• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

Izvor: Informer.rs

03.06.2025

09:00

Ovaj vitamin usporava starenje za 3 godine - Doprinosi i smanjenju rizika od autoimunih bolesti

Shutterstock

Zdravlje

Ovaj vitamin usporava starenje za 3 godine - Doprinosi i smanjenju rizika od autoimunih bolesti

Rezultati randomizovanog kontrolisanog ispitivanja VITAL otkrivaju da suplementacija vitaminom D pomaže u održavanju telomera, zaštitnih kapica na krajevima hromozoma koje se skraćuju tokom starenja i povezane su sa razvojem određenih bolesti.

Novi izveštaj, objavljen u časopisu "The American Journal of Clinical Nutrition" , zasnovan je na podacima iz podstudije VITAL koju su zajedno vodili istraživači sa Univerziteta Masačusets u Brigamu i Medicinskog koledža Džordžije i podržava obećavajuću ulogu u usporavanju biološkog starenja.

VITAL je prvo veliko i dugoročno randomizovano ispitivanje koje pokazuje da suplementi vitamina D štite telomere i očuvaju dužinu telomera.

Ovo je od posebnog interesa jer je VITAL takođe pokazao koristi vitamina D u smanjenju upale i smanjenju rizika od odabranih hroničnih bolesti starenja, kao što su uznapredovali rak i autoimune bolesti.

Dr med. Džoan Menson, koautorka, glavna istraživačica VITAL-a i šefica Odeljenja za preventivnu medicinu u bolnici Brigham and Women's kaže: 

Telomere su napravljene od ponavljajućih sekvenci DNK, ili baznih parova, koji sprečavaju razgradnju ili spajanje krajeva hromozoma sa drugim hromozomima. Skraćivanje telomera je prirodni deo starenja i povezano je sa povećanim rizikom od raznih bolesti povezanih sa starenjem.

Nekoliko kratkoročnih, malih studija sugerisalo je da suplementacija vitaminom D ili i može pomoći u podršci telomera, ali rezultati su bili nedosledni.

Foto: Shutterstock

 

VITAL je randomizovano, dvostruko slepo, placebo kontrolisano ispitivanje suplementacije vitaminom D3 (2.000 IJ/dan) i omega-3 masnim kiselinama (1 g/dan) koje je pratilo žene u SAD starosti 55 godina i više i muškarce starosti 50 godina i više tokom pet godina. VITAL podstudija telomera obuhvatila je 1.054 učesnika, čija je dužina telomera u belim krvnim zrncima procenjena na početku i u 2. i 4. godini.

U poređenju sa uzimanjem placeba, uzimanje suplemenata vitamina D3 značajno je smanjilo skraćivanje telomera tokom četiri godine, sprečavajući ekvivalent skoro tri godine starenja u poređenju sa placebom.

Suplementacija omega-3 masnim kiselinama nije imala značajan uticaj na dužinu telomera tokom praćenja.

- Naši nalazi ukazuju na to da ciljana suplementacija vitaminom D može biti obećavajuća strategija za suzbijanje procesa biološkog starenja, iako su potrebna dalja istraživanja - rekao je dr Haidong Žu, prvi autor izveštaja i molekularni genetičar na Medicinskom koledžu Džordžije, Univerziteta Augusta, piše News-medical.net




Komentari

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Miki Aleksić bi najradije spalio ovaj snimak! Leti perje nakon što je odjavio Đilasa, sve mu izvlače iz naftalina (VIDEO)
Politika

Miki Aleksić bi najradije spalio ovaj snimak! Leti perje nakon što je odjavio Đilasa, sve mu izvlače iz naftalina (VIDEO)

Predsednik Narodnog pokreta Srbije (NPS) Miroslav Miki Aleksić izjavio je, govoreći o potencijalnoj koaliciji proevropskih stranaka za predstojeće parlamentarne izbore, da će njegova stranka uzeti aktivno učešće na tim izborima, ali da će odluka o formatu izbornih koalicija biti doneta "na vreme, u najboljem interesu antirežimskog bloka".

09.06.2026

13:53

TV

Izvinjenje Andree Veskov
Live TV

Izvinjenje Andree Veskov

Voditeljka Informer TV Andrea Veskov uputila je javno izvinjenje Privrednoj pravnoj akademiji iz Novog Sada i njenom rektoru prof dr Milanu Počuči zbog pogrešno interpretiranog stava u vezi sa tom institucijom u poslednjem izdanju emisije Paralela.

07.06.2026

11:11

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda
Live TV

"U sredu sa Bojanom Bilbijom" - Novi radijski format koji može i da se gleda

Publika od sada ima priliku da svake srede od 17 časova na Prvom programu Radio Beograda prati novi politički tok-šou "U sredu sa Bojanom Bilbijom". Reč je o autorskom projektu koji se bavi najvažnijim političkim, geopolitičkim i društvenim temama koje oblikuju svakodnevni život građana Srbije, ali i globalne procese koji utiču na ceo svet.

05.06.2026

16:31

JOŠ TV VESTI

Društvo

Hronika

Planeta

JOŠ Planeta VESTI

Zabava

Džet set