Sutra stiže u Srbiju! Airbus C-295 je najmoderniji avion - Vojska Srbije ga dugo isčekivala!
Podeli vest
Vojska Srbije, odnosno RViPVO od sutra postaje bogatije za još jedan najsavremeniji vazuhoplov - u ponedeljak, 25. septembra, biće isporučen prvi od dva kupljena transportna aviona Airbus C-295, potvrdio je Dr Nenad Miloradović, pomoćnik ministra odbrane za materijalne resurse.
Duže vreme najavljivana i još duže iščekivana nabavka novog savremenog transportnog aviona za RViPVO Vojske Srbije ozvaničena je tokom državne posete predsednika Srbije Aleksandra Vučića Kraljevini Španiji u februaru prošle godine: ugovor o nabavci dva srednja taktička trasportera C295 su potpisali predstavnik Ministarstva odbrane pukovnik Aleksandar Cakić i predstavnik Jugoimport-SDPR Miroslav Mijatović sa srpske strane i zvaničnici Airbus Bernhard Brener i Joanis Papahristofilu.
Vojska Srbije, će u petak, 22. septembra, od 7 do 15 časova vršiti artiljerijska gađanja ciljeva na kopnu i vodi u zoni reke Tise, uzvodno od Titela.
21.09.2023
15:08
Prema rečima predsednika Vučića, vrednost ugovora je 81 milion evra, od čega 66 za dva aviona a ostalo za rezervne delove, obuku i podršku.
Ovom isporukom biće - reklo bi se skoro pa u poslednjem trenutku - udahnut novi život transportnoj komponenti srpskog vojnog vazduhoplovstva koja je protekle skoro pa dve decenije održavana "na resipratoru". Uz dva manja aviona - jedan preostali Antonov An-2 i novonabavljeni Piper Seneca - okosnicu 138. transportne avijacijske eskadrile činio je pouzdani transporter Antonov An-26.
Od ukupno 15 aviona ovog tipa koje je nabavila nekadasnja jugoslovesnka federacija u drugoj polovini sedamdesetih i sredinom osamdesetih iz SSSR, od kad je 2006. ustrojena Vojska Srbije kao oružana sila samostalne države, u letnom stanju nikad nije bilo više od dva aviona, u nekim periodima čak nijedan nije leteo.
Režiser i kolumnista Dagoslav Bokan je na svom Jutjub kanalu govorio o istorijskom putu vojske Srbije od 1806. godine i njenom neverovatnom naporu da se sačuva i održi nezavisnost i sloboda Srbije.
14.09.2023
10:01
Airbus C-295 je nastao je razvojem srednjeg taktičkog trasportera CN-235 koga su zajedno konstruisale i proizvodile Španija i Indonezija. Poznat je i pod ranijim nazivom EADS CASA C-295, a danas je španska fabrika deo multinacionalnog konzorcijuma Airbus čiji je ogranak Airbus Defence and Space zadužen za prodaju i podršku transportnih aviona.
U poredjenju sa prethodnikom C-295 ima produzen trup, veću nosivost za 50%, nove motore, najsavremeniju opremu i dodatna poboljšanja.
Ovaj transportni avion u upotrebi je ili je naručen od 36 država i isporućen u preko 200 primeraka, od poručenih 283. Airbus je posebno ponosan na činjenicu da od svih isporučenih primeraka, svi sem dva se i dalje koriste.
Pre Srbije, poslednji veliki kupac je Indija koja je poručila 56 aviona za 2.5 milijardi dolara, a deo će biti sklapan u Indijskoj fabrici Tata. Prvi primerak isporučen je sredinom septembra.
C-295 se koristi u Bangladešu, Brazilu (pod nazivom C-105A Amazonas), Kanadi, Poljskoj, Kolumbiji, Češkoj, Egiptu, Indoneziji, Kazahstanu, Filipinima, Portugalu, Saudijskoj Arabiji, Uzbekistanu...
Pored osnovne uloge transporta ljudi i tereta i za desantiranje dobranaca ili tereta različitim metodama uključujući sa visine ili iz niskog leta), C-295 kao i većina aviona ove kategorije, može se koristiti u zavisnosti od opreme ili varijante i mnoge druge namene.
Za medicinski transport C-295 može biti opremljen sa 24 nosila koja se postavljaju u tri nivoa u trasnportnoj kabini ili modulima sa mobilnim jedinicama za intenzivnu negu (ICU).
Ugradnjom odgovarajucih dodataka u teretni prostor, C-295 moze se pretvoriti u avion za gasenje pozara a postoji i opcija ugradnje opreme za pretakanje goriva u letu, čime C-295 postaje “leteća cisterna” sposobna da isporuči do 6.000 litara goriva drugim avionima i helikopterima.
Zahvaljujući velikoj autonomiji (dužina trajanja leta) koja u zavisnosti od količine opreme tereta može biti i preko deset časova, C-295 poslužio je kao zahvalna platvorma za specifične primene pa su u ponudi i posebno opremljeve vezije za patroloranje i nadzor akvatorija (C-295MPA Persuader), leteći radar za rano otkrivanje i upozoravanje (AEW&C), različite vezije za elektronsko izvidjanje (SIGINT).
Airbus reklamira i borbene varijante C-295 "topovnjaca" za podrsku trupama na zemlji, opremljenu laserkim vodjenim bombama, raketama, bocnim mitraljezima, topom i ostalom ne baš standardnim sredstvima za transportne avione.
Većina C-295 posebne namene oprema se po specifinacifikaciji naručioca. Za kanadsko vazduhoplovstvo razvijena je posebna varijnta C-295FWSAR za traganje i spasavanje, koji između ostalog ima ojačanu strukture i poseban otvor na krov za spasavanje posade u slučaju sletanja na vodu.
Evropski proizvođač kao glavni prodajni adut ističe u poređenju sa konkurencijom nižu ne samo samo nabavnu cenu, već i troškove korisćenja – jeftinije održavanja i manju potrošnju goriva.
Broj vojnika koji može da preveze zavisi od njihove opremljenosti i opterećenja, Airbus navodi da C-295 moze poneti 48 padobranaca sa punom opremom ili kombinovano 44 potpuno opremljenih vojnika zajedno sa jos 21 pod lakšom opremom, ili tri laka terenska vozila.
Ukupan koristan teret je 9250 kg. Dolet pod maksimalnim opterecenjem je 1277 km, sa 6000 kg je 3700 km, a sa tri tone 4587 km.
Srbija se odlučila za osnovnu, transportnu varijantu ali je i njena unutrašnjost modularna, pa se po potrebi i u zavisnosti od nabavljene opreme mogu instalirati i putniška sedista, u standardnoj (71 sedište) ili VIP konfiguraciji za prevoz putnika, gore pomenuta nosila ili ICU kontejneri.
Po proizvođackoj specifikaciji, potrebno mu je 670 metara za poletanje i samo 320 metara za sletanje.
Sudeci po prvim fotografija koje su došle iz Španije iz fabrike u Sevilji i sa probnih letova, novi srpski transporter je unapređene varijante C-295W, sa tzv. vingletima, odnosno vertikalnim nastavcima krila, dodatku koji izmenom aerodinamičkih svojstava poboljšava performanse aviona, bilo da je to smanjenje potrošnje goriva ili povećanje brzine, doleta ili nosivosti.
Ova poboljšanja su posebno primetna prilikom operacija na višim temperaturama i većim nadmorskim visima - “hot end haj” (hot and high) u vazduhoplovnom žargonu.
Evropski proizvođač je prilikom potpisivanja ugovora saopštio da je Srbija izabrala trenutno najsavremeniji na tržištu Collins paket letne i navigacione opreme pod nazivom Collins Aerospace Pro Line Fusion kakav se instalira u kanadske C-295FWSAR ali i u vazduhoplove iz segmenta poslovne avijacije
C295 će što se tiče avoinike biti najmoderniji avion u RViPVO i potpuno komparabilan ako ne i bolji od savremenih putničkih aviona što će posebno radovati pilote 138. transportne eskadrila od kojih mnogi po završetku vojne karijeje svoj profesionalni život nastavljaju upravu u putničkoj avijaciji - nije tajna da je dosta pilota nacionalne avio kompanije Air Serbia svoje letečke veštine i iskustvo sticalo upravo u RViPVO.
Glavni konkurent C-295 i na svetskom trzistu i za izbor novog srpskog transportera bio je italijansko-američki C-27J Spartan, nastao u saradnji fabrika Alenia i Lockheed Martin a danas ga prodaje konzorcijum Leonardo.
Osim po nižoj ceni i u nabavci i u eksploataciji, (Spartan je vise od 50 miliona dolara po komadu), evropski C-295 se nametnuo kao logičan izbor i u okviru znatno šire saradnje Srbije i Airbusa - vec su nabavljenihelikopteri H145M (pet za RViPVO i četiri za policiju), poručeno je jos 11 komada za RViPVO, MUP Srbije nabavio je pored H145M i tri H-215 Super Pume.
Ne treba zaboraviti ni da je Airbus naslednik nekadasnjeg francuskog proivođaca popularnog helikoptera Gazela koja je u upotrebi kod nas i za koju je i dalje potrebna podrska u delovima, alatima i tehnologiji. Pored svega toga, bilo je všse naznaka od strane najviših srpskih zvanilnika o mogućnostni znatno šire industrijske saradnje Srbije i evropskog konzorcijuma, konkretno u vezi lakog helikoptra H125.
Domaća publika mogla je da vidi avion španskog vazduhoplovstva EADS CASA 295 na velikom međunarodnom aeromitingu u Batajnici 2009.godine kada su mnogi ostali bez daha na oštro, skoro u maniru borbenog aviona, poletanje naizgled trome i nimalo 'akrobatske' letilice, kao i njegove manevarske sposobnosti u letu.
Još tada EADS, koji se kasnije utopio u “Erbas”, imao je svoj štand na aeromitingu gde je domaćoj pre svega stručnoj ali i široj javnosti predstavljen i C-295: epilog tih marketinških napora usledio je čak skoro trinaest godina kasnije ali su se oni očigledno isplatili - i za Airbus i za RViPVO
Nabavka dva transportna aviona Airbus C-295 za srpsko vojno vazduhoplovstvo de facto znači povratak transportne avijacije u život sa same “ivice izumiranja”.
Svečana promocija najmlađih oficira Vojske Srbije održala se danas od 11 časova ispred Narodne skupštine. Prve oficirske činove dobilo je 175 kadeta Vojne akademije i Medicinskog fakulteta VMA.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
komentari
Ratko
pre 2 godine
Bolje da se kupio transportni avion da se dovozi nase naoruzanje
Sramna scena zabeležena je u Zemunu, gde je jedna starija sugrađanka morala peške da se probija kroz gužvu, budući da saobraćaj nije funkcionisao na mestu gde su se blokaderi okupili.
Poznati biznismen Branko Babić, koji je poslednjih meseci ozbiljno nagazio blokadere i zadao im velike muke na društvenim mrežama jer razobličava njihove laži, ali i namere u rušenju Srbije, ponovo je na duhoviti način opleo po nekadašnjem košarkašu, a sada zgubidanu broj jedan Vladimiru Štimcu.
Tajkun Dragan Đilas, politička luzer, posle tačno sedam dana od izbornog debakla na lokalnim izborima u Mionici na kojima je njegova SSP osvojila 1,4 odsto, konačno se oglasio o ovom temi.
Bivši poslanik Demokratske partije Kosova Ferat Šalja kazao je da je premijer privremenih prištinskih institucija Aljbin Kurti šef energetske mafije u lažnoj državi.
Šesta epizoda Informerovog TV spektakla “Na merama”, koja se emituje večeras od 20h, otkriće vam zašto je “žuti političar” Borko Stefanović dobio “titulu” “Pakleni vozač”, šta u teretani radi Borkov partijski šef i tajkun Dragan Đilas, gde posle Skupštine odlazi njihova stranačka drugarica Marinika Tepić…
Prošle sedmice u popularnoj Informerovoj TV emisiji "Na merama" mogli ste, između ostalog, da vidite, kako biznismen iz Ratkova Branko Babić sa Draganom J. Vučićevićem dogovara kupovinu medija Junajted grupe, šta na pijaci pazari ministarka Milica Đurđević Stamenkovski, kakve turustičke aranžmane merka poslanica-blokaderka Biljana Đorđević, gde penzionerske dane provodi nekadašnji lider SPO-a Vuk Drašković…
Gosti Info jutra Nikola Rađen, bivši vaterpolista, Dragan Vasiljković, fondacija "Kapetan Dragan" i Branko Babić, biznismen komentarisali su uvrede na račun Srba koje dolaze iz regiona.
U jednom poznatom restoranu na Novom Beogradu, večeras oko 21 čas upucan je navijač Partizana N.K. (30), koji je bio u društvu Nenada Alajbegovića zvanog Alibeg.
Policija u Beogradu uhapsila je večeras u Beogradu Vladimira Ulamu (32) i Igora Tomaševića (28), visokopozicionirane pripadnike škaljarskog klana, za kojima su raspisane Interpolove međunarodne poternice za ubistva, kao i krivična dela u vezi sa oružjem i organizovanim kriminalom.
Nenad K. (30) koji je pogođen sa više hitaca u restoranu "Durmitor" na Novom Beogradu prebačen je sa teškim povredama u operacionu salu u Urgentnom centru!
U nemačkom maloprodajnom sektoru u proteklih godinu dana propao je najveći broj firmi u poslednjoj deceniji, saopštila je kompanija za osiguranje kredita Allianz Trade.
Operatori dronova ruske grupe snaga "Istok" uništili su ukrajinsku pešadiju koja je pokušavala da postavi ukrajinsku zastavu, rekao je vojnik sa pozivnim znakom "Hrust" za RIA Novosti.
Ekonomski stručnjak Džefri Saks upozorava da bi konfiskacija 140 milijardi evra ruske imovine mogla da dovede do ozbiljnog finansijskog poremećaja u EU.
Glumac Miodrag Radonjić kaže da je tokom devedesetih godina kada je na prostorima bivše Jugoslavije buktao rat bio dete i da mladi kroz seriju "Tvrđava" treba da shvate da život može da se okrene preko noći.
Književnik Radivoj Raša Popov je pre 11 godina doživeo veliku neprijatnost kada su ga napala dvojica maloletnika koji su mu oteli novac, a onda pokušali i da provale u njegov stan.
Iako kalendarska zima još nije stigla, dani su već izuzetno hladni, što osećaju i naši kućni ljubimci, uprkos svom krznu, a stručnjaci su posebno izdvojili pet rasa.
Na svom Instagram profilu, popularni lekar i nutricionista dr Poma nedavno je objavio listu ulja za koja smatra da su najzdravijim izborima u ishrani. Istakao je tri namirnice: goveđi loj, ulje oraha makadamije i kokosovo ulje.
Ako tražite jednostavnu, ukusnu i posnu torta koja se ne peče, onda je posna pesak torta idealan izbor. Kombinacija namirnica dovešće vas do najboljeg užitka posle kog će svako tražiti parče više.
Dani kada ste morali da pitate za šifru ili tražite papirić zalepljen na ruteru polako odlaze u prošlost. Zahvaljujući savremenim opcijama povezivanja, sada možete pristupiti WiFi mreži bez ikakvog kucanja lozinke.
Pravila drugog kruga "Zvezda Granda" razlikuju se od onih u prvom, a voditelj Voja Nedeljković objasnio je koncept koji će važiti u narednim emisijama.
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar