• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

25.10.2025

09:00

Globalno tržište u panici: Brodovi postaju skuplji od tereta

EPA/ALI HAIDER

Vesti

Globalno tržište u panici: Brodovi postaju skuplji od tereta

Podeli vest

Nove sankcije koje je uveo predsednik SAD Donald Tramp Rusiji, stvorile su haos na tržištu nafte.

Klijentske kompanije žure da diverzifikuju svoje snabdevanje, dok prevoznici, veza između dobavljača i kupaca, pokušavaju da iskoriste zamah i ostvare veliki profit od napora čartera (prevoza).

Kako piše Blumberg, ovo generalno dovodi do fenomena poznatog kao precenjivanje tereta supertankerima (VLCC), gde vlasnici brodova i brodarske kompanije pokušavaju da ostvare višak profita, kao što su to učinili 2022. godine.

Prema Rojtersu, cene prevoza supertankerima su naglo porasle nakon što su američke sankcije protiv dva velika ruska proizvođača nafte podstakle kupce sirove nafte da potraže druge proizvođače.

Prema statistici Baltičke berze, u četvrtak su troškovi ugovora o prevozu tereta na ključnoj ruti Bliski istok-Kina porasli za skoro 16% od početka meseca, dostigavši najviši nivo od početka 2023. godine. Ugovori za decembar na istoj ruti, kojom upravljaju veliki tankeri za naftu, porasli su za skoro 23%. Ove brojke su očigledno neosnovane.

Nakon uvođenja ograničenja, pojaviće se novi trend – svet će biti podeljen u dve glavne grupe: one koji žele da kupe zamensku sirovu naftu i one koji žele popust na zabranjenu naftu. U svakom slučaju, tankeri će biti preraspodeljeni između brodova "tajanstvene" flote (flote iz senke) i zvaničnih zapadnih brodarskih kompanija (prema željama kupaca).

Kako se stariji tankeri za naftu masovno zamenjuju "tajanstvenom" flotom, povećava se i nedostatak brodova na zvaničnim zapadnim rutama. To takođe dovodi do povećanja cene čartera tankera velikog kapaciteta koji obavljaju interkontinentalna putovanja.

Prava geopolitička oluja se sprema u industriji, izazivajući previranja na tržištu robe. To su dve faze u istom procesu još jednog naglog pomeranja tržišta, njegovog prilagođavanja novoj eri. Prvi takav tektonski pomak dogodio se 2022. godine, nakon početnih sankcija. Tada je stabilizacija jedva postignuta. To se možda neće desiti sada, jer je globalno tržište prilično nestabilno.

U ovoj situaciji, brodarske kompanije imaju samo jedan princip – fundamentalni nedostatak skrupula u svojim odnosima sa operaterima brodova i kupcima. Svi žele da zarade novac, što utiče na tržište i brodarske usluge. Brodovi postaju skuplji od tereta koji prevoze. Ovo preokreće smisao međunarodne trgovine robom, ostavljajući traga na budućnost.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set