DIJETA ZA DUG ŽIVOT! Šta jesti kad imate povišeni holesterol?

Shutterstock

15:51 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav/Zdravlje/N.Lazović | 03. 06. 2019.

DIJETA ZA DUG ŽIVOT! Šta jesti kad imate povišeni holesterol?

Smanjenje holesterola najvažnija je stvar koju možete da uradite kako biste smanjili rizik po zdravlje. Nutricionisti objašnjavaju da se uvek počinje sa promenom režima ishrane u trajanju od tri do šest meseci

Visok nivo holesterola u krvi ključni je faktor za razvoj srčanih oboljenja, koja uzimaju tri puta više života nego tumor dojke i dva puta više od raka pluća. Dobra vest je da je smanjenje holesterola najvažnija stvar koju možete da uradite kako biste smanjili rizik po zdravlje. Nutricionisti objašnjavaju da se uvek počinje sa promenom režima ishrane u trajanju od tri do šest meseci, što je dovoljno da se nivo holesterola spusti za 10 do 15 odsto bez primene lekova. Nikako se ne preporučuje drakonska dijeta, već je neophodno da osoba "nauči" zdravo da se hrani, kaže nutricionista-dijetetičar Jovana Srejić Ferluga.

LJUBAV JE LEK? Evo šta uzrokuje bolesti srca, artritis, pa čak i rak!

- Danas se dosta priča o promeni koncepta dijetoterapije kod osoba sa povećanim vrednostima masnoća u krvi. U poslednjih desetak godina insistiralo se na smanjenju kalorijskog unosa i smanjenju unosa masnoća, i to određenih vrsta masnoća, a nije se puno pričalo o ugljenim hidratima. Sada svakako znamo da se sav višak ugljenih hidrata pretvara u masnoće i skladišti u našem organizmu, te bih uz starije preporuke istakla i značaj smanjenja unosa ugljenih hidrata - navodi Jovana Srejić Ferluga i daje opšte smernice u ishrani, kao i predlog zdravog jelovnika.

TIKVICE ZA ZDRAVIJE SRCE! Štite od infarkta i šloga, smanjuju holesterol, obaraju pritisak...

- Smanjite ukupni kalorijski unos, i smanjite telesnu masu ukoliko je povišena

- Smanjite unos zasićenih masti kao što su puter, kokosovo ulje, masne vrste mesa (crveno meso), masni delovi mesa, punomasni mlečni proizvodi, organi životinja, mesne prerađevine. Danas se dosta polemiše o ulozi masnoća, ali su ovo još uvek važeće preporuke medicinske nutritivne terapije.

- U potpunosti izbacite hranu koja je izvor transmasnoća: hidrogenizovane biljne masnoće, delimično hidrogenizovane biljne masnoće. Ovo je najštetnija vrsta masnoća koja nikako ne bi trebalo da bude deo ishrane ni zdravih, a ni osoba sa bilo kojim zdravstvenim problemom.

- Smanjite unos šećera i hrane koja je izvor prostih šećera (dakle slatkiša, ali i proizvoda od belog brašna)

Shutterstock

 

- Smanjite unos soli - potrebno je biti umeren i koristiti himalajsku so kao odličan izvor velikog broja minerala

- Smanjite unos alkohola

- Povećajte unos hrane koja je izvor rastvorljivih dijetnih vlakana poput mahunarki (grašak, pasulj, sočivo, soja), ovasa, ječma, bobičastog voća, jabuka, krušaka, suvih šljiva, prokelja...

- Birajte biljne izvore proteina: mahunarke, pečurke, amarant, kinou, proizvode od soje (ukoliko imaju potvrdu da nisu od genetski modifikovane žitarice)

POTPUNO PRIRODNO! Ovo je čarobna čorbica koja topi kilograme, a svi mogu da je priušte!

- Povećajte unos namirnica koje su izvor omega-3 masnoća poput masne vrste ribe (tuna, losos, haringa, skuša, bakalar), čija semenki, lanenog semena, oraha.

PREDLOG ZDRAVOG JELOVNIKA:

Doručak: Ovsena kaša sa jabukom

Sastojci: 30 g ovsenih pahuljica, 100 g jabuka, 15 g oraha, cimet.
Priprema:
Oljuštite jednu jabuku, iseckajte i stavite u šerpu. Dodajte vrlo malo vode tek da jabuka ogrezne i kuvajte 7-8 minuta, dok ne omekša (proverite viljuškom). Izvadite jabuku, izgnječite i dodajte cimet. U preostalu vodu dodajte 4 supene kašike ovsenih pahuljica i kuvajte 5-7 minuta, dok tečnost ne ispari. Potom pomešajte kašu sa jabukama i cimetom i dodajte mlevene orahe.

Shutterstock

Užina: Šejk od voća i povrća

Sastojci (za 2 porcije): šolja zamrznutih borovnica, šolja zamrznutih jagoda, 2 šolje mladog spanaća, jedna plus četvrtina šolje vode, 3-4 supene kašike badema, kašika mlevenog lanenog semena, mali komad đumbira, oljušten i iseckan, četvrtina šolje ovsenih pahuljica.
Priprema:
Stavite sve sastojke u blender, kada se sjedine, uzivajte u bogatstvu ukusa!

PRIRODAN LEK! Paradajz ublažava simptome menopauze

Ručak: Integralne tortilje sa humusom i grilovanim paprikama

Sastojci: Za tortilje: pola šolje belog brašna, 2 šolje integralnog/crnog brašna, kafena kašičica soli, četvrtina šolje ulja, 300 ml ključale vode. Ostalo: humus ili pasirani pasulj, paprike, zelena ili kupus salata.
Priprema:
Od testa napravite 10 loptica (za deset tortilja) koje treba da odstoje najmanje sat vremena na plehu, pokrivene vlažnom krpom. Rastanjite i pecite na zagrejanom tiganju do pojave mehurića. Prohlađene tortilje namažite humusom (recimo sa semenkama bundeve ili ajvarom) ili sa pasiranim pasuljem, pa rasporedite trake grilovane paprike i kockice sveže zelene ili kupus salate.

Pixabay

Večera: Losos pečen u foliji

Sastojci: 150 g fileta lososa, kašika maslinovog ulja, 100 g seckanog paradajz pelata, pola iseckanog vlašca, pola kašike svežeg soka od limuna, sušeni origano, sušena majčina dušica ili timijan.
Priprema:
Zagrejte rernu na 200 stepeni. Poprskajte losos sa maslinovim uljem, posolite i pobiberite. Pomešajte paradajz pelat, luk, ulje, sok od limuna, origano, majčinu dušicu, so i biber. Stavite file lososa na komad folije sa nauljenom stranom nadole. Podignite krajeve folije da sokovi ne bi curili, sipajte smesu od paradajza preko lososa, zatvorite foliju i stavite je u pleh. Pecite dok losos ne bude kuvan, oko 25 minuta. Poslužite uz kuvanu kinou i svežu salatu po izboru.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]