• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

02.05.2026

10:00

Majmuni počeli da jedu zemlju: Za sve su krivi turisti, a evo i zbog čega

Shutterstock

Nauka

Majmuni počeli da jedu zemlju: Za sve su krivi turisti, a evo i zbog čega

Istraživači veruju da su makaki na Gibraltaru naučili da jedu zemlju kako bi izbegli iritaciju creva izazvanu slanim i slatkim grickalicama kojima ih zasipaju turisti.

Makaki majmuni koje žive na Gibraltarskoj steni naučili su da jedu zemlju, što naučnici smatraju pokušajem da smire svoje stomake nakon sve brze hrane koju dobijaju – a ponekad i kradu – od gomile turista.

Brza hrana menja navike makaka

Istraživači su primetili da majmuni namerno jedu blato, pojava poznata kao geofagija. Majmuni koji su imali najviše kontakta sa turistima jeli su najviše zemlje, a kako su ustanovili, konzumacija je dostigla vrhunac u jeku turističke sezone.

Foto: Foto: Shutterstock

Majmuni namerno jedu blato

Oko 230 makaka živi na Gibraltaru u osam različitih grupa, i dok im lokalne vlasti svakodnevno obezbeđuju porcije voća, povrća i semena, turisti ih rutinski hrane grickalicama, od kesica čipsa i čokolada do bombona i sladoleda.

Štite sistem za varenje

Zapažanje prirodnaka nije dovoljan dokaz zašto majmuni jedu zemlju, ali naučnici sumnjaju da to ima zaštitni efekat na sistem za varenje. Jedini makaki na steni koji nisu viđeni kako jedu zemlju pripadali su grupi koja je izolovana od posetilaca i turista.

Dr Silven Lemoan, prirodnjak specijalizovan za ponašanje primata na Univerzitetu u Kembridžu, rekao je da majmuni možda jedu zemlju kako bi ponovo uravnotežili svoj crevni mikrobiom, populacije mikroba koji žive u digestivnom traktu, koje poremete masne, slane i slatke grickalice kojima se majmuni prejedaju.

Foto: Foto: Shutterstock

Brza hrana poremetila stomake majmuna

- Mislimo da konzumiranje ove brze hrane remeti sastav mikrobioma i znamo da bakterije i minerali u zemljištu mogu pomoći u rekompoziciji mikrobioma i ublažavanju negativnih efekata - objašnjava prof. Lemoan.

Turistička sezona - više grickalica, više zemlje

Posmatranja između leta 2022. i proleća 2024. godine pokazala su da je skoro petina sve hrane koju su makaki konzumirali bila brza hrana od turista. Makaki koji su živeli oko vrha stene, koja je posebno popularna među turistima, dvostruko više su bili u prilici da jedu brzu hranu od drugih. Takođe su konzumirali najviše zemlje.

Lemoan napominje da su majmune hranili brzom hranom kako lokalno stanovništvo, tako i turisti u poseti, koji su im nudili slani kikiriki, čokoladne pločice, čips, suvu testeninu, hleb, sok od pomorandže, sladoled i još mnogo toga.

Geofagija kao naučni fenomen

Ukupno su istraživači zabeležili 44 majmuna koji su jeli zemlju u 46 navrata. U tri slučaja, makaki su jeli zemlju ubrzo nakon što su nahranjeni sladoledom, keksom ili hlebom. Kada je broj posetilaca opao tokom zime, majmuni su za 40 odsto manje bili u prilici da jedu turističku hranu i za 30 odsto su manje jeli zemlju.

Foto: Foto: Shutterstock

Prezasitili se grickalicama i sladoledom

U studiji objavljenoj u časopisu Scientific Reports, istraživači opisuju kako majmuni izgleda uče ovu naviku od drugih, pri čemu makaki preferiraju različite vrste zemljišta u zavisnosti od svoje grupe.

Većina majmuna traži tera rosu, ili crvenu glinu, koja se nalazi širom Gibraltara, ali grupa koja zauzima niže zapadne padine, preferira zemljište začepljeno katranom iz rupa na asfaltnim putevima.

BONUS VIDEO



Komentari

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Srpska lista se hitno oglasila: Priština hoće da nas ućutka...
Politika

Srpska lista se hitno oglasila: Priština hoće da nas ućutka...

Srpska lista najoštrije je osudila današnje privođenje direktora osnovnih škola u Kosovskoj Kamenici, Negovana Vasića i Dragana Krstića, kao i upade pripadnika kosovske policije u njihove porodične domove i obrazovne ustanove u kojima obavljaju svoju časnu i odgovornu dužnost ističući da je reč o političkom pritisku Prištine i zastrašivanju svedoka i osoba koje su ukazale na izborne nepravilnosti.

11.06.2026

23:50

TV

Izvinjenje Andree Veskov
Live TV

Izvinjenje Andree Veskov

Voditeljka Informer TV Andrea Veskov uputila je javno izvinjenje Privrednoj pravnoj akademiji iz Novog Sada i njenom rektoru prof dr Milanu Počuči zbog pogrešno interpretiranog stava u vezi sa tom institucijom u poslednjem izdanju emisije Paralela.

07.06.2026

11:11

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda
Live TV

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda

Publika od sada ima priliku da svake srede od 17 časova na Prvom programu Radio Beograda prati novi politički tok-šou "U sredu sa Bojanom Bilbijom". Reč je o autorskom projektu koji se bavi najvažnijim političkim, geopolitičkim i društvenim temama koje oblikuju svakodnevni život građana Srbije, ali i globalne procese koji utiču na ceo svet.

05.06.2026

16:31

JOŠ TV VESTI

Hronika

Planeta

JOŠ Planeta VESTI

Zabava

Umro srpski kompozitor Vladimir Milačić
Kultura

Umro srpski kompozitor Vladimir Milačić

Istaknuti srpski kompozitor, muzički urednik i stvaralac, Vladimir Milačić umro je u 65. godini, a iza sebe je ostavio neizbrisiv trag u domaćoj muzici, pozorištu i na televiziji.

11.06.2026

14:21

Magazin

Džet set