Dvadesetogodišnja studija pokazala je da ishrana zasnovana na maslinovom ulju, orašastim plodovima i povrću može značajno da smanji rizik od moždanog udara. Naučnici ističu da pridržavanje mediteranskog načina ishrane može da umanji verovatnoću pojave svih vrsta moždanog udara i do 25 odsto.
Ovakav način ishrane, koji uključuje i morske plodove, integralne žitarice i obilje povrća, već je poznat po brojnim zdravstvenim koristima. Ipak, ova studija donosi snažnije dokaze da mediteranska ishrana može imati važnu ulogu i u prevenciji svih oblika moždanog udara.
Studija objavljena u časopisu Neurology Open Access, zvaničnom izdanju Američke akademije za neurologiju, ukazuje na postojanje veze između mediteranske ishrane i manjeg rizika od moždanog udara, ali ne potvrđuje da je upravo takva ishrana direktan uzrok tog smanjenja.
Ipak, nezavisni stručnjaci koji nisu učestvovali u istraživanju ocenjuju rezultate kao veoma ohrabrujuće, naglašavajući da oni ukazuju na „ogroman potencijal“ za smanjenje verovatnoće da osoba doživi moždani udar.
Zdrava ishrana smanjuje rizik od moždanog udara
Istraživanje koje su sproveli naučnici iz SAD i Grčke pokazuje da mediteranska ishrana, bogata maslinovim uljem, povrćem, orašastim plodovima i morskim plodovima, može da smanji rizik od moždanog udara uopšte, ali i od njegovih specifičnih tipova - ishemijskog i hemoragičnog.
Ishemijski moždani udar, najčešći tip, nastaje kada je protok krvi u mozgu blokiran, dok hemoragični moždani udar uzrokuje krvarenje u mozgu, piše The Guardian.
Foto: Shuterstock
mediteranska ishrana
- Naši nalazi potvrđuju sve veći broj dokaza da zdrava ishrana igra ključnu ulogu u prevenciji moždanog udara. Posebno nas je zanimalo da li se ova povezanost odnosi i na hemoragični moždani udar, jer je o toj vrsti postojalo malo velikih studija - rekla je autorka istraživanja, Sofija Vang iz Sveobuhvatnog centra za rak u Duarteu, Kalifornija.
Studija je pratila 105.614 žena u Kaliforniji prosečne starosti 53 godine na početku istraživanja, koje tada nisu imale istoriju moždanog udara.
Učesnicama studije dodeljivan je skor od 0 do 9, koji je pokazivao koliko se pridržavaju mediteranske ishrane. Poeni su se dobijali za konzumiranje hrane iznad proseka populacije u određenim kategorijama - integralne žitarice, voće, povrće, mahunarke, maslinovo ulje i riba, kao i za umereni unos alkohola.
S druge strane, učesnice su dobijale više poena ako su manje konzumirale crveno meso i mlečne proizvode u odnosu na prosečan unos. Sve učesnice praćene su u proseku 21 godinu, što je omogućilo detaljnu procenu dugoročnog uticaja ishrane na rizik od moždanog udara.
Foto: Shutterstock
žena koja doživljava moždani udar
Nakon što su istraživači uzeli u obzir druge faktore koji mogu uticati na rizik od moždanog udara, poput pušenja, fizičke aktivnosti i visokog krvnog pritiska i pokazalo se da su učesnice sa najmanje rizičnim ishrambenim i životnim navikama imale 18 odsto manju verovatnoću da dožive moždani udar u poređenju sa ženama iz najrizičnije grupe.
- Moždani udar je vodeći uzrok smrti i invaliditeta, pa je ohrabrujuće pomisliti da promene u ishrani mogu smanjiti rizik od ove razorne bolesti. Ipak, potrebna su dalja istraživanja kako bismo potvrdili ove nalaze, bolje razumeli mehanizme koji stoje iza njih i otkrili nove načine prevencije moždanog udara - naglašava Sofija Vang.
Iako je studija imala neka ograničenja, posmatrane su samo žene, a učesnice su same prijavljivale podatke o ishrani, nezavisni stručnjaci ocenjuju da su zaključci značajni i predstavljaju važan doprinos razumevanju uloge mediteranske ishrane u prevenciji moždanog udara.
- Odavno je poznato da mediteranska ishrana može pomoći u smanjenju rizika od kardiovaskularnih bolesti, uključujući i moždani udar. Naša organizacija pohvaljuje naučnike koji su pokazali da ovaj način ishrane smanjuje rizik od ukupnog, ishemijskog i hemoragičnog moždanog udara - ističe Džulijet Buveri.
Ona dodaje da, iako su hemoragični moždani udari ređi, oni su mnogo teži, pa je ohrabrujuće što ova studija osvetljava ovaj kritični, ali nedovoljno proučen podtip moždanog udara.
Naučnici su upozorili da ispijanje 3 ili više alkoholnih pića dnevno značajno povećava rizik od pucanja krvnog suda u mozgu i trajnog oštećenja moždanog tkiva.
Moždani udar je ozbiljno zdravstveno stanje koje zahteva temeljne promene u načinu života, a ishrana igra ključnu ulogu u oporavku i prevenciji ponovnog udara.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Pojavio se još jedan šokantan snimak incidenta sa blokaderskog skupa u Valjevu, na kojem se jasno vidi kako blokaderka Dijana Hrka drži motku u ruci, preti, udara, a zatim juri aktivistkinju Srpske napredne stranke (SNS) Nedu Perić.
Vlada Srbije razrešila je profesore Nebojšu Bojovića sa mesta predsednika, a Vladana Đokića sa mesta člana Upravnog odbora Instituta za arhitekturu i urbanizam Srbije.
Predsednica Skupštine Ana Brnabić poručila je jasno daje Univerzitet u Beogradu prebrodio svašta, ali političara na poziciji rektora Vladana Đokića, ne uspeva da prebrodi!
U prethodnoj epizodi emisije "Na merama" pokazali smo vam kakvu to kampanju vodi političar u pokušaju Miki Aleksić, šta ovih dana radi profesor blokader Milo Lompar, koje propise krši samozvani ekolog Aleksandar Jovanović Čuta, čime se bavi potrčko Dragana Đilasa, Borko Stefanović…
Ministarstvo unutrašnjih poslova upozorava građane na internet prevare, a žrtva može biti svako ko koristi telefon, računar, društvene mreže ili elektronsko bankarstvo.
Procenjuje se da će za 28 nedelja primene Zakona o legalizaciji biti upisano 320.000 objekata u Republičkom geodetskom zavodu, koliko je bilo upisano u poslednjih 28 godina, rekao je direktor Agencije za prostorno planiranje i urbanizam Srbije Đorđe Milić.
Putnici iz autobusa srpske agencije koji je jutros oko 3 sata sleteo sa puta u Bugarskoj, krenuli su danas popodne put Srbije. Autobus niških registarskih oznaka stigao je na lice mesta oko 15 časova, preuzeo putnike i oni su nastavili putovanje ka Srbiji.
Sva ubistva i teška ubistva, uključujući pokušaje i pripremne radnje, koja su izvršena od početka 2026. godine do danas na teritoriji Beograda, uspešno su rasvetljena i rešena, potvrdio je glavni javni tužilac Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenad Stefanović.
Fudbaleri Partizana u prvom meču plej-ofa za Ligu Konferencija gostuju Hetafeu, ali je već sada jasno da će Špance u Humskoj sačekati paklena atmosfera.
Premijer Mađarske Peter Mađar izjavio je danas da su radovi na izgradnji privremene podvodne brane na Dunavu koja bi trebalo da obezbedi nesmetan rad nuklearne elektrane Pakš "trka sa vremenom".
Ukrajinski predsednik se muči da pronađe nekoga sa dovoljnim uticajem da predstavlja Kijev pred Trampovom administracijom, a potencijalni kandidati se pokazuju nevoljnim da preuzmu iscrpljujući zadatak u kritičnom trenutku rata, prema rečima dva bivša visoka ukrajinska zvaničnika i četiri poslanika, piše briselski Politiko.
Marokanske snage bezbednosti sprečile su danas pokušaj više stotina migranata, uglavnom podsaharskih Afrikanaca, da ilegalno pređu granicu i uđu u španski grad, eksklavu Seutu.
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.