili dijabetes tip 2 njihov primarni problem. Ovo stanje uglavnom prati povećana telesna masa, povišen nivo loših masnoća, a snižen nivo protektivnog, odnosno "dobrog" HDL-a - kaže Jovana Srejić Ferluga.

Shutterstock

Pogrešna hrana može da poveća nivo šećera i insulina u krvi i uzrokuje upalne procese, a od tri vrste makronutrijenata koji daju energiju - ugljenih hidrata, proteina i masti - ovi prvi imaju najveći uticaj na nivo šećera.

MUŽ MI JE DAO MILION DOLARA ZATO ŠTO SAM ODBILA OVAJ POSAO! Evo zašto je Kanje to zatražio od KIM KARDAŠIAN!

Bolest u brojkama

- U svetu približno 415 miliona ljudi ima šećernu bolest, što odgovara populaciji Evrope
- Svakih 10 sekundi kod dve osobe se razvije dijabetes
- Svakih 10 sekundi jedna osoba umre zbog uzroka povezanih sa dijabetesom
- Broj obolelih u Srbiji iznosi oko 700.000, što je nešto preko osam odsto ukupnog broja stanovnika
- Čak 40 odsto dijabetičara se ne leči
- Dve trećine pacijenata koji dožive infarkt imaju povišene vrednosti šećera u krvi

- Uzrok tome je što se oni razgrađuju do prostih šećera, koji se apsorbuju u krvotok. Ugljeni hidrati mogu da budu prosti i kompleksni, koji uključuju skrob i vlakna. Vlakna se u organizmu ne metabolišu i ne apsorbuju na isti način kao drugi ugljeni hidrati, tako da ne podižu nivo šećera u krvi - dodaje naša sagovornica.

Manji rizik od komplikacija

Ako ste dobili preporuku koliki ukupni dnevni ili po obroku "neto" sadržaj ugljenih hidrata treba da bude, evo kako to da izračunate...

- Pogledajte koliko ukupno ugljenih hidrata namirnica ili obrok sadrže, pa onda oduzmite količinu vlakana od ukupnih ugljenih hidrata u hrani. Na taj način ćete dobiti "neto" sadržaj ugljenih hidrata. Na primer, ako šolja mešanog povrća sadrži 10 grama ugljenih hidrata i četiri grama vlakana, neto vrednost ugljenih hidrata je šest grama - sugeriše nutricionista.

Shutterstock

LEKOVITO BILJE ZA ZDRAV SAN! Prirodni lekovi protiv nesanice su svuda oko nas!

Kada imate dijabetes i konzumirate previše ugljenih hidrata, a pogotovo odjednom, nivo šećera može da dosegne opasno visok nivo. S druge strane, održavanje niskog unosa ugljenih hidrata pomaže u sprečavanju porasta šećera u krvi i u velikoj meri smanjuje rizik od komplikacija - bolesti srca, bubrega, gubitka vida...

Koju hranu treba izbegavati?

Obavezno izbegavajte svu hranu koja sadrži proste šećere: slatkiše, kolače, proizvode od belog brašna (pekarske proizvode, testeninu, picu), kupovne sokove, med, agava nektar, javorov sirup, sušeno voće, kupovne voćne jogurte, kupovne žitarice, beli pirinač, pomfrit.

Shutterstock

 

Koje su alternative?

Koristite proizvode od celog zrna žita (hleb, testenina, braon pirinač), čija semenke, laneno seme, brašna od jezgrastog voća i semenki (brašno od badema, kokosa, konoplje, susama....), ovsene/ražane/ječmene pahuljice, sveže ceđene sokove i sveže voće sa nižim glikemijskim indeksom, kao zaslađivač koristite steviju. Umesto pomfrita, poslužite prilog od tikvica ili kelerabe, testo za picu napravite od karfiola, špagete od tikvica, za desert servirajte kuvano žito sa orasima ili kesten pire.

PRIMER JELOVNIKA za dijabetes tip 2
Dan 1

Doručak: Kajgana sa paprikom, pečurkama i jajima
Sastojci: 2 jaja, pola šolje pečuraka, pola šolje paprika, 20 g izrendanog sira, 1,5 supena kašika maslinovog ulja, so, biber po ukusu, 50 g mladog sira, 30 g hleba od celog zrna žita.
Priprema: Propržite povrće, dodajte umućena jaja, začinite po ukusu i na kraju pospite rendanim sirom. Servirajte uz hleb od celog zrna žita i mladi sir.

U SEZONI RESPIRATORNIH INFEKCIJA važno je voditi računa o VLAŽNOSTI VAZDUHA U PROSTORIJAMA!

Shutterstock

Užina: Pola šolje voća sa nižim glikemijskim indeksom, 10 g badema

Ručak: Potaž, grilovano meso, sveža salata od povrća
Sastojci: tanjir potaža od povrća, 200 g grilovanog belog mesa, sveža salata po izboru, pola šolje kuvane kinoe.
Priprema: Potaž možete pripremiti od bilo kojeg sezonskog povrća ili njihove kombinacije po izboru, dodajte belo meso isprženo na gril tiganju i servirajte uz svežu salatu i kuvanu kinou.

PRINC VILIJAM ISCRPLJEN OD RODITELJSKIH DUŽNOSTI: U slobodno vreme UGLAVNOM SPAVAM!

Večera: Tuna salata sa susamom
Sastojci: 2 šolje kupusa, mladi luk, 10 rotkvica (ili nekog drugog povrća po izboru), pola konzerve tunjevine. Za dresing: kašika ulja, kašika sirćeta/limunovog soka, kašika pečenog susama, šolja jogurta. Plus: 2 ražana dvopeka.
Priprema: Usitnite povrće, izmešajte sastojke za dresing, prelijte salatu, pospite susamom i servirajte je uz ražani dvopek.

Dan 2

Doručak: Palačinka od ovsenih pahuljica
Sastojci: pola šolje pahuljica, jaje, kašika praška za pecivo, pola šolje sitnog belog sira, kašika ulja, 50 ml jogurta.
Priprema: Izblendirajte prvo pahuljice i prašak za pecivo, potom dodajte ostale sastojke, pa ih ponovo izblendirajte. Pecite je na jednoj kašiki ulja.

Užina:150 g voća sa nižim glikemijskim indeksom, 10 g badema

Shutterstock

Ručak: Piletina sa povrćem na kineski način
Sastojci: 100 g šampinjona, 100 g paprike, 100 g kupusa, 200 g pilećeg belog mesa, 2 kašičice ulja, 2 kašike soja sosa, 10 kikirikija, pola šolje kuvanog integralnog pirinča.
Priprema: Ispecite meso iseckano na kockice, izvadite ga, pa u istom tiganju izgrilujte povrće. Sjedinite meso i povrće i začinite soja sosom, pa dodajte kikiriki. Poslužite uz integralni pirinač.

KAKO DO RAVNOG STOMAKA za samo 15 MINUTA DNEVNO?! (VIDEO)

Večera: Grčka salata
Sastojci: 2 šolje iseckane zelene salate, četvrtina šolje kuvanih leblebija, po pola paprike, paradajza i krastavca, četvrtina manjeg crvenog luka, 20 g maslina, 20 g feta-sira, sveža nana, 100 g grilovane piletine. Za dresing: 15 ml svežeg soka od limuna, četvrtina čena belog luka, so, biber, kašika ulja.
Priprema: Usitnite povrće, dodajte leblebije, masline, feta-sir i piletinu, izmešajte sastojke za dresing, prelijte salatu i pospite svežim listićima nane.

Dan 3

Doručak: Sendvič, sir i salata
Sastojci: 2 parčeta hleba od celog zrna žita, činija salate po izboru, pola kašičice maslinovog ulja. Za namaz: pola konzerve tunjevine (komadi u salamuri), 50 ml pavlake, iseckan vlašac ili crni luk, 50 g mladog sira.
Priprema: Sastojke za namaz pomešajte u blenderu i servirajte sa hlebom od celog zrna žita. Salatu po izboru posolite i začinite sa pola kašičice maslinovog ulja.

Shutterstock

Užina: Domaći voćni jogurt od šolje jogurta i 100 g voća sa nižim glikemijskim indeksom

Ručak: Slanina sa keljom
Sastojci: 4 komada slanine, 4 šolje iseckanog kelja ili kupusa, 2 kašike senfa, so, biber, pola šolje kuvane ražane testenine.
Priprema: Propržite komade slanine, izvadite ih, pa u istom tiganju propržite iseckan kupus ili kelj. Začinite kupus i služite sa slaninom na vrhu. Kao prilog servirajte testeninu.

OVAJ ZNAK ZODIJAKA ĆE SVE UČINITI ZARAD LJUBAVI, pa čak i preći PREKO PREVARE!

Večera: Integralna tortilja sa piletinom i povrćem
Sastojci: integralni libanski hleb ili pola fit tortilje, 100 g grilovanog belog mesa pripremljenog na kašičici ulja, 60 g ajvara, miks iseckane zelene salate, mladi spanać.
Priprema: Namažite tortilju sa ajvarom, pa rasporedite povrće i kockice piletine.

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:


 



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.