• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: A. Crnomarković

08.10.2019

14:20

OTIMAČINA! PREVARANTI MAJSTORI PELJEŠE NEMOĆNE ŽENE: Popravke u kući potrošačima se PRETVARAJU U NOĆNU MORU!

Zaštitnik potrošača

OTIMAČINA! PREVARANTI MAJSTORI PELJEŠE NEMOĆNE ŽENE: Popravke u kući potrošačima se PRETVARAJU U NOĆNU MORU!

Podeli vest

Trudnici naplatili 7.000 dinara za pola sata rada, starici uzeli 10.000 dinara za otpušavanje WC šolje * Marina sa Banovog brda za zamenu ventila, koji košta 500 dinara, morala da iskešira čak 7.000 * Penzionerki za odgušenje WC šolje uzeli nešto manje od sto evra

Majstori u Srbiji sve češće svoje usluge naplaćuju proizvoljno i po nekoliko puta skuplje, pa tako varaju naivne, lakoverne i nezaštićene potrošače!

Zbog sve manjeg interesovanja mladih za ova, nekada časna i poštena zanimanja, ali i odlazaka zanatlija u inostranstvo, oglasi u našoj zemlji puni su prevaranata koji vam za jednostavnu popravku, ne dužu od pola sata, naplate i više od sto evra.

Da sve bude gore, majstori najčešće varaju starice, trudnice i žene koje su sa decom same kod kuće, jer su nezaštićene i ne mogu da im se suprotstave.

Majstori: Zbog prevaranata
odavno smo svi lošem glasu

Prevaranti ne predstavljaju problem samo potrošačima nego i poštenim majstorima koji su zbog njih na lošem glasu.

- Bio sam nedavno kod jedne starije žene da joj zamenim grejač na bojleru. Kada sam joj naplatio oko 3.000 dinara, sa novim grejačem, iznenadila se jer je poslednju popravku, zamenu sifona, koji košta 250 dinara na pijaci, platila 8.000 dinara.

Zbog takvih "kolega" građani su izgubili poverenje u našu struku generalno, sve češće nas dočekuju na nož i ne veruju nam kada kažemo šta bi još valjalo popraviti - kaže električar Miladin Miletić.

Stručnjaci i predstavnici udruženja potrošača u razgovoru za naš list konstatovali su da su majstorske prevare ogroman problem i savetovali potrošače da uvek prvo pitaju za cenu i da dobro provere koga puštaju u kuću.

Uz to, oni su pozvali nadležne organe da pod hitno počnu da rigorozno kažnjavaju zanatlije koje krše zakon i ne naplaćuju usluge po zvaničnom cenovniku.

Sve više ojađenih

Redakciji Zaštitnika potrošača poslednjih nedelja javile se na desetine ljudi koje su majstori prevarili i jednostavne popravke im naplatili "kao Svetog Petra kajganu". Jedna od njih, trudnica Marina. J sa Banovog brda u Beograda pozvala je vodoinstalatera da joj zameni odvodni ventil za veš-mašinu.

To je jednostavan posao od 30 minuta, koji zna da uradi većina muškaraca bez ikakvog zanata. Međutim, kada se sve završilo, ona je shvatila da će "zlatne majstorske ruke" morati da plati više nego predavanje doktora nauka.

- Trebalo je da mi se ugradi odvodni ventil za veš-mašinu. Pošto moj muž radi po ceo dan, odlučila sam da ga ne opterećujem time i da pozovem vodoinstalatera. Računala sam da je to jednostavno i da neće biti skupo.

 

OVLAŠĆENI LG SERVIS ODRAO KUPCA! Frižider u garanciji, A POPRAVKA 100 EVRA!

Pronašla sam broj neke firme "Protok", koja se dosta reklamira na internetu, objasnila im problem i dogovorila se kada će da dođu. Majstor je vrlo brzo završio posao, ali kada mi je dao račun, umalo nisam pala u nesvest. Naplatio mi je 7.000 dinara za nešto što je za pola sata namestio - priča Marina i dodaje:

- Pošto sam u devetom mesecu trudnoće i kod kuće sam sa malim detetom, nisam imala izbora nego da platim. Kasnije, kada je muž došao i kada smo se raspitali i saznali da taj deo košta maksimum 500 dinara, shvatila sam da sam prevarena. Majstor je verovatno odokativno rekao ogromnu cenu, jer je video nov stan i samu trudnicu sa detetom. Mislim da je to sramota i da tome neko mora stati na put kako i druge žene ne bi prošle ovo što sam ja.

Foto: youtube.com

 

Ista firma, druga cena

Da je reč o najobičnijoj otimačini, najbolje svedoči i to da je firmu "Protok" posle nekoliko dana pozvao naš novinar i za istu popravku rečena mu je čak dvostruko niža cena.

- Ako smo dobro razumeli, želite da vam ugradimo odvodni ventil za veš-mašinu. Originalni deo, plus dolazak na kućnu adresu, plus ruke, cena je 3.500 dinara - rekli su nam u "Protoku", ali nisu znali da nam odgovore na pitanje zbog čega su našoj čitateljki naplatili 7.000 dinara, već se osoba koja se javila branila da ne zna ko je išao na taj teren.

 

 

Majstorske prevare je na svojoj koži osetila i Radmila Popović (78), penzionerka iz Beograda, kojoj je majstor za otpušavanje WC šolje naplatio više od 10.000 dinara.

- Živim sama i nemam nikoga ko bi mogao da mi pomogne oko kvarova u kući. Čak i za zamenu sijalice ponekad moram da zovem majstora, pa mi za tu uslugu naplate oko 1.000 dinara. Ali šta ću, sama ne mogu, pa platim. I tih 10.000 dinara za otpušavanje WC šolje sam platila, ubeđena da je to realna cena, pa sam tek posle u razgovoru sa komšijama shvatila da sam prevarena, ali tada više ništa nisam mogla da učinim.

Stara sam i nezaštićena i koliko kažu moram da dam. Neko bi nas penzionere ipak trebalo da zaštiti od tih prevaranata. Sigurna sam da majstori ne smeju tako da pokradu nekog mladog čoveka, ali mene nemoćnu mogu kako hoće - jada se starica.

Kazni zasad nema

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) kažu da je ovo najteži oblik otimačine i da svi oni majstori koji krše Zakon moraju biti drakonski kažnjeni.

- Ovo se dešava već duže vreme i situacija je sve gora i gora. Onih poštenih majstora, kao što su bili nekada, sve je manje, a iza brojeva na lecima, reklamama na internetu nalaze se prevaranti koji samo čekaju priliku da nekoga oderu i naplate mu više nego što treba. Posebno je strašno što su prevarantima ciljna grupa samohrane majke, trudnice i penzionerke, koje su nemoćne i ne mogu da odbiju da plate.

Zbog ovih prevaranata pošteni majstori su na stubu srama i imaju manje posla
Petar Bogosavljević, Pokret za zaštitu potrošača

Zbog toga sa pravom kažem da je ovo najteži oblik otimačine, pogotovo što smo u mnogobrojnim prijavama potrošača videli da im naplaćuju i po nekoliko puta više od realne cene.

To ne sme da se događa, jer su po zakonu svi majstori dužni da imaju cenovnik i da naplaćuju shodno njemu. Zbog toga pozivam

Tržišnu inspekciju da drakonski kazni sve ove prevarante koji krše zakon. Neophodne su i visoke materijalne kazne i zabrana rada kako bismo jednom ovome stali na put - rekli su nam u NOPS.

 

OVLAŠĆENI SERVISI PLJAČKAJU VOZAČE: Otkrivamo kako nas zakinu i po 1.000 evra

Iz ove organizacije su potom i posavetovali sve potrošače kako da se zaštite od majstora prevaranata.

- Glavno i osnovno je da se pita kolika je cena. Uz to, poželjno je i da pitate koji će materijali ili delovi biti korišćeni, koja im je cena, ali i koliko košta dolazak majstora na kućnu adresu i njegov rad. To je bitno da biste sprečili da oni naprave legitiman račun u kome su nakarikali 101 stvar.

 

SBB PLJAČKA, POTROŠAČI OGORČENI: Kupio najskuplji paket, a nema internet u celom stanu, ZA TO KRIVE RASPRED SOBA?!

Oni imaju te svoje norme i, primera radi, na računu vaše čitateljke piše "norma 13", što možda znači da je on radio ko zna koliko dugo, a zapravo je ventil zamenio za pola sata. Samo nas maksimalan oprez može spasiti od svih ovih prevara - poručuju iz NOPS.

Sa NOPS je saglasan i predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević, koji tvrdi da, pored potrošačima, prevaranti čine veliku štetu i svim onim poštenim majstorima.

- Zamislite kako sve ovo utiče na ugled onih ljudi u esnafu koji rade najpoštenije moguće. Zbog ovih prevaranata oni su na stubu srama i imaju manje posla. Uvek u ovakvim situacijama govorim da je neophodno da se primenjuje Zakon o konkurenciji i da se kažnjava sva nelojalna konkurencija.

Onoga trenutka kada budemo imali fer i zdravu konkurenciju na tržištu i potrošačima će biti mnogo bolje - smatra Bogosavljević.

Foto: Shutterstock

 

Saveti Zaštitnika potrošača: Kako da vas ne prevare

Ukoliko ste pronašli oglas u novinama, na internetu ili flajeru koji vam je ubačen u sanduče, proverite da li je majstor uredno registrovan preduzetnik na sajtu Agencije za privredne registre - www.apr.gov.rs. Ukoliko nije, bolje da ga odmah preskočite i krenete dalje u potragu.

Ako je majstor uredno registrovan, to ne znači da treba da zaboravite na oprez. Naprotiv, u vezi sa naplatom usluge, kada dođe kod vas, ne propustite da pitate nekoliko važnih stvari.

1. Da li se posebno naplaćuje dolazak i da li se cena naplate razlikuje u zavisnosti od doba dana i brzine dolaska (dva sata od poziva ili u toku noći - ako neki majstor radi 24 sata, moguće je da će njegove usluge biti skuplje)?

2. Koliko košta rad, a koliko materijal?

3. Ko obezbeđuje materijal i rezervne delove - majstor ili vi?

4. Da li u cenu ulazi odnošenje šuta, čišćenje stana nakon radova i slično?

Takođe, preporuka je da nazovete nekoliko majstora kako biste uporedili cene. Pitajte sve što vas zanima u vezi sa opravkom i zapamtite da je, pre nego izvrši i neke dodatne radove, majstor dužan da vas pita da li se slažete sa tim. Ovo je posebno važno, jer je moguće da se dodatni rad plaća.

Svaki majstor koji ima registrovanu radnju mora na vidnom mestu da istakne cenovnik usluga, a onaj koji dolazi na vaš poziv mora da vam pokaže cenovnik usluga pre nego što otpočne sa radom.

Kad vam majstor pre popravke saopšti kolika će biti cena usluge i vi na nju pristanete, nemate osnova da se bilo kome žalite na cenu. Ipak, to ni u kom slučaju ne znači da ne možete da reklamirate uslugu ukoliko je loše obavljena.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Tagovi:

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
pc

pre 5 godina

Ko hoće jeftinije da otpušava wc šolje neka to radi jeftinije. Ne znam što se žalite. Uzmite alat u ruke i radite.

Stojan

pre 5 godina

Ni ne pada mi na pamet da pozovem majstora da popravi frizider, masinu za ves ili TV. Kad se pokvari mi jednostavno bacamo i kupujemo druge. Jedino jos kola popravljamo. Popravke su preskupe da se bolje isplati malo vise platiti i imas novu stvar sa garancijom. Ali zato ne idemo na odmore toliko koliko neki koji nemaju para.

Politika

TV

Želimo li mirniju budućnost ili povratak u prošlost? Ne propustite Info dan od 15 časova!
Live TV

Želimo li mirniju budućnost ili povratak u prošlost? Ne propustite Info dan od 15 časova!

Juče se predsednik Srbije Aleksandar Vučić obratio javnosti sa važnom porukom: „Važno je da u ovom trenutku nastavimo da radimo zajedno, da sve naše razlike ne ostavljamo po strani, ali da pokušamo da razumemo da su nam mir i stabilnost u zemlji od izuzetnog značaja.“ Njegove reči dolaze u trenutku kada deo opozicije poziva na sukobe i nemire, što podseća na mračne epizode iz prošlosti.

23.12.2024

12:48

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set