• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer

03.05.2024

11:13

Godinu dana od tragedije  u osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar"! Stepanović: U školama akcenat ostaje na sigurnosti i mentalnom zdravlju

Tanjug/Shutterstock

Društvo

Godinu dana od tragedije u osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar"! Stepanović: U školama akcenat ostaje na sigurnosti i mentalnom zdravlju

Podeli vest

Nakon tragedije u osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" u proteklih godinu dana implementirani su i sprovedeni različiti programi u školama, a akcenat je ostao na povećanoj sigurnosti u školi i mentalnom blagostanju učenika, nastavnika i roditelja.

Šef katedre Učiteljskog fakulteta na Akademiji za humani razvoj Saša Stepanović, kaže da akcenat jeste na povećanoj sigurnosti u školi.

- Takođe, akcenat je i na mentalnom blagostanju samih učenika, rešavanja konfliktnih situacija. Sa druge strane, dolazimo do problema da roditelji deluju prezaštićeno prema svojoj deci, tako da se radi i na podršci i radu sa roditeljima, kroz različite edukacije i seminare - rekao je Stepanović.

Promene u školskom sistemu u prethodnih godinu dana, dodaje Stepanović, odnose se na pojačan rad na prevenciji vršnjačkog nasilja, kroz kontinuiranu podršku nastavnicima, ali i roditeljima.

- U suštini, tragični događaj postavio je nove zahteve za učitelje i profesore, naglašavajući važnost bezbednosti, podrške mentalnom zdravlju učenika i prevencije nasilja. Istovremeno zahteva kontinuiranu obuku i podršku kako bi se svi sa ovim izazovima uspešno suočili - rekao je Stepanović.

Kada je reč o vaspitnoj ulozi škole i gde je tačno granica uticaja između porodice i škole u ovom procesu dečjeg razvoja, Stepanović ističe da je "saradnja" ključna reč.

- U porodici se stiču elementarna moralna i radna vaspitna načela, koja i te kako moraju da se prenose u školu. Škola kao ustanova ne može sama, mora da postoji konstatna povezanost sa porodicom. Potrebno je prepoznati one granice gde je porodica zastala, tu škola treba da pomogne - objasnio je Stepanović.

 

Inovativni pristup

Inovativni pristup i u obrazovanju nastavnog kadra, a posebno učitelja je takođe neophodan, dodaje Stepanović, a posebno kada je reč o saradnji sa porodicom, kao jedan poseban segment koji bi trebalo izdvojiti.

- Trebalo bi naglasiti i značaj praktičnog dela, uvođenja novih predmeta koji prate savremeno doba, tu je i saradnja sa porodicom i ne manje važna inkluzija u sistemu obrazovanja. Potrebno je studente izložiti različitim pedagoškim situacijama, ali isto tako i pružiti podršku i kada počnu da rade i ispratiti njihov rad - rekao je Stepanović.

Učiteljski poziv se promenio zajedno sa savremenim razvojem društva, dodaje Stepanović, ali ističe da je podrška porodici ključna komponenta u stvaranju sigurnog i podržavajućeg okruženja za decu, kao i da to može biti uključeno u sistemski pristup - adekvatno obrazovanje i motivaciju nastavnog osoblja.

- Važna je rana identifikacija i intervencija, sistem treba da obezbedi mehanizme za rano identifikovanje potencijalnih problema u ponašanju i emocionalnom razvoju učenika, kako bi se pružila adekvatna podrška i intervencija pre nego što problemi eskaliraju - rekao je Stepanović.

Neophodna je saradnja

Dodaje da je potreban i multidisciplinarni pristup, odnosno saradnja između obrazovnih institucija, zdravstvenih ustanova, socijalnih službi i drugih relevantnih aktera.

- To uključuje pružanje pristupačnih usluga za mentalno zdravlje, savetovanje i podršku roditeljstvu. Potebno je naglasiti i kontinuiranu edukacija roditelja kroz programe podrške za roditelje koji mogu pružiti resurse, informacije i obuke o roditeljstvu, razvoju dece, komunikaciji i rešavanju problema. Ovo može pomoći roditeljima da se osećaju sigurnije i samopouzdanije u svojoj ulozi, što može imati pozitivan uticaj na ponašanje i razvoj njihove dece - naglasio je Stepanović.

Ističe da je važno i mentalno zdravlje nastavnog osoblja, podrška i motivacija nastavnog osoblja kao ključne za efikasno obrazovanje i podršku učenicima.

- Kroz integrisani sistemski pristup koji uključuje podršku učiteljima, obrazovanje roditelja i saradnju između relevantnih institucija, možemo umanjiti rizike i negativne pojave u obrazovnom sistemu. Iako se događaji poput tragedije u slučaju Ribnikar ne mogu u potpunosti predvideti, ovakav pristup može pomoći u stvaranju otpornijeg i podržavajućeg okruženja za sve učesnike u obrazovanju - rekao je Stepanović.

Temelji znanja

Učitelji daju neka osnovna, esencijalna znanja, zaključuje Stepanović, temelje koji se kasnije prenose, a važno je da taj prvi period u obrazovanju pruža sigurnost i deci bude prijatan.

- Kada dete izlazi iz porodičnog okruženja, sledeći ideal mu je učitelj. Deca na tom uzrastu - svi žele da budu učitelji. Zato je taj prvi pristup jako važan, jer koliko može da privuče toliko može da stvori i averziju prema školi i sistemu obrazovanja kao takvom uopšte - zaključuje Stepanović.

Zadaci škole, dodaje Stepanović, kada govorimo o tragediji koja je prošle godine pogodila i obrazovni sistem i celo društvo, jesu da održi polaznu tačku - da je škola sigurno okruženje.

- Na nastavnicima je i stručnoj pedagoškoj službi, pedagozima i psiholozima da ohrabruju roditelje sa jedne strane, zbog tog događaja, a sa druge strane da daju i podršku deci i učenicima, koji i sa različitih strana dolaze do različitih informacija. Ponavljam da je važno da rade na konfliktnim situacijama i prevazilaženju svih problema koji se nalaze u samoj ustanovi - rekao je Stepanović.


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Kosta K. opet šokira svojim ponašanjem, evo koga prisluškuje!
Hronika

Kosta K. opet šokira svojim ponašanjem, evo koga prisluškuje!

Dečak-ubica, Kosta K. (14) počinio je krvavi pir 3. maja prošle godine u Osnovnoj školi "Vladislav Ribnikar" na Vračaru kada je ubio devetoro učenika i radnika obezbeđenja ove vaspitno-obrazovne ustanove i od tog dana, on se nalazi na Klinici za neurologiju i psihijatriju za decu i omladinu.

25.06.2024

19:51

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija