• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA
Informer

Izvor: Informer/RTS

11.01.2024

09:49

Haljina vam nije mala, niti pocepana: Kako prodavcu da vratite garderobu samo zato što vam se ne sviđa

Shutterstock

Vesti

Haljina vam nije mala, niti pocepana: Kako prodavcu da vratite garderobu samo zato što vam se ne sviđa

Podeli vest

Mladen Alfirović, pravni stručnjak za zaštitu potrošača ističe da tržišna inspekcija mora ozbiljnije da se uključuje u nadzor i da nesavesne trgovce sankcioniše, posebno da koristi prekršajni nalog.

Savetuje potrošačima nezadovoljnim odgovorom trgovca na reklamaciju, da koriste vansudsko rešavanje sporova. Od 5. januara počeo je upis u registar "Ne zovi". Kazna za one koji ipak pozovu broj telefona upisan u registar je 50.000 dinara.

Prošle godine bilo je više od 19.000 prigovora na kupljenu robu i usluge u Srbiji, najviše 3.000 na obuću, više od 1.600 na belu tehniku, vodosnabdevanje, skoro 1.000. Slede prigovori na kućne aparate, nameštaj, objedinjene komunalne usluge i na odeću.

Foto: Shutterstock

 

 

Građani su se još žalili i na neispravne mobilne telefone, isporuku struje, usluge prenosa televizijskog signala, mobilnu telefoniju, neispravne televizore i računare i IT opremu.

Mladen Alfirović kaže da se za poslednjih deset godina ništa nije promenilo i da građani i dalje najviše reklamiraju odeću i obuću, zatim tehničku robu i komunalne usluge.

Kada i kako vratiti haljinu, ako vam se ne sviđa

Da li bismo i mi kao i građani Nemačke mogli, na primer, da odemo u radnju i vratimo haljinu uz račun iako smo je nosili, ili patike nakon što su pukle, a nije prošlo ni mesec dana od kupovine?

Alfirović ističe da ne može baš tako da se tumači zakon. To bi moglo da se uradi u slučaju da je ta haljina kupljena online, da se u roku od 14 dana predomislite i da je vratite.

"Ako je kupljena na licu mesta, to je pitanje konkurencije. Tu praksu da možete nešto da nosite čak i 30 dana ili neki duži rok, su nam doneli neki veliki trgovački lanci i korporacije koje donose potpuno drugačiju poslovnu kulturu i etiku u odnosu na neke domaće trgovine. Tako da oni nude često veći obim prava u odnosu na zakon. Pa i da vi, ako vam se nešto ne dopada, slobodno to vratite", objašnjava pravni stručnjak.

Međutim, ako puknu patike ili haljina, a da nije prošlo ni sedam dana od kupovine, onda je to klasična situacija, ta roba je nesaobrazna, nema svojstva za redovnu upotrebu.

U tom slučaju, ističe, potrošač ulaže reklamaciju u skladu sa zakonom i u zavisnosti od toga da li je to u prvih šest meseci ili neki duži rok ima i određena prava. Prvo da to zameni za novo ili da traži povraćaj novca koji mu najviše odgovara kao potrošaču.

Ukazuje da je Zakon o zaštiti potrošača u poređenju za zakonima iz neke države članice Evropske unije, praktično identičan, ali da se u praksi sve to prilično menja.

"Imamo situaciju da je nekima dozvoljeno da na dnevnom nivou po nekoliko puta krše zakon, a da ne snose sankcije za te svoje postupke i onda, nažalost, potrošači u nekim situacijama izuzetno teško mogu ostvariti svoje prava", upozorava Alfirović.

Foto: pexels.com

 

 

Smatra da tržišna inspekcija mora ozbiljnije da se uključuje u tržišni nadzor i da nesavesne trgovce sankcioniše, a posebno da na licu mesta koristi prekršajni nalog, moćno pravno sredstvo novog zakona.

Prvi korak je da potrošač uloži reklamaciju. Međutim ukoliko potrošač smatra da je oštećen i ako nije zadovoljan odgovorom trgovca na reklamaciju, može da koristi vansudsko rešavanje sporova.

"Podnosite prijavu Ministarstvu, opišete šta je suština vašeg problema i Ministarstvo vam dodeljuje tzv. telo za vansudsko rešavanje sporova. To je jedan ekspert, pravni stručnjak, čija je uloga da pomogne jednoj i drugoj strani da nađu zajednički interes i da se izbegne onaj poslednji korak koji sve košta. To je sud, naravno", savetuje pravni stručnjak.

Počeo upis u registar "Ne zovi"

Već godinama trgovci pozivaju najčešće penzionere. Nude im poklone, ako prisustvuju besplatnoj večeri ili prezentaciji gde se prodaju skupi proizvodi. Posle spretnih govora prodavaca od svojih malih primanja, stariji građani godinama otplaćuju proizvode koje verovatno nikada ne bi kupili.

Konačno, od 5. januara ove godine počeo je upis u registar "Ne zovi". Da bi izbegli neželjene pozive, građani treba da se jave svom operateru fiksne i mobilne telefonije. Taj upis može se vršiti i putem sajta, dakle putem aplikacije na sajtu operatora.

Foto: Shutterstock

 

 

Može se vršiti u poslovnici operatora tako što se elektronski unose podaci. A ukoliko to tehnički nije izvodljivo, onda je moguće i da se ispuni papirna forma. U registar se upisuje samo broj telefona i datum upisa u registar.

Drugi podaci, kao što su i matični broj građana, odnosno slični njegovi lični podaci, nisu javno dostupni, odnosno ne prikazuju se javno. Propisana kazna za one koji ipak pozovu broj upisan u registar jeste 50.000 dinara.

Postovani čitaoci, možete nas pratiti i na platformama: Facebook, Instagram, Youtube, Viber.

Pridružite se i saznajte prvi najnovije informacije.

Naše aplikacije možete skinuti na:


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Politika

TRI DANA JE TRAJALA NASILNA BLOKADA ULAZA U TUŽILAŠTVO I SUD NOVOG SADA! Vučević: Advokatska komora Vojvodine to nijednom nije osudila, a njen predsednik je imao dvojnu ulogu
Politika

TRI DANA JE TRAJALA NASILNA BLOKADA ULAZA U TUŽILAŠTVO I SUD NOVOG SADA! Vučević: Advokatska komora Vojvodine to nijednom nije osudila, a njen predsednik je imao dvojnu ulogu

Tri dana je trajala nasilna blokada ulaza u zgradu tužilaštva i suda u Novom Sadu koju su organizovale pojedine opozicione stranke istovremeno onemogućavajući radnicima tužilaštva, suda i advokatima da obavljaju svoj posao, a građanima da dobiju pravnu zaštitu, poručio je premijer Srbije Miloš Vučević.

23.11.2024

18:04

TV

Hronika

EKSKLUZIVNO! Ovako sada izgleda nesuđeni atentator na Đinđića! Zovu ga "doktor za zolju", a odrobijao je 15 godina! (FOTO)
Hronika

EKSKLUZIVNO! Ovako sada izgleda nesuđeni atentator na Đinđića! Zovu ga "doktor za zolju", a odrobijao je 15 godina! (FOTO)

Željko Tojaga zvani Žmigi (54), nekadašnji pripadnik kasnije rasformirane Jedinice za specijalne operacije, koji je aprila 2018. godine izašao iz zatvora pošto je odslužio kaznu od 15 godine, na koju je bio osuđen zbog pokušaja ubistva premijera Zorana Đinđića kod hale "Limes" 21. februara 2003. godine, poslednji put je viđen u javnosti u julu 2022. godine na sahrani Milorada Bracanovića

23.11.2024

15:21

Sport

Planeta

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

"Doživotna zabrana ulaska u Srbiju ovoj iskrivljenoj pojavi!" Karleuša zgrožena Severininim govorom mržnje: Da li bi se smejala da ti sina odvedu u Jasenovac?!
Estrada

"Doživotna zabrana ulaska u Srbiju ovoj iskrivljenoj pojavi!" Karleuša zgrožena Severininim govorom mržnje: Da li bi se smejala da ti sina odvedu u Jasenovac?!

Jelena Karleuša javno je osudila skandaloznu antisrpsku kampanju Severine Vučković, koja je poslednjim intervjuom kulminirala. Tom prilikom, muzička zvezda podsetila je na dečji logor u Jasenovcu, tražila zabranu ulaska u Srbiju kontroverznoj Splićanki, ali i oduzimanje starateljstva nad njenim sinom Aleksandrom Popovićem.

23.11.2024

14:16