• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

23.07.2026

21:05

Namirnica koja obara "loš" holesterol: Jedite je svaki dan i srce će vam biti zahvalno

Shutterstock

Zdravlje

Namirnica koja obara "loš" holesterol: Jedite je svaki dan i srce će vam biti zahvalno

Novo istraživanje pokazalo je da svakodnevno konzumiranje jednog avokada može doprineti očuvanju zdravlja srca. Ova namirnica pomaže u snižavanju nivoa lošeg holesterola, čime se smanjuje rizik od razvoja srčanih oboljenja.

Avokado je bogat zdravim mononezasićenim mastima, vlaknima i vitaminima E, K i B6, koji imaju važnu ulogu u očuvanju organizma. Prema rezultatima nove analize, njegova redovna konzumacija može doprineti snižavanju nivoa holesterola već u periodu od šest meseci.

Rezultati istraživanja objavljeni u časopisu Journal of Clinical Lipidology pokazali su da su osobe koje su tokom šest meseci svakodnevno konzumirale po jedan avokado imale niži nivo LDL-a, odnosno lipoproteina niske gustine, koji je poznat kao "loš" holesterol.

Istraživanje je obuhvatilo analizu podataka iz studije "Habitual Diet and Avocado Trial", u kojoj je učestvovalo 786 odraslih osoba starijih od 25 godina sa abdominalnom gojaznošću.

Svi učesnici imali su povećan obim struka - više od 101 centimetra kod muškaraca i preko 89 centimetara kod žena. Nasumično su raspoređeni u dve grupe. Prva je nastavila da se hrani na uobičajen način, dok je druga svakog dana u ishranu uključivala po jedan avokado, bez bilo kakvih drugih promena u režimu ishrane.

Avokado nije uticao na telesnu težinu, ali jeste na nivo holesterola

Istraživanje je pokazalo da svakodnevna konzumacija avokada nije izazvala promene u telesnoj težini niti u obimu struka učesnika. Međutim, zabeležen je pozitivan efekat na nivo LDL čestica, odnosno "lošeg" holesterola u krvi.

Poređenjem uzoraka krvi uzetih pre početka i nakon završetka istraživanja utvrđeno je da su osobe koje su svakodnevno jele po jedan avokado imale u proseku 49 nanomola po litru manje LDL čestica u odnosu na ispitanike iz kontrolne grupe.

Foto: Shuterstock

avokado

Glavna autorka istraživanja, Džanhavi Damani sa Univerziteta Pensilvanija Stejt, istakla je da se pozitivan efekat avokada na nivo holesterola najverovatnije može objasniti njegovim nutritivnim sastavom.

Kako je navela, avokado je bogat mononezasićenim mastima, prehrambenim vlaknima i fitosterolima, nutrijentima koji se dovode u vezu sa boljim zdravljem srca i pravilnim funkcionisanjem metabolizma. Jedan plod sadrži oko devet grama vlakana, kao i prirodne fitosterole, za koje se smatra da doprinose smanjenju nivoa LDL čestica u krvi.

Istraživači procenjuju da bi smanjenje nivoa LDL holesterola zabeleženo u studiji moglo biti povezano sa približno četiri odsto manjim rizikom od srčanih bolesti. Iako je to skromno poboljšanje u odnosu na veće promene u načinu ishrane, naučnici naglašavaju da su jednostavne navike koje se lako primenjuju često održivije na duži rok.

Viša autorka studije, Kristina Petersen, istakla je da celokupna kvaliteta ishrane ima najveći uticaj na zdravlje srca, ali da i male, praktične promene mogu predstavljati važan korak ka dugoročnom poboljšanju zdravlja.

Koje vrednosti holesterola se smatraju povišenim?

Nivo holesterola može se utvrditi samo putem analize krvi, kojom se proveravaju ukupni holesterol, "dobri" HDL holesterol i "loši" non-HDL holesterol.

Preporučene vrednosti razlikuju se u zavisnosti od starosti, zdravstvenog stanja i ukupnog rizika od kardiovaskularnih bolesti. Ipak, kao opšta smernica, smatra se da bi nivo ukupnog holesterola trebalo da bude ispod 5 mmol/L.

Foto: Shutterstock

holesterol

HDL holesterol, poznat kao „dobar“ holesterol, trebalo bi da ima vrednost veću od 1,0 mmol/L kod muškaraca i veću od 1,2 mmol/L kod žena. Kada je reč o non-HDL holesterolu, preporučuje se da njegova vrednost bude niža od 4 mmol/L.

Ukoliko postoje nedoumice ili zabrinutost zbog rezultata analize, najbolje je konsultovati se sa lekarom koji može pravilno da protumači vrednosti u odnosu na celokupno zdravstveno stanje i individualne faktore rizika.

BONUS VIDEO

Komentari

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

Kakav šamar za šolakovce! Gujon rasturio Novi DSS i tajkunske medije
Politika

Kakav šamar za šolakovce! Gujon rasturio Novi DSS i tajkunske medije

U očajničkom pokušaju da uberu jeftine političke poene, predstavnik Novog DSS-a, Miloš Jovanović, otišao je toliko daleko da je za sudbinu Kosova i Metohije optužio predsednika Srbije Aleksandra Vučića, dok je NATO agresore, zloglasnu OVK i krvoločnog Aljbina Kurtija potpuno amnestirao od svake odgovornosti.

13.08.2026

17:03

Autošovinisti na aparatima! Arno Gujon očitao lekciju blokaderima: Čudno mi je kad vidim građaniste kojima smeta sopstveni narod
Politika

Autošovinisti na aparatima! Arno Gujon očitao lekciju blokaderima: Čudno mi je kad vidim građaniste kojima smeta sopstveni narod

Autošovinizam blokadera potresao je Srbiju nakon što su na zvaničnom nalogu blokade sa Elektrotehničkog fakulteta u Beogradu otvoreno pokazali koliko su alergični na sam pridev "srpski"! Među prvima im je na ovaj sramni ispad oštro i argumentovano odgovorio direktor Kancelarije za javnu i kulturnu diplomatiju Arno Gujon, koji ih je doslovno patosirao na društvenim mrežama!

13.08.2026

16:38

TV

Ludi letnji paparaco! Gledajte "Na merama" sutra od 20h!
Live TV

Ludi letnji paparaco! Gledajte "Na merama" sutra od 20h!

U prethodnoj epizodi emisije "Na merama" otkrili smo vam kakve to prekršaje pravi političar u pokušaju Pavle Grbović, šta pazari profesorka blokaderka Natalija Jovanović, koje prevozno sredstvo koristi uzdanica studenata u blokadi Dejan Šoškić, kako se u javnosti ponaša košarkaš Dušan Kecman…

07.08.2026

11:39

JOŠ TV VESTI

Društvo

Hronika

Naoružani Bosanac pravio lom po Novom Sadu: Provalio u restoran, pištoljem pretio radnicama
Hronika

Naoružani Bosanac pravio lom po Novom Sadu: Provalio u restoran, pištoljem pretio radnicama

Pripadnici Ministarstva unutrašnjih poslova u Novom Sadu, efikasnim operativnim radom, u saradnji sa Osnovnim javnim tužilaštvom u Novom Sadu, rasvetlili su devet krivičnih dela, i to sedam razbojništava, od kojih tri u pokušaju, jednu tešku krađu i jedno ugrožavanje sigurnosti i uhapsili državljanina Bosne i Hercegovine N. D. (45), zbog postojanja osnova sumnje da je učinio ova krivična dela.

13.08.2026

14:03

Planeta

JOŠ Planeta VESTI

Džet set