• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: Jutarnji list

29.04.2020

10:44

SA JEDNE STRANE OVE LINIJE, VIRUS JE NAPRAVIO HAOS Sa druge je situacija drugačija, a naučnici kažu da su upravo rešili MISTERIJU 35. PARALELE

Vesti

SA JEDNE STRANE OVE LINIJE, VIRUS JE NAPRAVIO HAOS Sa druge je situacija drugačija, a naučnici kažu da su upravo rešili MISTERIJU 35. PARALELE

Da li nam zaista vitamin D može pomoći da se bolje izborimo sa koronom i da li stopa smrtnosti zavisi od geografskog položaja zemlje?

Tokom pandemije koronavirusa pokazalo se da postoje velike razlike u smrtnosti i broju teško obolelih među pojedinim zemljama. Govori se o različitim sojevima virusa, o zakasnelim merama za sprečavanje širenja bolesti, ali čini se da nešto zavisi od geografskog položaja.


Naime, zemlje na južnom delu Zemljine polulopte beleže relativno malu smrtnost. Neki će reći da je razlog činjenica da se virus kasnije proširio na te zemlje, ali kako vreme prolazi, tako je argumentacija za tu teoriju sve “tanja”. Naučnici Džonatan Rods i Šrider Subramanian sa univerziteta u Liverpulu upravo su objavili rad po kojem bi količina vitamina D u organizmu mogla imati značajan uticaj na tok bolesti i smrtnost.

U svom istraživanju služili su se poređenjem toka bolesti u Australiji i Velikoj Britaniji gde je smrtnost u istom razdoblju bila značajno veća. U Australiji je, na primer, do 10. marta bilo prijavljeno 100 slučajeva, a do 21. marta 1.000 obolelih. Sličan tok širenja Covida-19 u desetak dana u martu imala je i Velika Britanija. Ali, kad se uspoređuje smrtnost priča je drugačija jer je do 3. aprila Australija imala dvoje umrlih na milion stanovnika, a Velika Britanija 68.

Foto: Tanjug/AP

 


To je podstaklo naučnike da “povuku crtu”, odnosno krenu da upoređuju smrtnost od koronavirusa na milion stanovnika prema geografskoj širini. Rezultat ih je iznenadio. Zemlje koje leže ispod 35. paralele, odnosno negde od Kipra prema jugu, imaju nisku smrtnost u odnosu na one prema severu.

Činjenica je da upravo oni koji žive severno od 35. paralele imaju manje sunca tokom godine, a to znači i niži nivo vitamina D tokom zime. Zaključak je da je moguće da je uloga vitamina D na tok bolesti i njen ishod veća nego što se dosad znalo.

Naravno, ima i onih koji se izdvajaju iz tog zaključka kao što su na primer skandinavske zemlje, ali i tu ima “kvaka 22” jer baš u Skandinaviji zapravo nema nedostatka vitamina D. Skandinavci naveliko koriste dodatak vitamina D kojim rešavaju njegov nedostatak.

Možda je iznenađenje da baš Italija i Španjolska imaju relativno visok nedostatak vitamina D. I ranija istraživanja pokazala su da se nedostatak vitamina D povezuje s visokim krvnim pritiskom, dijabetesom ili debljinom, a sve su to činjenice povezane s povećanim rizikom od teškog oblika Covida-19 i povećanom smrtnošću.

Postoji mnogo dokaza koji govore da je vitamin D važan u regulisanju i suzbijanju upalnog citokinskog odgovora respiratornih stanica i makrofaga na različite patogene, uključujući respiratorne viruse.

Dokazi da vitamin D može da zaštiti od infekcije skromni su, ali važno je napomenuti da hipoteza nije da bi vitamin D zaštitio od infekcije SARS-CoV-2, već da bi mogao biti vrlo važan u sprečavanju citokinske oluje i kasnijeg akutnog respiratornog sindroma koji je najčešće uzrok smrtnosti.

Foto: Pixabay

 


- Švedsko ministarstvo zdravstva preporučuje da sve starije osobe treba da uzimaju 800 internacionalnih jedinica vitamina D dnevno jer to podiže imunološki sistem. Bilo bi zanimljivo da se u krvnim analizama obolelih od Covida-19 analiza i količina vitamina D” -kaže prof. dr. Nenad Bogdanović, neurogerijatar sa klinike Karolinska, koji se niz godina bavi uticajem vitamina D na imuni sistem starijih osoba i zdravlje mozga vezano uz demencije.

U nedavnom radu objavio je i podatak da nedostatak vitamina D smanjuje koncentraciju, a smanjuje se i kora mozga. Naglašava da bi se za dostatnu količinu vitamina D svaki dan trebalo sunčati petnaestak minuta, a zimi kad se izgube rezerve treba ga uzimati kao dodatak.




Komentari

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Miki Aleksić bi najradije spalio ovaj snimak! Leti perje nakon što je odjavio Đilasa, sve mu izvlače iz naftalina (VIDEO)
Politika

Miki Aleksić bi najradije spalio ovaj snimak! Leti perje nakon što je odjavio Đilasa, sve mu izvlače iz naftalina (VIDEO)

Predsednik Narodnog pokreta Srbije (NPS) Miroslav Miki Aleksić izjavio je, govoreći o potencijalnoj koaliciji proevropskih stranaka za predstojeće parlamentarne izbore, da će njegova stranka uzeti aktivno učešće na tim izborima, ali da će odluka o formatu izbornih koalicija biti doneta "na vreme, u najboljem interesu antirežimskog bloka".

09.06.2026

13:53

TV

Izvinjenje Andree Veskov
Live TV

Izvinjenje Andree Veskov

Voditeljka Informer TV Andrea Veskov uputila je javno izvinjenje Privrednoj pravnoj akademiji iz Novog Sada i njenom rektoru prof dr Milanu Počuči zbog pogrešno interpretiranog stava u vezi sa tom institucijom u poslednjem izdanju emisije Paralela.

07.06.2026

11:11

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda
Live TV

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda

Publika od sada ima priliku da svake srede od 17 časova na Prvom programu Radio Beograda prati novi politički tok-šou "U sredu sa Bojanom Bilbijom". Reč je o autorskom projektu koji se bavi najvažnijim političkim, geopolitičkim i društvenim temama koje oblikuju svakodnevni život građana Srbije, ali i globalne procese koji utiču na ceo svet.

05.06.2026

16:31

JOŠ TV VESTI

Društvo

Hronika

Zabava

Spremite spiskove: Noć knjige od 12. do 14. juna
Kultura

Spremite spiskove: Noć knjige od 12. do 14. juna

Od 12. do 14. juna 2026. godine održaće se 34. Noć knjige pod pokroviteljstvom Banca Intesa u svim knjižarama Delfi i Laguninim klubovima čitalaca na 74 lokacije u 38 gradova u Srbiji i regionu, kao i na sajtovima laguna.rs, delfi.rs i dicearena.rs.

09.06.2026

11:19

Magazin

Džet set