MRAČNI PRATILAC LEDENOG GOSPODARA KRIJE TAJNU VAZEMALJSKOG ŽIVOTA?! NASA pronašla čudan molekul na Titanu, sličan je onima u DNK!

Pixabay

07:10 Svet 1

informer.rs/science alert/bussines insider | 27. 11. 2020.

Naučnici NASA otkrili su 'vrlo čudan mali molekul' pod imenom ciklopropeniliden u atmosferi Saturnovog meseca Titana. Stručnjaci tvrde da se u tamošnjem podzemnom okeanu možda nalazi život, a da je ovaj molekul njegov mogući trag

Titan, neobični mesec gospodara ledenih svemirskih dubina Saturna, ovih dana privlači pažnju astronoma. Naučnici su u njegovoj atmosferi pronašli tragove ciklopropenildena (C3H2), retkog reaktivnog molekula koji na Zemlji može da se stvori samo u laboratorijskom okruženju.

Štaviše, on je toliko redak da do nedavno nije pronađen ni u jednoj atmosferi ili Sunčevom sistemu. Jedino mesto na kojem može da ostane stabilan je hladni međuzvezdani prostor. Zanimljiv je jer može da posluži kao jedan od temelja za kompleksne organske molekule koje jednog dana mogu da stvore život.

- Smatramo da je Titan jedna velika laboratorija u kojoj možemo da posmatramo slične hemijske reakcije kao na davnoj Zemlji, u eri kada je na njoj tek nastajao život - kaže astrobiolog Melisa Trejner iz NASA centra za letove Godar. Trejner je jedan od glavnih stručnjaka koji rade na projektu Dragonflaj, misije koja će 2027. krenuti na istraživanje Titana.

'Tražićemo veće molekule od C3H2, ali, moramo da znamo tačno šta se događa u atmosferi da bismo razumeli hemijske reakcije koje vode do nastanka kompleksnih organskih molekula.'

Ciklopropeniliden je neobičan molekul koji u atmosferi ne može da 'preživi' dugo zbog svoje visoke reaktivnosti - vrlo brzo reaguje sa okolnim molekulima. U svemiru, opet, ne važe ova pravila zbog hladnoće prašine i gasa.

Titan se razlikuje od prosečnog meseca. Reč je o vlažnom satelitu prekrivenom jezerima ugljenohidrata i okružen atmosferom sačinjenom od azota i metana. Tamošnji vazduh je četiri puta gušći nego na Zemlji, a naučnici veruju da se ispod površine Titana nalaze veliki okeani slane vode. Naučni tim iz NASA je 2016. uperio teleskop ALMA u Čileu kako bi bolje pogledao Titanovu atmosferu, tražeći organske molekule.

Daleko iznad Titanove površine otkrili su trag neobične hemikalije koju su kasnije prepoznali kao C3H2. Postoji šansa da je retka atmosfera na toj visini osigurala 'preživljavanje' molekula, ali razlog zašto smo ga pronašli na Titanu još nije poznat. Ciklopropeniliden je zanimljiv zbog svog oblika, reč je o molekulu prstenastog oblika koji je, iako sam ne učestvuje u procesu, veoma sličan onima koje su osnova DNA i RNA.

Titan je već duže vreme poznat kao mesto visoke organske hemijske aktivnosti. Azot i metan se raspadaju u susretu sa Suncem i stvaraju kaskadu hemijskih reakcija. Mogu li te reakcije da rezultiraju životom? To je pitanje na koje nauka pokušava da nađe odgovor.

mozgalica

07.12.2020. 08:05

Ko veruje ovim nasinim stručnjacima.Čime ste taj molekul videli,i na kojim ste drogama.