Stručnjaci koji su sproveli studiju podsećaju da bi ljudi trebali da vode računa o uravnoteženoj ishrani, da održavaju zdravu telesnu težinu i, ako puše, trebali bi da prestanu.
Konzumiranje čaše mleka dnevno smanjuje rizik od razvoja raka creva za gotovo petinu, pokazala je dosad najveća sprovedena studija ovog tipa. Istraživači sa Univerziteta u Oksfordu kažu da su pronašli dosad najjači dokaz o tome da kalcijum štiti od razvoja ove smrtonosne bolesti.
Rezultati njihovog istraživanja ukazuju na to da će svakoj dvadesetoj ženi i svakom sedamnaestom muškarcu u Velikoj Britaniji tokom života biti dijagnostifikovan rak creva. Više od polovine takvih slučajeva moguće je sprečiti. Naučnici tvrde da ih je 13 posto uzrokovano konzumiranjem mesnih prerađevina, a 11 posto prekomernom težinom i gojaznošću.
Najnovije istraživanje, čiji su rezultati objavljeni u časopisu Nature Communications, proučavalo je 97 prehrambenih sastojaka i njihov uticaj na rizik od razvoja raka creva među 542.778 žena. One su učestvovale u studiji o zdravlju žena u svetu koja se sprovodi pod nazivom Million Women Study.
Jedna od najvećih studija o zdravlju
Reč je o jednoj od najvećih studija o zdravlju žena u svetu. U njoj je u razdoblju od 1996. do 2001. uključeno više od 1.3 miliona žena iz Ujedinjenog Kraljevstva i od tada se vodi evidencija o zdravstvenim ishodima. Studija je započeta s ciljem dobijanja pouzdanih informacija o rizicima povezanim s različitim vrstama hormonske terapije u menopauzi, ali svrha je da pruži informacije o učincima brojnih drugih faktora koji bi mogli da utiču na zdravlje žena sa povećanjem njihove životne dobi.
Za vreme praćenja u trajanju od gotovo 17 godina u 12.251 žene razvio se rak creva, pri čemu su manjak kalcijuma i konzumiranje alkohola imali najsnažniji učinak na razvoj promena povezanih s razvojem raka creva u odnosu na sve ostale proučavane prehrambene faktore. Naučnici su ustanovili da je prosečno dodatnih 300 mg kalcijuma dnevno, što odgovara velikoj čaši mleka od 240 ml ili nekoliko čašica jogurta, rezultiralo smanjenjem od 17% od opasnosti od razvoja raka creva.
Foto: Shutterstock
devojka pije čašu mleka
Studija je otkrila i da kalcijum slično deluje na sprečavanje pojave raka creva bez obzira na to konzumira li se iz mlečnih ili nemlečnih izvora, što ukazuje na to da je glavni faktor smanjenja rizika upravo – kalcijum.
Sir i sladoled mogu da budu korisni
Istraživači kažu da je u obzir uzeta konzumacija kalcijuma iz mleka, kalcijuma iz jogurta, povrća i ostalih izvora, a povezanost sa proizvodima od sira i sladoledom nije jasno navedena u studiji. Ipak tvrde da ne postoji poseban razlog zbog kog se u obzir na bi uzeli i proizvodi od sira, kao i sladoled.
Istraživači su su otkrili i to da 20 g alkohola dnevno (što je jednako srednje velikoj čaši vina ili količini od pola litra piva) povećava rizik od razvoja raka creva za 15 posto. Studijom su potvrđeni i od ranije poznati podaci po kojima mesne prerađevine i crveno meso povećavaju rizik od razvoja raka creva, preciznije, konzumiranje 30 g tih namirnica dnevno povezano je sa povećanjem rizika od 8 %.
Foto: Shutterstock
sladoled ov vanile
Dr Keren Papier je rekla da treba provesti dodatna istraživanja, ali je istakla da je “reč o najopsežnijoj ikada dosad provedenoj pojedinačnoj studiji o odnosu između ishrane i razvoja raka creva koja ističe zaštitnu ulogu kalcijuma u potencijalnom razvoju ove bolesti”.
Istraživači tvrde da bi zaštitna uloga kalcijuma mogla biti povezana sa sposobnošću ovoga najzastupljenijeg minerala u ljudskom organizmu da se veže za žučnu kiselinu i slobodne masne kiseline u jednome delu creva, smanjujući na taj način njihov učinak na podsticanje razvoja raka.
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće
registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni.
Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili
nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji,
etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne
predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, gostovao je u emisiji "Jutro" na TV Prva. Predsednik je tom prilikom govorio o svim važnim temama koje se tiču svih građana Srbije.
Kiril Dmitrijev oštro je napao britanskog premijera Kira Starmera nakon što je London saopštio da su britanske snage presrele naftni tanker iz takozvane ruske „flote iz senke“ u Lamanšu.
Fotografija rektora Vladana Đokića iz Hilandara proširila se društvenim mrežama brzinom svetlosti, a trenutak u kom je na fotografiji uslikan zgranuo je mnoge.
Predsednik Srpske naredne stranke (SNS) Miloš Vučević izjavio je večeras na svečanoj akademiji povodom obeležavanja 27. godišnjice Bitke na Košarama u Narodnom pozorištu u Beogradu, da otadžbina nije predmet, već misao i vera, a to, kako je rekao, nikada ne umire.
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić pozvao je građane da 27. juna dođu u Beograd, a kao podrška tom pozivu na društvenim mrežama pojavio se video koji su snimili građani.
Sektor za vanredne situacije Ministarstva unutrašnjih poslova Srbije objavio je večeras da je okončana vanredna situacija proglašena zbog upozorenja na oluju sa gradom i jakim vetrom.
Srpska pravoslavna crkva samo u izuzetno retkim slučajevima pomera proslavljanje Đurđevdana. Takva situacija dogodila se 1983. godine, a prema crkvenom kalendaru ponoviće se i 2078.
Republički hidrometeorološki zavod Srbije izdao je hitno upozorenje za grmljavinske oluje i nevreme na području cele zemlje. Prema radarskim snimcima, nepogode će se zadržati do ponoći.
U noći između 8. i 9. aprila 1999. godine, započela je krvava bitka na Košarama, koja se smatra jednom od najvećih u novijoj srpskoj istoriji. U 3 sata počela je masovna artiljerijska vatra sa albanske strane u pravcu karaule Košare, gde su svoju otadžbinu branila golobrada deca!
Šta se dogodi kada se linija između sveta živih i sveta mrtvih potpuno izbriše u umu pojedinca? Od Rusije gde su dečiji leševi postajali lutke, preko američkih farmi na kojima su ljudski ostaci pretvarani u nameštaj, pa sve do stanova u Beogradu gde se spavalo tik uz mumificirana tela najbližih.
Tokom popodnevnih časova su pripadnici Žandarmerije pronašli tela G.O. (47) i S.I. (49) iz Novog Orahova kod Bačke Topole, koji su u subotu kasno popodne ispali iz čamca na Tisi kod Sente.
U nedelju pre podne u selu Kobaj kod Prizrena došlo je do tragičnog sukoba u kojem je jedna osoba izgubila život, a druga je povređena, a reč je o obračunu između dve porodice.
Abas Pjakišev, zamenik ministra zdravlja Harkovske vojno-civilne administracije, prijavio je slučajeve HIV infekcije u redovima ukrajinskih oružanih snaga (UOS), javlja TASS .
Dva helikoptera su se sudarila iznad Rio de Žaneira u Brazilu nedelju ujutru i srušila u zapadnoj zoni grada, pri čemu je poginulo svih šest osoba, saopštili su vatrogasci.
Švajcarska policija ispalila je danas suzavac na demonstrante koji su protestovali zbog samita G7, kada su pokušali da dođu do zgrade Ujedinjenih nacija u Ženevi, izjavio je svedok događaja.
Potpisivanjem ugovora vrednog 20 miliona dinara, Ministarstvo kulture je kroz ovogodišnji konkurs "Gradovi u fokusu 2026" omogućilo Apatinu izgradnju kompletnih instalacija i završne građevinsko-arhitektonske radove na Kući "Turski", odnosno budućem apatinskom muzeju.
Pevač Marko Gačić otvoreno je govorio o odnosu sa bivšom suprugom Gogom, reakciji dece na njegovu trudnu partnerku, ali i uputio oštru poruku bivšoj kumi Tamari Milutinović.
Aco Pejović odlučio je da javno progovori o temi o kojoj se na estradi retko govori - stvarnim troškovima i odgovornostima koje nosi uspešna muzička karijera.
Komentari
Ostavite komentar
Pravila komentarisanja:
Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.
Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.
Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.
Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.