Sutra stiže u Srbiju! Airbus C-295 je najmoderniji avion - Vojska Srbije ga dugo isčekivala!
Podeli vest
Vojska Srbije, odnosno RViPVO od sutra postaje bogatije za još jedan najsavremeniji vazuhoplov - u ponedeljak, 25. septembra, biće isporučen prvi od dva kupljena transportna aviona Airbus C-295, potvrdio je Dr Nenad Miloradović, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse.
Duže vreme najavljivana i još duže iščekivana nabavka novog savremenog transportnog aviona za RViPVO Vojske Srbije ozvaničena je tokom državne posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Kraljevini Španiji u februaru prošle godine: ugovor o nabavci dva srednja taktička trasportera C295 su potpisali predstavnik Ministarstva odbrane pukovnik Aleksandar Cakić i predstavnik Jugoimport-SDPR Miroslav Mijatović sa srpske strane i zvaničnici Airbus Bernhard Brener i Joanis Papahristofilu.
Vojska Srbije, će u petak, 22. septembra, od 7 do 15 časova vršiti artiljerijska gađanja ciljeva na kopnu i vodi u zoni reke Tise, uzvodno od Titela.
21.09.2023
15:08
Prema rečima predsednika Vučića, vrednost ugovora je 81 milion evra, od čega 66 za dva aviona a ostalo za rezervne delove, obuku i podršku.
Ovom isporukom biće - reklo bi se skoro pa u poslednjem trenutku - udahnut novi život transportnoj komponenti srpskog vojnog vazduhoplovstva koja je protekle skoro pa dve decenije održavana "na resipratoru". Uz dva manja aviona - jedan preostali Antonov An-2 i novonabavljeni Piper Seneca - okosnicu 138. transportne avijacijske eskadrile činio je pouzdani transporter Antonov An-26.
Od ukupno 15 aviona ovog tipa koje je nabavila nekadasnja jugoslovesnka federacija u drugoj polovini sedamdesetih i sredinom osamdesetih iz SSSR, od kad je 2006. ustrojena Vojska Srbije kao oružana sila samostalne države, u letnom stanju nikad nije bilo više od dva aviona, u nekim periodima čak nijedan nije leteo.
Režiser i kolumnista Dagoslav Bokan je na svom Jutjub kanalu govorio o istorijskom putu vojske Srbije od 1806. godine i njenom neverovatnom naporu da se sačuva i održi nezavisnost i sloboda Srbije.
14.09.2023
10:01
Airbus C-295 je nastao je razvojem srednjeg taktičkog trasportera CN-235 koga su zajedno konstruisale i proizvodile Španija i Indonezija. Poznat je i pod ranijim nazivom EADS CASA C-295, a danas je španska fabrika deo multinacionalnog konzorcijuma Airbus čiji je ogranak Airbus Defence and Space zadužen za prodaju i podršku transportnih aviona.
U poredjenju sa prethodnikom C-295 ima produzen trup, veću nosivost za 50%, nove motore, najsavremeniju opremu i dodatna poboljšanja.
Ovaj transportni avion u upotrebi je ili je naručen od 36 država i isporućen u preko 200 primeraka, od poručenih 283. Airbus je posebno ponosan na činjenicu da od svih isporučenih primeraka, svi sem dva se i dalje koriste.
Pre Srbije, poslednji veliki kupac je Indija koja je poručila 56 aviona za 2.5 milijardi dolara, a deo će biti sklapan u Indijskoj fabrici Tata. Prvi primerak isporučen je sredinom septembra.
C-295 se koristi u Bangladešu, Brazilu (pod nazivom C-105A Amazonas), Kanadi, Poljskoj, Kolumbiji, Češkoj, Egiptu, Indoneziji, Kazahstanu, Filipinima, Portugalu, Saudijskoj Arabiji, Uzbekistanu...
Pored osnovne uloge transporta ljudi i tereta i za desantiranje dobranaca ili tereta različitim metodama uključujući sa visine ili iz niskog leta), C-295 kao i većina aviona ove kategorije, može se koristiti u zavisnosti od opreme ili varijante i mnoge druge namene.
Za medicinski transport C-295 može biti opremljen sa 24 nosila koja se postavljaju u tri nivoa u trasnportnoj kabini ili modulima sa mobilnim jedinicama za intenzivnu negu (ICU).
Ugradnjom odgovarajucih dodataka u teretni prostor, C-295 moze se pretvoriti u avion za gasenje pozara a postoji i opcija ugradnje opreme za pretakanje goriva u letu, čime C-295 postaje “leteća cisterna” sposobna da isporuči do 6.000 litara goriva drugim avionima i helikopterima.
Zahvaljujući velikoj autonomiji (dužina trajanja leta) koja u zavisnosti od količine opreme tereta može biti i preko deset časova, C-295 poslužio je kao zahvalna platvorma za specifične primene pa su u ponudi i posebno opremljeve vezije za patroloranje i nadzor akvatorija (C-295MPA Persuader), leteći radar za rano otkrivanje i upozoravanje (AEW&C), različite vezije za elektronsko izvidjanje (SIGINT).
Airbus reklamira i borbene varijante C-295 "topovnjaca" za podrsku trupama na zemlji, opremljenu laserkim vodjenim bombama, raketama, bocnim mitraljezima, topom i ostalom ne baš standardnim sredstvima za transportne avione.
Većina C-295 posebne namene oprema se po specifinacifikaciji naručioca. Za kanadsko vazduhoplovstvo razvijena je posebna varijnta C-295FWSAR za traganje i spasavanje, koji između ostalog ima ojačanu strukture i poseban otvor na krov za spasavanje posade u slučaju sletanja na vodu.
Evropski proizvođač kao glavni prodajni adut ističe u poređenju sa konkurencijom nižu ne samo samo nabavnu cenu, već i troškove korisćenja – jeftinije održavanja i manju potrošnju goriva.
Broj vojnika koji može da preveze zavisi od njihove opremljenosti i opterećenja, Airbus navodi da C-295 moze poneti 48 padobranaca sa punom opremom ili kombinovano 44 potpuno opremljenih vojnika zajedno sa jos 21 pod lakšom opremom, ili tri laka terenska vozila.
Ukupan koristan teret je 9250 kg. Dolet pod maksimalnim opterecenjem je 1277 km, sa 6000 kg je 3700 km, a sa tri tone 4587 km.
Srbija se odlučila za osnovnu, transportnu varijantu ali je i njena unutrašnjost modularna, pa se po potrebi i u zavisnosti od nabavljene opreme mogu instalirati i putniška sedista, u standardnoj (71 sedište) ili VIP konfiguraciji za prevoz putnika, gore pomenuta nosila ili ICU kontejneri.
Po proizvođackoj specifikaciji, potrebno mu je 670 metara za poletanje i samo 320 metara za sletanje.
Sudeci po prvim fotografija koje su došle iz Španije iz fabrike u Sevilji i sa probnih letova, novi srpski transporter je unapređene varijante C-295W, sa tzv. vingletima, odnosno vertikalnim nastavcima krila, dodatku koji izmenom aerodinamičkih svojstava poboljšava performanse aviona, bilo da je to smanjenje potrošnje goriva ili povećanje brzine, doleta ili nosivosti.
Ova poboljšanja su posebno primetna prilikom operacija na višim temperaturama i većim nadmorskim visima - “hot end haj” (hot and high) u vazduhoplovnom žargonu.
Evropski proizvođač je prilikom potpisivanja ugovora saopštio da je Srbija izabrala trenutno najsavremeniji na tržištu Collins paket letne i navigacione opreme pod nazivom Collins Aerospace Pro Line Fusion kakav se instalira u kanadske C-295FWSAR ali i u vazduhoplove iz segmenta poslovne avijacije
C295 će što se tiče avoinike biti najmoderniji avion u RViPVO i potpuno komparabilan ako ne i bolji od savremenih putničkih aviona što će posebno radovati pilote 138. transportne eskadrila od kojih mnogi po završetku vojne karijeje svoj profesionalni život nastavljaju upravu u putničkoj avijaciji - nije tajna da je dosta pilota nacionalne avio kompanije Air Serbia svoje letečke veštine i iskustvo sticalo upravo u RViPVO.
Glavni konkurent C-295 i na svetskom trzistu i za izbor novog srpskog transportera bio je italijansko-američki C-27J Spartan, nastao u saradnji fabrika Alenia i Lockheed Martin a danas ga prodaje konzorcijum Leonardo.
Osim po nižoj ceni i u nabavci i u eksploataciji, (Spartan je vise od 50 miliona dolara po komadu), evropski C-295 se nametnuo kao logičan izbor i u okviru znatno šire saradnje Srbije i Airbusa - vec su nabavljenihelikopteri H145M (pet za RViPVO i četiri za policiju), poručeno je jos 11 komada za RViPVO, MUP Srbije nabavio je pored H145M i tri H-215 Super Pume.
Ne treba zaboraviti ni da je Airbus naslednik nekadasnjeg francuskog proivođaca popularnog helikoptera Gazela koja je u upotrebi kod nas i za koju je i dalje potrebna podrska u delovima, alatima i tehnologiji. Pored svega toga, bilo je všse naznaka od strane najviših srpskih zvanilnika o mogućnostni znatno šire industrijske saradnje Srbije i evropskog konzorcijuma, konkretno u vezi lakog helikoptra H125.
Domaća publika mogla je da vidi avion španskog vazduhoplovstva EADS CASA 295 na velikom međunarodnom aeromitingu u Batajnici 2009.godine kada su mnogi ostali bez daha na oštro, skoro u maniru borbenog aviona, poletanje naizgled trome i nimalo 'akrobatske' letilice, kao i njegove manevarske sposobnosti u letu.
Još tada EADS, koji se kasnije utopio u “Erbas”, imao je svoj štand na aeromitingu gde je domaćoj pre svega stručnoj ali i široj javnosti predstavljen i C-295: epilog tih marketinških napora usledio je čak skoro trinaest godina kasnije ali su se oni očigledno isplatili - i za Airbus i za RViPVO
Nabavka dva transportna aviona Airbus C-295 za srpsko vojno vazduhoplovstvo de facto znači povratak transportne avijacije u život sa same “ivice izumiranja”.
Svečana promocija najmlađih oficira Vojske Srbije održala se danas od 11 časova ispred Narodne skupštine. Prve oficirske činove dobilo je 175 kadeta Vojne akademije i Medicinskog fakulteta VMA.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
komentari
Ratko
pre 1 godinu
Bolje da se kupio transportni avion da se dovozi nase naoruzanje
U medicinskim punktovima u Harkovskoj oblasti, ranjeni pripadnici ukrajinske vojske ostavljeni su bez ikakve medicinske pomoći, izjavio je za RIA Novosti predstavnik proruskog otpora.
Američki ministar odbrane Lojd Ostin navodno je ponudio mito ukrajinskom predsedniku Volodimiru Zelenskom da zadrži trupe kod Krasnoarmejska i tako očuva imidž predsedničke kandidatkinje Kamale Haris, tvrdi Aleksandar Dubinski, poslanik Vrhovne rade, na svom Telegram kanalu.
Jutros je na N1 gost bio inženjer geologije Zoran Đajić koji je do marta 2023. godine radio na rekonstrukciji zgrade Železničke stanice u Novom Sadu i bio nadzornik na tom projektu.
Večerašnji skup u Novom Sadu kog je organizovala opozicija, za njih nije imala za cilj ništa drugo nego da ih snime kamere N1 i da narod nahuškaju manipulišući njihovom tugom.
Nakon više od 20 godina od ubistva nekadašnjeg premijera Srbije Zorana Đinđića, snimljena je serija "Sablja", koja prati dane pre atentata i dane koji su usledili nakon njega, a najteži udarac doživela je Đinđićeva porodica.
Hrvatski mediji ne prestaju da bruje o tragediji koja se desila u Novom Sadu a gost RTL-a je pokvario koncepciju tog medija da se krivica prebaci na sadašnji vlast u Srbiji!
Tokom Specijalnog programa Informer televizije, politikolog i članica Predsedništva SNS - Sandra Božić i stručnjak za bezbednost - Ilija Životić detaljno su analizirali predstojeće američke izbore i globalni uticaj koji će promeniti tok savremene istorije.
Gosti Info jutra bili su advokat Pavle Staničić i direktor Borbe Andrija Jorgić, koji su govorili o brutalnom napadu dvojice huligana na političkog analitičara Veljka Jovanovića.
Ministar bez portfelja Đorđe Milićević gostovao je u Info jutru Informer televizije gde je odgovarao na pitanja voditeljke Jovane Radović i govorio o najvažnijim temama, ali i onoj najaktuelnijoj - to što potpredsednik SPS Branko Ružić za tajkunsku televiziju N1 kritikovao vlast, hvalio Dragana Đilasa ali im i čestitao rođendan sa željkom da još dugo traju.
U velikoj tragediji koja se dogodila juče na Železničkoj stanici u Novom Sadu, živote su izgubile sestre, Tina (9) i Sara (5), potvrdio je jutros njihov deda Branko Matić iz Loznice.
Četrnaest osoba poginulo je u jezivoj nesreći koja se dogodila kada je na Železničkoj stanici u Novom Sadu pala nadstrešnica, među njima su tri maloletnice, najmlađa žrtva iima samo šest godina a napsutila nas je sa svojom sestrom i dedom. Ovo su fotografije nastradalih
U užasnoj nesreći koja se juče dogodila u Novom Sadu kada je u urušavanju nadstrešnice železničke stanice poginulo 14 osoba, nastradao je i Đorđe Firić (53) iz Kovilja i njegove dve unuke Valentina (10) i Sara (6).
Fudbaleri moskovskog Spartaka trijumfovali su u velikom ruskom derbiju protiv CSKA rezultatom - 2:0 (1:0), na gostujućem terenu. Ipak, rezultat ostaje u senci skandala koji se dogodio tokom drugog poluvremena.
Čovek koji je nekoliko sekundi pre pada nadstrešnice na Železničkoj stanici u Novom Sadu ustao sa klupe i otišao sa mesta nesreće je Arsen Kojić (75) iz Kaća, inače kum našeg proslavljenog košarkaša Milana Gurovića!
Ako stvarno naprave korak unazad i naprave tu odluku… Ako počnu da me poštuju, onda možemo opet da budemo prijatelji, ističe Ofer Janaj, prvi čovek Hapoel Tel Aviva nakon navodnog interesovanja Crvene zvezde za Džonatana Motlija.
Američka vojska je spremna da rasporedi dodatne snage na Bliskom istoku, uključujući izvestan broj strateških bombardera B-52H sa nuklearnom sposobnošću, saopštio je Pentagon.
Etiopija će izgraditi najveći aerodrom u Africi, rekao je premijer Abii Ahmed u parlamentu zemlje u četvrtak. Novo čvorište, u glavnom gradu zemlje, Adis Abebi, biće dizajnirano da obradi skoro 130 miliona putnika godišnje – što je značajno povećanje u odnosu na trenutni kapacitet gradskog aerodroma od 25 miliona.
Dok je glavna pažnja u Ukrajini, Rusiji i Zapadu usmerena na dešavanja na Donjeckom frontu, gde ruska vojska ubrzano zauzima sve više teritorija i naselja, uglavnom u DNR, vesti stižu i sa drugih pravaca.
Raste gnev u Španiji nakon što su severnoafrički tražitelji azila počeli da pljačkaju prodavnice nakon poplave u Valensiji u kojoj je poginulo više od 200 ljudi.
Zvaničnik Hezbolaha koga su zarobili izraelski pomorski komandosi na severu Libana je visoki član pomorskih snaga te militantne grupe Imad Amhaz, izjavio je reporter portala Aksios, pozivajući se na neimenovanog izraelskog zvaničnika.
Za nekoliko dana, 5. novembra, navršava se 30 godina od smrti Milana Mladenovića, umetnika najpoznatijeg po radu u bendovima Ekatarina Velika i Šarlo Akrobata.
Serija "Sablja" o ubistvu premijera Srbije Zorana Đinđića, premijerno će biti emitovana večeras na Prvom programu RTS. Kroz osam epizoda publika će pratiti događaje iz naše recentne prošlosti – ubistvo premijera Zorana Đinđića i situaciju u zemlji pre i nakon 12. marta 2003. godine.
Druga sezona serije "Igra lignji" ("Squid Game") stiže na Netfliks 26. decembra. Pored Lija i Vi, Li Biung-hun se takođe vraća kao misteriozni Front Man koji upravlja igrom.
Na društvenim mrežama objavljen je video u kom se objašnjava kako sprečiti da se prozori u automobilu zamagljuju. Savet vozačima je da koriste kesice za odvlaživanje vazduha.
Venera, planeta ljubavi, nalazi se u Strelcu, gde donosi optimizam i želju za avanturom, ali i dalekim putovanjima. Ovakva pozciija Venere donosi uzbudljiva ljubavna dešavanja za Strelčeve, Lavove i Ovnove.
Direktor kompanije Meta, Mark Zakerberg, nedavno je otkrio da kompanija planira da doda potpuno novu kategoriju sadržaja koji je generisan ili sažet pomoću veštačke inteligencije (AI).
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.