• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: ZP/Blic

22.04.2020

14:43

UPLATILI STE NOVAC, A NE MOŽETE NA LETOVANJE: Postoji način da vratite pare, evo kako!

Vesti

UPLATILI STE NOVAC, A NE MOŽETE NA LETOVANJE: Postoji način da vratite pare, evo kako!

Podeli vest

Mnoge građane obradovala je informacija da pojedine zemlje počinju sa ublažavanjem različitih mera i otvaranjem granica, kao što je to za našu zemlju uradila Grčka

Istovremeno je mnogo i onih koji su već uplatili aranžmane, ali bi ipak da odustanu od putovanja. S tim u vezi, analizirali smo šta mogu da očekuju turisti koji su uplatili letovanje preko agencije, a šta oni koji su, u sopstvenoj režiji, platili direktno hotelu ili vlasniku privatnog smeštaja u drugoj zemlji?

Aleksandar Seničić iz Nacionalnog udruženja turističkih agencija Srbije (JUTA) kaže da u svim slučajevima putnici formalno-pravno imaju pravo na povraćaj novca. Međutim, kako napominje, vanredna situacija donosi i vanredna, ponekad po turiste nepovoljna, rešenja.

 

 

“Turisti koji su individualno uplatili boravak trebalo bi najpre da kontaktiraju svoj smeštajni objekat. Prema našim informacijama, tih individualnih aranžmana nema puno, ali jedan broj ljudi uspeo je već da dobije nazad svoj novac.

U međuvremenu je grčka vlada donela pre nekih 7 dana odluku, kojom omogućava svojim hotelijerima i vlasnicima privatnih turističkih objekata da gostima umesto vraćanja novca prvo ponude neku zamenu, u vidu vaučera, promene termina ili nekog drugog sličnog putovanja”, pojašnjava Seničić. To im, međutim, nije i obaveza.

Dakle, situacija je slična kao i sa našim turističkim agencijama koje su već nakon početka krize i uvođenja vanrednog stanja odlučile da otkažu sva putovanja do 15. maja i istakle da potpuni povraćaj novca putnicima u ovom trenutku nije moguć.

Efektiva: Netačno da potrošači nemaju pravo na povraćaj novca

U Efektivi navode da je apsolutno netačno da je vanredno stanje derogiralo primenu zakona i da potrošači nemaju pravo na povraćaj novca.

“Njima je to pravo zagarantovano u dva zakona, Zakonom o zaštiti potrošača, čije odredbe su krovne u ovoj oblasti, ali i identičnom odredbom u Zakonu o obligacionim odnosima. Takođe, potrošači imaji i mogućnost otkazivanja aranžmana, što za posledicu takođe ima povraćaj kompletne ili delimične sume", saopštavaju u Efektivi.

Efektiva smatra da turističkim agencijama to svakako ne odgovara, jer tvrde da je novac odavno prosleđen ino partnerima, kao i da je zarada utrošena na tekuće troškove.

Prava potrošača zavise od trenutka u kom se nalaze u odnosu na period realizacije aranžmana. Tu već postoje oni čija su putovanja definitivno otkazana i oni koji tek očekuju vesti o tome (letovanja u junu i avgustu na primer). U zavisnosti od toga, razlikuju se i pravni okviri za rešavanje problema.

Efektiva podseća na to da su prava zagarantovana odredbama Zakona o zaštiti potrošača, krovna i obavezujuća za ove situacije.

Seničić podseća da se u ugovorima inače striktno navode uslovi i vremenski rokovi u kojima se boravak može otkazati bez bilo kakvih naknada, ali je svima jasno da je ovo što nam se trenutno događa takozvana “viša sila”, pa su tako i rešenja za nastale probleme drugačija.

"U svakom slučaju, može se dogoditi da hoteli, odnosno smeštajni objekti, navedu određene fiksne troškove zbog kojih bi zadržali deo uplate, ali to već zavisi od pojedinačnih aranžmana", navodi Seničić.

 

 

Kod domaćih agencija sve je jasno

Kada je reč o domaćim turističkim agencijama, on kaže da vraćanje novca za već uplaćene aranžmane trenutno nije opcija, jer su ta sredstva u najvećoj meri već prosleđena, odnosno agencije su isplatile svoje partnere – hotele, prevoznike, ugostitelje...

“Ako bi putnici insistirali na potpunom povraćaju novca odmah, mnoge turističke agencije bi otišle u stečaj, a onda i nakon eventualne pobede na sudu ne bi imali od koga da naplate taj trošak. Ipak, moram da naglasim da velika većina putnika u potpunosti razume ovu vanrednu situaciju u kojoj smo se našli, i da je njih oko 90 odsto prihvatilo neki vid kompenzacije – promenu termina, vaučer za kasnije putovanje i slično”, objašnjava Seničić.

 

 

On napominje da će oni koji budu insistirali na povraćaju novca verovatno moći da dobiju pare nazad, ali nešto kasnije ili u ratama. Tu se očekuje i zvaničan stav države, odnosno Ministarstva turizma, iz koga su, prema rečima Seničića, obećali da se oglase po ovom pitanju do kraja vanrednog stanja.

 

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs


Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

komentari
Grada

pre 4 godine

Situacija je veoma prosta. Procitajte ugovor i trazite povracaj shodno ugovoru od Agencije kojoj ste dali pare. Agencija treba da ima osiguranje koje ce joj pomoci da prebrodi zahteve. Ako nema treba da pocne sa resavanjem zahteva za povracaj, do iznosa koji ima, a onda sledi sud, zaplena, itd. Gradjani su najmanje krivi i ne treba YUTA da im sugerise da razumeju situaciju. U stvari Agencija nije u stanju da realizuje aranzman i to je dovoljno za raskid ugovora. Zato ne treba se obazirati na stavove YUTE jer oni su produzena ruka agencija ali na istoj strani. Kupcima aranzmana treba da pomognu organizacije za zastitu potrosaca i resorna ministarstva (trgovina, turizam, finansije, inspekcije, itd)

Politika

TV

Društvo

JOŠ Društvo VESTI

Hronika

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set