ŠTA SU TO KALORIJE? Koliko ih je potrebno unositi za održavanje ZDRAVE telesne težine?

Shutterstock

16:56 Ljubav i zdravlje 0

A.N. | 27. 01. 2022.

ŠTA SU TO KALORIJE? Koliko ih je potrebno unositi za održavanje ZDRAVE telesne težine?

Hrana sadrži energiju sličnu onoj u uglju, drvetu, benzinu... Kada ugalj, drvo ili benzin gore - oslobađa se toplota, odnosno energija. Isto tako se i iz hrane oslobađa energija koja služi za vršenje rada i stvaranje toplote tela. Čovekov život je praćen neprestanim trošenjem energije, koju stalno nadoknađujemo hranom


Jedinicu za merenje energije toplote nazivamo kalorijom. Jedna kalorija je količina toplote koja je potrebna da se gram hemijski čiste vode zagreje sa temperature od 14,5 celzijusovih stepeni na 15,5. Kalorijsku vrednost hrane izražavamo kao broj kalorija koje se oslobode kod sagorevanja jednog grama hranljivih materija u našem telu.

Da bismo dobili ukupnu kaloričnu vrednost hrane, moramo znati koliko kalorija ima u pojedinoj životnoj namirnici. Zbir svih kalorija u namirnicama koje sadrži neko jelo zovemo kalorijskom vrednošću tog jela. Ako neka hrana ima kalorijsku vrednost npr. 500 kalorija, a druga samo 200 kalorija, kažemo da druga ima smanjenu kalorijsku vrednost u odnosu na prvu. 

unsplash.com

Jabuka sadrži 52 kalorije

U procenjivanju energetske potrebe jedne osobe, treba voditi računa o svakodnevnim fizičkim aktivnostima i fizičkom radu koji obavlja. Svaki pokret, ma koliko on bio zanemarljiv, povećava energetske potrebe tela. Da bi se kod neke osobe odredila količina potrebne hrane, mora se znati količina i vrsta mišićnog rada, odnosno zanimanje te osobe. Umni rad ne zahteva veliku energiju, jer energetske potrebe povećava samo za 3-4 %, ali zato jedan gram moždane materije troši 20 puta više kiseonika nego ista težina mišića pri radu. Fizički rad povećava energetske potrebe. Npr. samo sedenje ili stajanje povećava energetske potrebe za 10 % a ustajanje iz kreveta i oblačenje povećavaju energetsku potrebu za oko 150 kalorija. 

Da bi ishrana odgovarala utrošenoj energiji,potrebno je znati kaloričnost ishrane u toku dana i utrošenu energiju za isto vreme. 

Svako može da odredi količinu energije koju utroši tokom dana. 

Ako smo npr. izračunali da nam je za jedan dan potrebno oko 2.107 kalorija, dnevna količina hrane ne bi smela da iznosi više od 2.212 kalorija.

Muškarci treba da unose 2.500 kalorija dnevno da bi održali zdravu telesnu težinu, dok žene treba da se drže 2.000 kalorija.


Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.