• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer.rs/Novosti

11.12.2024

17:24

Bliži se kraj trgovačkim prevarama? Smišljena "caka" za sprečavanje lažnih sniženja

Shutterstock

Zaštitnik potrošača

Bliži se kraj trgovačkim prevarama? Smišljena "caka" za sprečavanje lažnih sniženja

Podeli vest

U cilju sprečavanja prodavaca u podizanju cena pre sniženja i obmanjivanju građana o iznosu popusta, postoji mogućnost uvođenja pravila da se, osim nove cene istakne i ona koja je za konkretan proizvod važila u periodu koji nije kraći od 30 dana.

Ovo pravilo predviđeno je direktivom EU, a implementaciju iste u naše zakonodavstvo predložio je deo članova Radne grupe koja se trenutno bavi izmenama Zakona o zaštiti potrošača.

Nedavno je došao kraj akcijskih perioda "crni petak" i "crni novembar", a zimsko sezonsko sniženje počinje, prema zakonu, od 25. decembra i 10. januara. Trgovci, kao što smo navikli, oglašavaju popuste od 10 do čak 70 odsto, ali znamo da je sve to deo marketinških trikova i da je malo pravih popusta u realnosti.

Iz udruženja potrošača su potvrdili kako se građani najčešće žale na lažne popuste, skoka cena neposredno pred sniženje i vraćanje na isto tokom popusta.

Zakonom o trgovini je sada zabranjeno glašavanje prividnih sniženja roba ili usluga, ukoliko prethodna cena nije prikazana u pravom svetlu ili je roba ponuđena po ranijoj ceni u zanemarljivo kratkom periodu.

Upravo ta formulacija "u zanemarljivo kratkom periodu" je širok pojam i trgovcima daje šansu da primenjuju lažne popuste. Nepoštovana poslovna praksa se može sprečiti implementacijom direktive EU.

Foto: Shutterstock

Popust

- Nadamo se da će biti usvojeni propisi iz tog evropskog akta, jer bi se time smanjila mogućnost da trgovci obmanjuju potrošače prividnim sniženjima - kaže Marko Dragić iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Takva manipulacija potrošača, poskupljivanje proizvoda neposredno pre sniženja da bi se naprasno oglasilo pojeftinjenje, teško može biti uočljiva. Potrebno je da onda građani prate cenu predmeta koji ih interesuje i to tokom dužeg perioda.

Na sreću, edukovanih potrošača je sve više, pa češće dolazi do prijava ovakvih i njima sličnih prevara.

Dragić objašnjava prekršaj predstavlja i ako bi tržišna inspekcija utvrdila takvo ponašanje trgovca, uz nedostatak nadzora.

Oni imaju pravo uvida u knjige i mogu da provere kako su cene menjane. Ako je nivelacija rađena kratak period pred oglašavanje popusta i cene su podignute, pa su onda prikazane kao snižene na nekoj akciji to je kršenje odredaba Zakona o trgovini. Naravno, usvajanje evropske direktive bi rešilo ovaj problem na jednostavniji način.

Ukoliko sada ne dođe do implementiranja akta EU, Srbija će, u narednom periodu morati da se uskladi sa propisima EU koji se tiču zaštite potrošača, čime će biti podrazumevana i posebna pravila o isticanju cena tokom popusta.

Kao upozorenje za zimsko sezonsko sniženje koje nam sledi uskoro, Dragić ističe da ukoliko je oglašen najveći procenat sniženja, na primer 50 odsto, onda najmanje jedna petina proizvoda mora da bude obuhvaćena tim popustom.

- Ako je ponuđena roba u zanemarljivoj količini ili sa ciljem da se potrošač navodi na kupovinu druge vrste proizvoda, onda je to prekršaj - objašnjava on.

Foto: Shutterstock

Kupovina

Roba koja se nudi tokom narednog zimskog sniženja, treba biti iz zimske i jesenje kolekcije, a ne letnje!

Apeluje na potrošače da, ukoliko uoče neku zloupotrebu, to mogu da prijave tržišnoj inspekciji ili organizacijama za zaštitu potrošača, ali glavni savet kupcima je da budu oprezni kako bi izbegli prevare trgovaca.

Često se uočava sniženje proizvoda tek za neki dinar, što posebno iznervira kupce, ali se to ne računa u prekršaj.

Sezonsko sniženje u Srbiji se oglašava dva puta godišnje i traje najduže do 60 dana. Zimsko počinje između 25. decembra i 10. januara, a letnje mora da startuje od 1. do 15. jula. Zakonom o trgovini razdvojene su vrste prodajnih podsticaja. Postoji jasna razlika između sezonskog sniženja, rasprodaje i akcijske prodaje. Za sve ove vrste podsticaja, osim za akcije koje traju do tri dana, prodavac je obavezan da istakne staru i novu cenu.

Prodavac ima pravo da organizuje rasprodaju isključivo kada se maloprodajni objekat zatvara, prestaje sa radom ili prodajom određene robe, dok onaj koji redovno posluje to ne može da učini.

Akcijske prodaje ne mogu da traju duže od 31 dana na određeni proizvod.

Aktuelni Zakon o trgovini u Srbiji predviđa prekršajnu odgovornost kada se trgovac ne pridržava uslova za oglašavanje sniženja cena. Ukoliko inspekcija utvrdi grešku, sledi zahtev za pokretanje prekršajnog postupka protiv prodavaca. Predviđena je kazna od 500.000 do dva miliona dinara za pravno lice, kao i 50.000 do 150.000 dinara za odgovorno lice.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set