Novo istraživanje sa Instituta Djuk pokazuje da pomeranje sata na letnje ili zimsko računanje vremena nema značajan uticaj na učestalost srčanih udara niti na bolničke ishode - iako su prethodne analize ukazivale na moguću vezu.
Istraživači Kliničkog istraživačkog instituta Djuk u svojoj studiji "Daylight Savings Time and Acute Myocardial Infarction", objavljenoj u JAMA Network Open, analizirali su podatke o 168.870 pacijenata iz 1.124 bolnice od 2013. do 2022. Srednja starost bila je 65 godina, a 33,8 odsto njih bile su žene, prenosi MedicalXpress.
Prethodne analize u švedskim i američkim kohortama ukazivale su na kratkotrajna povećanja broja slučajeva infarkta miokarda nakon prolećnog pomeranja kazaljki, uključujući porast od 24 odsto u ponedeljak nakon početka letnjeg računanja vremena.
Međutim, istraživanje Djuka nije pokazalo značajnu povezanost promene sata sa incidencom akutnog infarkta miokarda (AIM ili srčani udar) niti sa bolničkim ishodima.
Podaci su potekli od pacijenata koji su primljeni u nedelji pre, tokom ili nakon prolećne ili jesenje promene sata. Primarni ishod bio je mortalitet tokom hospitalizacije, dok su moždani udar, revaskularizacija kod NSTEMI i reperfuzija kod STEMI bili sekundarni ishodi.
Foto: Shuterstock
Tokom 168.870 bolničkih poseta, broj slučajeva akutnog infarkta miokarda tokom nedelje bio je 28.678
Odnos incidence je upoređivao broj slučajeva akutnog infarka miokarda tokom nedelja sa pomeranjem sata sa susednim nedeljama, pri čemu su nedelje sa 23 i 25 sati normalizovane na 24 sata. Poređenja prilagođena riziku koristila su logističke modele sa generalizovanim jednačinama procene kako bi se uzelo u obzir klasterisanje po bolnicama.
Provere osetljivosti uključivale su Havaje i Arizonu, države koje ne primenjuju letnje računanje vremena, kao i periode od tri nedelje oko promene sata.
Tokom 168.870 bolničkih poseta, broj slučajeva akutnog infarkta miokarda tokom nedelje prolećne promene sata bio je 28.678, u poređenju sa 28.596 u prethodnoj nedelji i 28.169 u narednoj nedelji. Nisu otkrivene značajne razlike u ovim poređenjima.
Jesenja poređenja su bila slična: 27.942 tokom nedelje promene sata, 27.365 nedelju dana pre i 28.120 nedelju dana posle. Nisu otkrivene značajne razlike. Prilagođeni modeli za smrtnost tokom hospitalizacije takođe nisu ukazali na promene oko tranzicije.
Foto: Shuterstock
Provere osetljivosti uključivale su Havaje i Arizonu
Ishodi vezani za moždani udar nisu pokazali značajne razlike u prolećnim i jesenjim poređenjima. Godišnji odnosi incidence kretali su se oko 1,00, uz povećanje od 21 odsto tokom nedelje prolećnog pomeranja sata 2020. godine u poređenju sa nedeljom posle, i smanjenje od 6 odsto u poređenju sa nedeljom pre.
Analize područja bez promene sata (Arizona i Havaji) pokazale su slične odnose incidence tokom čitavog perioda studije.
Autori zaključuju da nedelje sa pomeranjem sata nisu bile povezane sa višom incidencom akutnog infarkta miokarda, niti sa lošijim bolničkim ishodima u poređenju sa susednim nedeljama, prenosi Telegraf.
Najnovija istraživanja pokazuju da redovno konzumiranje svežeg soka od narandže može značajno da doprinese smanjenju rizika od srčanih oboljenja, uključujući infarkt i moždani udar.
Kardiovaskularne bolesti i dalje su najčešći uzrok umiranja kod Srba, pokazao je najnoviji izveštaj Republički zavod za statistiku (RZS) za prošlu godinu.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Najnovija istraživanja pokazuju da redovno konzumiranje svežeg soka od narandže može značajno da doprinese smanjenju rizika od srčanih oboljenja, uključujući infarkt i moždani udar.
Pojavio se još jedan šokantan snimak incidenta sa blokaderskog skupa u Valjevu, na kojem se jasno vidi kako blokaderka Dijana Hrka drži motku u ruci, preti, udara, a zatim juri aktivistkinju Srpske napredne stranke (SNS) Nedu Perić.
Vlada Srbije razrešila je profesore Nebojšu Bojovića sa mesta predsednika, a Vladana Đokića sa mesta člana Upravnog odbora Instituta za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Pre nekoliko godina iz Hrvatske su stizale poruke podsmeha na račun Vojske Srbije, a danas se iz Zagreba mogu čuti sve zabrinutiji tonovi zbog ubrzanog jačanja srpskih odbrambenih kapaciteta.
Predsednica Skupštine Ana Brnabić poručila je jasno daje Univerzitet u Beogradu prebrodio svašta, ali političara na poziciji rektora Vladana Đokića, ne uspeva da prebrodi!
Aktivisti Srpske napredne stranke (SNS) širom Beograda pokrenuli su niz akcija usmerenih na uređenje javnih prostora, ali i razgovore sa građanima, slušajući njihove probleme i zajedno sa njima radeći na pronalaženju rešenja.
U prethodnoj epizodi emisije "Na merama" pokazali smo vam kakvu to kampanju vodi političar u pokušaju Miki Aleksić, šta ovih dana radi profesor blokader Milo Lompar, koje propise krši samozvani ekolog Aleksandar Jovanović Čuta, čime se bavi potrčko Dragana Đilasa, Borko Stefanović…
U saobraćajnoj nezgodi koja se danas dogodila u Bugarskoj, na auto-putu u smeru ka Sofiji kod isključenja za Panagjurište, učestvovao je dvospratni autobus koji je prevozio čak 84 putnika, državljana Srbije. Iz Ambasade Republike Srbije u Sofiji zvanično je saopšteno da u ovoj dramatičnoj nesreći nema povređenih.
Vuk Vučinić (35), koji je tokom protekle noći pronađen sa teškim ubodnim ranama u jednoj garaži na Novom Beogradu, progovorio je po prijemu u bolnicu i otkrio svoju verziju krvavog napada.
Nakon vesti da se autobus pun srpskih turista prevrnuo u Bugarskoj, na oko 150 kilometara od Sofije, pojavile su se i prve nezvanične informacije o stanju putnika u ovoj teškoj saobraćajnoj nesreći.
Fudbaleri Partizana u prvom meču plej-ofa za Ligu Konferencija gostuju Hetafeu, ali je već sada jasno da će Špance u Humskoj sačekati paklena atmosfera.
Marokanske snage bezbednosti sprečile su danas pokušaj više stotina migranata, uglavnom podsaharskih Afrikanaca, da ilegalno pređu granicu i uđu u španski grad, eksklavu Seutu.
Ukrajinske rakete FP-5 "Flamingo" pogodile su industrijska preduzeća vazduhoplovno-kosmičkog sektora u Samari, u Rusiji, u subotu, 15. avgusta, tokom istovremenih napada dronom na Krimu.
Stručnjaci za sajber bezbednost upozorili su korisnike Android uređaja na aplikacije koje mogu pratiti njihovo ponašanje i prikupljati lične podatke. Istraživanje je pokazalo je da Android aplikacije traže brojne dozvole, a Xiaomi Home čak 91.
Ljubomora može biti signal dubljih problema u vezi, a najopasnija postaje kada preraste u kontrolu i neosnovane optužbe. Psiholog objašnjava kada ona predstavlja problem, a kada nije loša.
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.