• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: B. S.

15.06.2023

07:30

PROPUŠTENA ŠANSA ZA DOVOĐENJE VELIKIH INVESTITORA! "Volvo" odustao od fabrike u Srbiji - Lažni ekolozi onemogućili iskopavanje litijuma

Vesti

PROPUŠTENA ŠANSA ZA DOVOĐENJE VELIKIH INVESTITORA! "Volvo" odustao od fabrike u Srbiji - Lažni ekolozi onemogućili iskopavanje litijuma

Podeli vest

Srbija je izgubila šansu da automobilski gigant "Volvo" izgradi fabriku u Inđiji. Zbog prošlogodišnjih protesta grupe lažnih ekologa, koji se navodno brinu o zaštiti životne sredine, država je odustala od iskopavanja litijuma u Jadru. "Volvo" je imao nameru da u Inđiji pravi električne automobile, a za to bi se koristile baterije napravljene od litijuma koji bi se iskopavao u okolini Loznice.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić kaže da je to bila pogrešna odluka i da smo propustili šansu da u Srbiji pravimo električna vozila.


- Kineski "Volvo" bio je spreman da dođe u Inđiju i tu otvori fabriku električnih automobila, ali su posle protesta grupe ljudi koji su bili usmereni protiv rudarenja litijuma odustali i odlučili se za komšijsku Rumuniju! Toliko sam se nadao tom poslu i država je bila spremna na velika ulaganja. Ipak, neću sada o razlozima, ali odbijanje da iskopamo litijum u Loznici pogrešan je potez. Velika kompanija će sada graditi fabriku u jednoj od članica EU. Kriv sam što sam dozvolio da po tom pitanju pobedi neko sa ulice - naveo je predsednik Srbije.

Bacali bi pare

Predsednik Vučić navodi da bi, da je započeto sa iskopavanjem litijuma, meštani i čitava zapadna Srbija postali mnogo bogatiji.

- Pričam šta smo izgubili, mogli smo ceo lanac u proizvodnji da napravimo. Ljudi na zapadu Srbije izgubili su mogućnost da imaju platu od 1.000 do 1.600 evra. Prinosi za opštinu i grad bili bi i po tri-četiri puta veći nego sada - zaključio je Vučić.

Stručnjaci su saglasni da bi ova investicija dovela i mnoge druge i da bi bila značajna za razvoj cele zemlje.

Ekonomista Aleksandra Tomić kaže da je levo-zelena koalicija organizovala agresivne proteste protiv iskopavanja litijuma samo da bi na izborima 2022. godine ušla u politiku kroz poslanike u parlament Srbije.

- Širenjem straha u narodu o litijumu i napadima na investitore urušena je mogućnost ekonomske saradnje sa vodećim automobilskim kompanijama, bez strateške procene uticaja na životnu sredinu. To je velika šteta za našu ekonomsku budućnost. To je rušenje Srbije, prvo ekonomski, a onda i politički - zaključuje Tomićeva.

Profesor na Mašinskom fakultetu doktor Aleksandar Jovović kaže da je problem sa litijumom taj što je taj projekat potpuno zaustavljen i što više niko ne priča o tome.

- Litijum jeste ključna komponenta za proizvodnju litijumskih baterija za električne automobile. Ranije se nije mnogo koristio u te svrhe, ali u poslednje dve-tri godine, zbog veće tražnje, cena je počela da mu raste, sada je od 50.000 do 70.000 dolara po toni. Taj naš potencijalni rudnik ima dobar kapacitet i prihod bi verovatno bio ogroman. To je bila dobra namera Vlade, da kada se završi sama eksploatacija litijuma, da se taj lanac proizvodnje proširi na proizvodnju baterija. Međutim, posle svega, sada o tom projektu više niko ne priča - zaključuje Jovović.

Uložili bi 2,4 milijarde

Projekat "Jadar" podrazumevao je eksploataciju novog minerala jadarita, iz koga se dobijaju, pre svega, litijum i bor, a kako je tada saopšteno, u okolini Loznice otkriveno je jedno od tri najveća nalazišta na svetu.

Britansko-australijski rudarski gigant "Rio Tinto" imao je nameru da u Srbiji razvije rudnik litijuma u području Jadra, kod Loznice, vredan 2,4 milijarde dolara. Izgradnja rudnika i postrojenja za preradu bila je najavljena za 2021. godinu, a uz eksploataciju minerala, najavljivana je i proizvodnja litijumskih baterija.

Usledili su ekološki protesti, nakon čega su nadležni državni organi stavili van snage sve pojedinačne odluke u vezi sa tim projektom povezane sa kompanijom "Rio Tinto", a 20. januara 2022. ukinuta je Uredba o utvrđivanju Prostornog plana područja posebne namene za realizaciju projekta "Jadar".

Cena litijuma skočila šest puta

Potražnja za litijumom poslednjih godina bila je u porastu, sa rastom proizvodnje električnih automobila koji koriste punjive litijum-jonske baterije. U januaru, kada je Vlada Srbije "raskrstila" sa projektom "Jadar", agencija Blumberg prenela je da je cena tone litijum-karbonata u Kini, koja je najveći svetski proizvođač baterija, dostigla 47.000 dolara. To je bilo povećanje od šest puta u odnosu na januar 2021. Sada se cena kreće i do 70.000 dolara po toni.

 

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Svi komentari
Realnost

pre 1 godinu

A koji će im litijum, kako su išli električni automobili u vreme Tesle!? Kažem opet, moja baba imala biciklo sa dinamom, jel takav dinamo nebi mogao puniti i auto, jel se auto kreće, jel nebi mogao okretati vazdušnu turbinu koja pravi struju, dajte ljudi, ja glup imam stotinu rešenja, ali lako za mene glupog, imate li jednog pismenog naučnika!!!?

xsupport

pre 1 godinu

Srbija treba da razvije i proizvodi sopstveni električni automobil i da eksploatiše svoj litijum. Dovesti strane investitore zna i moja prababa Simka! Ovako samo od nas prave robove koji će imati iluziju da su tobože slobodni i da primaju dobre plate. U pamet se uzmite i počnite da finansirate nauku i školujete potreban upravljački i proizvođački kadar.

Pera

pre 1 godinu

Dozvolili smo ulicarima i stranim placenicima da nam oduzmu mogucnost da budemo mnogo bogatija zemlja jer Litijum ce biti u buducnosti sto je nafta bila u proslosti , u Americi ako bi nasli naftu ili neko rudno bogatstvo na odredjenoj teritiriji sve bi ljude iselili i platili bi im onoliko koliko njihova zemlja i sve na njoj vredi ne bi ih niko pitao da li hoce ili nece jer prirodni resursi pripadaju drzavi, Rio Tinto je otkupio zemlju i platio milione dolara da bi mogao da krene sa iskopavanjem a sada su isti ti koji su im prodali zemlju protiv iskopavanja Litijuma, ovakvog naroda nema nigde na svetu

Sremac

pre 1 godinu

Vasem gazdi i i njegovom gazdi je propao biznis, necete se omastiti u tom velikom kolacu, pa ste sad besni. Sto volvo ne kopa kod sebe kuci litijum, sto vi kad ste tako pametni ne pravite svoje vile pored deponija?! Pa lepse je na Fruskoj gori i Kosjericu, lepsi je vazduh

milankukic

pre 1 godinu

za to je iskljucivo kriva vlast jer ima ona stara SRPSKA das mali prst oni uzimaju maha i ide sve gore vlast je trebala da gleda interese DRZAVE a ne rulja koja je placena da se oteraju jedni a dovedu drugi i zato oni i nastyavljaju sa protestima zato postojekaznene odredbe kazna sve resava

ivana

pre 1 godinu

Ako je preduslov dolaska unistenje zivotne sredine i podzemnih ovda, onda je bolje sto su odustali. Svi oni imaju litijum ali niko nece da kopa kod sebe da bi sacuvali prirodnu sredinu, ali su nasli alave u Srbiji...

ChuChu

pre 1 godinu

A u Rumuniji ima rudnik litijuma ? Nema ? Pa su ipak otišli tamo !!! Izgleda da ipak nije rudnik razlog nedolaska u Srbiju !!! No, svakako nećete objaviti moj komentar!!!

Jovan Čakan

pre 1 godinu

Bolje Volvo-a da su doneli nego onog retardiranog rio tintora.

Max

pre 1 godinu

Nazalost da krivi ste kao i sad sto dozvoljavate da huligani blokiraju grad i auto cestu

Boba

pre 1 godinu

Zhapsiti Vzcica izdajnika,sta on ima da kaze bitanga izdajnicka.

Petar Janicijevic

pre 1 godinu

Zasto Indjija? Zasto ne Bujanovac ili Raska, Novi Pazar, Loznica, Kikinda, Knjazevac, .....

Marko Kojic

pre 1 godinu

Poštovani gospodine Vučiću, da ćemo biti bogatiji to je samo šargarepa okačena o štap za kojom trčkaraju generacije unazad. Pokretanjem rudnika litijuma zasigurno bi smo bili bolesniji nego što smo danas, a i bili bi tek tad totalni prvaci po zagadjenju u evropi. Hvala, bolje da se ne nadamo tom silnom bogatstvu, ali znamo da sigurno nećemo biti ni potrovani. Život pre novca! Stop prokletstvu!

Td

pre 1 godinu

A pa da,vidim,evo Bor procvetao od kako kinezi vade zlato! Lopovi jedni,sve bi pokrali i prodali samo da stave jos koji evro u dzep! Da bogda vam deca jela taj litijum kad je toliko dobar!

Trt

pre 1 godinu

A za Kineze litijum baterije vec stara tehnologija. Imaju ga i Nemci, sto ga nisu kopali? Mozda zbog finansija?

Laik

pre 1 godinu

Bruka je šta vi pišete. Obezbedite snimke lokacija gde se sada intenzivno eksploatiše litijum, pustite to umesto zadruga, farmi i ostalih gluposti - pa neka narod odluči. A o "ogromnim prihodima" koje bi Srbija imala, ne vredi trošiti ni reč. Verovatno bi bili u rangu "ogromnih prihoda" koje Srbija ima od surove eksploataciji bakra u Boru. Snimite pustoš oko Bora i objavite koliko je zemlja dobila od rudne rente. Demokratija podrazumeva i informisanosti naroda.

POZNATI DETALJI O NOVOJ NEMAČKOJ FABRICI KOJA NIČE U ČAČKU: Prostiraće se na 60.000 kvadrata i uposliti oko 800 radnika, a evo kada će početi gradnja
Društvo

POZNATI DETALJI O NOVOJ NEMAČKOJ FABRICI KOJA NIČE U ČAČKU: Prostiraće se na 60.000 kvadrata i uposliti oko 800 radnika, a evo kada će početi gradnja

Posle Forverka, još jedna nemačka kompanija iz oblasti automobilske industrije otvoriće svoje pogone u Čačku. Reč je o viskotehnološkoj firmi sa kojom razgovori da dođe baš u Čačak trau dugo, a planovi će konačno biti realizovani. Prostiraće se u industrijskoj zoni u Preljini, a prema trenutnim najavama izgradnja bi trebalo da počne na jesen.

14.06.2023

11:12

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set