Selen je esencijalni mineral u tragovima vrlo važan za zdravlje, a iako nam je potreban u relativno malim količinama, nužan je za mnoge fizičke procese: utiče na pravilan rad mozga i kognitivnu funkciju, zdrav imunološki sistem, na plodnost muškaraca i žena.
Takođe učestvuje u prevenciji kardiovaskularnih bolesti, doprinosi metabolizmu hormona štitne žlezde i sintezi DNK. a pomaže i u zaštiti od oksidativnih oštećenja i infekcija.
Raznovrsna ishrana
Odgovarajući unos selena možemo obezbediti pravilnom ishranom. Od namirnica koje se izdvajaju po količini selena u svom sastavu su orašasti plodovi, plodovi mora, meso, jaja, žitarice, a daleko najveći sadržaj selena pronađen je u brazilskim oraščićima. Međutim, količina selena u biljnoj hrani varira u zavisnosti od koncentracije i sadržaju ovog minerala u zemlji u kojem je uzgojena i zato je važno jesti raznovrsnu ishranu, a to znači više od jednog dobrog izvora ovog minerala.
Istraživanja
Uz već navedene uloge, selen je i moćan antioksidans, sprečava oštećenje ćelija koje uzrokuju slobodni radikali, bori se protiv oksidativnog stresa povezanog s hroničnim bolestima poput bolesti srca, Alchajmerove bolesti, kao i preranog starenja i rizika od moždanog udara.
Istraživanja su pokazala da pored smanjenja oksidativnog stresa u telu, selen pomaže da se smanji rizik od određenih vrsta raka. Pregledom 69 studija koje su obuhvatile više od 350 hiljada ljudi otkrilo se da visoki nivo selena u krvi posebno zaštitno deluje u prevenciji karcinoma dojke, pluća, debelog creva i prostate.
Važno je ipak napomenuti da je taj učinak povezan samo sa selenom dobijenim hranom, a ne iz dodataka ishrani. Međutim, neka istraživanja sugerišu da selen kao dopuna može da smanji nuspojave kod osoba koje su podvrgnute radioterapiji.
Pomaže mentalnom zdravlju
Pokazalo se da ishrana bogata selenom sprečava mentalni pad osoba starije dobi i usporava gubitak pamćenja kod ljudi s Alchajmerovom bolešću. Nekoliko studija pokazalo je da bolesnici s Alchajmerovom bolešću imaju niži nivo selena u krvi, a pomoću dodataka sa selenom usporava se njihov nagli kognitivni pad.
Foto: Shutterstock
Ne sme se preterivati
Iako je selen preko potreban za zdravlje i vrlo je retka pojava njegovog viška u organizmu, preterivanje s dodacima ishrani može biti opasno. Zapravo, konzumiranje visokih doza selena može biti toksično, što izaziva gubitak kose i vrtoglavicu, čak i smrtonosno. Stoga je važno držati se preporučene doze od 55 mcg dnevno i ne prelaziti tu količinu.
Nizak nivo u vezi sa povećanim rizicima
Brojna istraživanja potvrdila su moć selena za zdravlje. Hrana bogata selenom pomaže zdravlju srca, a s druge strane, nizak nivo ovog minerala povezan je s povećanim rizikom od bolesti koronarnih arterija. Na primer, pregledom 16 studija koje su obuhvatile više od 433 hiljade ljudi s koronarnom bolešću srca pokazalo se da uzimanje selena u obliku dodataka smanjuje nivo upalnog markera CRP. To pokazuje da selen može pomoći da se smanji rizik od srčanih bolesti smanjenjem upale i oksidativnog stresa u telu.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Gledalačko-obaveštajna služba Informera (GOSI) došla je do novog šok snimka sa blokaderskog plenuma u Nišu iz kog saznajemo kako funkcioniše blokaderska "demokratija" i kako su mažnjavane prljave zgubidanske pare.
U Frankfurtu je danas održan skup ProGlasa, tokom kojeg je došlo do incidenta u kojem je napadnut novinar Zoran Vicelarević. U publici je bila i Ana Drakulović, koja je nakon incidenta napustila skup.
Srbi širom Kosova i Metohije od ranih jutarnjih sati masovno su izlazili na izbore, a prizori iz srpskih sredina svedočili su o velikom odzivu građana koji žele da ostvare svoje biračko pravo i izaberu svoje istinske predstavnike u parlamentu u Prištini.
Profesor Filozofskog fakulteta Čedomir Antić bez dlake na jeziku komentarisao je predsednika Crne Gore Jakova Milatovića, iznoseći niz oštrih kritika na njegov račun i dovodeći u pitanje doslednost njegovih političkih stavova.
Blokaderski glumac Dragan Bjelogrlić, jedan od vođa antisrpskog Proglasa, zaputio se juče u Frankfurt. On je otišao u Nemačku gde je održana tribina Proglasa.
Organizator ProGlasovskih aktivnosti Dragan Vasiljević snimljen je pijan u Frankfurtu nakon što je u tom gradu na tribini ProGlasa napadnut novinar Zoran Vicelarević, kada je pokušao da postavi pitanje predstavnicima ProGlasa.
Voditeljka Informer TV Andrea Veskov uputila je javno izvinjenje Privrednoj pravnoj akademiji iz Novog Sada i njenom rektoru prof dr Milanu Počuči zbog pogrešno interpretiranog stava u vezi sa tom institucijom u poslednjem izdanju emisije Paralela.
Publika od sada ima priliku da svake srede od 17 časova na Prvom programu Radio Beograda prati novi politički tok-šou "U sredu sa Bojanom Bilbijom". Reč je o autorskom projektu koji se bavi najvažnijim političkim, geopolitičkim i društvenim temama koje oblikuju svakodnevni život građana Srbije, ali i globalne procese koji utiču na ceo svet.
Ivica Dačić na RTS-u otvorio je dušu o borbi za život. Iz petodnevne indukovane kome, kaže, spasili su ga jastuk iz manastira Tumane, a kasnije i Pojas Presvete Bogorodice!
Spektakularni prizori iz Amerike! Tradicionalni "SerbFest" okupio hiljade naših ljudi, a slika sa Nacionalnog mola u glavnom gradu SAD obišla je planetu.
Dok cene na moru divljaju, na Tenerifima je moguć brutalan popust! Pogledajte šta je ovaj turista dobio za manje od 5 evra tik uz obalu i sa pogledom na more.
Više od tri godine nakon masakra u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar", jedno pitanje i dalje ne prestaje da zanima javnost - šta će biti sa Kostom K. kada napuni 18 godina, i da li će jednog dana napustiti ustanovu u kojoj se nalazi?
Ptice koje žive blizu linija ukrajinskog fronta počele su da grade gnezda koristeći optičke kablove sa dronova, piše Oleg Malčenko, viši istraživač u Institutu za arheografiju koji je trenutno na frontu.
Američki predsednik Donald Tramp izjavio je večeras da je američka vojska u pripravnosti, nakon što je Iran lansirao rakete na Izrael i pozvao Iran da obustavi napade i da se vrati za pregovarački sto.
Američki glumac Džejms Hendi poznat po ulogama u filmovima Top Gan: Maverik i Džumandži, izboden je na smrt u vlastitom domu u Los Anđelesu, saopštila je policija.
Pozorište lutaka "Pinokio" sa ponosom najavljuje premijeru predstave "Luna Luna Park", u režiji Fabricija Montekija, koja će se održati u subotu 6.juna u 19:00 časova.
Slaviša Čurović bio je protiv referenduma 2006. godine i odvajanja Crne Gore, a njegov stav nije podržala produkcijska kuća, te je zadala kukavički udarac!
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar