• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

16.08.2026

15:07

Belo ili crveno meso? Evo koja namirnica je bolji izbor - srce će vam biti zahvalno

Shutterstock

Zdravlje

Belo ili crveno meso? Evo koja namirnica je bolji izbor - srce će vam biti zahvalno

Nova istraživanja pokazuju da nije važno samo koliko proteina unosimo, već i iz kojih namirnica oni potiču, naročito kada je u pitanju zdravlje srca. Nutricionisti su otkrili da zamena crvenog mesa živinom smanjuje rizik od pojedinih kardiometaboličkih bolesti.

Stručnjaci objašnjavaju da je jedan od razloga sastav ovih namirnica. Živina uglavnom sadrži manje zasićenih masti i hem-gvožđa u poređenju sa crvenim mesom. Pored toga, neprerađena živina ne sadrži nitrate i nitrite koji se mogu naći u prerađenim mesnim proizvodima, a koji mogu negativno uticati na krvne sudove i srce.

Živina umesto crvenog mesa

Dejvid Goldmen, nutricionista i glavni autor studije, to objašnjava sastavom mesa.

- Živina ima manje zasićenih masti i hem-gvožđa od crvenog mesa. Neprerađeno meso živine takođe ne sadrži spojeve poput nitrata i nitrita, koji se nalaze u mesnim prerađevinama i mogu oštetiti krvne sudove i srce - pojasnio je za Parade.

Štetnost nitrata iz crvenog mesa potvrđuju i druge studije. Naučni pregled iz 2025., objavljen u časopisu Current Nutrition Reports, navodi da su ti nitrati kancerogeni te da narušavaju kardiovaskularnu i metaboličku funkciju. Važno je napomenuti da se oni razlikuju od nitrata u biljnim namirnicama, koji su korisni za zdravlje.

Foto: Shuterstock

piletina

Dr Brendon Rafison, preventivni kardiolog i medicinski direktor u centru SimonMed Longevity, kaže da ova analiza potvrđuje ranije spoznaje.

- Studija potvrđuje da manji unos crvenog mesa, a posebno prerađevina, može smanjiti rizik od kardiovaskularnih bolesti, čak i ako se ono zameni piletinom ili ćuretinom - rekao je.

Biljni proteini su još bolji izbor

Iako je prelazak s crvenog mesa na živinu koristan za srce, istraživači ističu da postoji još zdravija opcija: zamena crvenog mesa biljnim proteinima.

- Živina je za srce bolja od crvenog ili prerađenog mesa, ali nije toliko zdrava kao biljne namirnice poput orašastih plodova, graška ili celovitih žitarica - ističe Goldmen.

Dodaje da su grašak, leblebije, orašasti plodovi i celovite žitarice u njihovoj analizi pokazali najbolje rezultate.

- Te namirnice osiguravaju vlakna, zdrave masti i biljne spojeve poput fitosterola, kojih u mesu nema. Studije pokazuju da konzumacija biljne hrane dovodi do znatno nižih nivoa štetnog holesterola u poređenju s crvenim ili belim mesom, koji ga podjednako podižu - rekao je on.

Postupne promene za dugoročno zdravlje

Dr Rafison dodaje važan kontekst: oba autora analize ranije su radili kao konsultanti za Soy Nutrition Institute Global. Ipak, i on potvrđuje da postoji jasna veza između ishrane bogate biljnim proteinima i nižeg LDL holesterola, što direktno koristi zdravlju srca.

Uz to, biljni izvori proteina ne sadrže holesterol, za razliku od mesa. Sadrže i manje zasićenih masti te više vlakana, što je kombinacija koja pogoduje zdravlju kardiovaskularnog sistema.

I jedan i drugi nutricionista slažu se da živinu treba posmatrati kao prelaznu namirnicu u procesu smanjenja unosa crvenog mesa, a ne kao konačni cilj.

Foto: Shutterstock

meso

- Živinu je najbolje videti kao korak u pravom smeru, a ne kao konačno odredište. Male, realne promene, poput zamene dela crvenog mesa živinom ili dela živine biljnim proteinima, mogu doneti stvarne koristi za dugoročno zdravlje- zaključuje Goldmen.

Niko ne tvrdi da se povremeno ne sme pojesti odrezak ili burger. Ipak, naučni dokazi upućuju na to da crveno meso ne bi trebalo biti svakodnevni izvor proteina. Postoji mnogo drugih korisnih i ukusnih opcija koje vredi uključiti u ishranu.

BONUS VIDEO

 


Komentari

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

"Narod im ovo neće oprostiti!" Vučić bez dlake na jeziku o izdaji Podgorice: Oteli nam 14 odsto teritorije, proglasili Srbe genocidnim, a sada bi da dele lekcije (FOTO)
Politika

"Narod im ovo neće oprostiti!" Vučić bez dlake na jeziku o izdaji Podgorice: Oteli nam 14 odsto teritorije, proglasili Srbe genocidnim, a sada bi da dele lekcije (FOTO)

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić govorio je danas u programu Informera o odnosima u regionu i skandaloznim političkim potezima rukovodstva u Podgorici i tom prilikom jasno poručio da ga uopšte ne čude rezultati istraživanja koji pokazuju pad podrške onima koji vode politiku udaljavanja Crne Gore od Srbije, dok sa druge strane raste podrška Milanu Kneževiću.

16.08.2026

16:09

TV

JOŠ TV VESTI

Društvo

Hronika

Planeta

JOŠ Planeta VESTI

Džet set