CRNA LISTA! BOJKOT JE NAJBOLJA KAZNA! Ovo je legalizovana pljačka kupaca!
Podeli vest
Namirnice po marketima iz dana u dan postaju sve lakše, ali zato njihova cena rapidno raste! Taman kad su se pomirili sa kesicama čipsa punim vazduha i sličnim proizvođačkim prevarama, potrošači u Srbiji sada se susreću i sa pakovanjima čokolade, pavlake, kečapa, majoneza, pudinga, jogurta i mleka koja su postala lakša od tri do čak 20 grama odnosno mililitara, ali je zato cena nekih otišla i do 100 odsto.
Da se iz dana u dan susrećemo sa nepoštenim poslovanjem koje se zasniva na pljački potrošača, govori i podatak da su proizvođači smanjili čak i pakovanja pudera! Brojne kompanije su se dosetile ovog trika kako bi punile svoje kase i udarale na džep potrošača.
Penzioner Milutin Stanković (90) naseo je na masnu podvalu agenta SBB-a koji ga je ubedio da potpiše nov ugovor sa tim operaterom kablovske televizije, nakon čega mu je stigao nalog da uplati 37.000 dinara!
15.03.2023
20:01
Tako se, na primer, odnedavno na tržištu nalazi i mleko od 900 mililitara i 1,45 litara. Pojedini proizvođači prodaju sir u kutijama od 450 i 900 grama, a čaša kiselog mleka lakša je za 20 miligrama u odnosu na nekadašnjih 200 grama.
Pažnju obratite i kada kupujete jogurt jer se količina ovog mlečnog proizvoda sada određuje u gramima, a ne mililitrima. Ništa bolje nije ni kada su testenine u pitanju, jer se umesto nekadašnjih 500 danas pakuju u pakovanja od po 350 i 400 grama. Čak je i tuba paste za zube za 25 grama tanja.
Šrinkflacija - novi metod za pljačku potrošača
Metod poslovanja koji podrazumeva smanjenje gramaže, ali ne i cene, u svetu je dobio naziv šrinkflacija. Reč je o novoj metodi za pljačkanje potrošača, koja je naročito zaživela nakon što je svet pogodila ukrajinska kriza!
Potrošačka udruženja širom sveta pozivaju na bojkot proizvoda kompanija koje pribegavaju ovakvom poslovanju, te stalno objavljuju "crne liste", upozoravajući kupce da proveravaju gramažu istaknutu na pakovanjima.
Dvostruka dobit
Domaći stručnjaci smatraju da je ovo čista obmana i prevara potrošača i da je ozbiljno prekršen Zakon o zaštiti potrošača. Prema njihovim rečima, ovakvo poslovanje prolazi jer su i trgovci u Srbiji pribegli takozvanoj šrinkflaciji, odnosno smanjenju količine proizvoda u pakovanju, a da se cena ili ne promeni ili poveća.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović ističe da je pitanju zloupotreba navike potrošača zbog koje proizvođači imaju dvostruku dobit.
- To je nepoštena poslovna praksa, ali imamo još jedan segment. Proizvođači su smanjili gramažu, a format pakovanja ostao je isti. Na taj način imaju dvostruku dobit, smanjili su troškove, a cena proizvoda ostala je u najboljem slučaju ista. S druge strane, na ambalaži su proizvođači napisali pravu težinu određenog proizvoda i time zadovoljili pravilnike o deklarisanju. Vrlo nepoštena poslovna praksa koja treba da se sankcioniše - smatra Papović i dodaje:
- Strašno je to što se svi veliki proizvođači vode istim trendom poslovanja i drastično smanjuju pakovanja kozmetike, hrane, pića i tako obmanjuju potrošače! To što je gramaža manja ne znači i da je cena niža, naprotiv - veća je. I to se pravda povećanim troškovima proizvodnje. Ali u novonastaloj krizi mnogi love u mutnom. Teško je utvrditi šta je tačno i koliko poskupelo što drastično podiže cenu krajnjeg proizvoda!
Nepoštena praksa
Na pitanje šta je najbolje rešenje za ovakvo poslovanje Papović odgovara:
- Za to, nažalost, nema kazni, ali je na potrošaču da te proizvode ne kupuje! Očigledno je da kompanije nisu razmišljale da li će sa novim smanjenim pakovanjima ostati bez kupaca.
Iz udruženja "Efektiva" napominju da, po zakonu, nije reč o obmani potrošača, ali i da nije pošteno menjati gramažu, a ne smanjiti i cenu.
- Kad se potrošači naviknu na neki proizvod i kupuju ga stalno, a oni promene gramažu i ambalažu, onda ljudi ne primete da je cena ostala ista. I to je zapravo nemoralno i nepošteno od strane proizvođača. Kupci treba da gledaju gramažu kada kupuju.
Foto: Informer/Efektiva
Smanjena "lino lada" poskupela 100 odsto
Hrvatska "Podravka" jedna je u nizu kompanija koja je "ispod žita" rešila da uveća svoj profit tako što je smanjila gramažu svog proizvoda. Reč je o kremu "lino lada", koji je kalirao sa 700 na 650 grama. Ali tu se nisu zaustavili, pa su pored smanjenja gramaže znatno povećali cenu, te je profit dvostruk.Osim što je "Podravkin" namaz "olakšao" za 50 grama, za godinu dana njegova cena skočila je skoro 100 odsto! Tako na primer pre nešto više od godinu dana ovaj slatki krem koštao je 470 dinara, dok se sada prodaje za čak 850 dinara po tegli.
stara gramaža i cena 700 g/470 din
nova gramaža i cena 650 g/850 din
Dvostruka "Polimarkova" pljačka
Kada kupujete "Polimarkove" proizvode poput kečapa ili majoneza, dobro obratite pažnju jer je od njih ostalo samo naizgled isto pakovanje! Naime, vrlo podmuklo i neprimetno proizvođač je smanjio gramažu. Tako sada, recimo, kečap ovog brenda više nije težine 200 nego 180 grama, a mala kesica umesto 100 grama sada ima samo 90.
Međutim, ni to im nije bilo dosta da dodatno zarade, pa su cene "Polimarkovih" proizvoda, verovali ili ne, skočile i za 90 odsto. Tako je, na primer, kesica kečapa pre godinu dana koštala 23, a sada 43 dinara!
stara gramaža i cena 100 g/23 din
nova gramaža i cena 90 g/43 din
Foto: informer.rs
Kalirao i "Maks faktor" puder
I svetski brendovi kojima poklanjamo poverenje i novac, poput "Maks faktora", počeli su da varaju potrošače. Trend smanjivanja gramaže a podizanja cena preneo se i na kozmetiku. Naime, pre šest meseci pakovanje pudera "Maks faktor" sadržalo je 21 gram i koštalo 700 dinara. Sada ima samo 14 grama i sa popustom od 35 odsto košta 1.125 dinara. Da tu nije kraj pljački, ukazuje i to što je ovaj proizvod za kratko vreme dvostruko poskupeo.
stara gramaža i cena 21 g/700 din
nova gramaža i cena 14 g/1.125 din
Foto: Informer
Što ste pili kapućino, pili ste
Ni renomirani evropski brendovi ne prezaju da podvale potrošačima, pa je tako ljubitelje instant kapućina poznate nemačke marke "Jakobs" ovih dana razočaralo to što su na rafovima prodavnica zatekli nova, smanjena pakovanja omiljenog napitka. Kesica ovog kapućina sa bilo kojim ukusom je sa 14,4 grama smanjena na 11,3, a cena je ostala ista - 55 dinara. Zadržavanje stare cene za polupraznu kesicu izazvalo je bes ljubitelja ovog napitka.
stara gramaža i cena 14,4 g/55 din
nova gramaža i cena 11,3 g/55 din
Smršala i "milka" čokolada
Proizvođači su udarili i na omiljene čokolade među potrošačima, pa vrlo lukavo bez ikakvih najava smanjili težinu u nekoliko navrata. Umesto prvobitnih 100 grama, pakovanje "milka" čokolade spalo je na 90 grama, da bi nedavno na rafovima marketa u Srbiji osvanule iste te čokolade, ali sa, nećete verovati, svega 80 grama! Među njima su obična mlečna milka, čokolada sa lešnikom i "nojset", koje sada koštaju oko 143 dinara, a ranije su u većem pakovanju mogle da se kupe i za 100 dinara.
stara gramaža i cena 100 g/100 din
nova gramaža i cena 80 g/143 din
Pakovanje kikirikija sve manje a skuplje
Ne tako davno "gud" kikiriki se prodavao u kesici od 100 grama i koštao, u zavisnosti od marketa, oko 75 dinara. Danas, isti taj kikiriki "dajet" sada ima svega 80 grama, a košta mnogo skuplje - 115 dinara. Ovakvo poslovanje kompanije koja proizvodi ovaj slaniš izazvalo je revolt kod kupaca i usijalo društvene mreže negativnim komentarima.
stara gramaža i cena 100 g/75 din
nova gramaža i cena 80 g/115 din
Foto: Informer
Nestaju i "njamb" kocke u kesama
"Njamb" kocke smanjile su se za čak 80 grama, a smanjivanje gramaže bilo je postepeno. Ovaj slatkiš nekada se prodavao u pakovanju od 260 grama, koje su prvo smanjili na 220, a odnedavno iste kocke mogu se kupiti u kesi od 180 grama. I, to po istoj ceni od 115 dinara.
Na "Jafino" nepošteno poslovanje ukazali su nezadovoljni potrošači na društvenim mrežama, žaleći se da za iste pare kupuju manje pakovanje ovog slatkiša, a neki od njih pozvali su i kupce na bojkot.
stara gramaža i cena 260 g/115 din
nova gramaža i cena 180 g/115 din
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
komentari
Perica
pre 2 godine
Од старих времена трговци и лопови су се молили истом божанству кад крећу у акцију.
Ništa čudno a još manje je neobično što u državama u čijem državnom vrhu su najveće bitange i najveći prevaranti svojim proizvodima količinu grfamaže smanjuju a cene povećavaju.
Potpuno je razumljivo nezadovoljstvo potrošača..ALI..za to postoji samo jedno rešenje...Narode moj lepi,ne budi "Alav",i prestani da kupuješ i žderuckaš više nego što ti je potrebno..Kompanije savršeno ne zanima zdravstveno stanje i kupovna moć potrošača..a ko je pametan znaće šta mu je činiti..
Penzioner Milutin Stanković (90) naseo je na masnu podvalu agenta SBB-a koji ga je ubedio da potpiše nov ugovor sa tim operaterom kablovske televizije, nakon čega mu je stigao nalog da uplati 37.000 dinara!
Ruski sistem protivvazdušne odbrane S-400 nadmašuje američki Patriot po mobilnosti i raznovrsnosti ciljeva, navodi se u analizi Centra za analizu svetske trgovine oružjem (CAMTO) u ruskom časopisu Nacionalna odbrana.
Rat između blokadera i opozicije ušao je u novu, radikalnu fazu i više se ne zna ko je protiv koga. Izborni krah na lokalnim izborima u Negotinu, Sečnju i Mionici do koske je ogolio pravo stanje stvari unutar blokaderskog pokreta i na površinu izbacio blato u koje su blokaderi u proteklih 13 meseci pokušali da gurnu celu Srbiju.
Stravičan slučaj maloletnog Vuka R. (13) iz Kraljeva, kog je fizički i verbalno zlostavljala grupa vršnjaka iz škole, bacavši na njega petarde i trerajući ga da ulazi u reku Ibar i viče: "Ja sam Ćaci", pokazuje šta je našem društvu u poslednjih godinu dana uradila blokaderdska fašistička ideologija.
Posle 18 godina, klupko oko prodaje NIS-a se odmotava, ali učesnici te sramne odluke upetljali su se u sopstvene laži, pa se više ne zna ni ko pije, ni ko plaća.
Hrvati su ponovo zakukali na svojoj televiziji RTL, ali ovog puta zbog rezervi zlata koje ima njihova zemlja, a koje su desetostruko manje od onih u Srbiji.
Šesta epizoda Informerovog TV spektakla “Na merama”, koja se emituje večeras od 20h, otkriće vam zašto je “žuti političar” Borko Stefanović dobio “titulu” “Pakleni vozač”, šta u teretani radi Borkov partijski šef i tajkun Dragan Đilas, gde posle Skupštine odlazi njihova stranačka drugarica Marinika Tepić…
Prošle sedmice u popularnoj Informerovoj TV emisiji "Na merama" mogli ste, između ostalog, da vidite, kako biznismen iz Ratkova Branko Babić sa Draganom J. Vučićevićem dogovara kupovinu medija Junajted grupe, šta na pijaci pazari ministarka Milica Đurđević Stamenkovski, kakve turustičke aranžmane merka poslanica-blokaderka Biljana Đorđević, gde penzionerske dane provodi nekadašnji lider SPO-a Vuk Drašković…
Gosti Info jutra Nikola Rađen, bivši vaterpolista, Dragan Vasiljković, fondacija "Kapetan Dragan" i Branko Babić, biznismen komentarisali su uvrede na račun Srba koje dolaze iz regiona.
Do ubistva u Čačku došlo je rano jutros, a iako su prve informacije ukazivale na to da je ovo trostruko ubistvo, ispostavilo se da je reč o samoubistvu i dvostrukom ubistvu
Čačak je potresao jeziv masakr u jednoj porodičnoj kući, a u kojoj su pronađena tela majke, oca i sina. Komšije stradalih otvorile su dušu za Informer.
Tokom sledeće nedelje, vojni objekti u Ukrajini biće napadnuti kao odmazda za napad dronom na soliter u Groznom, izjavio je danas lider Čečenije Ramzan Kadirov.
Kao odgovor na napade Ukrajine, ruska vojska je pokrenula masovni udar raketama "Kinžal" na ukrajinske vojno-industrijske komplekse i energetska postrojenja, saopštilo je rusko ministarstvo odbrane.
Najmanje 11 osoba je ubijeno, a više od deset povređeno u masovnoj pucnjavi u hostelu u Ateridžvilu, u blizini Pretorije, saopštila je južnoafrička policija.
Izaslanici i savetnici američkog predsednika Donalda Trampa i ukrajinski zvaničnici saopštili su da će se u subotu sastati treći danzaredom, nakon što su postigli napredak u definisanju bezbednosnog okvira za posleratnu Ukrajinu.
Književnik Radivoj Raša Popov je pre 11 godina doživeo veliku neprijatnost kada su ga napala dvojica maloletnika koji su mu oteli novac, a onda pokušali i da provale u njegov stan.
Privatni detektiv Rejmond Rano, koji više od 30 godina prati bračna neverstva, tvrdi da postoji jedan vrlo jasan znak koji često otkriva muškarce koji varaju, a to je stanje njihovog automobila.
Fejsbuk Dejting poslednjih meseci privlači sve više pažnje, ali mlađi korisnici i dalje teško dolaze do mečeva. Starija publika mnogo bolje koristi ovu opciju, dok mladi sve češće prelaze na druge aplikacije.
Nova 2026. godina se bliži, a evropske metropole već spremaju spektakl kakav se pamti. Ovo je lista gradova koji su uvek rasprodati i poznati po dočeku o kom se priča mesecima.
Veljko Kuzmančević, suprug modne dizajnerke Verice Rakočević, ispričao je kako se odrekao potomstva i da nakon očeve smrti nikada nije posetio njegov grob.
Pevačica Vesna Zmijanac oglasila se putem svog Instagram profila i otkrila da joj treba vremena da se oporavi zbog čega je pomerila svoj naredni nastup.
Imate mišljenje?
Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.
Ostavite komentar