• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

26.11.2025

19:30

Polovni automobili kriju ove mane: Evo kolika kilometraža utiče na kvalitet vozila

Shutterstock

Automobili

Polovni automobili kriju ove mane: Evo kolika kilometraža utiče na kvalitet vozila

Podeli vest

Kupci polovnih automobila trebalo bi da obrate pažnju na određene faktore koji utiču na kvalitet i bezbednost vozila, a među njima su zasigurno godina proizvodnje i pređena kilometraža.

Iako ne postoje stroga pravila koja određuju idealnu starost polovnog automobila, kupci bi trebalo da uzmu u obzir niz faktora koji direktno utiču na bezbednost, pouzdanost i dugoročne troškove vlasništva. Kako vozila stare, bezbednosne karakteristike postaju zastarele po današnjim standardima, što je posebno važno za kupce porodičnih limuzina i terenskih vozila.

Ključne tehnologije su uvođene postepeno: prednji vazdušni jastuci su obavezni od 1999. godine, bočni vazdušni jastuci su počeli masovno da se pojavljuju početkom 2000-ih, elektronska kontrola stabilnosti je standardizovana 2012. godine, a ABS 2013. godine. Kamere za vožnju unazad postale su obavezna oprema 2018. godine, dok su automatski sistemi za kočenje u slučaju nužde sada prisutni u većini novijih vozila.

U praksi to znači da novija vozila i skuplji modeli nude viši nivo bezbednosti od samog početka.

Starost vozila diktira troškove 

Troškovi održavanja rastu proporcionalno starosti vozila. Za automobile starije od dve decenije, dostupnost delova postaje izazov, a popravke traju duže i skuplje su. Čak i brendovi poznati po svojoj pouzdanosti, poput "Tojote" ili "Honde", gube predvidljivost nakon dvadeset godina, dok se za proizvođače iz vodećih klasa poput "Folksvagena", "Renoa" ili "Hjundaija preporučuje izbegavanje modela iz ranih 2000-ih upravo zbog logistike delova i opšteg habanja.

Ako automobil ima više od 150.000 kilometara, preporučljivo je fokusirati se na noviji model u istoj klasi, kako bi se smanjio rizik od skupih budućih popravki.

Foto: Shutterstock

 

U segmentu opreme, razlike između starijih i novijih modela su još izraženije. Karakteristike koje su donedavno bile rezervisane za premium segment su: grejanje zadnjih sedišta, panoramski krov, ventilirana sedišta, automatizovana klima uređaj ili adaptivni tempomat, a sada su dostupne i u mnogim vodećim modelima. Kupci koji žele maksimalnu tehnološku opremu trebalo bi da se fokusiraju na novije modele ili članove više klase, gde je napredna oprema standardizovana.

Upravo zbog svega navedenog, pri kupovini polovnog automobila, najracionalniji pristup je odabrati najnoviji model u okviru vašeg budžeta, uz pažnju na tehničko stanje, istoriju servisiranja i bezbednosne sisteme. Sama starost vozila nije odlučujući kriterijum, ali snažno utiče na sve ostale aspekte vlasništva, od bezbednosti i pouzdanosti do dostupnosti delova i nivoa opreme. 

Kilometraža

Kupovina polovnog automobila nije samo o najmanjoj mogućoj kilometraži. Stanje i održavanje vozila su važniji. Automobil sa dobrom istorijom servisiranja je bolji izbor od onog sa nešto manjom kilometražom, ali lošim održavanjem.

Treba izbegavati vozila koja su učestvovala u saobraćajnim nesrećama, ali treba proveravati tehničko stanje - ulje, kaiševe, creva i tečnosti.

Problemi se javljaju i kod automobila sa premalo pređenih kilometara, koji su dugo parkirani i njihove gume i zaptivke se habaju. S druge strane, vozila sa prevelikom godišnjom kilometražom (više od 12 do 15 hiljada kilometara) su bliža skupim servisima.

Generalno, automobili koji su stariji od deset godina i imaju više od 100.000 do 120.000 pređenih kilometara zahtevaju češće popravke.

Foto: Shutterstock

 

Kilometraža je takođe važna: duga vožnja sa otvorenim krovom troši manje goriva nego gradska vožnja. Najbolja kupovina je nov, dobro održavan automobil bez udesa, čak i ako ima nekoliko kilometara više, jer loše održavanje uništava automobil mnogo brže od kilometraže.

Kilometraža treba da se smatra jednim od najvažnijih faktora pri kupovini polovnog automobila, ali ne i jedinim. Stoga je jasno da treba tražiti automobil sa što manjom kilometražom, koji je redovno održavan, nije bio u nesreći i redovno se koristi.

Ponekad ovaj kriterijum znači odustajanje od automobila sa manje kilometara. Više kilometara ne uništava automobil, ali nedostatak brige i održavanja uništava.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set