"Još pre sedam časova na Bežanijskom aerodromu sve je bilo spremno za polazak. G. Striževski pregledao je avion, isprobao motor i čeka. Ubrzo je došao i g. Sondermajer, odmah za njim i prota g. Dušan Marković, koji će začas izvršiti kratko osvećenje aviona. Tačno u sedam časova g. Sondermajer je oglasio polazak. Mesta zauzimaju saradnici beogradskih listova. Za volanom je g. Striževski, a do njega g. Sondermajer. Među putnicima je i simpatični Pavle Ćuk, mehaničar, koji će posle svakog spuštanja da pregleda da li je motor u ispravnom stanju. Sondermajer daje znak, a tri vojnika hvataju za elisu i svom snagom pokušavaju da je zavrte. Zvuk motora u nekom svom čudnovatom taktu počinje da zaglušuje žamor nestrpljivih putnika. Na aerodromu ,,Dojno polje” podno Bežanijske kose lagano aeroplan hvata zalet, odvaja se od piste i mora da napravi nekoliko krugova kako bi dosegao dovoljnu visinu za siguran let. To je bio pozdrav prestonici. Odmah zatim hvatamo se sremske ravnice i kratko vreme letimo duž Save. Avion se jednako penje. Posle nepunih dvadeset minuta okreće se g. Sondermajer i upozoruje nas na brda koja ćemo začas preleteti", navodi se u jednom od tekstova i dodaje: "To je Cer, kaže g. Sondormajer, i u kratkim potezima prepričava nam svoje uspomene iz rata", opisivale su beogradske novine prvi putnički let u Kraljevini Jugoslaviji 5. maja 1930. godine od Beograda preko Sarajevo do Podgorice.
Tadija Sondermajer, jedan od najpopularnijih Beograđana između dva svetska rata, bio je ratni heroj iz Velikog rata, najbolji srpski avijatičar, avanturista, prvi školovani vazduhoplovni inženjer i poliglota koji je bio veoma društveno aktivan. Balkanske ratove i početak Velikog rata proveo je kao konjički oficir da bi njegov kraj dočekao kao jedan od najboljih savezničkih pilota jer se dobrovoljno priključio francuskom vazduhoplovstvu na Zapadnom frontu. Bio je samostalni vođa lovačke patrole u elitnoj eskadrili "Roda", specijalizovanoj za dejstva protiv eskadrile nemačkog asa Manfreda fon Rihthofena poznatijeg kao Crveni Baron. Sa vojnim pilotom poručnikom Leonidom Bajdakom obavio je uspešan etapni let jednomotornim dvosedom avionom Potez 25 od Pariza do Bombaja i nazad do Beograda od 20. aprila do 2. maja 1927. godine, preletevši 14.800 km u 13 etapa, čime su stekli svetsku slavu. Bio je jedan od osnivača i direktor Društva za vazdušni saobraćaj Aeroput, prvog komercijalnog avio-prevoznika i utemeljitelj savremene civilne putničke avijacije kod nas.
Beograd nije imao sreće sa svojim prvim kreditom ili zajmom kako se to zvalo u devetnaestom veku. ”Uzimao” ga je tačno 22 godine a novac je imao na raspolaganju tek 28 godina od kako je budžetska komisija beogradske opštine prvi put donela odluku da se grad zaduži zbog infrastrukturnih radova.
Beograd je imao kafane mnogo pre evropskih metropola Beča i Pariza. Jos 1522. godine Turci su na Dorćolu otvorili kafanu i u njoj služili kafu. Zdanja u kojima su se nekada nalazile ove kafane i dalje postoje kao verni svedoci beogradske istorije
16.06.2022
21:25
Foto: Informer
Avion Potez 29 – 2, u kojem su bili prvi putnici za Podgoricu imao je veoma dobre karakteristike za putničku letelicu tog vremena. Međutim, kabina nije imala regulaciju pritiska kao ni grejanje, pa je bilo veoma hladno. Posadu su činila dva člana, a avion je mogao da primi pet putnika i da preveze još 250 kilograma tereta maksimalnom brzinom od 200 kilometara na sat. Sondermajer je voleo francuske avione pa je Potez bio logičan izbor za njegovu avio kompaniju. Zbog toga je 1926. godine išao na poslednji dvoboj u istoriji Srbije sa književnikom Milošem Crnjanskim.
Foto: Informer
Naime, u redakciji vojnog časopisa Naša krila Crnjanski i Sondermajer posvađali su se oko toga da li su bolji francuski ili nemački avioni. Crnjanski je izazvao Sondermajera na dvoboj koji se održao u Vršcu. Crnjanski je prvi pucao i promašio a Sondermajer je rekao "odustajem" i pucao je u vazduh. Tako je spasao život jednom od najboljih srpskih pisaca 20. veka a naša književnost nije ostala bez "Seoba", "Dnevnika o Čarnojeviću", "Romana o Londonu" ali i "Lamenta nad Beogradom".
Foto: Informer
"Žurimo prema Nevesinju, ostavljajući sa desne strane Mostar i Stolac. Više Gackoga avion hvataju oblaci, a mestimice i kiša. Provalije i vrhovi nižu se jedan za drugim, goli hercegovački krševi ostaju za nama i za nekoliko časaka bićemo nad Crnom Gorom. Avion obilazi Durmitor u visini od dve hiljade i pet stotina metara. G. Sondermajer nas upozoruje da smo nad Nikšićem. Još nekoliko časaka pa smo nad Podgoricom. Zeta, bistra kao suza, pokazuje nam put..", opisivali su novinari let prema Podgorici posle poletanja iz Sarajeva. Tačno u 10.45 na podgorički aerodrom sleteo je prvi putnički avion. I tu se okupilo mnoštvo sveta, klicali su oduševljeno "gostima pristiglim sa neba". Prvi im je prišao ban Zetske banovine armijski general Krsta Smiljanić. Odmah za njim sa pilotima i predstavnicima beogradske štampe rukovali su se predsednik opštine Podgorice Nešo Šćepović, koji je učinio sve da doček bude što svečaniji, pa oficiri podgoričkog garnizona, građanstvo. Podgorica je tog dana bila sva okićena državnim zastavama, a radnje su od deset pa do četiri sata posle podne bile zatvorene. Državno činovništvo, po naročitom naređenju nije radilo od deset sati. Na aerodrom su sve škole poslale sa đacima svoje profesore i učitelje, došli su i "Sokolovi", pa članice ženskog dobrotvornog društva i najstarijeg pevačkog društva "Branko". Svi ovi podaci imaju svoje mesto u istoriji i ne bi trebalo da budu zanavek zaboravljeni. Na aerodromu je avion kršten i poneo je ime – Podgorica, a kumovala je Šćepovićeva žena. Ona je Sondermajeru u ime podgoričke opštine darovala skupoceno crnogorsko odelo od 12.000 dinara (prosečna mesečna radnička plata u Jugoslaviji je te godine bila 1.143 dinara), a Striževskom deset zlatnih napoleondara. Potom je u hotelu "Imperial"priređen banket sa sto pedeset zvanica. Dok su domaćini nazdravljali sa gostima, dizali čaše uvis izgovarajući kraljevo ime, za to vreme je mehaničar Ćuk pregledao avion, snadbeo ga gorivom, pa je tačno u 14 časova Sondermajer mogao da da znak da polete nazad ka Beogradu. "G. Striževski ponovo uzima volan u ruke i avion kreće praćen zvucima vojne muzike sa Cetinja. Građanstvo je još dugo klicalo i mahalo maramicama, dok smo mi na lakim krilima dizali se prema Lovćenu da se kroz nekoliko časova izgubimo u plavičastoj magli iznad Jadrana", pisali su novinari u tekstu koji su Beograđani mogli da čitaju dva dana kasnije.
Foto: Informer
Tadija Sondermajer je preživeo Drugi svetski rat i posle oslobođenja radio je kao inženjer na izgradnji Novog Beograda. Umro je 1967. godine gledajući kako Jugoslovenski aerotransport (JAT), koja je nastala iz njegovog Aeroputa, postaje svetski poznata kompanija. Pola veka kasnije, 2017. godine, u Palmotićevoj ulici dobije je bistu. Vladimir Striževski poginuo je u avionskoj nesreći 22. avgusta 1940. godine kod Gospića. Rođen je u carskoj Rusiji 1894. godine, bio je pilot tokom Velikog rata i zatim se na strani Vrangelove bele armije borio protiv Lenjinovih komunista. Nakon sloma "belih Rusa" 1921. godine, sa saborcima, stigao je u Kraljevinu Jugoslaviju gde je ostavio najveći trag i ostao zauvek.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Beograd nije imao sreće sa svojim prvim kreditom ili zajmom kako se to zvalo u devetnaestom veku. ”Uzimao” ga je tačno 22 godine a novac je imao na raspolaganju tek 28 godina od kako je budžetska komisija beogradske opštine prvi put donela odluku da se grad zaduži zbog infrastrukturnih radova.
Ruske snage prešle su granicu Sumske oblasti u rejonu sela Grabovsko, primoravši ukrajinske jedinice na povlačenje, nakon čega su lokalne vlasti započele pojačanu evakuaciju civilnog stanovništva, prenose ukrajinski i ruski mediji.
Lider Srba u Crnoj Gori Milan Knežević prokomentarisao je najveću svetsku aferu koja trese čitav svet - objavljivanje Epstajn fajlova - i posebno se osvrnuo na skandalozne fotografije bivšeg predsednika SAD Bila Klintona.
Više javno tužilaštvo u Beogradu odbacuje kao paušalne i zlonamerne tvrdnje pojedinaca i određenih medija da ovo tužilaštvo „pokušava da ospori autentičnost razgovora“ između generalnog direktora United Group-e Stana Milera i direktora Telekoma Srbija Vladimira Lučića koji je letos emitovan na pojedinim medijima i internet platformama.
U Sremskoj Mitrovici jutros oko 6.30 časova došlo je do teške saobraćajne nezgode u kojoj je automobil marke BMW završio u izlogu prodavnice kineske robe u ulici Kralja Petra I.
Teška tragedija dogodila se juče na skijalištu Savin Kuk na Durmitoru, gde je nemački državljanin Hetner Sebastijan (34) izgubio život nakon što je ispao iz korpe sa visine od oko 70 metara, a sada se oglasio direktor Turističkog centra.
Neimenovani visoki diplomata iz Evropske unije izjavio je da je francuski predsednik Emanuel Makron u sporu oko zamrznutih ruskih sredstava „izdao“ nemačkog kancelara Fridrih Merc, svesno prihvatajući da će zbog toga morati da plati političku cenu, piše britanski list Fajnešel tajms.
Poslanik Vrhovne rade Artem Dmitruk kritikovao je predsednika Ukrajine Volodimira Zelenskog zbog uskraćivanja prava glasa ukrajinskim građanima koji se nalaze na teritoriji Rusije.
Portparolka Ministarstva spoljnih poslova Rusije Marija Zaharova izjavila je danas da cene struje i gasa u Evropskoj uniji (EU) rastu zbog odluke da se odbace ruski energeti, zbog čega EU rizikuje održavanje novogodišnjih i božićnih praznika, odnosno, rizikuje da "ostane bez praznika".
Južna Koreja želi da postane sedma zemlja na svetu koja koristi podmornice na nuklearni pogon, pridružujući se SAD, Rusiji, Kini, Francuskoj, Velikoj Britaniji i Indiji.
Više od 500.000 ljudi raseljeno je na kambodžanskoj strani tokom poslednje dve nedelje usled graničnog sukoba između Kambodže i Tajlanda, saopštilo je danas Ministarstvo unutrašnjih poslova Kambodže.
Još jedan video napravljen veštačkom inteligencijom na kome su prikazani setovi i glumci iz najpoznatijih domaćih filmova i serija postao je viralan na društvenim mrežama.
Holivud je u šoku nakon što su Rob Reiner i njegova supruga Mišel Singer Rajner brutalno ubijeni, a za zločin joptužen njihov sin Nik kome je dijagnostifikovana šizofrenija.
Tokom snimanja čuvene uvodne scene filma "Vrisak" glumica Dru Barimor je, ni ne znajući, pozvala 911, a policija ozbiljno poverovala da se odvija stvarni zločin.
Pozorišne legende i anegdote prepričavaju se decenijama jer prikazaju da su velike glumačke legende, koje na sceni ostaju nedodirljive, na kraju baš kao i mi, ljudi od krvi i mesa.
U poslednjim godinama, trendovi u dekoraciji za praznike prešli su sa skupih i previše dekorisanih prostora na jednostavne, prirodne i intimne aranžmane.
Stjuardese su tokom svog rada u avionima svedočile raznim, često bizarno neugodnim situacijama, ali posebno ih iritiraju putnici koji izuvaju obuću tokom leta.
Pevačica Marija Šerifović već neko vreme uživa sa sinom Mariom u toplijim krajevima, a delić atmosfere sa putovanja podelila je sa pratiocima na Instagramu.
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar