• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

05.07.2025

11:57

Sve o najtežoj deonici auto-puta u Evropi: Potpuno promenila mapu Srbije - Pogledajte kako izgleda (FOTO/VIDEO)

video printscreen

Vesti

Sve o najtežoj deonici auto-puta u Evropi: Potpuno promenila mapu Srbije - Pogledajte kako izgleda (FOTO/VIDEO)

Podeli vest

Deonica auto-puta E-763 Miloš Veliki od Pakovraća do Požege, u dužini od 19,56 kilometara, danas je svečano otvorena u prisustvu predsednika Srbije Aleksandra Vučića.

Glavna karakteristika ove deonice koja je izdvaja u odnosu na ostale jeste činjenica da  prolazi kroz veoma težak geografski teren i zbog čega su izgrađeni brojni tuneli i mostovi, pa skoro trećinu trase čine mostovi i tuneli. Samim tim ova deonica auto-puta smatra se najtežom u Evropi. 

Svečanom otvaranju deonice prisustvovao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić  i tom prilikom istakao značaj ovakvog projekta za našu zemlju.

Neizmerno sam srećan, ovo je satisfakcija za godine i godine napornog rada. Ako ništa, uradio sam nešto što niko ne može da izbriše. Izgradili smo više auto-puteva i brzih saobraćajnica nego u prethodnih 70 godina. Pogledajte kako ovo divno izgleda - istakao je predsednik i dodao:

- Sutra u 12 časova se zvanično otvara ova deonica, pa mnogo ljudi doći samo da se provoza i vrati za Beograd. Ne želim da gubim energiju na budalaštine, 609 kilometara smo uradili u moje vreme, a nadam se da će biti i 1000. Ovo je sada tunel Laz, imamo dve cevi u njemu. Kao da smo u Švajcarskoj. Sve je i osvetljeno i uređeno. 

Kako je naveo, počeli su pregovori za izgradnju puta do Duge poljane, te najavio nove investicije. 

-  I to smo uspeli zajedno, sa građanima Srbije. Iako su neki pokušavali da nas zaustave, i spolja i iznutra. Mi smo danas krenuli u zvanične pregovore za izgradnju puta do Duge poljane, preko Arilja i Ivanjice, ići ćemo na Kušiće i Kladnice. Mnogo to košta, ali tražimo kreativne načine za finansiranje, time ćemo podići ceo taj kraj - kazao je Vučić. 

Foto: video printscreen

Deonica Pakovraće – Požega

Deonica u brojkama

Ceo projekat sadrži čak 35 mostova ukupne dužine 5.196 metara, četiri nadvožnjaka ukupne dužine 592 metara zajedno sa tri mosta na lokalnim putevima nakon silaska sa denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 180 metara.

Takođe, projektovano je i četiri nadvožnjaka u sklopu denivelisanih raskrsnica ukupne dužune 1.075 metara i to: 13 mostova dužine oko 100 metara, a najduži most 478 metra, šest mostova dužine od 25 do 100 metara, 16 jednorasponskih mostova dužine od 10 do 25 metara.

Most preko Zapadne Morave je jedinstven u odnosu na ostale, jer premošćuje reku rasponom od 80 metara, a ukupne dužine je 330 metara.

Izgrađeno je i 1.912.000 m3 nasipa, kao i tri kompletne saobraćajne petlje, koje će omogućiti rasterećenje postojeće obilaznice oko Čačka.

O deonici

*nalazi se u sastavu deonice Preljina-Požega
*dužina deonice je 30.96 kilometara
*nadovezuje se na auto-put Miloš Veliki
*vrednost cele deonice je 450 miliona evra

Deonica od Pakovraće do Požege u sastavu je deonice Preljina - Požega dužine 30,96 kilometara, od čega je  11,4 kilometara deonice Preljina-Pakovraće puštena u saobraćaj 2022. godine.

Deonica Preljina - Požega nadovezuje se na već izgrađeni auto-put Miloš Veliki koji je u saobraćaju od Surčina do Preljine, a ugovorena vrednost cele deonice od Preljine od Požege iznosi 450 miliona evra.

Tuneli

Topografski i geomorfološki uslovi su zahtevali potrebu za projektovanjem i izgradnjom ukupno tri tunela: Trbušani, Laz i Munjino Brdo. 

Tunel Trbušani nalazi se u prvoj trećini deonice, nakon kojeg trasa prelazi preko Zapadne Morave i penje se obroncima planina Ovčar i Jelica. 

Kroz planinu Jelicu probija se drugi tunel - Laz, nakon kojeg se trasa spušta prema Lučanima kroz Markovicu i Negrišore. Posle Lučana prolazi kroz brdski masiv tunelom Munjino Brdo do mesta Prilipac, gde je i završetak deonice.

Sva tri tunela su projektovana sa po dve odvojene tunelske cevi, pri čemu svaka služi za jedan saobraćajni smer.  Dužine tunelskih cevi tunela Trbušani su približno 300 metara, dok dužine tunelskih cevi tunela Laz su približno između 2.700 i 2.900 metara.

Foto: Foto: Printscreen/Informer

Unutrašnjost tunela

Prateći svetske trendove, na trećini dužine tunela projektovani su vezni hodnici za prolaz vozila iz jedne u drugu tunelsku cev koja su namanjena za vozila u kvaru, kao i devet pešačkih poprečnih veznih hodnika na propisanim međurastojanjima, koji omogućavaju bezbednu evakuaciju u incidentnim situacijama. 

Karakteristike u brojkama

*35 mostova
*4 nadvožnjaka
*3 kompletne saobraćajne petlje
*3 tunela (Trbušani, Laz i Munjino brdo)

Ispod pešačkih staza na obe strane kolovoza predviđen je prostor za smeštaj različitih elektorenergetskih i telekomunikacionih instalacija.

Dužine leve i desne tunelske cevi tunela Munjino Brdo su u proseku 2.750 metara.

Tunel Munjino Brdo je projektovan sa dve tunelske cevi za svaki pravac vožnje po jedna, odnosno kroz svaku tunelsku cev se odvija jednosmerni saobraćaj sa dve vozne trake. Za svaku tunelsku cev su projektovana po dva proširenja za uklanjanje pokvarenih vozila. 

Tuneli Laz i Munjino Brdo predstavljaju trenutno najduže drumske tunele u Srbiji. 

Svi tuneli na državnim putevima IA reda imaju ugrađene pametne sisteme osvetljenja, izmenljivu saobraćajnu signalizaciju i video nadzor, dok oni duži od 500 metara imaju sve neophodne sigurnosne sisteme za dojave i otkrivanje požara, sistem kontrole kvaliteta vazduha, ventilacije i odimljavanja tunela, hidrantsku mrežu za gašenje požara, javni razglas za prenošenje poruka korisnicima, SOS telefone, PP aparate, kao i sve karakteristike koje prate svetske trendove sa visokim standardima. 

Vitalna veza između Srbije i Crne Gore

Auto-put E-763 Beograd - Južni Jadran služi kao vitalna veza između Srbije i Crne Gore, povezujući Beograd sa područjem južnog Jadrana. Na širem planu, poboljšaće povezanost između Rumunije, Srbije, Crne Gore i Italije.

U Požegi je predviđena izgradnja saobraćajnog čvora po kome se deo autoputa odvaja za Kotroman i granični prelaz sa Bosnom i Hercegovinom. 

Ovaj projekat je prepoznat kao najizazovnija deonica za izgradnju na čitavom auto-putu E-763.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Šumar

pre 1 nedelju

Koja lepota....kao staklo ravan asfalt. Hvala radnicima i predsedniku Vučiću. SRBIJA NAPREDUJE....

sledeća vest

Politika

TV

Srbija treba da podnese tužbu za genocid
Live TV

Srbija treba da podnese tužbu za genocid

Ratni snimatelj Milovan Urošević i politički filozof Dragoljub Kojčić gostujući u Info jutru složili su se da Srbija treba da podnese tužbu za genocid nad svojim narodom u okolini Srebrenice i Bratunca.

15.07.2025

09:41

Hronika

Sport

Planeta

Haos u Kijevu nakon otkrivanja šokantne tajne - šta su ovo Ukrajinci uradili sa stranim plaćenicima?
NEVEROVATNO

Haos u Kijevu nakon otkrivanja šokantne tajne - šta su ovo Ukrajinci uradili sa stranim plaćenicima?

Ukrajinske vlasti odbijaju da vrate tela stranih boraca poginulih u zoni Specijalne vojne operacije, navodi bivša supruga jednog od španskih plaćenika, Eva Alvares Rodero. Ona je javno istupila nakon što nije uspela da preuzme telo bivšeg muža Migela Karmona, koji je stradao 10. juna u Donjeckoj Narodnoj Republici (DNR), boreći se u redovima Oružanih snaga Ukrajine.

17.07.2025

00:00

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set