Istraživanja su pokazala da unos tri i više šolje kafe dnevno, može oštetiti vaše bubrege.
Studija, koja je nedavno objavljena u JAMA Network Open, uključivala je 1.180 odraslih osoba između 18 i 45 godina koji su imali nelečenu hipertenziju prvog stadijuma (visok krvni pritisak). Dok je studija trajalam otprilike 16 godina, svaki od učesnika je pregledan naknadno, u periodu od sedam i po godina. U to vreme, oni koji su vršili istraživanje, pazili su na hiperfiltraciju (stopa glomerularne filtracije koja se smatra višom od normalne), albuminuriju (previše albumina u urinu) i hipertenziju - sve su to uobičajni znaci disfunkcije i bolesti bubrega.
Dok su gledali rezultate, prvo su primetili da je varijanta gena CIP1A2 rs762551 prisutna kod oko polovine učesnika, što znači da njihovo telo ne metaboliše kofein tako brzo, kao što bi inače.
Takođe su otkrili da su oni koji sporije metabolišu kofein, imali 2,7 puta veću verovatnoću da će završiti sa disfunkcijom bubrega, ako piju tri šoljice kafe ili više svaki dan. Konkretno, 2,5 puta je veća verovatnoća da će se naći sa hiperfiltracijom, 2,7 puta veća verovatnoća da će razviti albuminuriju i 2,8 puta veća verovatnoća da će se suočiti sa hipertenzijom.
- Ovo implicira kofein, posebno, kao komponentu u kafi, koja može oštetiti bubrege - rekla je dr Sara Mahdavi, vodeći autor studije, kao i istraživač sa Odeljenja za medicinu zajednice i porodične medicine na Univerzitetu u Torontu, navodi Medical News Today.
- Ovo je svakako zanimljiva studija i naglašava koliko je važno da ishrana bude individualizovana za svaku osobu - kaže za EatThis Melani Bec, iz Fondacije za bubrege.
- Tek počinjemo da shvatamo ulogu koju genetika igra u odgovoru na bilo kakve lekove ili intervenciju u ishrani. Važno je zapamtiti da je ova studija otkrila veći rizik od disfunkcije bubrega kod ljudi koji su pili više od 3 šoljice kafe dnevno. To je poprilično!
Foto: Shutterstock
kafa
- Rezultati ove jedne studije mi ne govore da bi svi trebalo da izbegavaju kafu. Ali, možda više od 1 do 2 šoljice kafe nije idealno. Takođe, većina drugih studija je otkrila smanjen rizik od bolesti bubrega kod ljudi koji piju kafu. Važno je tumačiti sve nalaze zajedno - kaže Bec.
Osim toga, ona ističe da se "studija nije prilagodila drugim faktorima ishrane, za koje znamo da utiču na zdravlje bubrega." Zbog toga, ona objašnjava da je "sasvim moguće da ljudi koji piju više, kafe imaju tendenciju da jedu manje voća i povrća i više životinjskih proteina, sve stvari koje stalno vidimo imaju negativan uticaj na zdravlje bubrega".
Da li to znači da ste sigurni od potencijalno štetnih efekata kafe na bubrege, ako pijete manje od 3 šoljice svakog dana?
Foto: Shutterstock
kafa
- Postojala je kriva u obliku slova U za konzumaciju kofeina - objašnjava Jen Hernandez, bubrežni dijetetičar za Eat This i dodaje:
- Oni koji konzumiraju oko 1 šoljice ili manje dnevno su videli prednosti, uključujući zaštitu od krvnog pritiska, dok su oni koji konzumiraju 3 i više šoljice dnevno takođe videli prednosti.
Dakle, na kraju krajeva, to zaista zavisi od pojedinca.
- Kafa sadrži antioksidante i mikronutrijente poput kalijuma, koji mogu biti od pomoći za zaštitu funkcije bubrega, kao i za održavanje dobrog krvnog pritiska - kaže Hernandez i napominje da je "studija iz 2020. pokazao da je kafa korisna u zaštiti bubrega".
To svakako znači da je najbolje konzumirati kafu u umerenim količinama, ako želite da bezbedno uživate u prednostima koje ona nudi. Međutim, ako ste i dalje zabrinuti i radije biste bili sigurni nego da vam je žao, dr Mahdavi ima sugestiju, koja kaže:
- Bezkofeinska kafa je praktično lišena kofeina, a oni koji konzumiraju kafu bez kofeina, ne bi trebalo da imaju veći rizik od disfunkcije bubrega, bez obzira na njihovu genetiku.
Radmila Urošević, magistar sociologije, na osnovu dugogodišnjeg iskustva u organizovanju psiho-socijalnih radionica podrške i ličnog razvoja svih generacija kaže da je prva asocijacija na Osmi mart dan u kome se na licemeran način odnosimo prema ženama.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Radmila Urošević, magistar sociologije, na osnovu dugogodišnjeg iskustva u organizovanju psiho-socijalnih radionica podrške i ličnog razvoja svih generacija kaže da je prva asocijacija na Osmi mart dan u kome se na licemeran način odnosimo prema ženama.
Predstavnici Srpske liste obraćaju se danas medijima nakon zverskog prebijanja Nenad Rašković iz sela Dren od strane Kurtijevih krvožednika gde su pozvali EULEKS i KFOR da hitno reaguju!
Glavni urednik Informera Dragan J. Vučićević otkrio je u prvom Kolegijumu da blokaderi nastavljaju sa vetiranjem - izbacujući sa blokaderske liste kandidate koje su sami predložili.
Glavni urednik Informera Dragan J. Vučićević otkrio je u prvom Kolegijumu da blokaderi nastavljaju sa vetiranjem - izbacujući sa blokaderske liste kandidate koje su sami predložili.
Hrvatski teror ne prestaje, pa su tako Srpkinju Nikolinu Bačkonju osudili na kaznu zatvora samo zato što je objavila fotografiju na društvenim mrežama svog sedmogodišnjeg deteta sa Badnjakom i podignuta tri prsta!
Eparhija raško-prizrenska navela je da je sa dubokom zabrinutošću, bolom i ogorčenjem primila potresno svedočenje Nenada Raškovića i zatražila hitnu, nezavisnu i delotvornu istragu nadležnog tužilaštva i policijskog inspektorata, uz neposredno praćenje Institucije ombudsmana i EULEKS-a.
Kada se dnevna vreva na Zlatiboru stiša, a poslednji zraci sunca polako nestanu iza planinskih vrhova, pogled se sa Tornika seli - pravo u nebo. Evo o čemu je reč.
Ministar unutrašnjih poslova Ivica Dačić izjavio je danas da se nastavlja borba sa gašenjem požara u Srbiji, pre svega u Deliblatskoj peščari i na Stolovima kod Kraljeva, i istakao da za sada nisu ugroženi ljudski životi i naselja.
Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) Srbije apelovalo je danas na građane da budu oprezni zbog sve učestalije pojave krivičnih dela prevara putem telefonskih poziva, kao i da svaki sumnjivi slučaj bez odlaganja prijave policiji.
U ovom periodu u vazduhu su najzastupljeniji poleni korovskih biljaka, a polen ambrozije za sada se registruje u nižim koncentracijama, izjavila je danas Ana Ljubičić iz Agencije za zaštitu životne sredine.
Više javno tužilaštvo u Beogradu podiglo je optužnicu protiv Živorada Č. (35) zbog sumnje da je sa Vorihom I. (31) vrbovao maloletnicu i primoravao je na prostituciju.
U čačanskom naselju Ljubić danas je uhapšen vozač automobila marke "bmw x5", nakon što je, prema prvim informacijama sa terena, pokušao da pobegne policiji.
Policija u Kruševcu, brzom i efikasnom akcijom, rasvetlila je razbojništvo i uhapsila M. M. (23), M. O. (18) i A. K. (24) iz Crne Gore, zbog sumnje da su izvršili ovo krivično delo u saizvršilaštvu.
U velikoj i koordinisanoj akciji traganja i spasavanja u Velebitskom kanalu kod Senja došlo je do velikog obrta - jedna od četvoro nestalih mladih osoba, državljanka Portugalije, pronađena je živa i u dobrom stanju.
Španske vlasti upozorile su danas na povećan rizik od izbijanja požara večeras, kada se očekuje da će stotine hiljada ljudi krenuti ka brdima i plažama kako bi posmatrali potpuno pomračenje Sunca, dok su zbog izuzetno suve vegetacije uvedene dodatne mere opreza.
Iran i Sjedinjene Američke Države nisu razgovarali o produženju privremenog prekida vatre, jer Teheran smatra da sporazum nije ni stupio na snagu i da samim tim ne postoji period koji bi mogao da bude produžen, izjavio je danas visoki iranski zvaničnik za Rojters.
Lula Bregović, ćerka muzičara Gorana Bregovića, zarađuje 20 evra radeći manikir u svom domu u Parizu, dok njen otac ne zna šta će sa bogatstvom koje je stekao tokom karijere.
Pevač Mile Kitić nedavno je otvoreno progovorio o navodnoj aferi sa majkom Mace Diskrecije, kao i o višegodišnjim spekulacijama da je upravo on biološki otac starlete. S druge strane, starleta zahteva DNK test.
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.