• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer
Video

27.11.2025

09:30

Ovo ne znaju ni iskusni vozači: Evo da li treba podizati ručnu kočnicu tokom zime

Shutterstock

Automobili

Ovo ne znaju ni iskusni vozači: Evo da li treba podizati ručnu kočnicu tokom zime

Podeli vest

Podizanje ručne kočnice tokom zime na ravnom terenu donosi više šteti nego što koristi, a čak ni najiskusniji vozači ne znaju da na ovaj način mogu trajno da oštete svoje vozilo.

Zimski meseci donose vozačima čitav niz dodatnih izazova, od zaleđenih brava i stakala do otežanog paljenja motora. Međutim, jedna dilema često se provlači među stručnjacima i vozačima: da li zimi treba podizati ručnu kočnicu prilikom parkiranja automobila?

Iako se na prvi pogled čini da upotreba ručne kočnice nema nikakvu alternativu, mehaničari već godinama upozoravaju da u određenim situacijama, posebno na ravnom terenu, podizanje ručne može biti više štetno nego korisno.

Kako funkcioniše ručna kočnica?

Ručna kočnica kod većine automobila (posebno starijih i onih s doboš kočnicama pozadi) radi pomoću mehaničke sajle. Kada se ručna povuče, sajla zategne mehanizam unutar kočionog sistema i blokira točkove.

Tokom zime, kada temperature padnu ispod nule, u kablovima i kočionom sistemu se može nakupiti vlaga. Ta vlaga se, prirodno, zaledi i tada nastaju problemi, pa sajla može da se zaledi u zategnutom položaju, što znači da se ručna neće moći spustiti kada krenete.

Foto: Shutterstock

 

Takođe, zupčanici od kočnice ili mehanizam doboša mogu da ostanu ukočeni, pa točak ostaje blokiran, a sve ovo može dovesti do povećanog habanja kočionog mehanizma.

Zimi na ravnom nikako ne podižite ručnu

 

Ako je automobil parkiran na potpuno ravnoj površini, nema potrebe da kočioni sistem preuzima teret zadržavanja vozila u mestu. U takvoj situaciji, podignuta ručna ne daje dodatnu sigurnost, ali zato može da uzrokuje neželjene posledice.

Na ravnom terenu automobil neće krenuti sam od sebe. Dovoljno je prebaciti mjenjač u prvu brzinu ili u rikverc (kod automobila s manuelnim menjačem) ili staviti u "P" (kod automatskog). Ručna kočnica u toj situaciji ne pruža dodatnu funkciju.

Može doći do blokade točkova

Ako se mehanizam zaledi, vozač može krenuti, ali jedan ili oba zadnja točka ostanu blokirana. To dovodi do:

  • klizanja,
  • oštećenja guma,
  • habanja kočionog sistema,
  • pucanja sajle

Popravke sajle ručne kočnice ili zadnjih čeljusti mogu biti skupe. A sve se ovo dešava zbog postupka koji na ravnom terenu nije bio ni potreban.

Foto: Shutterstock

 

Kako pravilno parkirati automobil zimi na ravnom?

Za automobile s manuelnim menjačem:

  • automobil staviti u prvu brzinu ili rikverc,
  • ručnu ne podizati ako je podloga potpuno ravna

Za automobile s automatskim menjačem:

  • prebaciti u P (Park),
  • ručnu podići samo ako je teren blago nagnut ili postoji rizik da se vozilo pomeri.

Ako postoji i najmanji nagib, bolje je kombinovati prenos i ručnu kočnicu, ali ručnu podizati minimalno, da zategnuće ne bude prejako.

Kada ipak treba koristiti ručnu kočnicu zimi?

Postoje situacije kada podizanje ručne ima smisla:

  • kada se automobil parkira na strmoj uzbrdici ili nizbrdici,
  • kada menjač nije dovoljno pouzdan da drži vozilo (kod vrlo starih automobila),
  • kada postoji rizik da vozilo prokliza zbog snega ili leda.

U tim slučajevima ručna kočnica je i dalje neophodna, ali i dalje treba voditi računa da bude podignuta umereno, bez nepotrebnog zatezanja.

Poštovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Imate mišljenje?

Ukoliko želite da ostavite komentar, kliknite na dugme.

Ostavite komentar

Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TV

Hronika

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set