• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: A. Crnomarković

02.03.2020

15:03

SBB EMITUJE DECI NEPRIMEREN SADRŽAJ: Između dva crtaća reklame za kondome i kladionice?!

Vesti

SBB EMITUJE DECI NEPRIMEREN SADRŽAJ: Između dva crtaća reklame za kondome i kladionice?!

Podeli vest

Na programima gde se emituju crtani filmovi i serije za decu usred bela dana možete videti reklamne spotove za kladionice, kockarnice, prezervative i uloške * Obratićemo se i REM-u i svim drugim organima i očekujemo od njih da što pre reaguju. Ovde su odgovorni i oglašivači i SBB, kažu stručni sagovornici Zaštitnika

SBB-ovi kanali za decu "Nikelodion", "Pikabu", "Vavum", "Nik Džunior" i "Minimaks" u pauzama između crtaća emituju reklame za kladionice, kockarnice, prezervative i uloške!

Mene je sramota kada sa unukom gledam crtaće na kanalima preko SBB-a. Njima je profit očigledno jedino bitan i rade sve da dođu do njega-Goran Papović, NOPS

Tako mališani od dve, tri ili četiri godine, umesto da vide oglase za igračke, slatkiše ili nešto njima blisko, gledaju proizvode i usluge koji su neprilagođeni i čak i zabranjeni za njihov uzrast.

Na ovaj način SBB-ovi kanali omogućavaju oglašivačima da zloupotrebljavaju decu kako bi privukli roditelje, koji s njima gledaju TV, i ostvarili profit, nimalo ne mareći što takve reklame mogu izuzetno štetno da utiču na razvoj mališana.

Da sve bude gore, ove oglasne poruke se ne puštaju kasno uveče, kada deca spavaju, već ujutru, pre podne i posle podne, i to uglavnom vikendom, kada najmlađi najčešće gledaju crtaće.

 

 

Predstavnici udruženja potrošača i marketinški stručnjaci smatraju da je ovo nedopustivo i nemoralno - i prema našem zakonu i prema međunarodnim direktivama na koje smo se obavezali, kao i da nadležni organi moraju što pre da zabrane ovakve reklame na kanalima za decu, a uz to da strogo kazne i oglašivače i SBB, koji je zarad profita sve to dozvolio.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović rekao je za naš list da je u svom radnom veku video mnoge prevare nad potrošačima, ali da to nikada nije bilo u ovolikoj meri na štetu dece, zbog čega je šokiran i zaprepašćen.

Lažni borci za slobodu medija

- Mene je sramota kada sa unukom gledam crtaće. Korisnik sam SBB-a. Na kanalima za decu "Nikelodion", "Pikabu", "Vavum", "Nik Džunior" i "Minimaks" u pauzi između crtanih filmova emituju se reklame za kladionice, prezervative, uloške i druge stvari koje decu ne treba da zanimaju u tom periodu ili su im potpuno zabranjene.

Kanali sa neprimerenim reklamama

* Nikelodion
* Pikabu
* Vavum
* Nik Džunior
* Minimaks 

 

Ovo se krši sa zdravom logikom da nemate nijednu reklamu za keks, čokoladu ili bombone, nego mališanima serviraju takve stvari i truju im mozak. Reč je o klasičnoj zloupotrebi dece da bi se privukli njihovi roditelji da nešto kupe ili odu u kladionicu.

Njima je profit očigledno jedino bitan i rade sve da dođu do njega makar to izuzetno loše uticalo na razvoj deteta. To je strašna osionost i bahatost.

Pogotovo sada kada vidimo koliki problem imamo sa maloletničkim kockanjem. I to ove reklame ne puštaju uveče kada deca legnu, nego ujutru, pre podne i posle podne, kada najviše gledaju crtane filmove.

Od svega toga mi se diže kosa na glavi i to ne smemo da dozvolimo. Oni prvi stalno pričaju o nekim slobodama medija. Pa jesu li ovo slobode da detetu u pauzi između crtaća prikazuješ kocku i prezervative? Ako je to za njih sloboda medija, oglašavanja i izražavanja, onda nam ona kao takva i ne treba - rezigniran je Papović, koji apeluje na sve nadležne organe da reaguju:

- Obratićemo se i REM-u i svim drugim organima i očekujemo od njih da što pre reaguju. Ovde su odgovorni i oglašivači i SBB, koji je dozvolio da se tako nešto pušta na kanalima za decu. Svi oni moraju da budu kažnjeni, a takve reklame uklonjene sa dečijih kanala. Ovo je blagi užas i moramo da zaštitimo decu od ovakve tiranije neprikladnim sadržajem.

 

 

Sa njim se slažu i u Pokretu za zaštitu potrošača Srbije, gde tvrde da su i naši zakoni i međunarodni propisi jasni i da je na nadležnim organima samo da ih primene.

- Ovde treba odmah primeniti Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti dece. Mi kao pokret već godinama ukazujemo na to da je pre pet godina 76 odsto sadržaja reklama bilo neprikladno, a sada je više od 90 odsto. Niko nije reagovao i sada smo došli do vrha ledenog brega da se zarad novca i zarade zloupotrebljavaju deca.

Foto: InformerDN

 

To je zabranjeno i našim zakonima i obavezujućim međunarodnim preporukama i propisima koji imaju za cilj zaštitu normalnog odrastanja dece. Ne može nijedna kompanija, ma koliko jaka i bogata bila, da bude van okvira zakona ove zemlje i propisa koje je donela Evropska unija, a mi se obavezali da poštujemo. Zato je u ovom slučaju neophodno da nadležni organi hitno reaguju i prvo zabrane takve neprikladne reklame na dečijim kanalima.

Uz to, i svi ti oglašivači i SBB su podjednako odgovorni za ovu situaciju i moraju da budu rigorozno kažnjeni. I materijalno, što se ogleda u milionima, ali i krivično - rekli su nam u Pokretu i dodali:

Zloupotreba dece

- Zloupotreba dece je izuzetno ozbiljna stvar i tu nikako ne bi smelo da bude gledanja kroz prste. Ako sada zbog toga ne ukorimo jednog giganta, kako ćemo sutra uticati na manje firme da ne rade to isto.

 

 

Nadležni moraju da shvate kolika je odgovornost pred njima ovog puta, i da samo maksimalnim predviđenim kaznama i merama mogu da pošalju jasnu poruku svima da zakoni moraju da se poštuju, pogotovo kada je reč o deci, i da nikome više ne padne na pamet da ih zloupotrebljava zbog novca i zarade.

Ovo je dobra prilika da roditelje upozorimo da "elektronska dadilja" nije edukativna i preti da postane globalni problem većine dece savremenog sveta - Saša Borojević, marketinški stručnjak

 

Marketinški stručnjak Saša Borojević rekao je za naš list da i naši zakoni i međunarodne direktive zabranjuju ovakve reklame na dečijim kanalima jer deluju izuzetno loše na razvoj dece, ali da mediji očigledno za to ne mare.

- Reklame koje nisu namenjene deci štetne su po dečiji razvoj. Brojni propisi su usvojeni na nacionalnom i globalnom nivou kako bi se zaštitila deca od takvih sadržaja, ali čini se da mediji ne mare mnogo zbog toga.

U skladu sa evropskim standardima, u Srbiji su doneti zakoni koji se bave ovom oblašću, kao što su Zakon o javnom informisanju i medijima i Zakon o elektronskim medijima, koji se oslanja upravo na Direktivu Evropske unije o audio-vizuelnim medijskim uslugama.

 

 

Ovu oblast regulišu i različiti podzakonski akti, kao i medijski kodeksi. Međutim, sve češće se danas izražava velika zabrinutost u vezi sa uticajem dečijih medija na dečiji razvoj, i ovo je dobra prilika da roditelje upozorimo da "elektronska dadilja" nije edukativna i preti da postane globalni problem većine dece savremenog sveta - rekao je Borojević i dodao:

- Zakon je jasan, na primer, baš u vezi sa kladionicama. Kladionice su zabranjene za maloletnike, nije im mesto u blizini škola, pa je propisana udaljenost od njih minimum 200 metara. Zamislite tek koliko im nije mesto na dečijem kanalu.

SBB kao i uvek bez odgovora

Povodom ko zna kog u nizu skandala kompanije SBB, uputili smo im niz pitanja kako bismo objektivno i novinarski čuli i njihovu stranu priče.

Pitali smo ih zbog čega na dečijim kanalima emituju reklame sa neprimerenim sadržajem za taj uzrast, da li su svesni da je to zloupotreba, da je protivzakonito i da zarad profita potencijalno izuzetno loše utiču na razvoj dece...

Međutim, kao i svaki put do sada kada je kršila zakon, a mi o tome pisali, kompanija SBB je nastavila sa svojim "ustaljenim receptom" i nije nas udostojila odgovora ni na jedno naše pitanje.

 


 

Ko je odgovoran?

Da bismo tačno utvrdili ko je odgovoran za to što na dečjim kanalima mališani u pauzi između crtanih filmova gledaju neprimerene reklame, konsultovali smo stručnjake za marketing i prodaju oglasnog prostora, koji su nam sve potanko objasnili.

Dečji kanali "Pikabu" i "Vavoom" u vlasništvu su "Junajted grupe" kao i SBB, pa su to faktički njihovi kanali, dok su "Niklodeon", "Nik Džunior" i "Minimaks" strani kanali koje je SBB uvrstio u svoju ponudu. Nijedan od njih, bilo da su u vlasništvu "Junajted grupe" ili su samo u ponudi na njihovom kablovskom operateru SBB ne pita se koje će reklame biti emitovane ni u koje vreme.

Foto: InformerDN

 

O tome odlučuje "CAS medija", agencija za prodaju oglasnog prostora na kablovskim i satelitskim kanalima koja je takođe u vlasništvu "Junajted grupe". Što se tiče oglašivača, odnosno pomenutih kladionica ili firmi za proizvodnju uložaka, oni o reklamiranju na SBB-ovim kanalima pregovaraju direktno sa agencijom "CAS medija", koja ugovara sve kampanje kod tog kablovskog operatera.

Uz to, oglašivači kada ugovaraju kampanje ne mogu da biraju na kojim će SBB kanalima i kada ići reklame, već to raspoređuje "CAS medija", tako da kladionica ne traži ciljano da njihova reklama bude na dečjem kanalu, već je tu rasporedi "CAS medija".

Razlog je što na "ozbiljnim" ili sportskim kanalima koje SBB ima u ponudi nema dovoljno mesta za sve reklamne sekunde koje su oglašivači kupili. Stoga je najveća, a možda i jedina odgovornost za ovaj skandal na agenciji "CAS medija" i na SBB-u, koji su praktično ista kuća, odnosno deo "Junajted grupe".

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs

PROČITAJTE JOŠ

SKANDAL! SBB UKINUO JOŠ PET KANALA: Gledaoci negoduju, pitaju se kako da raskinu ugovor!

GOTOVO JE S VIP-om: Ime jednog od najvećih teleoperatera u Srbiji odlazi u istoriju, evo šta se desilo

CENOVNIK SBB TELEFONIJE VAN SVAKE PAMETI! Minut sa Banjalukom 26, a sa Australijom 6 dinara?!



Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

Politika

Petković: Pobeda Srpske liste na izborima u nedelju garant opstanka Srba na KiM
Politika

Petković: Pobeda Srpske liste na izborima u nedelju garant opstanka Srba na KiM

Direktor Kancelarije za KiM Petar Petković izjavio je danas da je od presudnog značaja za opstanak srpskog naroda na KiM da Srpska lista u nedelju, na izborima za poslanike u skupštini privremenih prištinskih institucija, pobedi i osvoji svih 10 zagarantovanih mesta za srpsku zajednicu, ističući da je to jedini način da ta stranka nastavi da se bori za interese Srba na toj teritoriji.

26.12.2025

11:15

Društvo

Građani, oprez! U nedelju će ovaj deo grada biti blokiran
Društvo

Građani, oprez! U nedelju će ovaj deo grada biti blokiran

Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova, Sektora za vanredne situacije, u nedelju, 28. decembra, u ranim jutarnjim časovima, izvršiće uklanjanje, transport i uništavanje avio-bombe američke proizvodnje iz Drugog svetskog rata, model „AN-M44“, pronađene na gradilištu Beograd na vodi, u Ulici Nikolaja Kravcova, saopšteno je danas iz MUP-a.

26.12.2025

08:13

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set